
DZIEJE NAJNOWSZE, ROCZNIK XLVIII — 2016, 1
PL ISSN 0419–8824

 Łukasz Dryblak 
Warszawa

 Inspiracja i formy współpracy polskich instytucji 
państwowych z wydawcami i redakcjami pism rosyjskich 

w latach 1919–1935 — zarys problematyki

Wraz z wybuchem rewolucji w 1917 r. w Rosji nastał czas wojny domowej, która wy-
wołała exodus Rosjan do krajów ościennych. Wielu uchodźców skierowało się na ziemie 
zachodnie Imperium, w tym do byłego Królestwa Polskiego, a od listopada 1918 r. odnowio-
nego państwa polskiego, zamieszkiwanego również przez mniejszość rosyjską. W samej tyl-
ko Warszawie w 1919 r. liczba uchodźców sięgała 36 tys.1 W latach 1918–1921 przez Polskę 
przewinęło się kilkaset tysięcy rosyjskich uchodźców szukających schronienia przed bolsze-
wikami. Niektórzy z nich zostawali w Polsce, większość jednak traktowała ją jako kraj tran-
zytowy w drodze do Niemiec, Francji, Czech, Wielkiej Brytanii czy Stanów Zjednoczonych 
Ameryki. Niewielka część z nich powróciła po wojnie polsko–bolszewickiej do Rosji bądź 
przyjęła, jeśli miała do tego prawo, obywatelstwo polskie; pozostali wybrali status emi-
granta2. Ostatnie przed wybuchem wojny większe przemieszczenia Rosjan między Polską 
a Europą Zachodnią nastąpiły w pierwszej połowie lat dwudziestych. Jedną z przyczyn była 
utrata nadziei na szybki wybuch konfliktu między Polską a ZSRS, który pozwoliłby podnieść 
sprawę powrotu ponadmilionowej rzeszy emigrantów rosyjskich do ojczyzny. Ostatecznie 
liczebność społeczności rosyjskiej w Polsce ukształtowała się na poziomie poniżej 200 tys., 
z czego połowę stanowili emigranci i uchodźcy, a połowę obywatele Rzeczypospolitej, w tym 
moskalofile oraz staroobrzędowcy. 

Emigranci rosyjscy zamieszkiwali głównie duże miasta oraz mniejsze miejscowości 
położone w województwach wschodnich, gdzie przebywała większość mniejszości rosyj-
skiej. Ich najważniejszymi ośrodkami były Warszawa3, Wilno — będące jednocześnie naj-

1 A. Juzwenko, Polska a „biała” Rosja (od listopada 1918 do kwietnia 1920 r.), Wrocław 1973, s. 117. 
2 Dla rozróżnienia terminów „emigrant” i „uchodźca” posłużymy się definicją Dimitriâ Filosofova 
i Vladimira Branda, zawężającą znaczenie słowa emigrant jedynie do grupy osób, które opuściły Ro-
sję w celu kontynuacji walki z reżimem bolszewickim; pozostali są — w myśl tej definicji — jedynie 
uchodźcami, zob.: D. Filosofov, Ot čego zavisit vozroždenie êmigracii?, „Meč”, nr 1–2, 20 V 1934, s. 6; 
V. Brand, „Frontovniki” i „tyloviki”, ibidem, nr 21, 7 X 1934, s. 2.
3 3979 osób deklarowało język rosyjski jako ojczysty, 3326 z nich było wyznania prawosławnego, 
zob.: Drugi powszechny spis ludności z dn. 9 XII 1931 r. Miasto st. Warszawa, Warszawa 1937, s. 48.

http://dx.doi.org/10.12775/DN.2016.1.03



34 Łukasz Dryblak 

większym skupiskiem mniejszości rosyjskiej4, a także — w mniejszym stopniu — Lwów5 
oraz Łódź6. Poza tym najliczniej byli reprezentowani w województwach: białostockim7 — 
Białystok, Grodno, Hajnówka (we wschodniej części województwa mieszkało ok. 2 tys. ba-
łachowców); wileńskim8 — Wilno, Nowa Wilejka; nowogródzkim9 — Nowogródek, Lida, 
Baranowicze, Słonim, Stołpce; poleskim10 — Brześć nad Bugiem, Pińsk, Dawidgródek, 
Sarny; wołyńskim11 — Łuck, Równe, Zdołbunów, Włodzimierz, Kowel, Dubno, Ostróg, 
Krzemieniec, Kołki (większość ziemian rosyjskich zamieszkiwała województwa poleskie, 
wołyńskie i wileńskie)12, po kilkuset we lwowskim — Lwów; tarnopolskim — Tarnopol; 
i stanisławowskim. Część mniejszości rosyjskiej zamieszkiwała również obszary wiejskie 
w powiatach: wileńsko–trockim, święciańskim, brasławskim, dziśnieńskim, wilejskim, du-
niłowickim województwa wileńskiego (głównie staroobrzędowcy)13, w pasie granicznym, 
w województwach wołyńskim, poleskim oraz nowogródzkim, oraz w niektórych powiatach 
województwa lwowskiego (głównie moskalofile). Przynajmniej kilkudziesięcioosobowe ko-
lonie znajdowały się we wszystkich dużych i wielu średnich miastach Polski. 

Obecność Rosjan w II Rzeczypospolitej, a w szczególności na jej Kresach 
Wschodnich, z jednej strony niosła ze sobą pewne zagrożenia dla jej bezpieczeństwa. 
Z drugiej strony obecni w Polsce Rosjanie mogli być wykorzystani zarówno jako karta 
w negocjacjach politycznych na arenie międzynarodowej, jak i element kreowania wi-

4 7372 osób deklarowało rosyjski jako język ojczysty, 5276 z nich było wyznania prawosławnego, 
natomiast ok. 1800 staroobrzędowego, zob.: Drugi powszechny spis ludności z dn. 9 XII 1931 r. Miasto 
Wilno, Warszawa 1937, s. 11. „Gdy przyjechałem do Wilna [...] Inteligencja rosyjska — właściciele 
licznych nieruchomości, dawni urzędnicy carscy — stanowiła zwartą i ruchliwą grupę. Utrzymywała 
kontakt z dość licznie reprezentowanymi właścicielami majątków ziemskich”, J. Kirchmayer, Pamięt-
nik, Warszawa 1987, s. 55.
5 462 osób deklarowało rosyjski jako język ojczysty, w tym 348 prawosławnych, zob.: Drugi powszech-
ny spis ludności z dn. 9 XII 1931 r. Miasto Lwów, Warszawa 1937, s. 11.
6 871 osób deklarowało rosyjski jako język ojczysty, w tym 693 prawosławnych; zob.: Drugi powszech-
ny spis ludności z dn. 9 XII 1931 r. Miasto Łódź, Warszawa 1937, s. 14.
7 10 506, w tym 9791 prawosławnych, zob.: Drugi powszechny spis ludności z dn. 9 XII 1931 r. Woje-
wództwo białostockie, Warszawa 1938, s. 24.
8 Zob. przyp. 71 i 75.
9 6794, w tym 6489 prawosławnych, zob.: Drugi powszechny spis ludności z dn. 9 XII 1931 r. Woje-
wództwo nowogródzkie, Warszawa 1938, s. 19.
10 16 198, w tym 15 887 prawosławnych, zob.: Drugi powszechny spis ludności z dn. 9 XII 1931 r. Woje-
wództwo poleskie, Warszawa 1938, s. 20. Referat przesłany przez wojewodę Wacława Kostka–Biernac-
kiego do MSW zawiera informację o 25 050 Rosjanach (2,2 proc. ludności województwa) zamieszku-
jących w 1931 r. województwo poleskie, AAN, MSW, Urząd Wojewódzki w Brześciu, sygn. 41, k. 3–4.
11 23 387, w tym 22 771 prawosławnych, zob.: Drugi powszechny spis ludności z dn. 9 XII 1931 r. Woje-
wództwo wołyńskie, Warszawa 1938, s. 22. W sprawozdaniu wojewody wołyńskiego z 1934 r., odwołu-
jącym się do danych z 1931 r., liczba Rosjan została określona na 4923 (sic!). Henryk Józewski uważał 
większość Rosjan za zrusyfikowanych Ukraińców, a tylko niewielką część z nich za przybyszów z głębi 
Rosji, co również mogło zaciążyć na podanych danych, AAN, MSW, sygn. 85, k. 44.
12 W powiecie zdołbunowskim Rosjanie stanowili 1,6 proc. ludności, ale posiadali aż 7,67 proc. całej 
ziemi (31 gospodarstw poniżej 50 ha, 10 gospodarstw 50–500 ha, 5 majątków powyżej 500 ha), Mate-
riały dotyczące spraw narodowościowych w powiatach rówieńskim i zdołbunowskim w 1931 r., AAN, 
MSW, sygn. 944, k. 114.
13 W 1931 r. w województwie wileńskim, bez Wilna, mieszkało 35 981 osób deklarujących język ro-
syjski jako ojczysty (w tym ok. 9624 prawosławnych i ok. 25 tys. staroobrzędowców), z czego ponad 
33 tys. mieszkało na wsi, zob.: Drugi powszechny spis ludności z dn. 9 XII 1931 r. Województwo wileń-
skie, Warszawa 1936, s. 10.

http://dx.doi.org/10.12775/DN.2016.1.03



35Inspiracja i formy współpracy polskich instytucji państwowych z wydawcami...

zerunku Polski oraz, paradoksalnie, jako czynnik państwotwórczy na Kresach poprzez 
m.in. inspirację prasy14. Pierwszy przypadek został dokładnie opracowany przez Andrzeja 
Nowaka w jego monografii dotyczącej polityki Józefa Piłsudskiego wobec „trzech Rosji” 
(bolszewickiej, „białej” oraz Savinkova)15. Drugi został zasygnalizowany w niepubli-
kowanej pracy doktorskiej Wojciecha Stanisławskiego16, pracach Joanny Gierowskiej–
Kałłaur17 oraz Adama R. Suławki18. Temu przypadkowi poświęcono również poniższy 
artykuł. 

Wojna a kontakty polsko–rosyjskie 1919–1920 

Polskie władze państwowe, zarówno na szczeblu najwyższym, jak również w terenie, 
już w pierwszej połowie 1919 r. dostrzegły możliwość, a może raczej potrzebę zagospoda-
rowania „żywiołu” rosyjskiego, kulturowo dominującego w wielu powiatach byłych guberni 
wileńskiej, grodzieńskiej, mińskiej oraz wołyńskiej, mającego szczególny wpływ na Żydów, 
Białorusinów, Ukraińców, staroobrzędowców, moskalofilów, a także liczną rzeszę nieokreś-
lonych narodowościowo mieszkańców Polesia, tzw. tutejszych. Oficerowie Oddziału II 
Sztabu Generalnego w umiejętnym wspieraniu i inspiracji prasy rosyjskiej wydawanej za-
równo w Polsce, jak i poza jej granicami widzieli możliwość zwalczania wrogiej Polsce pro-
pagandy oraz efektywnej poprawy wizerunku młodego państwa polskiego, i to za pomocą 
pism prowadzonych przez Rosjan, w swej masie wrogo do niego ustosunkowanych. 

