IMPORTANCE OF A DIALOGUE BETWEEN LOCAL GOVERNMENT AND BUSINESS FOR URBAN DEVELOPMENT
DOI:
https://doi.org/10.12775/JPM.2018.139Keywords
local government, municipality, local authorities, economic developmentAbstract
Aim: The following article determines the importance of the dialogue between the municipal government and local business. It also describes its influence on the city’s development and its inhabitants’ lives. The authors have verified the hypothesis that the dialogue between the municipal government and local business brings multilateral advantages for the former and the later as well as for the local community. It also creates a positive image of the town where well sustained cooperation becomes extremely helpful in creating long-term town strategy.
Methodology: The research has mainly been based on the literature analysis concerning intersegmental cooperation and economic development as well as a case study. The case study concerns the municipal district of Lubawa which is considered to be one of the most dynamically developing towns in Warmian-Masurian Voivodeship. The data has been obtained from the City Council of Lubawa and covers the range between 2007 and 2017.
Genuity/quality: The article is of great value for people responsible for creating a positive image of the city and establishing its development strategy based on accessible resources as well as for enterpreneurs interested in investing in small municipalities.
References
Avraham, E. (2004), Media strategies for improving an unfavourable city image, “Cities”, Vol. 21 No. 6, pp. 471-479.
Baron, M. (2005), „Modelowe współpartnerstwo wielosektorowe”, in: Plawgo, B., Zaremba, W. (Eds.), Partnerskie Współdziałanie w sektorze publicznym i prywatnym, Fundacja Współczesne Zarządzanie, Białystok.
Cieślik, J., Koładkiewicz, I. (2014), Wspieranie rozwoju przedsiębiorczości w aglomeracjach miejskich. Narzędzia i instrumenty współpracy jednostek samorządu terytorialnego ze społecznością przedsiębiorców na poziomie lokalnym, Społeczne Forum przedsiębiorczości, Warszawa.
Cilak, M. (2013), Instrumenty wspierania rozwoju gospodarczego stosowane przez samorząd terytorialny, Problematyka prawno finansowa, TNOiK Dom Organizatora, Toruń.
Dziemianowicz, W. (2008), Konkurencyjność gmin w kontekście relacji władze lokalne – inwestorzy zagraniczni, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
Filipiak, B., Ruszała, J. (2009), Instytucje otoczenia biznesu, Rozwój, wsparcie, instrumenty, Wydawnictwo Difin, Warszawa.
Grzelak-Kostulska, E., Hołowiecka, B. (2011), „Kreowanie wizerunku miasta a rozwój funkcji turystycznej na przykładzie wybranych miast Polskiej Sieci Cittaslow”, in: Rapacz, A. (Ed.), Gospodarka turystyczna w regionie. Przedsiębiorstwo. Samorząd. Współpraca, Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu, Wrocław.
Janik, W. (2004), Przedsiębiorczość i przedsiębiorstwo, WSPA, Lublin.
Kamiński, R. (2003), Stymulowanie rozwoju gospodarczego, Agencja Wydawniczo-Reklamowa MT, Warszawa.
Karaszewski, W. (2004), Bezpośrednie inwestycje zagraniczne. Polska na tle świata, Wydawnictwo TNOiK Dom Organizatora, Toruń.
Klisiński, M., Szwaja, M. (2013), „Funkcje narzędzi marketingowych w kreowaniu wizerunku i marki gmin”, Zeszyty naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, No. 786, p. 93-100.
Kłodziński, M. (2006), Aktywizacja społeczno-gospodarcza gmin wiejskich i małych miast, Instytut Rozwoju Wsi i Rolnictwa Polskiej Akademii Nauk, Warszawa.
Kuciński, K. (2010), „Regionalna perspektywa przedsiębiorczości”, in: Kuciński, K. (Ed.), Przedsiębiorczość a rozwój regionalny w Polsce, Difin, Warszawa.
Lundberg, H., Anderesen, E. (2012), “Cooperation among companies, universities and local governmentv in a Swedish context”, Industrial Marketing Management, Vol. 41 No. 3, pp. 429-437.
Mazur, D. (2015), „Współpraca sektora nauki, biznesu i administracji publicznej jako główne wyzwanie współczesnej polityki rozwoju miasta na przykładzie Krakowa”, Zarządzanie Publiczne, Vol. 1 No. 29, pp. 1-10.
Osiński, J. (2008), „Administracja publiczna a gospodarka regionalna i lokalna”, in: Strzelecki, Z. (Ed.), Gospodarka regionalna i lokalna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Pakulska, T. (2010), „Bezpośrednie inwestycje zagraniczne w rozwoju przedsiębiorczości w regionie”, in: Kuciński, K. (Ed.), Przedsiębiorczość a rozwój regionalny, Wydawnictwo Difin, Warszawa.
Piasecki, A.K. (2009), Samorząd terytorialny i wspólnoty lokalne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Niedziółka, M. (2010), „Przedsiębiorczość gminy a rozwój regionalny”, in: Kuciński, K. (Ed.), Przedsiębiorczość a rozwój regionalny, Wydawnictwo Difin, Warszawa.
Snellen, I. (2002), “Eletronic governance: implications for citizens, politiciana and public servants”, International Review of Administrational Science, Vol. 68 No. 2. DOI: 10.1177/0020852302682002
Woodside, A.G., Lysonski, S. (1989), “A General Model of Traveler Destination Choice”, Journal of Travel Research, Vol. 27 No. 4, pp. 8-14.
Zakrzewska-Półtorak, A. (2010), „Współczesne uwarunkowania rozwoju gospodarki regionalnej i lokalnej w Polsce”, in: Brol, R. (Ed.), Gospodarka lokalna w teorii i praktyce, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, No. 109, Wrocław.
Strategia Rozwoju Społeczno-Gospodarczego Lubawy do 2025, Gmina Miejska Lubawa, Lubawa 2008.
Lokalny Program rewitalizacji gminy Miejskiej Lubawa w ramach Ponadlokalnego programu rewitalizacji sieci miast Cittaslow, Warmińsko-Mazurska Agencja Rozwoju Regionalnego S.A. w Olsztynie, 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
Articles submitted to the journal should not have been published before in their current or substantially similar form, or be under consideration for publication with another journal. Authors submitting articles for publication warrant that the work is not an infringement of any existing copyright and will indemnify the publisher against any breach of such warranty. For ease of dissemination and to ensure proper policing of use, papers and contributions become the legal copyright of the publisher unless otherwise agreed.
Plagiarism and ghostwriting
In response to the issue of plagiarism and ghostwriting the editors of the Journal of Positive Management has introduced the following rules to counteract these phenomena:
1. Contributors should be aware of their responsibility for a content of manuscripts.
2. Collective authors are obliged to reveal the contribution and an affiliation of each author (i.e. who is an author of specified part of a paper).
3. Any act of dishonesty will be denounced, the editors will inform appropriate institutions about the situation and give evidence of all cases of misconduct and unethical behaviour.
4. The editors may ask contributors for financial disclosure (i.e. contribution of specified institutions).
Stats
Number of views and downloads: 371
Number of citations: 0