Kategoria ogólności w pedagogice. Uwagi metodologiczne
DOI:
https://doi.org/10.12775/AUNC_PED.2018.013Słowa kluczowe
ogólny, ogólna, ogólne, ogólność, język pedagogikiAbstrakt
Artykuł ma charakter metateoretyczny oraz metodologiczny i dotyczy języka pedagogiki. Przedmiotem artykułu jest użycie kategorii „ogólność” w pedagogice. Analizie poddane zostały terminy i pojęcia: „ogólny”, „ogólna”, „ogólne” oraz funkcje, jakie pełnią na terenie pedagogiki. Tekst składa się z dwóch części. W pierwszej zamieszczone zostały analizy etymologiczne i semantyczne dotyczące analizowanych terminów, w drugiej uwagi odnoszące się do wybranych problemów, jakie generuje zastosowanie kategorii ogólności w pedagogice. Teksty nie jest systematycznym wykładem, lecz zbiorem uwag dotyczących podjętego przedmiotu badań.
Bibliografia
Bauć, Piotr. „Czy można jeszcze logicznie badać praktykę pedagogiczną, czy już tylko pozostały pedagogom spory werbalne”. W: Pedagogika ogólna a filozofia nauki. Wybrane problemy poznawcze i konteksty dydaktyczne, red. Andrzej Pluta, 153–159. Częstochowa: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Częstochowie, 1997.
Bronk, Andrzej. „Czy pedagogika jest nauką autonomiczną?”. W: W trosce o integralne wychowanie, red. Marian Nowak, Alina Rynio, Tomasz Ożóg, 47–76. Lublin: Wydawnictwo KUL, 2003.
Bronk, Andrzej. „Pojęcie godności człowieka: uwagi metodologa”. W: Antropologiczna pedagogika ogólna, red. Marian Nowak, Piotr Magier, Iwona Szewczak, 57–74. Lublin: Wydawnictwo KUL, Wydawnictwo Gaudium, 2010.
Brückner, Aleksander. Słownik etymologiczny języka polskiego. Warszawa: Wiedza Powszechna, 2000.
Dębowski, Józef, Leszek Gawor, Stanisław Jedynak, Krzysztof Kosior, Jolanta Zdybel, Lech Zdybel. Mała encyklopedia filozofii. Bydgoszcz: Oficyna Wydawnicza Branta, 1996.
Dubisz, Stanisław. Uniwersalny słownik języka polskiego K–Ó. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2006.
Dumont, Jacques, Philippe Vandooren. La philosophie. T. 3 de Objet à Wittgenstein. Paris: Centre d’étude et de promotion de la lecture, 1972.
Duraj-Nowakowa, Krystyna. „Między integracją a dezintegracją pedagogiki: od źródeł do stosowanych paradygmatów poznania”. W: Pedagogika ogólna. Dyskurs o stanie naukowym i dydaktycznym, red. Teresa Hejnicka-Bezwińska, 81–92. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, 2011.
Ewolucja „ogólności” w dyskursach pedagogicznych, red. Teresa Hejnicka-Bezwińska, Roman Leppert. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, 2005.
Foulquié, Paul, Raymond Saint-Jean. Dictionnaire de la langue philosophique. Paris: Presses Universitaires de France, 1969.
Gawlina, Bernard. „Funkcje pedagogiki z punktu widzenia rożnych kierunków filozoficznych”. W: Pedagogika ogólna a filozofia nauki. Wybrane problemy poznawcze i konteksty dydaktyczne, red. Andrzej Pluta, 21–27. Częstochowa: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Częstochowie, 1997.
Herbut, Józef. „Teoria naukowa”. W: Słownik terminów naukoznawczych. Teoretyczne podstawy naukoznawstwa, red. Józef Herbut, Paweł Kawalec, 64–65. Lublin: Wydawnictwo Lubelskiej Szkoły Biznesu, 2009.
Hotyat, Fernand, Denise Delepine-Messe. Dictionnaire encyclopédique de pédagogie moderne. Bruxelle: Edition Labor, 1973.
Jadczak, Jadwiga, Anna Krasnodębska, Krystyna Łangowska-Marcinkowska. „Pedagogika ogólna a humanistyczna edukacja człowieka przyszłości”. W: Pedagogika ogólna a filozofia nauki. Wybrane problemy poznawcze i konteksty dydaktyczne, red. Andrzej Pluta, 117–125. Częstochowa: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Częstochowie, 1997.
Jaworska Teresa. „Orientacje metodologiczne w badaniach pedagogicznych (implikacje wynikające z problematyki badawczej)”. W: Pedagogika ogólna a filozofia nauki. Wybrane problemy poznawcze i konteksty dydaktyczne, red. Andrzej Pluta, 145–151. Częstochowa: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Częstochowie, 1997.