W 1919 r. najważniejszymi ośrodkami rosyjskimi znajdującymi się na terenie objętym 
polską władzą były Warszawa, Wilno oraz Mińsk. We wszystkich tych trzech miastach, a po-
nadto w Grodnie i Białymstoku już od początku roku zaczęły pracę rosyjskie redakcje, wy-
dające czasopisma, zazwyczaj na niskim poziomie, jednak jedyne, jakie docierały do rosyj-
skojęzycznych mieszkańców Kresów Wschodnich. Najprężniej rozwijała się prasa w stolicy, 
gdzie przebywała największa liczba Rosjan. Uchodźcy liczyli, że karta się odwróci i niedługo 
będą mogli wrócić do swoich domów. Należy pamiętać, że zwycięstwo bolszewików nie 
było oczywiste. Wręcz przeciwnie, „biali”, korpusy interwencyjne, Polacy, Ukraińcy to tyl-
ko część wrogów, z którymi musiała uporać się nowa władza, panująca jedynie nad terena-
mi Rosji centralnej, od Petersburga do Moskwy. W uchodźcach narastała chęć politycznego 
zaangażowania, która wyrażała się m.in. w wielości powstających tytułów prasowych oraz 
próbach założenia komitetu politycznego w Warszawie, co jednak na początku 1919 r. zostało 
zdecydowanie odrzucone przez polskie MSZ19. Z drugiej strony można się zastanawiać, czy 
jedynym powodem wydawniczej aktywności Rosjan była rzeczywiście chęć posiadania swo-
ich organów politycznych w celu manifestowania poglądów, spierania się o przyszły kształt 

14 W skali europejskiej Rosjanie posiadali kilka tysięcy czasopism, w tym w Polsce ponad sto tytułów, 
z czego duża część była efemerydami. 
15 A. Nowak, Polska i trzy Rosje. Studium polityki wschodniej Józefa Piłsudskiego (do kwietnia 
1920 roku), Kraków 2001. 
16 W. Stanisławski, Myśl polityczna emigracji rosyjskiej w II Rzeczpospolitej: interpretacje przeszłości 
i koncepcje polityczne, mps. pracy doktorskiej w Bibliotece Instytutu Historycznego UW.
17 J. Gierowska–Kałłaur, Straż Kresowa a Zarząd Cywilny Ziem Wschodnich. Współdziałanie czy rywa-
lizacja?, Warszawa 1999; Raporty Straży Kresowej 1919–1920 Ziem Północno–Wschodnich opisanie, 
oprac. J. Gierowska–Kałłaur, Warszawa 2011. 
18 A. R. Suławka, Idea współpracy polsko–rosyjskiej w myśli politycznej rosyjskiej emigracji w Polsce 
(lata 1918–1939), „Przegląd Filozoficzny” 2013, t. LXXXVII, z. 3, s. 221–238.
19 W marcu 1919 r. MSW zatwierdziło statut, wyłączający z kompetencji Komitetu Rosyjskiego sferę 
polityczną, A. Juzwenko, op. cit., s. 109. 

http://dx.doi.org/10.12775/DN.2016.1.03



36 Łukasz Dryblak 

Rosji czy też komunikowania z państwem polskim. Otóż rzeczywistość okazała się bardziej 
skomplikowana. 

W większości czasopism rosyjskich funkcję redaktora naczelnego lub odpowiedzialne-
go pełnili Rosjanie żydowskiego pochodzenia, którzy pozostali w 1915 r. w Warszawie lub 
powrócili z Rosji. Niektórzy z nich byli wydawcami jeszcze przed wybuchem wojny, tak 
jak Michał Usman. Wydając rosyjską prasę, korzystali z żydowskiej infrastruktury i zaplecza 
przejawiającego się w drukarniach, wydawnictwach, a także dziennikarzach20. Nie można 
oczywiście zapominać o rzeszy bolszewickich szpiegów w szeregach uchodźców, którzy 
również byli zainteresowani kontrolą i odpowiednim przekazem prasy rosyjskiej wydawanej 
w Polsce. Do tego dochodziły interesy państwa polskiego, które ingerowało w wydawaną 
prasę poprzez cenzurę, a także starało się skierować jej przekaz w stronę propaństwową. 

Największe zainteresowanie władz polskich wzbudzili wydawcy rosyjscy żydowskiego 
pochodzenia. Tylko oni liczyli się na rynku prasy rosyjskiej. Nie bez znaczenia były rów-
nież ich poglądy polityczne, które najogólniej można by określić liberalno–demokratycz-
nymi. Jedynym czasopismem, które było kierowane przez Rosjanina, a zarazem nie pod-
legało wpływom ani bolszewickim, ani polskim, było „Eho”, przemianowane następnie na 
„Russkoe Eho”. Było ono jednak efemerydą wydawaną tylko od lipca do września 1919 r. 
Jego redaktorem był Grigorij Nowicki, sympatyzujący z gen. Antonem Denikinem21, z punk-
tu widzenia władz polskich mniej przydatny ze względu na swoje nacjonalistyczne oraz an-
tysemickie poglądy22. 

W wyniku obserwacji czasopism rosyjskich w drugiej połowie 1919 r. pracownicy 
Towarzystwa Straży Kresowej oraz Oddziału II SG postanowili przejąć nad nimi kontrolę. 
Najwcześniej datowanym dowodem na zainteresowanie prasą rosyjską, do którego udało się 
dotrzeć autorowi, są listy współpracownika TSK z maja i czerwca 1919 r. Zwracał on w nich 
uwagę kierownikowi Wydziału Prasowo–Wydawniczego Melchiorowi Wańkowiczowi, że 
duża część ludności żydowskiej i rosyjskiej chętniej czytała dziennik „Varšavskaâ Reč” niż 
„Svobodnoe Slovo”, które ponadto reprezentowało szkodliwe dla państwa polskiego sta-
nowisko. Podkreślił również, że warto byłoby zapełnić jej miejsce lojalnym wobec władz 
polskich pismem rosyjskim, dodając, że „[...] dużo ludności na Kresach umie czytać tylko 
po rosyjsku”23. Dwa miesiące później Wańkowicz opracował Memoriał w sprawie potrze-
by wydania pisma w języku rosyjskim dla ludności Kresów Wschodnich. Argumentował, że 

20 Pisma wydawane i redagowane przez Rosjan żydowskiego pochodzenia, które do ukazania się dzien-
nika „Svoboda” w lipcu 1920 r. dominowały na rynku prasy rosyjskiej, to dzienniki: „Varšavskaâ Reč” 
1919, red. G. Ĺedkevič, „Svobodnoe Slovo” 1919, red. V. Horvitz–Samojlov, „Varšavskoe Slovo” 1920, 
red. V. Horvitz–Samojlov, „Novoe Varšavskoe Slovo” 1920, red. V. Horvitz–Samojlov; tygodniki: 
„Buduŝee” 1919, red. G. Ĺedkevič, „Nedelâ Svobodnago Slova” 1919, red. V. Horvitz–Samojlov. 
21 G. Nowicki (1885–1955), inżynier, na przełomie 1918/1919 r. powrócił do Warszawy, gdzie zało-
żył biuro pośrednictwa zatrudniające trzynastu ludzi i zajmujące się m.in. wysyłką listów do Rosji, 
możliwe że utrzymywał tajny kontakt z gen. A. Denikinem oraz baronem P. Wranglem. W 1919 r. był 
redaktorem czasopism „Eho” i „Russkoe Eho” — w wyniku konfliktu z Komitetem Rosyjskim oraz 
wydawcami rosyjskimi Georgiem Ĺedkevičem oraz Vladimirem Horvitz–Samojlovem, a także z bra-
ku środków szybko zamknął swoje czasopismo. Był redaktorem dwóch numerów almanachu „Rus’”; 
w latach 1921–1923 wydawał w Berlinie czasopismo „Čto Delat’?”, następnie w latach 1937–1939 
organ Nacionalnogo Obedineniâ, „Rus’”, AAN, MSW, sygn. 1195, k. 154; biogram — http://www.dom
museum.ru/index.php?m=dist&pid=8255&PHPSESSID=da6e293f80df7744931d451004f6ae4b (dostęp:
 30 XII 2014).
22 „Russkoe Eho”, nr 10 z 22 VIII 1919, s. 2–3; nr 13 z 26 VIII 1919, s. 1; nr 26 z 22 IX 1919, s. 1.
23 AAN, Towarzystwo Straży Kresowej (dalej: TSK), sygn. 408, k. 1–5.

http://dx.doi.org/10.12775/DN.2016.1.03



37Inspiracja i formy współpracy polskich instytucji państwowych z wydawcami...

rosyjski jest najpowszechniej rozumianym oraz poważanym językiem na Kresach. Ponadto, 
co nie było również bez znaczenia, wydawanie pisma rosyjskiego było tańsze i łatwiejsze 
niż kilku pism w językach narodowych. Słusznie stwierdzał, że w tym czasie to Rosjanie 
mieli lepsze warunki do asymilacji narodowej Kresów, za czym przemawiały „[...] rutyna 
przeszłości, łączność kulturowa, dwustronność agitacji i język rosyjski. Dwustronność agi-
tacji, to — jednako nam wrogie i jednako centralizujące na rzecz Wielkiej Rosji wpływy 
bolszewizmu i Kołczaka. [...] musimy podjąć wydawnictwo rosyjskiego pisma, które będzie 
stanowić należną przeciwwagę, zarówno rozgałęzionej propagandzie bolszewickiej, idącej 
z zewnątrz, bądź nielegalnie, jak i szeroko kolportowanemu z Warszawy «Russkiemu Słowu» 
[w tym czasie w Warszawie nie wychodziło pismo o takim tytule, być może chodziło tutaj 
o „Svobodnoe Slovo” lub „Russkoe Eho” — Ł. D.], z Grodna «Grodzieńskiemu Słowu», oraz 
z Białegostoku tamtejszemu rosyjskiemu pismu [„Golos Belostoka” — Ł. D.]”24. Nowe pi-
smo miało mieć charakter obiektywno–informacyjny, przybliżający sprawy polskie oraz kwe-
stię reformy agrarnej25. Poprzez zaangażowanie największych wydawców pism rosyjskich 
Georgiâ Ledkeviča i Vladimira Horvitz–Samojlova osiągnięto jednocześnie dwie korzyści: 
wyeliminowano najgroźniejszych konkurentów na rynku rosyjskojęzycznym oraz utworzo-
no, korzystając z ich zaplecza, lojalną wobec państwa polskiego prasę. Słusznie zauważono 
w TSK, że „byłoby to zadaniem niezmiernie trudnem, gdyby chcieć powołać dopiero takie 
pismo do życia. Otrzymałoby ono od razu markę półurzędowca polskiego i miało utrudnio-
ny debiut. Natomiast wskazanem jest nabycie jedynego pisma, które obejmuje całe kresy 
«Warszawskaja Riecz»”26. Obaj redaktorzy 11 IX 1919 r. sprzedali swoje prawa do tytułów 
„Varšavskaâ Reč” i „Svobodnoe Slovo” spółce z o.o. „Russkoe Izdatelstvo” kierowanej przez 
zarządcę Wacława Ciechowskiego oraz podpisali deklarację, iż nie będą do czasu egzystencji 
spółki wydawać osobiście ani przez osobę trzecią codziennego pisma rosyjskiego27. Po wy-
konaniu tejże operacji właściciele spółki (prawdopodobnie większość udziałów znajdowała 
się w rękach ludzi pracujących lub podstawionych przez TSK) złożyli z urzędu zarządcę 
Ciechowskiego i powołali na jego miejsce Stefana Szwedowskiego, zastępcę kierownika 
Wydziału Prasowo–Wydawniczego TSK. Jednocześnie ze złożeniem Ciechowskiego ze sta-
nowiska redaktora „Varšavskoj Reči” ustąpiła jego żona Lovšyn–Ciechowska. Tym samym 
gazeta była wydawana do końca 1919 r. przez „Russkoe Izdatielstvo” pod redakcją Wladimira 
Potapowa, dotychczasowego sekretarza gazety28. Z tego okresu w aktach TSK zachowała się 
bardzo ciekawa instrukcja, według której ton pisma miał być liberalno–demokratyczny, jed-
nocześnie miało ono zwalczać „[...] prądy prawicowe, atakujące rząd polski, przez co wytwa-
rzać się będzie w czytelniku poczucie lewicowości tego rządu”. Zakładała ona dyskredytację 
zarówno „białych”, jak i „czerwonych”: „Czytelnik pisma ma mieć więc stale napędzane-
go stracha przed bolszewizmem i stale podkopywaną wiarę w szybkie odrodzenie Rosji”. 
W kwestii prawosławia pismo miało domagać się pensji dla osób duchownych, gdyż po ich 
przyznaniu mogłoby sobie to przypisać jako zasługę, natomiast w stosunku do Żydów miało 
publikować, ale ostrożnie, by nie zrazić Rosjan, przekłady pisarzy żydowskich29. W nowym 
roku nie kontynuowano wydawania tego tytułu, lecz założono, dzięki umowie z Horvitz–

24 „Memoriał w sprawie potrzeby wydawania pisma w języku rosyjskim dla ludności Kresów Wschod-
nich”, AAN, TSK, sygn. 409, k. 1–4.
25 Ibidem, k. 4. 
26 „Memoriał Wydziału Prasowo–Wydawniczego Straży Kresowej”, AAN, TSK, sygn. 409, k. 15–16.
27 AAN, TSK, sygn. 408, k. 9–16.
28 Ibidem, k. 31.
29 Wszystkie cytaty dotyczące instrukcji, AAN, TSK, sygn. 409, k. 11. 

http://dx.doi.org/10.12775/DN.2016.1.03



38 Łukasz Dryblak 

Samojlovem, „Varšavskoe Slovo”30, wydawane przez „Svobodnoe Slovo” spółkę z o.o., od 
4 stycznia do prawdopodobnie sierpnia 1920 r.31 Pozyskanie owego redaktora było ważnie nie 
tylko ze względu na ludność rosyjską32, ale również żydowską, która darzyła go zaufaniem33. 
Na mocy umowy redaktor zobowiązał się m.in. do postępowania zgodnie z instrukcjami dy-
rektora, który ponadto miał decydujący głos w sprawie zatrudnianych pracowników34. 

