Corporate Social Responsibility Activities of Enterprises from the Warmia and Mazury Region

Marian Oliński

DOI: http://dx.doi.org/10.12775/EQUIL2011.029

Abstract


In the future managers will have to take into account in their everyday decision-making processes the values promoted by corporate social responsibility. Apart from the consideration of the problems related to the market, profitability, sources of financing, etc. much attention will have to be paid to economic, social and ecological results of business activities, so to the ideas that form the foundations of the concept of corporate social responsibility. However, if businesses are to apply any new concept, method or management technique, it is necessary to familiarize themselves with it first. Therefore, the objective of the present research is the identification of the degree of the awareness of CSR concepts, their scope and the frequency of socially-responsible behaviours displayed among economic entities representing the warmińsko-mazurski region. The research objective was presented in the form of a question: Are companies operating in the warmińsko-mazurski region aware of the existence of the concepts of corporate social responsibility and do they understand them? In the light of the above objective the following research hypothesis was formulated: Entrepreneurs and employees of companies operating in the warmińsko-mazurskie province are familiarised with CSR concepts but to a small degree only and activities undertaken by them in this scope are usually of a temporary character and do not contribute to building the image of socially-responsible businesses. The studies were diagnostic and the research method applied was a diagnostic survey based on the developed questionnaire.


Keywords


Corporate Social Responsibility; stakeholder; enterprise

Full Text:

PDF

References


Brzozowski A. (2009), Przewodnik wdrażania CSR, Wyższa Szkoła Administracji Publicznej im. Stanisława Staszica w Białymstoku, Białystok.

Drucker P.F. (1992), Praktyka zarządzania, Nowoczesność Sp. z o.o., Warsaw.

Friedman M. (1997), Społeczną powinnością biznesu jest pomnażanie zysków, Wydawnictwo „W drodze”, Poznań.

Griffin R.W. (1999), Podstawy zarządzania organizacjami. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warsaw.

Kawka-Tomczak I. (2003), Odpowiedzialny biznes w Polsce, „Opakowanie” 3/03.

Lisiecka K.(2003), Standard S.A. 8000 i etyka w biznesie, „Problemy Jakości” 05/2003.

Lorenczewski R. (2010), Rola interesariuszy przedsiębiorstwa w pobudzaniu pozytywnego potencjału organizacji, [in:] M.J. Stankiewicz (ed.), Pozytywny Potencjał Organizacji. Wstęp do użytecznej teorii zarządzania, Dom Organizatora, Toruń.

Urbaniak M. (2007), Znaczenie koncepcji społecznej odpowiedzialności biznesu w doskonaleniu działań organizacji, „Problemy Jakości” 06/2007.

Walkowiak R., Oliński M. (2009), Ogólna charakterystyka koncepcji społecznej odpowiedzialności biznesu, [in:] Walkowiak R., Oliński M., Vademecum Społecznie Odpowiedzialnego Biznesu, Stowarzyszenie Warmińsko-Mazurska Klinika Biznesu, Olsztyn.

Żemigała M. (2007), Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa, Budowanie zdrowej, efektywnej organizacji, Oficyna Wolters Kluwer Polska Sp. z o.o., Kraków.








p-ISSN 1689-765X
e-ISSN 2353-3293

Partnerzy platformy czasopism