WAŻNIEJSZE METODY POMIARU GLOBALIZACJI I INTERNACJONALIZACJI PRZEDSIĘBIORSTW
DOI:
https://doi.org/10.12775/AUNC_ZARZ.2015.033Słowa kluczowe
metody pomiaru, globalizacja, internacjonalizacja przedsiębiorstwAbstrakt
Globalizacja to proces scalania gospodarek narodowych, przejawiający się w dynamicznym wzroście obrotów handlowych, przepływów kapitałowych i usługowych w ujęciu międzynarodowym oraz będący rezultatem postrzegania całego świata jako rynku zbytu. Internacjonalizacja odnosi się w teorii i praktyce do określania poziomu umiędzynarodowienia przedsiębiorstw. We współczesnej gospodarce ważne jest zatem wskazanie nie tylko na formę internacjonalizacji przedsiębiorstw, ale również określenie wskaźnika ich umiędzynarodowienia.Bibliografia
Czech-Winkelmann S., (2008), Exportieren, kooperieren oder Direktinvestitionen – alternative Marktstrategien [w:] Czech-Winkelmann S., Kopsch A. (red.), Handbuch International Business. Strategie, Praxis, Fallbeispiele, Erich Schmidt Verlag, Berlin.
Dicken P., (1998), Global shift: transforming the world economy, London.
Fisch J.H., Oesterle M.-J. (2003), Exploring the Globalization of German MNCs with the Complex Spread and Diversity Measure, [w:] Schmalenbach Business Review, 55. Jg., 1.
Gerstlauer M., (2004), Eignung neuer Informations- und Kommunikationstechnik zur Erhöhung der Internationalität von Forschung und Entwicklung, unveröffentlichte Dissertation, Otto-Friedrichs-Universität.
Glaum M., (1996), Internationalisierung und Unternehmenserfolg, Wiesbaden.
Gołembska E., (2014), Logistyka międzynarodowa, PWN, Warszawa.
Helmig B., Purtschert R., Schauer R., Witt D., (2007), Nonprofit-Organisationen und Märkte, 7. Internationales Colloquium der NPO-Forscher im März 2006 an der Universität Freiburg/Schweiz, DUV Verlag, Wiesbaden.
Kutschker, M., (1999a), Das internationale Unternehmen, [w:] Kutschker M. (red.), Perspektiven der internationalen Wirtschaft, Wiesbaden.
Macharzina K., (2003), Grundlagen, [w:] Breuer W., Gürtler M. (red.), Internationales Management: Betriebswirtschaftslehre der internationalen Unternehmung, Wiesbaden.
Nöcker R., (2001), Internationalisierung als Wettbewerbsstrategie, Hamburg.
Oesterle M.-J., (1999), Fiktionen der Internationalisierungsforschung – Stand und Perspektiven einer realitätsorientierten Theoriebildung, [w:] Geringer J.M., Oechsler W.A. (red.), Internationales Management. Auswirkungen globaler Veränderungen auf Wettbewerb, Unternehmensstrategie und Märkte, Wiesbaden.
Oesterle M-J., Laudien S., (2008), Messkonzepte der Internationalisierung, [w:] Czech-Winkelmann S., Kopsch A. (red.), Handbuch International Business. Strategie, Praxis, Fallbeispiel, Erich Schmidt Verlag, Berlin.
Osiński K., (2010), Biznes międzynarodowy na progu XXI wieku – kompendium, Wydawnictwo Zachodniopomorskiej Szkoły Biznesu w Szczecinie, Szczecin.
Perlitz M., Schrank R., (2013), Internationales Management, 6. Auflage, UVK, Konstanz und München.
Rymarczyk J., (2004), Internacjonalizacja i globalizacja przedsiębiorstw, PWE, Warszawa.
Sullivan D., (1994), Measuring the degree of internationalization of a firm, Journal of International Business Studies, 25. Jg., H. 2.
UNCTAD, (1995), Word Investment Report, New York.
Welge M.-K., Holtbrügge D., (2006), Internationales Management. Theorien, Funktionen, Fallstudien, 4. überarbeitete und erweiterte Auflage, Schäffer-Poeschel Verlag, Stuttgart.
Ziółkowska M., (2011), Franczyza w warunkach globalizacji, [w:] Bartkowiak R., Ostaszewski J. (red.), Ekonomia, nauki o zarządzaniu, finanse i nauki prawne wobec światowych przemian kulturowych, społecznych, gospodarczych i politycznych, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa.
Żukrowska K., (2001), Polska gospodarka w warunkach globalizacji gospodarki światowej, [w:] Klich J. (red.), Globalizacja, Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, ISS, Kraków.
Zur E., Krystek U., (1997), Internationalisierung als Herausforderung für die Unternehmensführung, [w:] Zur E., Krystek U. (red.), Internationalisierung. Eine Herausforderung für die Unternehmensführung, Springer, Berlin, Heidelberg, New York.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 1902
Liczba cytowań: 0