W celu wzmocnienia przekazu wśród ludności rosyjskiej od lutego 1920 r. TSK za-
częło wydawać tygodnik ilustrowany „Ogoniok”35, a swoje usługi zaoferował Aleksander 
Gzowski ps. Junosza, były redaktor organu Komunistycznej Partii Litwy i Białorusi 
„Zvezda”. Wraz z wejściem Polaków do Mińska natychmiast zmienił strony i rozpoczął 
wydawanie propolskiego dziennika „Miń skij Kurier”. Dalszą pracę kontynuował zapewne 
za przyzwoleniem Oddziału II. W liście z września 1919 r. do TSK pisał: „[...] prowadzę 
bezwzględną akcję antybolszewicką, stojąc całkowicie po stronie Polskiej Państwowości 
i Władzy”36. Proponował utworzenie nowej gazety rosyjskiej, która zastąpiłaby antypol-
ski „Vileń skij Kurier”. Proponował powierzenie mu zarządu nad całą prasą rosyjską na 
Kresach i obszarach zajmowanych przez WP, dodając że owe przedsięwzięcie sfinanso-
wałby dzięki spółce akcyjnej. W ostateczności jeśli TSK nie byłaby zainteresowana jego 
ofertą, prosił jedynie o wsparcie finansowe dla swojego dziennika37. Nieprzychylny Polsce 
„Vileń skij Kurier” został zneutralizowany wysokimi grzywnami, natomiast marzenia 
Gzowskiego w najlepszym wypadku mogły się zakończyć jedynie subsydiami oraz udzia-
łem w późniejszych inicjatywach prasowych TSK. W pierwszej połowie stycznia 1919 r. 
trafiła do niego dwójka sławnych petersburskich pisarzy Dimitrij Merežkovski i Zinaida 
Gippius z sekretarzem Vladimirem Žlobinem oraz ich przyjaciel, znany krytyk literacki 
Dimitrij Filosofov. Wszyscy uciekli z Petersburga, przedostając się na stronę polską koło 
Bobrujska, skąd trafili do Mińska. Tam odbyli rozmowę z gen. Lucjanem Żeligowskim, 
który — jak pisze Gippius — utwierdził ich w przekonaniu, że Piłsudski chce utworzyć 
w Polsce rząd rosyjski, który zająłby miejsce bolszewików i umożliwił uczciwe ułożenie 

30 Ibidem, k. 28–30. Zob. A. Nowak, op. cit., s. 489; N. Zielińska, Towarzystwo Straży Kresowej 1918–
1927, Lublin 2006, s. 166; A. R. Suławka, op. cit., s. 223. 
31 Między majem a sierpniem 1920 r. współpraca z Horvitzem prawdopodobnie została przerwa-
na — zatrudniono nowego administratora Edwarda Kuleszę, AAN, TSK, sygn. 468, k. 6. Władze 
polskie zaczęły promować organ Rosyjskiego Komitetu Politycznego Borisa Savinkowa „Svobo-
da”, w którego pracach próbował wziąć udział również Horvitz, lecz bezskutecznie, Z. Gippius, 
op. cit., s. 459. 
32 Jak wspominała Z. Gippius, pismo to nie miała dobrej opinii wśród Rosjan. „Już w Mińsku wiedzie-
liśmy, że nazywają ją «szmatławcem». Kierowała nią ciemna postać, jakiś Żyd Horwic, gazeta bolsze-
wizowała na całego. Nie mogliśmy pojąć, dlaczego jej nie zamykają, okazało się jednak, że Horwic 
był na usługach jakiejś partii prawicowej, chyba «Straży Kresowej», i był przez nią subsydiowany”, 
Z. Gippius, op. cit., s. 459. 
33 „Pozyskanie tego pisma jest niezmiernie dla państwowości polskiej ważne. Trzeba spłacić dług Sa-
mojłowa, uczynić go zależnym od siebie i wsadzić swego odpowiedzialnego redaktora”, AAN, TSK, 
sygn. 409, k. 22.
34 AAN, TSK, sygn. 408, k. 28–30. Instrukcja dla Horvitza prawdopodobnie była sformułowana w po-
dobnym tonie do wskazówek dla red. „Varšavskoj Reči”. Treść tej instrukcji znajduje się w Instytu-
cie Józefa Piłsudskiego w Ameryce (delej: IPA), w zespole Adiutantury Generalnej. Według Andrzeja 
Nowaka głównym zadaniem gazety było przekonanie ludności o nieuchronności kontroli polskiej nad 
Kresami, A. Nowak, op. cit., s. 489. Por. W. Stanisławski, op. cit., s. 261. 
35 AAN, TSK, sygn. 465, k. 2–3; „Biuletyn Bibliograficzny”, r. I, nr 2, s. 46.
36 AAN, TSK, sygn. 408, k. 17.
37 Ibidem, k. 18. 

http://dx.doi.org/10.12775/DN.2016.1.03



39Inspiracja i formy współpracy polskich instytucji państwowych z wydawcami...

stosunków polsko–rosyjskich38. Rzeczywiście, już w 1919 r. Naczelnik zastanawiał się nad 
alternatywą w stosunku do bolszewików i „białych”39, a od stycznia 1920 r., za pośred-
nictwem głównie Karola Wędziagolskiego, rozpoczął z nim negocjacje słynny terrorysta, 
członek Partii Socjalistów–Rewolucjonistów Boris Savinkov oraz jeden z przywódców 
partii eserowców Nikolaj Čajkovski40. Rosyjscy goście, podniesieni na duchu słowami 
Żeligowskiego, rozpoczęli cykl wykładów w Mińsku oraz nawiązali, mimo złej opinii, jaką 
się cieszył, współpracę z Gzowskim41, który ochoczo udostępnił im strony swojego dzien-
nika. Tam dali się poznać jako przyjaciele Polaków: „Kiedy Dima po raz pierwszy wydru-
kował u Gzowskiego, że osławione granice z 72. roku to tylko sprawiedliwość — było tak, 
jakbyśmy podpisali się pod tym wszyscy. Dima napisał nawet, że plac Saski w Warszawie 
byłby ładniejszy bez soboru — pomnika rosyjskiego samodzierżawia — i że należałoby go 
zburzyć”42. Owa trójka: Merežkovski, Gippius i Filosofov, walnie przyczyniła się do upo-
wszechnienia idei „trzeciej Rosji”, której hasło oficjalnie rzucił latem 1920 r. Savinkov43. 
W drodze do Warszawy zatrzymali się w Wilnie, gdzie nieprzypadkowo zostali przyję-
ci przez Wańkowicza, przypomnijmy — kierownika Wydziału Prasowo–Wydawniczego 
TSK, odpowiadającego również za kontakty z Rosjanami. Od przełomu kwietnia i maja 
trwały zabiegi o utworzenie nowej gazety rosyjskiej44, które zakończyły się wraz z wyda-
niem pierwszego numeru dziennika „Svoboda” 17 VII 1920 r. Był to organ Rosyjskiego 
Komitetu Politycznego (dalej: RKP), którego oficjalnym redaktorem został Žlobin, na-
tomiast faktycznym Gzowski; Gippius kierowała działem propagandy. Pisali do niej 
Filosofov, Merežkovski, Savinkov, Nikolaj Bulanov, Boris Hêršêĺman, Dmitrij Odiniec. 
Rosjanie otrzymali wsparcie zarówno polityczne, jak i materialne. W początkowym okresie 
potraktowano ich zgodnie z wcześniejszymi doświadczeniami, narzucając im nieoficjal-
nego polskiego redaktora. Niemniej nie było to typowe pismo inspirowane przez władze 
polskie, gdyż to Rosjanie sami zabiegali o jego utworzenie, decydując się m.in. na uznanie 
przedrozbiorowych granic Polski z 1772 r. i ustawiając siebie w roli siły politycznej zorien-
towanej na Polskę, z której pomocą wiązali nadzieje na objęcie władzy w Rosji45. Mimo 
klęski „trzeciej Rosji” i opuszczenia Polski przez większość współpracowników Savinkova 
polskie władze dalej wspierały „Svobodu” przemianowane na „Za Svobodu!”, a w szcze-
gólności jednego z jej publicystów Filosofova, byłego zastępcę Savinkowa w RKP, mają-

38 Z. Gippius, op. cit., s. 448, 449.
39 Nie wprost świadczą o tym wielokrotnie przytaczane przez historyków słowa Naczelnika wypowie-
dziane w wywiadzie dla „Le Matin” z 15 II 1920 r.: „Nie sposób jest dawną Rosję powołać ponownie 
do życia, za wszelką cenę, przy pomocy dawnych jej ludzi. Należy szukać nowych formuł [...] trzeba 
mieć odwagę zrozumienia, że na wschodzie Europy zaszła olbrzymia zmiana [...] Opracowujemy więc 
obecnie plan, mający na celu stworzenie legalnego stanu rzeczy na wschodzie Europy”, J. Piłsudski, 
Pisma zbiorowe, t. V, Warszawa 1937, s. 148.
40 K. Wędziagolski, Pamiętniki, Warszawa 2007, s. 393, 394; A. Nowak, op. cit., s. 458, 462. 
41 „[Gzowski] to moskiewski Polak, niegdyś niewiele znaczący reporter, który tułał się po rozmaitych 
redakcjach. Za bolszewików pracował w bolszewickiej gazecie, możliwe że szpiegował dla Polaków 
(w razie czego, mógłby to robić także w drugą stronę). Olbrzymiego wzrostu, z tubalnym głosem, wy-
jątkowy cham, nigdy takiego w życiu nie widziałam”, Z. Gippius, op. cit., s. 444.
42 Ibidem, s. 446. 
43 A. Nowak, op. cit., s. 486. 
44 „Deklaracja D. Mereżkowskiego, D. Filosofowa, B. Herszelmana i N. Bułanowa w sprawie wyda-
nia nowego pisma rosyjskiego w Warszawie, b.d. (kwiecień–maj 1920 r.)”, A. Nowak, op. cit., s. 490, 
przyp. 97. 
45 A. Nowak, op. cit., s. 490. 

http://dx.doi.org/10.12775/DN.2016.1.03



40 Łukasz Dryblak 

cego przemożny wpływ na materiały publikowane w tym piśmie, jednak będącego jego 
oficjalnym redaktorem dopiero od 1925 r.46 

Poza wspomnianymi pismami kontrolowanymi przez TSK i Oddział II w 1920 r. wy-
chodziły: efemeryczne „Varšavskoe Utro” pod redakcją Michała Usmana, byłego pracow-
nika „Varšavskoj Reči”; „Zarevo Revolucji” — organ Rosyjskiego Komitetu Anarchistów–
–Rewolucjonistów; „Poslednaâ Pravda” oraz satyryczna „Osa”, wszystkie bez większego 
znaczenia47. Wyjątek stanowiło „Novoe Varšavskoe Slovo”, które założył, nieskrępowany już 
umową, Horvitz — pierwszy numer ukazał się 30 IX 1920 r. Tym samym można stwierdzić, 
że w 1920 r. na terenach objętych polską władzą większość informacji, które docierały do ro-
syjskojęzycznej ludności Polski, pochodziły z pism będących głównie pod kontrolą organów 
państwowych48. 

