CULTURE OPENNESS AS AN ELEMENT OF POSITIVE POTENTIAL OF ENTERPRISES IN A CRIRIS SITUATION

Katarzyna Szymańska, Anna Walecka

DOI: http://dx.doi.org/10.12775/JPM.2015.022

Abstract


The paper presents the results of the study on the importance of open organisational culture as an element of positive potential of an enterprise in a crisis situation. The aim of the study was to demonstrate the link between the open organisational culture as part of the organisation’s positive potential and the kind of crisis occurring in the enterprise. To achieve the research objective, the results of the pilot study carried out in 2015 among enterprises in different types of crisis were used. The results show that building the open organisational culture which is part of the positive potential of the organisation is one of the key elements of entrepreneurial activity. In the light of the results obtained, it can be said that modern enterprises need to deal with various problems generated by their dynamically changing environment. In such situations, it is important to make certain changes in organisational culture while taking remedial (anti-crisis) action. 


Keywords


open organisational culture; positive potential of enterprises; crisis in the enterprise

Full Text:

PDF

References


Adamik, A. (2013), “A partnering approach to extending the business base through cooperation with competitors (coopetition) – is it an option for SMEs?”, in: Zaharim, A., Rodrigues, R. G. (Eds.), Recent Advances in Management, Marketing and Finance, Business and Economics Series, No. 4, WSEAS Press, Cambridge, pp. 59-65.

Cameron, K. S. (2008), Positive Leadership: Strategies for Extraordinary Performance, Berrett Kohler, San Francisco.

Cameron, K. S., Dutton, J. E., Quinn, R. E. (Eds.) (2003), Positive Organizational Scholarship. Foundation of a New Discipline, Berrett Kohler, San Francisco.

Chong, H. S., Goh, G. G. G., Eze, U. C. (2009), “Knowledge management enablers toward successful new product development: A case study in a semiconductor manufacturing firm”, Journal of Knowledge Management Practice, Vol. 10 No. 4, available at: http://tlainc.com/articl206.htm (accessed 10 September 2015).

Glińska-Neweś, A, Haffer, R. (2014), “Pozytywne Zarządzanie jako nowa perspektywa organizacji”, in: Wachowiak, P., Winch, S. (Eds.), Granice w zarządzaniu kapitałem ludzkim, Oficyna wydawnicza Szkoła Głowna w Warszawie, Warszawa, pp. 172-181.

Glińska-Neweś, A. (2010), “Pozytywny Potencjał Organizacji jako prorozwojowa architektura zasobów przedsiębiorstwa”, in: Stankiewicz, J. M., (Ed.), Pozytywny Potencjał Organizacji. Wstęp do użytecznej teorii zarządzania, TNOiK Dom Organizatora, Toruń, pp. 37-52.

Gregory, B. T., Harris, S. G., Armenakis, A. A., Shook, Ch. L. (2009), “Organizational culture and effectiveness: A study of values, attitudes and organizational outcomes”, Journal of Business Reserch, Vol. 62 No. 7, pp. 673-679. DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.jbusres.2008.05.021

Karaszewski, R., Lis, A. (2014), “Wewnątrzorganizacyjne uwarunkowania rozwoju kluczowych obszarów pozytywnego potencjału organizacji”, in: Wachowiak, P., Winch, S. (Eds.), Granice w zarządzaniu kapitałem ludzkim, Warszawa: Oficyna wydawnicza Szkoła Główna, Warszawa, pp. 183 -197.

Kulkarni, U. R., Ravindran, S., Freeze, R. A. (2007), “Knowledge management success model”, Management & Data Systems, Vol. 106 No. 6, pp. 55-70.

Nogalski, B., Macinkiewicz, H. (2004), Zarządzanie antykryzysowe przedsiębiorstwem: pokonać kryzys i wygrać, Difin, Warszawa.

Szymańska, K. (2015), Kryzys gospodarczy receptą na otwartą kulturę organizacyjną przedsiębiorstw, Marketing i rynek, Warszawa.

Walecka, A. (2014a), Managers’ Behaviour Determinants in the Enterprise Crisis Situation, A Series of Monographs, Łódź.

Walecka, A. (2014b), “Zmiany w kulturze organizacyjnej w wyniku kryzysu w przedsiębiorstwie”, in: Szymańska, K., (Ed.), Kultura organizacyjna we współczesnych organizacjach, Monografie Politechniki Łódzkiej, Łódź, pp. 23-50.

Wong, K. Y. (2005), “Critical success factors for implementing knowledge management in small and medium enterprises”, Industrial Management & Data Systems, Vol. 95 No. 3, pp. 261-279.

Yeh, Y. J., Lai, S. Q., Ho, C. T. (2006), “Knowledge management enablers: A case study”, Industrial, Management & Data Systems, Vol. 106 No. 6, pp. 793-810. DOI: http://dx.doi.org/10.1108/02635570610671489








ISSN 2083-103X (print)
ISSN 2392-1412 (online)

Partnerzy platformy czasopism