IN SEARCH OF POSITIVE ORGANIZATIONAL POTENTIAL: THE CASE OF FRAUENTHAL TORUN AUTOMOTIVE COMPANY
DOI:
https://doi.org/10.12775/JPM.2013.002Keywords
Positive Organizational Potential, corporate governance, leadership, middle managers, talent management, internal communication, interpersonal relationships, trust, organizational citizenship behaviors, corporate social responsibilityAbstract
The aim of this paper is to analyze the key areas of Positive Organizational Potential in Frauenthal Automotive Toruń (FTO) Company (former Pol-Necks). Positive Organizational Potential is the construct combining the assumptions of Positive Organizational Scholarship and Resource Based View. Positive Organizational Potential is the combination of tangible and intangible resources creating Positive Organizational Culture and Positive Organizational Climate, fostering positive employee behaviors and thus contributing to organizational development. The study is an element of the research project on strategic management of the Positive Organizational Potential key areas in companies operating in Poland. The following key areas of Positive Organizational Potential are explored and analyzed: corporate governance, leadership, the competencies and attitudes of middle managers, talent management, internal communication, interpersonal relationships, trust, organizational citizenship behaviors and corporate social responsibility.
References
Barney, J. (1991), “Firm Resources and Sustained Competitive Advantage”, Journal of Management, Vol. 17, No. 1, pp. 99 – 120. DOI: http://dx.doi.org/10.1177/014920639101700108
Cameron, K.S., Dutton, J.E., Quinn, R.E. (Eds.) (2003), Positive Organizational Scholarship: Foundations of a New Discipline, Berett-Koehler Publishers, San Francisco.
Chodorek, M. (2010a), “Stan Pozytywnego Potencjału Organizacji w polskich przedsiębiorstwach – wyniki badań”, in: Stankiewicz, M.J. (Ed.), Pozytywny Potencjał Organizacji: Wstęp do użytecznej teorii zarządzania, Dom Organizatora TNOiK, Toruń, pp. 53 – 74.
Chodorek M. (2010b), “Self-assessment of the Positive Potential of Organization by managers of Polish companies – research results”, Journal of Positive Management, Vol. 1, No. 1, pp. 85 – 96.
Chodorek, M. (Ed.) (2011), Intra-organizational conditions for shaping Positive Organizational Potential, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń.
Chodorek, M., Glińska-Neweś, A. (2011), “Positive Organizational Potential in forming employees’ pro-developmental behaviors”, in: Chodorek, M. (Ed.), Intra-organizational conditions for shaping Positive Organizational Potential, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń, pp. 87 – 109.
Dutton, J.E., Glynn M.A. (2008), “Positive Organizational Scholarship”, in: Barling, J., Cooper, C.L. (Eds.), The SAGE Handbook of Organizational Behavior: Volume 1: Micro Perspectives, Sage, Thousand Oaks, pp. 693 – 712. DOI: http://dx.doi.org/10.4135/9781849200448.n37
Glińska-Neweś, A. (2010a), “Pozytywny Potencjał Organizacji jako prorozwojowa architektura zasobów przedsiębiorstwa”, in: Stankiewicz, M.J. (Ed.), Pozytywny Potencjał Organizacji: Wstęp do użytecznej teorii zarządzania, Dom Organizatora TNOiK, Toruń, pp. 37 – 52.
Glińska-Neweś, A. (2010b), “Pozytywna Kultura Organizacyjna jako pożądany efekt Pozytywnego Potencjału Organizacji”, in: Stankiewicz, M.J. (Ed.), Pozytywny Potencjał Organizacji: Wstęp do użytecznej teorii zarządzania, Dom Organizatora TNOiK, Toruń, pp. 75 – 105.
Glińska-Neweś, A. (2011), “The new positive paradigm in organizational studies: How organizational resources trigger positive, development supporting employees’ behavior through organizational culture and climate”, in: Chodorek, M. (Ed.), Intra-organizational conditions for shaping Positive Organizational Potential, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń, pp. 9 – 31.
Godziszewski, B. (1999), “Potencjał konkurencyjności przedsiębiorstw jako źródło przewagi konkurencyjnej i podstawa stosowanych instrumentów konkurowania”, in: Stankiewicz, M.J. (Ed.) (1999), Budowanie potencjału konkurencyjności przedsiębiorstwa: Stan i kierunki rozwoju potencjału konkurencyjności polskich przedsiębiorstw w kontekście dostosowywania gospodarki do wymogów Unii Europejskiej, Dom Organizatora TNOiK, Toruń, pp. 77 – 124.
Haffer, R. (2010), “Relacje pomiędzy komponentami modelu wewnątrzorganizacyjnych oddziaływań Pozytywnego Potencjału Organizacji”, in: Stankiewicz, M.J. (Ed.), Pozytywny Potencjał Organizacji: Wstęp do użytecznej teorii zarządzania, Dom Organizatora TNOiK, Toruń, pp. 159 – 213.
Józefowicz, B. (2010a), “Prorozwojowe zachowania pracownicze jako wynik Pozytywnego Potencjału Organizacji, Pozytywnej Kultury Organizacyjnej i Pozytywnego Klimatu Organizacji”, in: Stankiewicz, M.J. (Ed.), Pozytywny Potencjał Organizacji: Wstęp do użytecznej teorii zarządzania, Dom Organizatora TNOiK, Toruń, pp. 141 – 158. DOI: http://dx.doi.org/10.12775/JPM.2010.006
Józefowicz, B. (2010b), “Development supporting employee behaviors”, Journal of Positive Management, Vol. 1, No. 1, pp. 75 – 84.
