Toward an Agoraphobic Travel Narrative. France Daigle’s “Pas pire” (Just Fine)
DOI:
https://doi.org/10.12775/AE.2020.002Słowa kluczowe
Acadian literature, France Daigle, agoraphobia, transgression, literatura akadyjska, agorafobia, transgresjaAbstrakt
TOWARD AN AGORAPHOBIC TRAVEL NARRATIVE. FRANCE DAIGLE’S (PAS PIRE) JUST FINE
The narrator of France Daigle’s 1998 novel entitled Just Fine is an agoraphobic woman named France Daigle who, like the author, is an Acadian writer. The narrative revolves around the theme of movement – walking, driving, and flying — the most transgressive of which being Daigle’s journey to Paris, where she is invited to appear on a renowned TV show Bouillon de culture. Although the “imaginary space out of a space” that Daigle creates in her novel is unmistakably “tied to the memory of Acadia and one which Acadian history penetrates,” as Carlo Lavoie puts it, its dimensions are determined, first and foremost, by the narrator’s agoraphobia, which is understood as a gendered disorder. “Alongside those who travel unselfconsciously,” proposes the narrator, “there are all those, mostly women, who struggle to understand their behavior and wonder why they feel like tourists — individuals at once complex and suffering from complexes — five kilometers from home.” The main goal of this paper, therefore, is to advance a reading of agoraphobic movement as transgressive. The agoraphobic perspective, in other words, enables an experimental, decolonizing, and revisionary reading of the notions of travel, movement, and migration.
NARRACJA O AGORAFOBICZNEJ PODRÓŻY. INTERPRETACJA POWIEŚCI FRANCE DAIGLE PAS PIRE
Narratorką powieści France Daigle z 1998 roku zatytułowanej Pas pire jest cierpiąca na agorafobię kobieta, która nazywa się tak jak autorka powieści i podobnie jak ona jest pisarką akadyjską. Narracja koncentruje się na temacie ruchu i przemieszczania się — chodzenia, jazdy samochodem i latania samolotem. Centralna jest tu podróż Daigle do Paryża, gdzie bierze ona udział w prestiżowym programie literackim we francuskiej telewizji. Chociaż „wyimaginowana przestrzeń poza przestrzenią”, którą Daigle tworzy w swojej powieści, jest niewątpliwie „związana z pamięcią o Akadii i przenika ją historia Akadian”, o jej wymiarach decyduje przede wszystkim agorafobia narratorki. „Obok tych, którzy podróżują nieświadomie”, proponuje Daigle, „są wszyscy ci, głównie kobiety, którzy mają trudności ze zrozumieniem swojego zachowania i zastanawiają się, dlaczego czują się jak turyści — osoby jednocześnie skomplikowane i z kompleksami — pięć kilometrów od domu”. Głównym celem niniejszego artykułu jest więc zbadanie natury agorafobicznej podróży, która okazuje się transgresywna i, jak sugeruje Daigle, rewolucyjna. Koncepcja agorafobicznej podróży, innymi słowy, podważa utarte definicje wędrówki, wyprawy, czy migracji.
Bibliografia
Aureli, Pier Vittorio and Maria Shéhérazade Giudici. “Familiar Horror: Toward a Critique Of Domestic Space.” In Log 38 (2016): 105–129 (115).
Bankey, Ruth. “La Donna é Mobile: Constructing the Irrational Woman.” Gender, Place and Culture: A Journal of Feminist Geography 8, no. 1 (2001): 37–54.
Bankey, Ruth. “Review: The Agoraphobic Condition.” Cultural Geographies 11, no. 3 (2004): 347–355.
Boehringer, Monika. “Le hasard fait bien les choses: Entretien avec France Daigle.” Voix et Images 29 (2004): 13–23.
Cabajsky, Andrea. “Francophone Canadian Literature as an Ultraminor Literature. The Case of Novelist France Daigle.” Journal of World Literature 2 (2017): 158–177.
