POLITYKA JAKOŚCI „MAZOWIECKIEGO SZPITALA WOJEWÓDZKIEGO W SIEDLCACH” SP. Z O.O. W ASPEKCIE BEZPIECZEŃSTWA PACJENTA
DOI:
https://doi.org/10.12775/AUNC_ZARZ.2017.037Słowa kluczowe
zarządzanie jakością, usługa medyczna, bezpieczeństwoAbstrakt
W obecnych czasach jakość usług coraz częściej jest kwestią zwiększonego zainteresowania. Usługodawców ciekawią i intrygują wyznaczniki, jakimi kierują się ich klienci oraz kryteria ocen, którymi kierują się przy wyborze odpowiedniej dla nich oferty. Stale dążą do doskonalenia i poprawy jakości, aby jeszcze lepiej spełniać oczekiwania konsumentów i zyskać przy tym jak największą przewagę konkurencyjną na danym rynku. Teraźniejsi klienci, z kolei są z pewnością o wiele bardziej świadomi i wyedukowani niż kiedyś. Mają coraz większe oczekiwania odnośnie jakości i świadczonych usług.
W dobie globalizacji i silnego rozwoju przedsiębiorczego, zarówno w Polsce jak i na świecie, coraz ważniejsze dla organizacji staje się nie tylko odpowiednie sformułowanie i wdrażanie działań stale podnoszących jakość oferowanych usług, ale także tych podejmowanych przez firmy w celu budowania zaufania oraz poczucia bezpieczeństwa pozyskiwanych klientów. Celem niniejszego artykułu jest uświadomienie wzajemnych zależności między oferowanymi usługami, a zaspokojeniem potrzeb i poczuciem bezpieczeństwa pacjentów.
Bibliografia
Ansell T., (1997), Zarządzanie jakością w sferze usług finansowych, Związek Banków Polskich, Warszawa.
Bronakowski H., (2003), Rynek i nowy marketing, Wyższa Szkoła Zarządzania I Finansów w Białymstoku, Białystok.
Fitzsimmons J.A., Fitzsimmons M.J., (2008), Servive Management, Operations, Strategy, Information Technology, McGraw-Hill International Edition.
Gwizdak T., (2008), Bezpieczeństwo pacjenta w szpitalu, „Problemy pielęgniarstwa”, tom 16, zeszyt nr 1, Gdańsk.
Hernas Por. A., Gajda L., (2006), Systemy Zarządzania Jakością w organizacji, Wyższa Szkoła Zarządzania Ochroną Pracy w Katowicach, Katowice.
Hollins B., Shinkins S., (2006), Managing Service Operations: Design and Implementation, SAGE publications, Thou- sand Oaks.
http://iso-norma.pl/system-zarzadzania-jakoscia-iso/polityka-jakosci [04.08.2017r.].
http://www.inwestplan.pl/index.php?go=44 [04.08.2017r.].
Kochen M., (1996), Medycyna Rodzinna, Niżankowski R (red.), Windak A., PZWL, wyd. I polskie, Warszawa.
Komisja Europejska, Projekty wspierane ze środków UE promujące bezpieczną i skuteczną opiekę zdrowotną, Unia Europejska, 2014.
Kotler Ph., (1999), Marketing: analiza, planowanie, wdrażanie, Wydawnictwo Felberg SJA, Warszawa.
Kozar−Podkowa A., Kozar P., Czuryszkiewicz W., (2001), Jak badać poziom satysfakcji pacjentów, Służba Zdrowia, 78–79 (3073–3074).
Krot K., (2008), Jakość i marketing usług medycznych, Wolters Kluwer Polska, Warszawa.
Lange O., (1959), Ekonomia polityczna, tom 1, Warszawa.
Lisowski J.L., (1999), Określić satysfakcje klienta, „Marketing w praktyce”, nr 5, Warszawa.
Mała encyklopedia ekonomiczna, (1962), PWE, Warszawa.
Murkowski M., Nowacki W., Koronkiewicz A., (1996), Zastosowanie standardów w programie akredytacji szpitali, Centrum Organizacji i Ekonomiki Ochrony Zdrowia, Zakład Szkolnictwa, Warszawa.
Rogoziński K., (2005), Jakość usług w horyzoncie aksjologicznym, Problemy Jakości, nr 1, Warszawa.
Sneszycka I., (1997), Koncepcja marketingowa w działalności organizacji wspierających zdrowie, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin.
Tomasik T., Windak A., Król Z., Jacobs M., (1996), Wprowadzenie do procesów poprawy jakości w medycynie rodzinnej, Uniwersyteckie Wydawnictwo Medyczne, Kraków.
Toruński J., (2009), Zarządzanie jakością w przedsiębiorstwie. Wybrane problemy, Wyd. II, Wydawnictwo Akademii Podlaskiej w Siedlcach, Siedlce.
Toruński J., (2011), Zarządzanie Jakością świadczenia usług doradczych na przykładzie Ośrodka Doradztwa Rolniczego, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach” Nr 89 Seria: Administracja i Zarządzanie, Siedlce.
Toruński J., (2012), Zarządzanie jakością w przedsiębiorstwie. Wybrane problemy, Monografie Nr 131, Wyd. Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach, Siedlce.
Ustawa z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej, art. 3 i 4.
Wewnętrzne materiały Wojewódzkiego Szpitala Mazowieckiego Sp. z.o.o. w Siedlcach
Zeller P., W. Kapala, (2004), Miejsce klienta w procesie oceny jakości usług medycznych, „Problemy Jakości”, nr 1, Warszawa.
Zieliński G., (2012), Determinanty obszaru poprawy jakości i bezpieczeństwa w kontekście akredytacji szpitali w Polsce, „Zarządzanie i Finanse” 3/1, Fundacja Rozwoju Uniwersytetu Gdańskiego, Sopot.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 432
Liczba cytowań: 0