Inspiracja prasy rosyjskiej nie mogła ujść uwadze WCzK oraz niektórych bacznych ob-
serwatorów z grona „emigrantów” znajdujących się w Polsce. Szczególnie aktywność agen-
tury bolszewickiej sprawiała, iż każde nawiązanie współpracy z rosyjską redakcją groziło 
dekonspiracją przedsięwzięcia, ujawnieniem metod działania lub penetracją przez obcy wy-
wiad. Przykładem takiego agenta był Horvitz–Samojlov, po raz pierwszy publicznie zdema-
skowany przez redaktora Nowickiego. Z jego gazety dowiadujemy się, że na przełomie lipca 
i sierpnia 1919 r. Horvitz, będący zresztą od początku swego pobytu w Warszawie pod obser-
wacją policji politycznej, tzw. defensywy49, został aresztowany pod zarzutem szpiegostwa50. 
Co więcej, jego korespondencja z majorem Oddziału II SG Mieczysławem Domańskim miała 
być przyczyną aresztowania tegoż51. Budzi to jednak wątpliwości — sam major twierdził, 
że nie postawiono mu zarzutów, trzymając go w więzieniu od 23 VIII 1919 do 2 V 1920 r., 

46 I. Obłąkowska–Galanciak, Gorzkie gody... Publicystyka i literacka działalność Dymitra Fiłosofowa 
na emigracji, Olsztyn 2001, s. 187, 188.
47 „Biuletyn Bibliograficzny”, r. I, nr 3, s. 35, nr 4, s. 46. 
48 Zgodnie z „Biuletynem Bibliograficznym” sporządzanym przez Wydział Prasowy MSW do 30 XII 
1920 r. ocenzurowano spośród wszystkich czasopism rosyjskich tylko jeden numer „Varšavskogo Slo-
va” oraz kilka numerów czasopisma o lokalnym zasięgu „Prikarpatskaâ Ruś ” (organ rosyjskiego Komi-
tetu Wykonawczego we Lwowie), „Biuletyn Bibliograficzny”, r. I, nr 3, s. 42, nr 4, s. 49. 
49 Z raportu dowiadujemy się, że Horvitz był byłym urzędnikiem 27 Korpusu, który uniknął rozstrze-
lania dzięki bolszewikowi Mikołajowi Grojnemowi, pełniącemu wtedy funkcję naczelnika głównego 
Zarządu Wojskowych Zakładów Naukowych, w którym zatrudnił go jako naczelnika wydziału; na po-
czątku 1919 r. wyjechał do Warszawy, AAN, MSW, sygn. 1195, k. 364. 
50 „Russkoe Eho”, nr 14 i 16 z 27 i 29 VIII 1919. Przemawia za tym fakt, iż wydawana przez niego 
gazeta „Svobodnoe Slovo” przestaje wychodzić w drugiej połowie lipca 1919 r.
51 Aresztowanie mjr. Domańskiego, jak twierdził Juzwenko, mogło wpłynąć na opóźnienie wyjazdu 
misji gen. Aleksandra Karnickiego do gen. A. Denikina na Krym; co więcej, kandydatura mjr. Do-
mańskiego była również rozpatrywana wcześniej, przy formowaniu składu misji do adm. Aleksandra 
Kołczaka, A. Juzwenko, op. cit., s. 175, 176, 240, DiM, t. II, s. 307. Aresztowanie przekreśliło karie-
rę dobrze zapowiadającego się specjalisty od zagadnień rosyjskich, który nie tylko miał uczestniczyć 
z ramienia Oddziału II SG w negocjacjach z Rosjanami, lecz przez mniej więcej miesiąc zdążył być 
szefem Oddziału VI, na którym to stanowisku w kwietniu 1919 r. zastąpiony został przez mjr. Karola 
Bołdeskuła, R. Czarnecka, Organizacja Oddziału II Sztabu Generalnego WP (Sztabu Głównego) i jego 
ekspozytur terenowych w latach 1918–1939, w: Wywiad i kontrwywiad wojskowy II RP, red. T. Dubicki, 
Łomianki 2010, t. I, s. 11. Michał Kossakowski zanotował, iż został on aresztowany za szpiegostwo, 
ponadto utożsamił go z Aleksandrem Jabłonowskim, publicystą „Reči” w latach 1915–1918 (autorowi 
nie udało się odnaleźć tej gazety), co mogłoby tłumaczyć jego kontakty z warszawskim środowiskiem 
prasowym, M. S. Kossakowski, Diariusz, t. IV, cz. 2, s. 92, 157, APAN, Michał Stanisław Kossakowski, 
sygn. 4, j. 15.

http://dx.doi.org/10.12775/DN.2016.1.03



41Inspiracja i formy współpracy polskich instytucji państwowych z wydawcami...

zakazując jednocześnie powrotu do służby52. Natomiast Horvitz znalazł się na wolności już 
na początku listopada 1919 r. W tym czasie sprzedawał on TSK prawa do prowadzonych 
przez siebie tytułów prasowych. Z braku odpowiednich materiałów nie możemy być pewni, 
czy oba aresztowania rzeczywiście miały ze sobą związek, lecz wydaje się, iż w obu przy-
padkach nie było wystarczających dowodów do postawienia zarzutów. Możliwe, że areszto-
wanie Horvitza oraz jego długi ułatwiły TSK nawiązanie z nim współpracy. Nie wiadomo, 
czy podjęto wtedy próbę przewerbowania go, czy też, mimo jego agenturalnej tożsamości, 
postanowiono go wykorzystać do własnych celów. Według Kočika praca dziennikarska słu-
żyła Horvitzowi jedynie za przykrywkę, jako nielegał miał on pozyskać m.in. wojskowe 
umowy polsko–rumuńską oraz polsko–francuską53. Dodatkowo jego publicystyka była zo-
rientowana na osłabianie wpływów „białych” oraz wewnętrzne skonfliktowanie środowiska 
emigracyjnego w celu sparaliżowania jego inicjatyw, czego apogeum stanowiła próba oba-
lenia legalnych władz Komitetu Rosyjskiego54. Wszystko wskazuje no to, że Oddział II oraz 
TSK dostrzegały jedynie ten aspekt jego agenturalnej pracy. Pod koniec 1919 r. udało im 
się zneutralizować Horvitza jako wydawcę, lecz nie jako agenta, który mógł mieć kontakty 
w Sztabie Generalnym oraz w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych55. Należy również pamię-
tać, że struktury polskiego wywiadu i kontrwywiadu, zarówno cywilnego, jak i wojskowe-
go, formowały się okresie bardzo specyficznym — wojennym, pełnym zamieszania, zmian, 
ogromnej dynamiki, dużych migracji ludności. Składały się z różnych oficerów, mających 
odmienne doświadczenie lub jego brak, którzy natychmiast zostali rzuceni w wir pracy, co 
stwarzało większe ryzyko popełnienia błędu oraz przeoczenia czegoś56. W 1924 r. Horvitz, 
pseudonim Iwanow, został namierzony przez wywiad czechosłowacki, lecz uniknął aresz-
towania, po czym ślad po nim zaginął57. Faktem jest, iż do tego czasu prowadził aktywną 
działalność agenturalną, w tym do 1923 r. w Polsce. Niestety, bez dostępu do materiałów, na 
które powoływał się Kočik, nie będziemy w stanie zweryfikować jego rewelacji, nie mając 
pewności, czy nie mamy do czyniania z hagiografią kolejnego sowieckiego nielegała. 

Doprowadzając narrację do października 1920 r., trzeba zadać pytanie, jakie były efekty 
polskich działań. Według informacji pochodzących zarówno z najwyższych kręgów wojsko-
wych, jak i od działaczy terenowych TSK prasa rosyjska wywoływała pożądany dla państwa 

52 IPA, AGNW, t. 701/2/12, k. 441–443. 
53 W. Kočik, Razvedčiki i rezidenty GPU za predelami otčiznyj, Âuza 2004, s. 469, http://m.tululu.org/
bread_55558_469.xhtml (dostęp: 2 I 2015).
54 „Svobodno Slovo”, nr 87, 14 VII 1919.
55 „Резидент ИНО в Вене «Черский» (Э. С. Гольденштейн) писал 18 апреля 1924 года, что 
Самойлов «в период своей деятельности в Польше нашел источники информации в министерствах 
и польской дефензиве. Результаты его деятельности в тот период характеризуются как очень 
хорошие» (РГВА. Ф. 308к. Оп.9. Д. 1973. Л.76.)”, W. Kočik, op. cit., s. 469. 
56 Wacław Solski, znany komunista, wspominał, iż udało mu się ukryć przez pewien czas w Wojsku 
Polskim, a innym razem gdy został aresztowany, natychmiast go zwolniono, gdyż przed przesłucha-
niem spotkał swojego kolegę z klasy, który obecnie pracował w defensywie, W. Solski, Moje wspomnie-
nia, Warszawa 2008, s. 191, 193. Ciężkie warunki oraz brak profesjonalizmu pracowników Oddziału II 
wspominał Stanisław Z. Zakrzewski, Na wozie i pod wozem, Warszawa 2010, s. 191, 192. Jakkolwiek 
byłyby to subiektywne opinie, przybliżają one nie tyle konkretne fakty, ile ogólny klimat pracy w pierw-
szych latach niepodległości. W ocenie Andrzeja Pepłońskiego kontrwywiad ustępował pod względem 
kwalifikacji wywiadowi, A. Pepłoński, Wywiad w wojnie polsko–bolszewickiej1919–1920, Warszawa 
1999, s. 296, 297.
57 Ibidem, s. 471, http://m.tululu.org/bread_55558_471.xhtml (dostęp: 2 I 2015). 

http://dx.doi.org/10.12775/DN.2016.1.03



42 Łukasz Dryblak 

polskiego efekt58. Musiał być on jednak krótkotrwały, gdyż wraz z przerwaniem frontu oraz 
szybkim odwrotem polskich armii spod Mińska i Kijowa zaprzestano wydawania prasy na za-
jętych przez bolszewików terenach. Szybki odwrót wojsk polskich podważał wiarę mieszkań-
ców opuszczonych ziem w ich przynależność do państwa polskiego. A nawet gdyby do niego 
nie doszło, potrzeba byłoby wielu lat, by owa operacja dała pozytywne efekty. Na pewno 
udało się doraźnie przygłuszyć wpływy bolszewików oraz „białych”, lecz dla wielu uchodź-
ców sympatyzujących z „białymi” Horvitz–Samojlov firmujący polskie inicjatywy był osobą 
podejrzaną — zarówno ze względu na bolszewizujące poglądy, współpracę z Polakami, jak 
też żydowskie pochodzenie59. Niemniej trzeba podkreślić, że adresatem prasy była ludność 
rosyjskojęzyczna Kresów, a nie ówczesne elity rosyjskie przebywające w Polsce. 

Jak zwróciła uwagę Joanna Gierowska–Kałłaur, „[...] Straż Kresowa wyrażała kierunek 
Józefa Piłsudskiego i Naczelnego Dowództwa WP, stojąc na gruncie Odezwy Wileńskiej”60. 
Dotyczyło to również polityki Naczelnika wobec zarówno „białej”, jak i „trzeciej” Rosji, 
realizowanej również poprzez inspirację prasy. Paradoksalnie, gdyż kłóciło się to z innymi 
instrukcjami dla tejże gazety, jako pierwsze miało głosić istnienie demokratycznej Rosji 
„Varšavskoe Slovo”61. Pojawienie się Rosyjskiego Komitetu Politycznego w Warszawie 
spowodowało ostateczne zamknięcie „Slova” i wzmocnienie przekazu dotyczącego budowy 
„trzeciej”, demokratycznej Rosji. Tymi słowami można by zamknąć bilans zysków i strat pły-
nących z inspirowania lub współpracy z Rosjanami, gdyby nie zagadkowa sprawa Horvitz–
Samojlova, który prowadził swoją działalność, maskując ją pracą dziennikarską, i to pod 
bokiem polskiego wywiadu. 

