School assessment from the perspective of safety and impact on the emotional and social sphere of an early school age child

Michał Kowalewski

DOI: http://dx.doi.org/10.12775/JEHS.2020.10.12.014

Abstract


School assessment is one of the most significant elements of contemporary educational systems. It is especially important at the initial stage, as the first school impressions form child’s awareness of being controlled (monitored) both at school and in life generally. Moreover, it influences further educational successes. Providing a child with psychic safety as well as eliminating possible fears and stressful situations, which are connected with adapting to a new environment, e.g. a new school, should make superior criteria, taken into account while choosing an assessment model and then evaluating pupils at school.

The article presents the results of a pilot study carried out among students, teachers and their parents using the interview technique concerning the comparison of the grade assessment system and the descriptive assessment system in the context of the school model of school assessment, safe and having the greatest positive impact on the emotional and social sphere of an early school age child.


Keywords


grading and descriptive school assessment; children's sense of security

Full Text:

PDF

References


Choroszczyńska M., Dotka M., Konopka I., Zwierzyńska E., Ocenianie w klasach I–III, Ośrodek Rozwoju Edukacji Warszawa 2015, http://www.bc.ore.edu.pl/Content/751/Ocenianie-w-klasach-I-III.pdf.

Encyklopedia Pedagogiczna XXI wieku, red. T. Pilch, tom III, Warszawa 2003.

Kopaczyńska I., Ocenianie szkolne wspierające rozwój ucznia, Kraków 2004.

Okoń W., Nowy słownik pedagogiczny, Warszawa 2017.

Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych, Dz.U. 2016, poz. 895, Załącznik nr 2.

Pulak I., Szewczuk K., Możliwości budowania spersonalizowanej przestrzeni edukacyjnej dla wspierania rozwoju dzieci w wieku wczesnoszkolnym, „Studia Paedagogica Ignatiana”, nr 20/3, 2017, s. 85-99.

Rudkowska B., Samooceny a oceny rówieśników dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, „Psychologia rozwojowa”, tom 10, nr 2, 2005, s. 61-71.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 19 kwietnia 1999 r. w sprawie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów, przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych, Dz. U, 1999, nr 41, poz. 413.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 września 2004 roku w sprawie warunków i sposobów oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych,

Dz. U, 2004, nr 199, poz. 2046.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 lutego 2019 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych, Dz.U. 2019 poz. 373.

Sulisz S., Wychowanie fizyczne w kształceniu zintegrowanym, WSiP, Warszawa 2002.

Turek A., Ocena kształtująca w edukacji wczesnoszkolnej, „Języki obce w szkole. Czasopismo dla nauczycieli”, nr 4/2011 , s. 30-33.

Ustawa z dnia 25 lipca 1998 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty, Dz. U. 1998, nr 117.


Article Metrics

Metrics Loading ...

Metrics powered by PLOS ALM




Journal of Education, Health and Sport formerly Journal of Health Sciences

Declaration on the original version.

Editors indicates that the main version of the magazine is to issue a "electronic".

The journal has had 5 points in Ministry of Science and Higher Education parametric evaluation. § 8. 2) and § 12. 1. 2) 22.02.2019.

1223 Journal of Education, Health and Sport eISSN 2391-8306 7

ISSN 2391-8306 formerly ISSN: 1429-9623 / 2300-665X

Archives 2011 - 2014

PBN 2011 - 2014

https://pbn.nauka.gov.pl/sedno-webapp/search?search&searchCategory=WORK&filter.inJournal=36616

POL-index 2011 - 2014

https://pbn.nauka.gov.pl/polindex-webapp/browse/journal/journal-32a319c5-a850-4f44-ba70-1418a6087655

BASE 2011 - 2014

https://www.base-search.net/Search/Results?lookfor=Journal+of+Health+Sciences+%28Radom%29&type=all&oaboost=1&ling=1&name=&thes=&refid=dcrespl&newsearch=1

http://elibrary.ru/contents.asp?titleid=37467

http://journal.rsw.edu.pl/index.php/JHS/issue/archive

Indexed in Bases, Bazy indeksacyjne: ERIH Plus, Worldcat, PBN/POL-Index, ICI Journals Master List, Directory of Open Access Journals (DOAJ), ZBD, Ulrich's periodicals, Google Scholar, Polska Bibliografia Lekarska, EuroPub database, NLM Catalog Result - NCBI, BASE, Russian Sciences Index, Arianta.

https://zdb-katalog.de/title.xhtml?idn=1080187162

https://europub.co.uk/journals/22625

US NLM = 101679844

101679844 - NLM Catalog Result - NCBI

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/nlmcatalog/101679844

Find a library that holds this journal: http://worldcat.org/issn/23918306

 

PBN Poland

https://pbn.nauka.gov.pl/sedno-webapp/journals/49068

POL-index

https://pbn.nauka.gov.pl/polindex-webapp/browse/journal/journal-c39c8169-88d2-45db-9e7f-d948ce9981c4

BASE

https://www.base-search.net/Search/Results?join=AND&bool0[]=AND&lookfor0[]=2391-8306&type0[]=all&page=11&l=pl&oaboost=1&refid=dcpagepl

Redaction, Publisher and Editorial Office

Publisher and Editorial Office
Department of Physical Culture,
Faculty of Earth Sciences and Spatial Management,
Nicolaus Copernicus University in Toruń, Poland
Address: Str. Lwowska 1, 87-100 Toruń, Poland

  Open Access ISSN 2391-8306 formerly ISSN: 1429-9623 / 2300-665X

The journal has been approved for inclusion in ERIH PLUS.

The ERIH PLUS listing of the journal is available at https://dbh.nsd.uib.no/publiseringskanaler/erihplus/periodical/info?id=485984

Indexed in Index Copernicus Journals Master List.

http://journals.indexcopernicus.com/Journal+of+Education+Health+and+Sport,p24782242,3.html

ICV 2019 = 100.00 ICV 2018 = 95.95 ICV 2017 = 91.30 ICV 2016 = 84.69 ICV 2015 = 93.34 ICV 2014 = 89.51 Standardized Value: 8.27 ICV 2013: 7.32 ICV 2012: 6.41 ICV 20115.48

RG Journal Impact: 0.18 *

*This value is calculated using ResearchGate data and is based on average citation counts from work published in this journal. The data used in the calculation may not be exhaustive.

RG Journal impact history

2020Available summer 2021
2018 / 20190.18
20170.07
20160.03

RG Journal impact over time

RG Journal impact
0.180.160.140.120.100.080.060.040.02201620172018
  

Indexed in Polish Scholarly Bibliography (PBN) (PBN Polska Bibliografia Naukowa) (https://pbn.nauka.gov.pl/journals/36616)

is a portal of the Polish Ministry of Science and Higher Education, collecting information on publications of Polish scientists and on Polish and foreign scholarly journals. Polish Scholarly Bibliograhpy is a part of POL-on - System of Information on Higher Education. It is operated by the Interdisciplinary Centre for Mathematical and Computational Modelling, University of Warsaw.

Indexed in Russian Sciences Index Российский индекс научного цитирования (РИНЦ) http://elibrary.ru/contents.asp?titleid=37467

Indexed in Arianta Polish scientific and professional electronic journals Aneta Drabek i Arkadiusz Pulikowski

(http://www1.bg.us.edu.pl/bazy/czasopisma/czasop_full.asp?id=3595)

Partnerzy platformy czasopism