Kalinowska-Andrian, K. (2006), “Positive Organizational Scholarship – nowy trend w nauce zarządzania: Zaproszenie do świata pozytywów”, E-mentor, No. 1 (13), pp. 9 – 13.
Kalińska, M. (2010), “Pozytywny Klimat Organizacji jako pożądany efekt Pozytywnego Potencjału Organizacji”, in: Stankiewicz, M.J. (Ed.), Pozytywny Potencjał Organizacji: Wstęp do użytecznej teorii zarządzania, Dom Organizatora TNOiK, Toruń, pp. 107 – 140.
Karaszewski, R. (2010), “Rola przywództwa w kreowaniu Pozytywnego Potencjału Organizacji”, in: Stankiewicz, M.J. (Ed.), Pozytywny Potencjał Organizacji: Wstęp do użytecznej teorii zarządzania, Dom Organizatora TNOiK, Toruń, pp. 253 – 277.
Lopes, M.P., Cunha, M.P., Kaiser, S., Muller-Seitz, G. (2009), “Positive Organizational Scholarship: Embodying a Humanistic Perspective on Business”, in: Spitzeck H., Amann W., Pirson M., Khan S., Kimakowitz, E. (Eds.), Humanism in Business: State of the art, Cambridge University Press, Cambridge, pp. 278 – 298.
Lorenczewski, R. (2010), “Rola interesariuszy przedsiębiorstwa w pobudzaniu Pozytywnego Potencjału Organizacji”, in: Stankiewicz, M.J. (Ed.), Pozytywny Potencjał Organizacji: Wstęp do użytecznej teorii zarządzania, Dom Organizatora TNOiK, Toruń, pp. 241 – 252.
Pace, A. (2010), Unleashing Positivity in the Workplace, “T+D”, January, pp. 40 – 44.
Peyrat-Guillard, D., Glińska-Neweś A. (2010), “Positive Organizational Potential, Organizational Commitment and Organizational Citizenship Behavior: A French/Polish comparison”, Journal of Positive Management, Vol. 1, No. 1, pp. 47 – 64. DOI: http://dx.doi.org/10.12775/JPM.2010.004
Stankiewicz, M.J. (Ed.) (1999), Budowanie potencjału konkurencyjności przedsiębiorstwa: Stan i kierunki rozwoju potencjału konkurencyjności polskich przedsiębiorstw w kontekście dostosowywania gospodarki do wymogów Unii Europejskiej, Dom Organizatora TNOiK, Toruń.
Stankiewicz, M.J. (Ed.) (2010a), Pozytywny Potencjał Organizacji: Wstęp do użytecznej teorii zarządzania, Dom Organizatora TNOiK, Toruń.
Stankiewicz, M.J. (2010b), “Uwarunkowania Pozytywnego Potencjału Organizacji – zarys modelu kształtowania PPO w przedsiębiorstwie (ze szczególnym uwzględnieniem przedsiębiorstw funkcjonujących w Polsce”, in: Stankiewicz, M.J. (Ed.), Pozytywny Potencjał Organizacji: Wstęp do użytecznej teorii zarządzania, Dom Organizatora TNOiK, Toruń, pp. 215 – 239.
Stankiewicz, M.J. (Ed.) (2013), Positive Management: Managing the key areas of P ositive Organisational Potential for company success, Dom Organizatora TNOiK, Toruń.
Zymonik, Z. (2007), “Positive Organizational Scholarship (POS) nowym trendem w naukach o zarządzaniu”, Problemy Jakości, październik, pp. 7 – 11.
Company references
Frauenthal Automotive Toruń (2012), Communication on Progress 2012, http://www.unglobalcompact.org/system/attachments/22411/original/cop_2012_print.pdf?1370 263479 (20.08.2013).
Frauenthal Group (n.d.), Code of Conduct, http://www.frauenthal.at/media/portals/1/docu ments/fh-Code-of-Conduct-en.pdf (20.08.2013).
Pol-Necks (2010), Communication on Progress, http://www.unglobalcompact.org/system /attachments/9094/original/EN_cop.pdf?1295445206 (20.08.2013).
Pol-Necks (2011), Communication on Progress 2011, http://www.ungloba compact.org/ system/attachments/15397/original/cop_en.pdf?1337072833 (20.08. 2013).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
Articles submitted to the journal should not have been published before in their current or substantially similar form, or be under consideration for publication with another journal. Authors submitting articles for publication warrant that the work is not an infringement of any existing copyright and will indemnify the publisher against any breach of such warranty. For ease of dissemination and to ensure proper policing of use, papers and contributions become the legal copyright of the publisher unless otherwise agreed.
Plagiarism and ghostwriting
In response to the issue of plagiarism and ghostwriting the editors of the Journal of Positive Management has introduced the following rules to counteract these phenomena:
1. Contributors should be aware of their responsibility for a content of manuscripts.
2. Collective authors are obliged to reveal the contribution and an affiliation of each author (i.e. who is an author of specified part of a paper).
3. Any act of dishonesty will be denounced, the editors will inform appropriate institutions about the situation and give evidence of all cases of misconduct and unethical behaviour.
4. The editors may ask contributors for financial disclosure (i.e. contribution of specified institutions).
Stats
Number of views and downloads: 263
Number of citations: 0