Kamiński, Stanisław. Nauka i metoda. Pojęcie nauki i klasyfikacja nauk. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL, 1992.
Karłowicz, Jan, Adam Kryński, Władysław Niedźwiedzki. Słownik Języka Polskiego. T. III. Warszawa: Nakładem Prenumeratorów i Kasy im. Mianowskiego, 1904.
Kupisiewicz, Czesław, Małgorzata Kupisiewicz. Słownik pedagogiczny. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2009.
Laeng, Mauro. Vocabulaire de pédagogie moderne. Paris: Editions du Centurion, 1974.
Landsheere, Gilbert de. Dictionnaire de l’evaluation et de la recherche en education. Paris: Presses Universitaires de France, 1979.
Lewowicki, Tadeusz. „Humanistyka i pedagogika”. W: Pedagogika ogólna a filozofia nauki. Wybrane problemy poznawcze i konteksty dydaktyczne, red. Andrzej Pluta, 15–22. Częstochowa: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Częstochowie, 1997.
Lewowicki, Tadeusz. „O «ogólności» pedagogiki ogólnej kilka uwag pod rozwagę”. W: Ewolucja „ogólności” w dyskursach pedagogicznych, red. Teresa Hejnicka-Bezwińska, Roman Leppert, 47–52. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, 2005.
Linde, Samuel M. B. Słownik języka polskiego. T. 3 M–O. Warszawa: Wydawnictwo „Gutenberg-Print”, 1994.
Magier, Piotr. „O potrzebie etyki w pedagogice”. Forum Pedagogiczne 2/1 (2016): 155–167.
Magier, Piotr. „Pedagogia”. W: Encyklopedia katolicka. T. 15, red. Edward Gigilewicz, 185–186. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL, 2011.
Magier, Piotr. „Pedagogika ogólna w strukturze nauk pedagogicznych”. W: U podstaw tożsamości pedagogiki, red. Ryszard Skrzyniarz, Ewa Smołka, Stanisława Konefał, 31–49. Lublin: Wydawnictwo KUL, 2012.
Magier, Piotr. „Wprowadzenie”. W: Pedagogika rodziny. Podejście systemowe. T. 1. Familiologia, red. Marek Marczewski i inni, 35–40. Gdańsk: Wyższa Szkoła Społeczno-Ekonomiczna w Gdańsku, 2016.
Nowak, Marian. „O specyfice podejścia pedagogiki ogólnej do problemów praktyki i teorii pedagogicznej”. W: Pedagogika ogólna. Dyskurs o statusie naukowym i dydaktycznym, red. Teresa Hejnicka-Bezwińska, 265–289. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, 2011.
Nowak, Marian. Teorie i koncepcje wychowania. Warszawa: Wydawnictwa Naukowe i Profesjonalne, 2008.
Okoń, Wincenty. Słownik pedagogiczny. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 1992.
Palka, Stanisław. „Orientacja empiryczno-analityczna w nurcie refleksji naukowej w pedagogice ogólnej”. W: Pedagogika ogólna a filozofia nauki. Wybrane problemy poznawcze i konteksty dydaktyczne, red. Andrzej Pluta, 141–144. Częstochowa: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Częstochowie, 1997.
Pluta, Andrzej. „Pedagogika ogólna przez małe «o»”. W: Pedagogika ogólna a filozofia nauki. Wybrane problemy poznawcze i konteksty dydaktyczne, r red. Andrzej Pluta, 81–93. Częstochowa: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Częstochowie, 1997.
Podsiad, Antoni. Słownik terminów i pojęć filozoficznych. Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX, 2000.
Salamucha, Agnieszka. „Kiedy pedagogika jest chrześcijańska? Uwagi metodologiczne”. W: Pedagogika chrześcijańska. Tradycja, współczesność, nowe wyzwania, red. Jarosław Michalski, Aldona Zakrzewska, 120–125. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, 2010.
Skorupka, Stanisław. Słownik frazeologiczny języka polskiego A–P. Warszawa: Wiedza Powszechna, 1985. Słownik współczesnego języka polskiego. T. 3 N–P, red. Bogusław Dunaj. Kraków: Wydawnictwo SMS, Wydawnictwo Wilga, 2000.
Sośnicki, Kazimierz. Pedagogika ogólna. Toruń: Księgarnia Naukowa T. Szczęsny, 1949.
Śliwerski, Bogusław, Bogusław Milerski. Pedagogika. Leksykon PWN. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2000.
Żmigrodzki, Piotr. Słownik synonimów i antonimów. Warszawa: Wydawnictwo Europa, Wydawnictwo Egmont Polska, 2009.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 403
Liczba cytowań: 0