Inspiracja pism zagranicznych

Po pierwszych doświadczeniach w inspirowaniu pojedynczych tytułów prasowych 
w Oddziale II SG pojawił się pomysł stworzenia całej agencji prasowej, która bez podejrzeń 
mogłaby informować setki rosyjskich tytułów prasowych w całej Europie. W tym celu na 
kierownika owej agencji starano się wybrać osobę niezaangażowaną politycznie w działania 
żadnego ze stronnictw emigracyjnych62. Wybór padł na Sergeâ Kelniča63, który został szefem 

58 Instruktor TSK o dużym popycie w pow. rówieńskim na „Ogoniok”, AAN, TSK, sygn. 465, k. 3. 
Sztab Ścisły miał zażądać kolportowania gazety „Varšavskoe Slovo” w Kijowie, J. Gierowska–Kałłaur, 
op. cit., s. 20. 
59 Apel oficerów rosyjskich o nieczytanie dziennika „Svobodne Slovo”, „Eho”, nr 1, 15 VII 1919; 
Z. Gippius, op. cit., s. 459. Por. A. Nowak, op. cit., s. 489.
60 Ibidem, s. 18. 
61 Przypomnijmy, że gazeta miała krytykować zarówno bolszewików, reakcję, jak i zdolność do budo-
wy państwa demokratycznego. „Jednocześnie «Warszawskoje Słowo» miało «wywiesić hasło federacji 
wolnej demokratycznej Rosji z wolną demokratyczną Polską». W kontekście wcześniej wymienionych 
założeń, ostatnie to hasło nie brzmiało zbyt przekonywająco [...]”, A. Nowak, op. cit., s. 489. 
62 Według cytowanych przez W. Stanisławskiego dokumentów O II z CAW agencja miała kierować się 
następującymi zasadami: „«Aby nie podzielić losów różnych ajencji agitacyjnych, które zwykle nie cie-
szą się zaufaniem prasy, postanowiono w swej pracy kierować się zupełną bezpartyjnością, nie nawią-
zywać stosunków z żadnym ugrupowaniem politycznym i dawać informacje najzupełniej obiektywne, 
nacechowane jedną tylko tendencją — antybolszewicką»”, W. Stanisławski, op. cit., s. 264. 
63 Sergej Mihajlovič Kelnič (ok. 1890–1969) — warszawski dziennikarz, nauczyciel i księgarz; w cza-
sie wojny był wojennym korespondentem; w 1919 r. wyjechał do Odessy, gdzie pracował w gazecie 
„Prizyv” i kierował pismem „Syn Otečestva”; w lutym 1920 r. wrócił do Warszawy, gdzie w paździer-
niku założył agencję telegraficzną „Russpress” (informacje od niej pozyskiwało 420 europejskich ga-
zet); w 1924 r. założył wydawnictwo i księgarnię; był korespondentem berlińskiego „Rulâ”; w latach 

http://dx.doi.org/10.12775/DN.2016.1.03



43Inspiracja i formy współpracy polskich instytucji państwowych z wydawcami...

Agencji Prasowej „Russpress”. Agencja, tak jak wcześniejsze inicjatywy prasowe, została 
utworzona przez figurantów Oddziału II, który łożył na jej funkcjonowanie od października 
1920 r. do listopada 1922 r.64 Posiadała ona sześć oddziałów: berliński — kierowany przez 
Orečkina, redaktora pisma „Emigrantskâ Žyzń ”, paryski, praski, czasowo sofijski, rewel-
ski — kierowany przez Lwowa, redaktora „Poslednie Izvestiâ”, i ryski. Planowano stworze-
nie również oddziału belgradzkiego, kiszyniowskiego, kopenhaskiego, londyńskiego, wie-
deńskiego i kowieńskiego65. Do inspirowanych w krajach bałtyckich pism rosyjskich należy 
dodać jeszcze „Rižskij Kurier”, którego redaktor Donat Zaborovskij od grudnia 1920 r. do 
likwidacji w 1924 r. przyjmował polskie subsydia66. Sprawę funkcjonowania i zamknięcia 
pisma znamy z zachowanych akt Oddziału II w AAN, co daje możliwość przeanalizowania 
warsztatu dwójkarzy. Z początkiem 1923 r. powołano komisję w składzie: attaché kmdr–
por. Bogdan Jarociński, mjr SG Władysław Sokołowski — szef Wydziału I Organizacyjnego, 
i kpt. SG Konrad Libicki — szef Referatu Prasy Obcej Wydziału I Organizacyjnego67, w ce-
lu oceny funkcjonowania gazety i jej dalszej przyszłości. Ocena wypadła pozytywnie: „[...] 
Wydawnictwo to spełniło swe zadanie propagandowe w znaczeniu informacyjnem, podając 
Łotwie materiał w sprawach polskich, pochodzący z pierwszej ręki i dementując stale wszel-
kie fałsze, szerzone przez propagandę wrogą [...] inspirując stale i konsekwentnie opinię pu-
bliczną w zdecydowanym kierunku”68, lecz mimo to zasugerowano stopniowe wycofanie się 
z jej subsydiowania69, jak również likwidację specjalnie utworzonej drukarni. Zgodę na owe 
działania wydał szef Oddziału II, płk Ignacy Matuszewski70. Tak jak wszystkie inspirowane 
pisma rosyjskie było antybolszewickie, ale ponadto miało zwalczać wpływy innej ryskiej 
gazety — „Segodnâ”, która od początku przyjęła antypolską narrację. Z czasem zyskała ona 
jedną z pierwszych pozycji na europejskim rynku prasy rosyjskiej71, wzbudzając zaintereso-
wanie władz polskich, o czym w kolejnym rozdziale. Według Abyzova „Rižskij” nie cieszył 
się popularnością, w przeciwieństwie do „Segodnâ”72, co może tłumaczyć jego szybkie za-
mknięcie po stopniowym zmniejszaniu subsydiów.

1924–1931 przedstawicielem i korespondentem „Segodnâ”, ps. „Dobrotin”; w połowie lat trzydzie-
stych publikował w paryskim „Vozroždene”; w 1939 r. został korespondentem berlińskiej gazety „No-
voe Slovo”, ps. S. Moskvin, w 1944 r. znalazł się w zachodnich Niemczech, skąd wyjechał do Argenty-
ny i tam pracował w rosyjskiej prasie, Russakâ pečat’ w Rige: iz istorii gazety Segodnâ 1930–h godov, 
oprac. J. Abyzov, L. Flejšman, B. Ravdin, Stanford 1997, kn. I, s. 323. 
64 W. Stanisławski, op. cit., s. 264.
65 Ibidem, s. 264. 
66 J. Abyzov, „Русские в Латвии. История и современность. Выпуск 2”, http://www.russkije.lv/ru/
pub/read/rus-in-latvia-edition2/abizov-rus-latvii-2.html (dostęp: 6 XII 2014). Badacz ten jest autorem 
licznych wartościowych publikacji z zakresu historii emigracji rosyjskiej. 
67 Informacja na temat członków Komisji zob.: R. Czarnecka, op. cit., s. 18; R. Majzner, Strukturalno–
organizacyjne aspekty funkcjonowania ataszatów wojskowych II RP. Zarys problematyki, w: Wywiad, 
s. 98. 
68 AAN, Sztab Główny w Warszawie 1919–1939 (dalej: SG), sygn. 616/21, k. 5.
69 „Komisja natomiast, proponuje pozostawić wolną rękę redakcji pisma co do kierunku z zastrze-
żeniem utrzymania prądu antysowieckiego i nie współdziałania z propagandą niemiecką i litewską. 
W razie odmowy ze strony redaktora, Komisja proponuje stopniową likwidację R.K.”, AAN, SG, 
sygn. 616/21, k. 5. 
70 Ibidem, k. 6. 
71 Russakâ pečat’, kn. I, s. 36, 110.
72 J. Abyzov, op. cit., http://www.russkije.lv/ru/pub/read/rus-in-latvia-edition2/abizov-rus-latvii-2.html 
(dostęp: 6 XII 2014).

http://dx.doi.org/10.12775/DN.2016.1.03



44 Łukasz Dryblak 

Do znanych nam pism dodamy jeszcze na koniec inspirowane prawdopodobnie od sierp-
nia 1920 r. do lutego 1921 r. „Poslednie Izvestâ” w Rewlu73. Świetnie rozwijająca się operacja 
Oddziału II została zdekonspirowana w 1922 r. przez emigranta–renegata Vadima Belova, 
który podjął współpracę z WCzK i w pracy „Belaâ Pečat́” ujawnił, że Polska spośród wszyst-
kich państw limitrofów najintensywniej subsydiowała prasę rosyjską, czego przykładem mia-
ły być „Svobodu”, „Rižskij Kurier” i „Poslednie Izvestâ”74. 

Inspiracja pism krajowych 

W tym miejscu skupimy się jedynie na dwóch najlepiej znanych, lecz różnych w swo-
im charakterze pismach: „Volynskoe Slovo” (1922–1929) i „Novaâ Rossiâ” (1926–1927). 
Redaktorem pierwszego był Izmail Černov, od początku współpracujący z Oddziałem II. 
Pismo początkowo miało być narzędziem oddziaływania na mieszkańców ZSRS, lecz z cza-
sem jego głównym zadaniem stała się propaganda propaństwowa75. Interesujące, że pismo, 
mimo dużego nakładu — do 50 000 (większość pism rosyjskich wychodziło w małych na-
kładach) — i długiego okresu funkcjonowania nie zostało zdekonspirowane. Według swoich 
mocodawców świetnie spełniało wyznaczoną rolę, gdyż do końca nikt się nie domyślał źródeł 
jego powstania. Ponadto było darzone zaufaniem przez monarchistów rosyjskich, co skusiło 
wywiad do podsunięcia go, poprzez jednego z jego pracowników, Rosyjskiemu Komitetowi 
Narodowemu w Paryżu, najwyraźniej bez powodzenia76. Nie wiadomo, dlaczego pismo zosta-
ło zamknięte. Można wysunąć trzy hipotezy. Pierwsza wiąże się z niechęcią wojewody wo-
łyńskiego Henryka Józewskiego do jakichkolwiek inicjatyw rosyjskich, a przecież „Slovo” 
walczyło z ukrainizacją Cerkwi. Druga związana jest ze wsparciem, jakie pismo udzieliło 
Rosyjskiemu Zjednoczeniu Ludowemu Nikolaâ Serebrânnikova, który w tym czasie tracił po-
parcie MSW. Trzecią być może należy powiązać z zamachem na szefa sowieckiej misji han-
dlowej Alekseâ Lizareva w maju 1928 r., po którym zdecydowano się na dość ostre represje 
w stosunku do środowiska emigracyjnego77.

