PATTERNS OF BEHAVIOUR IN THE MANAGER-EMPLOYEE RELATIONSHIP – THE RESULTS OF EMPIRICAL RESEARCH IN POLISH BUSINESS ORGANIZATIONS
DOI:
https://doi.org/10.12775/JPM.2017.002Keywords
organizational behaviour, human in the organization, relationship manager-employeeAbstract
Purpose: The purpose of the article is to identify patterns of organizational behaviour for the manager-employee relationship and to identify differences in this respect depending on the position of the individual in the organizational structure against the background of the official business relationship on the basis of the empirical research in Polish business organizations.
Methodology/approach: The tool used in the study was a standardized WAZO questionnaire designed to examine organizational solutions and organizational behaviours, both from the general perspective and broken down to behavioural dimensions, conducted in 2015 on a representative randomly selected group of 2274 employees from 40 Polish companies.
Findings: Using a proprietary research questionnaire, three patterns of behaviour have been identified for the manager-employee relationship: traditional, contemporary and future, described by way of components such as the scope of power, power distance, the basis of the manager's power, the method of selection of information and the degree of stability of power. The obtained results indicate that in Polish organizations dominate contemporary behavioural patterns for the first four mentioned criteria, whereas for the last one - degree of stability of power, the dominant pattern of behaviour was the traditional pattern.
Implications/limitations: Empirical studies do not take into account all elements of behaviour from the perspective of power relations, due to research limitations. Nonetheless, characterising the behavioural patterns using various criteria is universal and widely used. In addition, research on this subject is very subjective - although the research tool was standardized, the results mainly depend on how people perceive their relationships with the authorities.
Originality/value: The article shows on the basis of the proprietary questionnaire the contemporary patterns of behaviour from the perspective of power relations, and recommendations for practice. Managers who know certain patterns of behaviour will be able to model employees' attitudes towards work and to shape relevant social relationships. As for employees, they may be inspired to modify their own behaviours, in accordance with the requirements of the organizational environment.
References
Amarjits, G. S. (2008), "The role of trust in employee-manager relationship", International Journal of Contemporary Hospitality Management, Vol. 20 No. 1, pp. 98-103. DOI: 10.1108/09596110810848613
Ayache, M., Laroche, H. (2010), "La construction de la relation managerial: Le manager face à son supérieur. Managers and their bosses: building the managerial relationship", Revue Française de Gestion, No. 203, pp. 1-10.
Bednarska-Wnuk, I. (2016), "Wymiar relacje przełożony-podwładny", in: Januszkiewicz, K. et al., (Eds.), Wielowymiarowa Analiza Zachowań Organizacyjnych [WAZO] w polskich przedsiębiorstwach. Wyniki badań empirycznych, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, pp. 147-180.
Błaszczyk, W. (Ed.), (2013), Metody organizacji i zarządzania. Kształtowanie relacji organizacyjnych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Czajkowska, M. (2016), Rozproszenie władzy w uczelniach publicznych jako odpowiedź na wyzwania współczesności, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Jabłoński, M. (2012), "Klasycy organizacji a wybrane aspekty zarządzania kompetencjami", in: Mikuła, B., (Eds.), Historia i perspektywy nauk o zarządzaniu, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków, pp. 23-31.
Januszkiewicz, K., Bednarska-Wnuk, I., Czajkowska, M., Kołodziejczak, M., Michalak, J., Świątek-Barylska, I., Zalewska-Turzyńska, M. (2016), Kwestionariusz WAZO – metodyka i narzędzie badawcze, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Januszkiewicz, K. i zespół (2012), Zachowania ludzi w organizacji. Uwarunkowania i kierunki ewolucji, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Juchnowicz, M. (2012), Zaangażowanie organizacyjne. Sposoby oceny i motywowania, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
Kożusznik, B. (2014), Zachowania człowieka w organizacji, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
Lewicka, D. (2013), "Wpływ zaufania wertykalnego na zaangażowanie organizacyjne pracowników", in: Czajkowska, M., Januszkiewicz, K., Kołodziejczak, M., Zalewska-Turzyńska, M., (Eds.) Uwarunkowania zachowań ludzi w organizacji, Folia Oeconomica 282, Acta Universitatis Lodziensis, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, pp. 179-186.
O’leary, R. S., Pulakos, E. D. (2011), "Managing performance Through the Manager-Employee Relationship", Industrial & Organizational Psychology, Vol. 4 No. 2, pp. 208-214.
Penc, J. (2007), Nowoczesne kierowanie ludźmi. Wywieranie wpływu i współdziałanie w organizacji, Difin, Warszawa.
Rakowska, A. (2007), Kompetencje menedżerskie kadry kierowniczej we współczesnych organizacjach Wydawnictwo Uniwersytetu M.C. Skłodowskiej, Lublin.
Rawlins, W. K. (1992), Friendship Matters: Communication, Dialectics, and the Life Course, NY: Aldine, Hawthorne.
Robbins, S. P., Judge, T. A. (2012), Zachowania w organizacji, PWE, Warszawa.
Sikorski, Cz. (2010), "Przywództwo emocjonalne a racjonalne w edukacji", in: Kwiatkowski S.M., Michalak J.M. (Ed), Przywództwo edukacyjne w teorii i w praktyce, Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, Warszawa, pp. 25-46.
Sikorski, Cz. (1999), Zachowania ludzi w organizacji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Stańczyk-Hugiet, E. (2010), "Czy ekonomia wiedzy powoduje zmianę roli menedżera?", in: Listwan, T. (Ed.), Menedżer w gospodarce opartej na wiedz, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Nr 115, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław, pp. 678-687.
Świątek-Barylska, I. (2013), Lojalność pracowników współczesnych organizacji. Istota i elementy składowe, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Szałkowski, A. (2006), Podstawy zarządzania personelem, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
Articles submitted to the journal should not have been published before in their current or substantially similar form, or be under consideration for publication with another journal. Authors submitting articles for publication warrant that the work is not an infringement of any existing copyright and will indemnify the publisher against any breach of such warranty. For ease of dissemination and to ensure proper policing of use, papers and contributions become the legal copyright of the publisher unless otherwise agreed.
Plagiarism and ghostwriting
In response to the issue of plagiarism and ghostwriting the editors of the Journal of Positive Management has introduced the following rules to counteract these phenomena:
1. Contributors should be aware of their responsibility for a content of manuscripts.
2. Collective authors are obliged to reveal the contribution and an affiliation of each author (i.e. who is an author of specified part of a paper).
3. Any act of dishonesty will be denounced, the editors will inform appropriate institutions about the situation and give evidence of all cases of misconduct and unethical behaviour.
4. The editors may ask contributors for financial disclosure (i.e. contribution of specified institutions).
Stats
Number of views and downloads: 444
Number of citations: 0