Carter, Paul. Repressed Spaces. The Poetics of Agoraphobia. London: Reaktion Books, 2002.
Casey, Moira and Eva Roa White. “Unsettled Homes: Borders and Belonging in Emma Donoghue’s ‘Astray’,” The Journal of the Midwest Modern Language Association 50, no. 2 (2017): 103–125.
Crane, Kylie. Myths of Wilderness in Contemporary Prose Texts. Environmental Postcolonialism in Australia and Canada. New York: Palgrave Macmillan, 2012.
Daigle, France. Just Fine. Transl. Robert Majzels. Toronto: House of Anansi Press, 1999.
Daigle, France. “What Is It that Hurts?,” Granta 141: Canada. Essays and Memoir 2017, https://granta.com/what-is-it-that-hurts/.
Davidson, Joyce. Phobic Geographies. The Phenomenology and Spatiality of Identity. Burlington: Ashgate Publishing Company, 2003.
Den Toonder, Jeanette. “Dépassement des frontières et ouverture dans Pas pire.” Voix et Images 29 (2004): 57–68.
Doyon-Gosselin, Benoit and Jean Morency. “Le monde de Moncton, Moncton ville du monde L’inscription de la ville dans les romans récents de France Daigle.” Voix et Images 29 (2004): 69–83.
Fuchs, Barbara. Passing for Spain. Cervantes and the Fictions of Identity. Illinois: The Board of Trustees at the University of Illinois, 2003.
Griffiths, N.e.s. “Evangeline. A Tale of Acadie.” February 7, 2006, https://www.thecanadian encyclopedia.ca/en/article/evangeline-a-tale-of-acadie.
Hammill, Faye. Canadian Literature. Edinburgh: Edinburgh University Press, 2007.
Jones, Ginger and Kevin Ells. “Almost Indigenous: Cultural Tourism in Acadia and Acadiana.” Journal of Enterprising Communities: People and Places in the Global Economy 3, no. 2 (2009): 193–204.
Kroetsch, Robert. “On the (Information) Highway: So Is This a Journey or What?” Cyberidentities. Canadian and European Presence in Cyberspace, ed. Leen d’Haenens, 21–30. Ottawa: University of Ottawa Press, 2000.
Lavoie, Carlo. “Just Fine: The Bridge to the Non-Space from the Peticodiac to the Deltas.” From One Shore to Another. Reflections on the Symbolism of the Bridge, ed. Sandra Badescu, 129–141. Newcastle: Cambridge Scholars Publishing.
MacLeod, Katie K. “Emergence and Progression of Acadian Ethnic and Political Identities: Alliance and Land-Based Inter-Peoples Relations in Early Acadia to Today.” Totem: The University of Western Ontario Journal of Anthropology 23, no 1 (2015): 53–69.
Moyes, Lianne and Catherine Leclerc. “Negotiating Literatures in Contiguity: France Daigle in/and Quebec.” Trans/Acting Culture, Writing, and Memory. Essays in Honor of Barbara Godard, eds. Eva C. Karpinski, Jennifer Henderson, Ian Sowton, and Ray Ellenwood, 95–118. Waterloo: Wilfrid Laurier University Press, 2013.
Olstead, Riley and Katherine Bischoping. “Men, Masculinities and Constructions of Self in Panic Discourse.” The Journal of Men’s Studies 20, no. 3 (2012): 274–286.
Sabourin, Diane. “La Sagouine.” https://thecanadianencyclopedia.ca/en/article/la-sagouine.
Sturgess, Charlotte. Redefining the Subject. Sites of Play in Canadian Women’s Writing. Amsterdam and New York: Rodopi, 2003.
Trotter, David. The Uses of Phobia. Essays on Literature and Film. Oxford: Blackwell Publishing, 2010.
Tyner, James A. Space, Place, and Violence. Violence and the Embodied Geographies of Race, Sex, and Gender. New York and London: Routledge, 2012.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 435
Liczba cytowań: 0