Drugie czasopismo zostało utworzone przez Mihaila Jakovleva, agenta Ekspozytury nr 1  
w Wilnie78. „Novaâ Rossiâ” była najbardziej propolskim spośród emigracyjnych czasopism. 
Na jej łamach Jakovlev wielokrotnie nawoływał do współpracy polsko–rosyjskiej79, wskazy-
wał na antybolszewickie „właściwości” Cerkwi80, stawiał Polaków za wzór do naśladowa-
nia81. Nawet w przypadku wysiedleń rosyjskich emigrantów, po zamachu na posła Wojkowa, 
kiedy większość Rosjan zaniepokoiła się tym wydarzeniem, Jakovlev uspokajał, że nie wszy-
scy emigranci zostaną wysiedleni, lecz tylko ci, którzy prowadzili działalność antypaństwo-

73 W. Stanisławski, op. cit., s. 264, 265. 
74 Ibidem.
75 W. Stanisławski, op. cit., s. 265. Przykładowo na łamach pisma wzywano do wpłacania składek na 
LOPP, „Volynskoe Slovo”, nr 993, 15 V 1926; dużo miejsca poświęcono wizycie prezydenta Ignacego 
Mościckiego na Wołyniu, „Volynskoe Slovo”, nr 1435, 20 VI 1929.
76 Cyt. za: W. Stanisławski, op. cit., s. 266, przyp. 186. 
77 Możliwe, że o jego zamknięciu zdecydowało kilka czynników. Należy również podkreślić, że władze 
wojewódzkie najwyraźniej nie wiedziały, że jest on agentem Oddziału II, gdyż w 1927 r., po zamachu 
na połpreda Piotra Wojkowa, znalazł się on wśród aresztowanych działaczy monarchistycznych, AAN, 
Urząd Wojewódzki w Łucku, sygn. 55, k. 64–65.
78 A. Pepłoński, Wywiad polski na ZSRR 1921–1939, Warszawa 1996, s. 244.
79 Rossiâ i Polša, „Novaâ Rossiâ”, nr 45, 2 X 1927, s. 1. 
80 Ibidem, nr 29 z 10 IV 1927, s. 4.
81 M. Jakovlev, Nacionalnyj Prazdnik, „Novaâ Rossiâ”, nr 30, 15 V 1927, s. 1. 

http://dx.doi.org/10.12775/DN.2016.1.03



45Inspiracja i formy współpracy polskich instytucji państwowych z wydawcami...

wą. Do tych, jak twierdził, należą wysiedleni z Wilna A. Romašev, były redaktor „Utra”, 
określony mianem intryganta i sympatyka Żydów, V. Adamovič, rzekomy ataman „Derkacz”, 
przywódca „Zielonego Dębu”82. Redakcja była do tego stopnia podporządkowana władzom 
polskim, że w wyborach do Sejmu z 1928 r. nawoływała do głosowania na Stanisława 
Mackiewicza, jednocześnie listę rosyjską nazywając „niepotrzebną demonstracją”83. Czy taka 
propaganda była skuteczna? Niestety, nie mamy na ten temat informacji, choć trzeba zazna-
czyć, że miała specyficzny charakter. Jej adresatem byli emigranci, w szczególności żołnierze 
rosyjscy z byłych formacji antybolszewickich walczących po stronie polskiej, którzy z róż-
nych przyczyn zdecydowali się pozostać w Polsce. Być może autorytet redaktora naczelnego 
oraz części pracowników, rekrutujących się zapewne z byłych wojskowych, odgrywał tutaj 
dominującą rolę. Funkcjonowanie gazety było częścią szerszego planu, mającego na celu 
przeciwdziałanie propagandzie bolszewickiej w ich szeregach oraz konsolidacji wokół obozu 
rządzącego (postawa byłych żołnierzy rosyjskich była nie bez znaczenia ze względu na sys-
tem obronny Kresów). Pismo zostało zamknięte wraz z wysłaniem Jakovleva na placówkę 
wywiadowczą do Francji w 1928 r.84 

Próby utworzenia „koncernu” prasowego? — rola Dimitrâ Filosofova 

Na przełomie lat dwudziestych i trzydziestych władze polskie miały szansę przejąć kon-
trolę nad kilkoma dużymi czasopismami rosyjskimi, równolegle podejmując próbę konsoli-
dacji mniejszości i emigracji rosyjskiej wokół państwa i obozu rządzącego. Nim przejdziemy 
do szczegółów tej operacji, zatrzymajmy się przez chwilę przy osobie Dimitrâ Filosofova, 
będącego zwornikiem tych działań. Latem 1920 r. został on zastępcą Savinkova w Rosyjskim 
Komitecie Politycznym (Русский политический комитет) oraz wiceprezesem Towarzystwa 
Polsko–Rosyjskiego kierowanego przez Władysława Tyszkiewicza85. Po zawarciu rozej-
mu między Polską a Rosją bolszewicką, w przeciwieństwie do swoich przyjaciół Gippius 
i Merežkovskiego, nie wyjechał do Paryża. Choć nie zerwał z nimi kontaktu, ich politycz-
ne drogi nigdy już się nie zeszły86. Warto zacytować słowa Józefa Czapskiego, z których 
wynika, że decyzja o pozostaniu w Polsce została podjęta jeszcze przed rozstrzygnięciem 
bitwy warszawskiej: „To był Rosjanin, dla którego Trzecia Rosja i Polska mogłyby urato-
wać świat od komunizmu. [...] Filosofow powiedział, że zostanie i został przez całą wojnę, 
kiedy w każdej chwili bolszewicy mogli wejść. Na nocnym stoliku zawsze miał truciznę”87. 
Współpraca z Savinkovem88 oraz stosunek do Polski po zawarciu przez nią rozejmu z bolsze-
wikami oddalały Filosofova od Merežkovskich, którzy oburzeni na Piłsudskiego udali się do 
Paryża. Gippius sarkastycznie pytała Dimitrâ: „Czyżbyś zamierzał być pierwszym rosyjskim 
męczennikiem za sprawę Polski?”89. On natomiast „[...] przesiąkł na wskroś romantyką no-

82 Idem, K vyseleniû russkih emigrantov iz Polši, „Novaâ Rossiâ”, nr 41, 28 VIII 1927, s. 3. 
83 AAN, MSW, sygn. 958, k. 49.
84 A. Pepłoński, op. cit., s. 244.
85 K. Wędziagolski, op. cit., s. 388, 421. 
86 Z. Gippius, op. cit., s. 465. 
87 J. Czapski, Świat w moich oczach, Ząbki–Paris 2001, s. 43, 44. 
88 „Pamiętam, jak wychodził z pokoju i mówi: «No jakże, ja bym wolał pracować politycznie z Czap-
skim niż z Sawinkowem». Nie byli więc intimes, ale politycznie się związali”, J. Czapski, Świat, s. 143.
89 P. Mitzner, Warszawski, s. 15. Oboje namawiali go do opuszczenia Polski, zob. listy Gippius z paź-
dziernika 1920 r. oraz Merežkovskiego z 11 III 1921 r. do Filosofova, „Наше Наследие” 2002, nr 63–64, 
http://www.nasledie-rus.ru/podshivka/6407.php (dostęp: 14 I 2015).

http://dx.doi.org/10.12775/DN.2016.1.03



46 Łukasz Dryblak 

wej ery w stosunkach polsko–rosyjskich”90. Mimo chwilowego przymusowego wyjazdu do 
Jugosławii91 pozostał w Polsce, by dalej prowadzić walkę z bolszewikami na łamach stro-
nic prasowych „Za Svobodu!”, a następnie „Molvy” i „Meča”92. W latach 1921–1924 był 
kierownikiem polskiego oddziału Narodowego Związku Obrony Ojczyzny i Wolności 
(Народный Союз защиты родины и свободы), założonego przez Savinkova. Organizacja 
powstała za przyzwoleniem Oddziału II93, opanowanego w dużej mierze przez piłsudczyków, 
i funkcjonowała do 1924 r., do momentu otrzymania przez Filosofova listu Savinkova napi-
sanego z Łubianki, wzywającego do uznania władzy Związku Sowieckiego94. Po otrzymaniu 
pisma Filosofov zaniósł je do Sulejówka i jednocześnie na łamach „Za Svobodu” odciął się 
od Savinkova95, dzięki czemu nie utracił zaufania Marszałka96.

Rosjanie z kręgu Savinkova z entuzjazmem przywitali zwycięstwo Piłsudskiego w ma-
ju 1926 r. Od tego momentu datuje się również uaktywnienie polityczne całej społeczności 
rosyjskiej, co zamierzały wykorzystać nowe władze państwowe. W oczach obozu rządzą-
cego najbardziej zaufaną i wpływową osobą był Filosofov, który już na początku swojego 
pobytu w Polsce zdążył poznać dużą część bliskich współpracowników Piłsudskiego, wielu 
profesorów, członków elity kulturalnej, a także polityków i wojskowych innych narodowości 
byłego imperium, jak Ukraińcy, Białorusini czy Gruzini. Wreszcie, co było najważniejsze 
z punktu widzenia Polaków, nie był on ich agentem, lecz sprzymierzeńcem, którego ideą od 
1919 r. była budowa demokratycznej Rosji w oparciu o Polskę — co jednak przysparzało 
mu wielu wrogów wśród emigracji i prowadziło do jego izolacji w międzynarodowym ruchu 
emigracyjnym (mimo to w jego inicjatywach prasowych brali udział światowej sławy pisarze 
rosyjscy). Niemniej pełnił on bardzo ważną rolę w społeczeństwie rosyjskim w Polsce, sku-
piając wokół siebie byłych savinkovców, sporą część młodzieży oraz najlepszych literatów. 
Większość z nich współpracowała z „Za Svobodu” będącą jednocześnie najlepszą oraz naj-
dłużej wydawaną (1920–1932) gazetą rosyjską.

Wszystko to zadecydowało, że konsolidacja emigracji rosyjskiej wokół państwa polskie-
go miała się dokonać we współpracy z Filosofovem i jego otoczeniem. W tym celu w 1931 r. 
powołano Rosyjski Komitet Społeczny (Российский Общественный Комитет в Польше)97. 

90 K. Wędziagolski, op. cit., s. 429.
91 W liście z Jugosławii z 1921 r. pisał: „Mój pobyt w Polsce — to były moje lata najlepsze, robiłem to, 
co chciałem, a nie to, co mi się chciało”, J. Czapski, Wyrwane strony, Warszawa 2010, s. 75. 
92 Osobiście motywował swoje pozostanie argumentem: „[...] przyszli historycy będą skłonni odczu-
wać naszą walkę z bolszewikami w kategoriach konfliktu pomiędzy Rosjanami i Polakami. Taka prosta 
dialektyka przedstawia fałszywie kręty i zawiły konflikt, który doprowadził do mojego postanowienia, 
aby pozostać w Polsce i walczyć obok Borysa Sawinkowa i Polaków [...]”, cyt. za J. S. Durrant, Borys 
Sawinkow w Warszawie — z pamiętników D. W. Fiłosofowa (artykuł oraz pamiętnik Moj Put’ znajduje 
się w zbiorach Durranta), kopię mps. udostępnił autorowi prof. Andrzej Nowak. 
93 Pułkownik Matuszewski podkreślał jako szczególnie korzystne dla Polski destrukcyjną ideowo 
działalność Savinkova oraz deklarowanie przez niego „[...] rezygnacji z wielkomocarstwowej Rosji”, 
kwiecień 1921, Warszawa — Memoriał szefa Oddziału II Sztabu Generalnego WP I. Matuszewskiego 
w sprawie wykorzystania grup B. Savinkova i S. Pelury do akcji antyradzieckiej, DiM, t. IV, s. 15, 16; 
19 VII 1921, Lwów — Raport Ekspozytury O II SG we Lwowie do Naczelnego Dowództwa WP zawie-
rający zasady współpracy z agencją wywiadowczą B. Savinkova, DiM, t. IV, s. 27–30.
94 J. Czapski, Świat, s. 143. 
95 List Filosofova do Savinkova z 16 IX 1924 r., http://www.nasledie-rus.ru/podshivka/6407.php (do-
stęp: 14 I 2015).
96 J. Czapski, Świat, s. 144. 
97 S. Vojcehovskij opisywał powstanie komitetu, uważając, iż była to inicjatywa części emigrantów, 
lecz my uważamy, że mógł ją podsunął Filosofov po wcześniejszym uzgodnieniu kwestii z Hołówką, 

http://dx.doi.org/10.12775/DN.2016.1.03



47Inspiracja i formy współpracy polskich instytucji państwowych z wydawcami...

Jednocześnie starano się zmonopolizować prasę rosyjską poprzez doprowadzenie do poro-
zumienia Filosofova, Kelniča (korespondent „Segodnâ”, szef agencji prasowej Russpres), 
Sergeâ Vojcehovskiego (korespondent „Segodnâ” oraz „Vozroždenie”) i Borisa Pimonova 
(poseł BBWR, przywódca staroobrzędowców), łącząc „Za Svobodu” (red. Dmitrij Filosofov) 
z wileńskim „Naše Vremâ” (red. Evgenij Kotlarevski) i ryskim „Segodnâ” (red. Mihail 
Milrud). 

Plan nie został zrealizowany ze względu na splot różnych niekorzystnych faktów oraz — 
jak się wydaje — brak koordynacji ze strony polskiej. Dlaczego nie doszło do połączenia 
„Za Svobodu” z subsydiowanym przez Pimonova „Naše Vremâ”98? Pimonow, podobnie 
jak Filosofov, prowadził propolską politykę, co więcej — został posłem z ramienia BBWR, 
a dzięki ówczesnemu ministrowi spraw wewnętrznych Bronisławowi Pierackiemu stał się 
przywódcą mniejszości rosyjskiej99. Otóż Filosofov był emigrantem, natomiast Pimonov 
członkiem mniejszości i obu różniły poglądy w stosunku do roli, jaką miało pełnić społeczeń-
stwo rosyjskie w Polsce. Opór ze strony Pimonova zamknął również drogę do współpracy 
z „Segodnâ”, która wychodziła w Polsce jako dodatek do dziennika Kotlarevskiego100. 

Próby pozyskania Kelniča trwały już od 1928 r., kiedy wsparcie finansowe dla utworze-
nia nowej dużej gazety rosyjskiej proponował ówczesny naczelnik Wydziału Wschodniego 
MSZ Tadeusz Hołówko101. Jednak Kelnič nie przepadał za Filosofovem ze względu na je-
go propolskie nastawienie i wolał współpracować z „Segodnâ” (o planach Filosofova oraz 
Vojcehovskiego  informował Kelniča Georgij Šulgin, który ostatecznie opuścił redakcję „Za 
Svobodu” w 1931 r.)102. Być może planowano nawiązać również współpracę z paryskim 
„Vozroždeniem”, na co może wskazywać podróż Piotra Struvego na zaproszenie RKS do 
Polski w 1931 r.103 oraz częstsze powoływanie się w „Za Svobodu” na artykuły z paryskiej 

tym bardziej że niemal równolegle powstawała podobna organizacja mniejszości rosyjskiej, której 
Zjazd zainicjował Pimonov, opłacany przez MSW. „Был составлен меморандум, объясняющий на-
ши намерения. Философов передал его начальнику восточного отдела министерства иностран-
ных дел Тадеушу Голувко, [...] Русские эмигранты, с точки зрения международного нрава, были 
иностранцами, но Голувко признал, что существование их представительства будет полезно не 
только им, но и польской власти. Он убедил в этом министерство внутренних дел, утвердившее 
в 1931 году устав Российского Общественного Комитета в Польше. Его первым председателем 
стал Буланов, а одним из членов правления — Философов.”, S. Vojcehovskij, Epizody, London–
Kanada 1978, http://www.dk1868.ru/history/voytzexov.htm#z151 (dostęp: 14 I 2014). 
98 AAN. MSW, sygn. 85, s. 63, 64.
99 AAN, MSW, sygn. 1074 (dopływ), k. 47–48. Dodajmy, że według wiceministra MWRiOP Broni-
sława Żongołłowicza był on opłacany przez naczelnika Wydziału Narodowościowego MSW Henryka 
Suchenka–Suchockiego, B. Żongołłowicz, Dzienniki 1930–1936, oprac. D. Zamojska, Warszawa 2004, 
s. 199.
100 S. Kelnič do M. Milruda, Warszawa, 18 XII 1930, Russkaâ pečat’, kn. I, s. 329.
101 S. Kelnič do M. Milruda, 12 XII 1933, ibidem, kn. III, s. 160.
102 G. Mihajlovič Šulgin (1896–?) — ur. w Kijowie, dziennikarz; w 1931 r. opuścił redakcję „Za Svo-
bodu” i został pracownikiem warszawskiego oddziału „Segodnâ”, a od 1932 r. członkiem warszawskiej 
redakcji „Naše Vremâ”; w 1943 r. zarejestrował się jako Volksdeutsch; pod koniec wojny trafił do obo-
zu dla dipisów, Russkaâ pečat’, kn. II, s. 175.
103 Piotr Struve wygłosił odczyty w Warszawie, Wilnie i Grodnie, wyrażając nadzieję na dobrosąsiedz-
kie ułożenie stosunków między Polską a przyszłą Rosją. Na jego cześć zostało wydane śniadanie przez 
prof. Aleksandra Lednickiego, na którym byli liczni uczeni oraz naczelnik wydziału wschodniego MSZ 
Tadeusz Schaetzel, AAN. MSW, sygn. 85, s. 63, 64. Richard Pipes odnotował w kalendarium życia 
Struvego jedynie to, że w czerwcu–lipcu 1931 r. odbył podróż, odwiedzając Warszawę, Berlin i Pragę. 
Więcej miejsca poświęcił jego pierwszej wizycie w Polsce w czerwcu 1926 r., której oficjalnym celem 

http://dx.doi.org/10.12775/DN.2016.1.03



48 Łukasz Dryblak 

gazety. Ów sojusz mógłby się wydawać zupełnie nierealny, lecz gdy przyjrzymy się bliżej po-
glądom Struvego, zrozumiemy, że była to osoba akceptowalna dla polskich władz — umiar-
kowanie pozytywnie nastawiona do rządów Piłsudskiego oraz wrogo wobec zarówno ko-
munistów, jak i nazistów104. Niemniej wyprawa zakończyła się jedynie kilkoma pozytywnie 
przedstawiającymi Polskę artykułami na łamach „Vozroždeniâ”.

Czemu miała służyć owa polska ofensywa wśród Rosjan w Polsce oraz za granicą? Z pew-
nością poprzez podporządkowanie sobie trzech spośród kilku najbardziej wpływowych pism 
emigracyjnych czytanych w całej Europie, i to nie tylko przez Rosjan, władze polskie mo-
głyby zyskać doskonałe narzędzie propagandy. W działaniach tych nawiązywano zapewne do 
początku lat dwudziestych, kiedy to poprzez inspirowanie prasy rosyjskiej starano się wytwa-
rzać nastroje przychylne wobec państwa polskiego na Kresach oraz w państwach bałtyckich. 
Na ile poważnie traktowano artykuły publikowane w najważniejszych rosyjskich periodykach, 
pokazuje przykład korespondenta „Segodnâ” Kelniča, wezwanego przez naczelnika Wydziału 
Wschodniego MSZ Tadeusza Schaetzela po opublikowaniu niekorzystnych dla Polski artyku-
łów na temat zajść przed ambasadą litewską w Polsce i dotyczących polskiej mniejszości na 
Łotwie105. O znaczeniu prasy rosyjskiej świadczą dążenia państw europejskich do zachowa-
nia wpływu na nią — „Rits” należał do spółki akcyjnej, w zarządzie której zasiadał gen. Jānis 
Balodis, „Rul” był wspierany przez niemiecki koncern wydawniczy, „Socialističeskij Vestnik” 
subsydiowany przez niemiecką partię socjaldemokratyczną, natomiast „Posledniâ Novosti” 
prawdopodobnie przez rząd czechosłowacki106. Niestety, brakuje nam materiałów, by się prze-
konać, jakie były pełne zamiary władz polskich i na ile była to skoordynowana akcja polskich 
instytucji. W tym przypadku najwięcej mogłyby wnieść akta Oddziału II, na chwilę obecną 
nieosiągalne. Pewne jest, że władzom polskim zależało na lojalnym tytule o zasięgu nie tylko 
ogólnopolskim, lecz ogólnoeuropejskim i jeśli nie inicjowali, to wspierali działania lojal-
nych Rosjan, takich jak Filosofov, o czym świadczy fragment wspomnień Vojcehovskego: 
Вероятно, не без помощи Голувки ему удалось получить согласие распространенной 
польской газеты „Экспресс Поран–ны” на использование ее великолепных, только 
что доставленных из Дрездена ротационных машин, позволивших украсить газетные 
листы новинкой — цветными иллюстрациями107. „Mołva”, pierwszy ilustrowany dzien-
nik Filosofova, skupił część środowiska demokratycznego oraz monarchistycznego w kra-
ju; w swoje inicjatywy starał się również angażować emigrantów z Francji, Czechosłowacji, 
Włoch, Jugosławii, Bułgarii i Łotwy; najwięcej korespondował z Merežkovskimi, których 
nakłonił do współpracy przy redagowaniu „Meča”, i z Alfredem Bemem108. Na początku lat 

było uczestnictwo w Międzynarodowym Kongresie Uczonych (kiedy to odbył krótką rozmowę z Pił-
sudskim), a rzeczywistym — chęć nawiązania kontaktu z polskim oddziałem Trustu w celu wyjaśnienia 
podejrzeń, jakie pojawiły się wokół tej organizacji, R. Pipes, Struve Liberal on the Right, 1905–1944, 
London 1980, s. 386–388, 465.
104 Struve określił rządy pomajowe jako typ: demokratičeskoj diktatury. I êto novoe v svoem suŝestve 
âvlâetsâ zdorovym ispravleniem absolûtnoj parlamentskoj demokratii, P. V. Struve, Dnevnik Politika 
(1925–1935), Moskva–Pariž 2004; In other countries, he tended to favour «strong men» exemplified 
by Marshal Pilsudski, R. Pipes, op. cit., s. 412, 414. 
105 S. Kelnič do M. Milruda, Warszawa 24 X 1931 i 26 X 1931, Russkaâ pečat’, kn. II, s. 170, 171.
106 Russkaâ pečat’, kn. I, s. 176.
107 S. Vojcehovskij, op. cit., http://www.dk1868.ru/history/voytzexov.htm#z151 (dostęp: 14 I 2014).
108 A. Bem (1886–1945), ur. w Kijowie, historyk literatury, krytyk literacki, działacz emigracyjny, 
współpracował z warszawskimi czasopismami „Za Svobodu!”, „Molva” i „Meč”, Sočineniâ russkogo 
perioda, t. I, red. L. Flejšman, Moskva 2011, s. 23.

http://dx.doi.org/10.12775/DN.2016.1.03



49Inspiracja i formy współpracy polskich instytucji państwowych z wydawcami...

trzydziestych, prawdopodobnie za pośrednictwem Vladimira Branda109, nawiązał kontakt 
z działaczami NTS, których otwarcie popierał, ostatecznie przekazując im emigracyjną szta-
fetę w postaci „Meča”. Pismo to od 21 numeru stało się nieoficjalnym organem Narodowo–
Pracowniczego Związku Rosyjskich Solidarystów (Народно–трудовой союз российских 
солидаристов), którego członkowie pozostawali w kontakcie z Oddziałem II110.

Zakończenie

Inspiracja oraz wspieranie lojalnej wobec państwa polskiego prasy odbywały się 
w sposób nieskoordynowany. Chcąc prześledzić od początku owe działania, trzeba wymie-
nić przede wszystkim Straż Kresową, Oddział II SG, następnie Wydział Narodowościowy 
MSW oraz Wydział Wschodni MSZ, a w przypadku pism religijnych również MWRiOP. 
Urzędnicy i wojskowi z poszczególnych instytucji nie zawsze informowali się wzajemnie 
o swoich inicjatywach, co prowadziło czasami do omyłkowych aresztowań, a nawet spy-
chania na siebie odpowiedzialności za koszty, z jakimi wiązało się inspirowanie prasy111. 
W grę wchodziły również tarcia między szefami resortów oraz wojewodami, którzy mieli 
rozbieżne koncepcje w stosunku do Rosjan, gdyż nie wypracowano w II Rzeczypospolitej 
spójnej, długofalowej koncepcji polityki wobec mniejszości112. Niemniej rezultaty inspi-
racji prasy rosyjskiej na ogół były zadowalające i nie zaprzestano ich do wybuchu wojny. 
Głównymi celami, jakie zazwyczaj stawiano subsydiowanej prasie, było zawsze zwalcza-
nie propagandy bolszewickiej, podkopywanie wiary w wielkomocarstwową Rosję, osłabia-
nie pozycji monarchistów, promowanie zwolenników demokratycznej Rosji, propaganda 
propaństwowa, dodatkowo dla prasy zagranicznej dementowanie szkodliwych dla Polski 
opinii oraz w przypadku tytułów takich jak „Volynskoe Slovo”, kolportowanych również 
do ZSRS, destabilizacja sytuacji. 

Można wyróżnić kilka typów inspirowanej prasy. Pierwszy stanowiły tytuły prowadzone 
bezpośrednio przez agentów Oddziału II, drugi gazety, agencje, wydawnictwa zainicjowane 
przez figurantów, lecz prowadzone przez mniej lub bardziej świadomych współpracy Rosjan, 
trzecim tytuły prowadzone przez Rosjan, których pracę regulowały odpowiednie umowy; 
zazwyczaj odbywało się to również przez specjalnie stworzone spółki lub podstawionych ak-
cjonariuszy. Do ostatniego typu, zapewne najwyżej cenionego, należały gazety, których kie-
rownictwo współpracowało z organami polskiej władzy z powodów ideowych. Najlepszym 
przykładem było „Za Svobodu” oraz jej redaktor Filosofov pozostający w dobrych stosun-
kach z wieloma prominentnymi działaczami obozu piłsudczykowskiego. Należy przy tym 

109 W. Brand (1892–1942), ppłk Armii Ochotniczej, członek Ludowego Związku Obrony Wolności 
i Ojczyzny, Bractva Russkoj Pravdy, „Tawerny Poetów”, a następnie grupy literackiej Литературное 
содружество, współpracownik „Za Svobodu!”, członek komitetu redakcyjnego „Molvy”; po odej-
ściu Filosofova współredaktor naczelny „Meča”, będącego nieoficjalnym organem NTS, organizator 
tajnej szkoły dla działaczy NTS pod Warszawą, I. Gribkov, D. Žukov, Osobyj štab Rossiâ, Moskva 
2011, s. 90; T. Ismagulova, Russkaâ emigraciâ v Polše (Vladimir Brand — poet i woin „russkoj 
Waršavy”), w: Zarubežnaâ Rossiâ 1917–1939 gg. Sbornik stacej, red. V. J. Černâev, Sankt Peterburg 
2010, s. 347–350. 
110 B. Prânišnikov, Novopokolency, Maryland 1986, http://ntsrs.ru/content/glava-vii-nashi-gosti (do-
stęp: 14 I 2015); J. Divnič, NTS, nam pora obâsnicsâ!, New York 1968, s. 36; A. Stołypin, Cesarstwo 
i wygnanie, Warszawa 1998, s. 199, 200.
111 W. Stanisławski, op. cit., s. 266, przyp. 187. 
112 A. Chojnowski, Koncepcje polityki narodowościowej rządów polskich w latach 1921–1939, Wro-
cław 1979, s. 240, 241.

http://dx.doi.org/10.12775/DN.2016.1.03



50 Łukasz Dryblak 

zaznaczyć, że nie był polskim agentem, lecz sojusznikiem, nigdy nie wyzbył się własnego 
zdania, publikując niemile widziane przez MSW artykuły, które niejednokrotnie obejmowa-
no cenzurą. Z drugiej jednak strony nie można się oprzeć wrażeniu, że część artykułów by-
ła po prostu zamawiana przez polskie ministerstwa, co mogło sprawiać wrażenie niekonse-
kwencji i wymagało dużej zręczności redakcji czasopisma, by nie stracić czytelników. W tym 
momencie dochodzimy do bardzo ważnego problemu, a mianowicie finansów, których brak 
był czasami, jak sądzę, decydującym argumentem do podjęcia chociaż przez pewien czas 
współpracy z Polakami.

Podsumowując, nie można zapomnieć o kwestii obcych agentów: niemieckich, „biało-
rosyjskich”, a szczególnie bolszewickich — od początku obecnych w inspirowanych przez 
Polaków pismach i obsadzających, według przypuszczeń autora, prawie każdą większą re-
dakcję rosyjską w Polsce113.

Powyższy zarys, jak sama nazwa wskazuje, nie mógł pozwolić autorowi w sposób wy-
starczający wyłożyć wszystkich przypadków inspiracji prasowej. Tak samo jak nie daje 
ostatecznej odpowiedzi na pytanie, jaka była skuteczność owej działalności (jaki był odbiór 
inspirowanej prasy) w państwach europejskich, a w szczególności w Związku Sowieckim. 
Stosunkowo najłatwiej odpowiedzieć na pytania dotyczące kwestii wewnętrznych, gdzie 
rzeczywiście prasa rosyjska oddała przysługę państwu polskiemu oraz obozowi rządzące-
mu, który wykorzystywał ją jako narzędzie propagandy wśród rosyjskojęzycznych wybor-
ców. W ocenie Wojska Polskiego, w tym Oddziału II, operacje inspiracyjne wypadały pozy-
tywnie, lecz tak naprawdę nie wiadomo, na ile owa prasa przyczyniła się do wzmocnienia 
postaw nacechowanych lojalnością. Z pewnością zagospodarowała ona jednak sporą przes-
trzeń, którą mogłyby zapełnić pisma komunistyczne, i tak dość powszechnie kolportowane 
na Kresach. 

Ze względu na liczne wątki, istotne z punktu widzenia polityki wewnętrznej, zagranicz-
nej oraz obronnej II Rzeczypospolitej, które autor starał się zarysować w niniejszym artykule, 
temat inspiracji prasy rosyjskiej zasługuje na duży rozdział w studium poświęconym prasie 
lub społeczności rosyjskiej w Polsce. 

Słowa kluczowe: emigracja, mniejszości, Rosjanie, Filosofov, polityka wewnętrzna, wywiad 

Bibliografia

Źródła opublikowane
 Czapski J., Świat w moich oczach, Ząbki–Paris 2001.
Czapski J., Wyrwane strony, Warszawa 2010.
Divnič J., NTS, nam pora obâsnicsâ!, New York 1968. 
Piłsudski J., Pisma zbiorowe, t. V, Warszawa 1937.
Prânišnikov B., Novopokolency, Maryland 1986.

113 Nawet tak przenikliwy demaskator bolszewickich agentów jak Filosofov prawdopodobnie nie 
ustrzegł się od nich i miał w swoim otoczeniu wtyczkę bolszewicką — Georgiâ Sokolova (1896–
1976). Był on członkiem redakcji „Molvy” i „Meča”, w 1944 r. pozostał w Warszawie, mimo że mógł 
się ewakuować razem z innymi Rosjanami na Zachód; po wejściu Armii Czerwonej został wybrany 
„[...] председателем советофильского Русского Благотворительного Общества [...]”, w 1960 r. prze-
wodniczący Zarządu Głównego Rosyjskiego Towarzystwa Kulturalno–Oświatowego w PRL, S. Vojce-
hovskij, op. cit., http://www.dk1868.ru/history/voytzexov.htm#z151 (dostęp: 14 I 2014); P. Mitzner, 
Warszawski „Domek w Kołomnie”, Warszawa 2014, s. 59. 

http://dx.doi.org/10.12775/DN.2016.1.03



51Inspiracja i formy współpracy polskich instytucji państwowych z wydawcami...

Raporty Straży Kresowej 1919–1920 Ziem Północno–Wschodnich opisanie, oprac. J. Gierowska–
Kałłaur, Warszawa 2011. 

Russakâ pečat’ w Rige: iż istorii gazety Segodnâ 1930–h godov, oprac. J. Abyzov, L. Flejšman, 
B. Ravdin, kn. I, Stanford 1997. 

Sočineniâ russkogo perioda, t. I, red. Ł. Flejšman, Moskva 2011.
Solski W., Moje wspomnienia, Warszawa 2008.
Stołypin A., Cesarstwo i wygnanie, Warszawa 1998.
Struve P. V., Dnevnik Palitika (1925–1935), Moskva–Pariž 2004.
Vojcehovskij S., Epizody, London–Kanada 1978.
Wędziagolski K., Pamiętniki, Warszawa 2007.
Żongołłowicz B., Dzienniki 1930–1936, oprac. D. Zamojska, Warszawa 2004.

Opracowania
Chojnowski A., Koncepcje polityki narodowościowej rządów polskich w latach 1921–1939, 

Wrocław 1979.
Czarnecka R., Organizacja Oddziału II Sztabu Generalnego WP (Sztabu Głównego) i jego 

ekspozytur terenowych w latach 1918–1939, w: Wywiad i kontrwywiad wojskowy II RP, 
red. T. Dubicki, Łomianki 2010.

Gierowska–Kałłaur J., Straż Kresowa a Zarząd Cywilny Ziem Wschodnich. Współdziałanie czy 
rywalizacja?, Warszawa 1999.

Ismagulova T., Russkaâ emigraciâ v Polše (Vladimir Brand — poet i woin „russkoj Waršavy”), 
w: Zarubežnaâ Rossiâ 1917–1939 gg. Sbornik stacej, red. V. J. Černâev, Sankt Peterburg 
2010.

Juzwenko A., Polska a „biała” Rosja (od listopada 1918 do kwietnia 1920 r.), Wrocław 1973.
Kočik W., Razvedčiki i rezidenty GPU za predelami otčiznyj, Âuza 2004, s. 469, http://m.tululu.

org/bread_55558_469.xhtml (dostęp: 2 I 2015).
Kovtun I., Gribkov I., Žukov D., Osobyj štab Rossiâ, Moskva 2011. 
Mitzner P., Warszawski „Domek w Kołomnie”, Warszawa 2014.
Nowak A., Polska i trzy Rosje. Studium polityki wschodniej Józefa Piłsudskiego (do kwietnia 

1920 roku), Kraków 2001.
Obłąkowska–Galanciak I., Gorzkie gody... Publicystyka i literacka działalność Dymitra Fiłosofowa 

na emigracji, Olsztyn 2001.
Pepłoński A., Wywiad polski na ZSRR 1921–1939, Warszawa 1996.
Pepłoński A., Wywiad w wojnie polsko–bolszewickiej1919–1920, Warszawa 1999.
Pipes R., Struve Liberal on the Right, 1905–1944, London 1980.
Stanisławski W., Myśl polityczna emigracji rosyjskiej w II Rzeczpospolitej: interpretacje przeszłości 

i koncepcje polityczne, mps. pracy doktorskiej w Bibliotece Instytutu Historycznego UW.
Suławka A. R., Idea współpracy polsko–rosyjskiej w myśli politycznej rosyjskiej emigracji 

w Polsce (lata 1918–1939), „Przegląd Filozoficzny” 2013, t. LXXXVII, z. 3, s. 221–238.
Zielińska N., Towarzystwo Straży Kresowej 1918–1927, Lublin 2006.

 Inspiration and Forms of the Cooperation of Polish State Institutions 
with the Publishers and Editorial Boards of Russian Periodicals 

in 1919–1935 — an Outline 

The inspiration and cooperation of Polish state institutions with the publishers and editorial 
boards of Russian periodicals from 1919 exerted a considerable impact on the functioning 
of the Russian émigrés and minority in Poland as well as the large number of Russian–speaking 
readers residing in the Eastern Borderlands. 

This article is an outline of the activity conducted by the Society of the Eastern Borderland 
Guards, the Ministry of Internal Affairs, and the Second Department of the General Staff vis 
a vis the Russian press. The author discussed the reasons for the interest of the Polish authorities 
in the Russian press and attempted to assess the effects of this activity. Furthermore, by resorting to 

http://dx.doi.org/10.12775/DN.2016.1.03



52 Łukasz Dryblak 

the Russian example he tried to present certain constant mechanisms of the undertakings of Polish 
institutions, which embarked upon similar initiatives also in relation to the press of other minority 
and émigré groups. Finally, the article distinguishes several types of inspiration of the Russian 
press. 

The introduction offers a concise examination of the circumstances of the Russian influx 
in Poland after 1918, the number of the Russians, and their scattering across Polish territory. 

The first part focuses on Polish–Russian contacts during the Polish–Bolshevik war, with 
the author discussing the structure of the Russian press in 1919–1920 and the first inspiration–
oriented operations. Upon the basis of the example of the Vladimir Horvitz–Samoylov case 
attention is drawn to the threat posed by cooperation with the Russians. 

The second part of the text deals with the use made of wartime experiences for the development 
of the inspiration of Russian periodicals outside Poland. 

The following fragment considers periodicals addressed chiefly to local readers and describes 
two divergent instances: „Novaya Rossiya” and „Volinskoe Slovo”. 

The last part brings the reader closer to the activity of Dmitry Filosofov, one of the leaders 
of the Russian émigrés in Poland. The article places particular emphasis on plans of expanding 
Filosofov’s press endeavours under Polish auspices so as to encompass important domestic 
and foreign periodicals that, associated with „Za Svobodu!”, could have resulted in a prominent 
press concern. This would have been an extremely essential achievement aimed at promoting 
the idea of a „third Russia” in accordance with the conception launched by Filosofov and, at 
the same time, the notions propounded by the Polish state, which would have gained a powerful 
propaganda instrument both at home and abroad. 

The article ends with a summary of the conclusions and an assessment of the policy carried out 
by the Polish state in 1919–1935.

http://dx.doi.org/10.12775/DN.2016.1.03




