Kluczowe czynniki brane pod uwagę przy wyborze studiów na podstawie analizy fraz wyszukiwanych w Google
DOI:
https://doi.org/10.21784/ZC.2023.001Słowa kluczowe
marketing internetowy, marketing w wyszukiwarkach, podejmowanie decyzji, zachowania konsumenckieAbstrakt
Pojawienie się Internetu to nie tylko postęp w zakresie technologii. To także rozwój i otwarcie nowych dróg do analizy potrzeb konsumentów. Jednym z najistotniejszych kanałów nowoczesnego marketingu jest niewątpliwie wyszukiwarka Google, a widoczność w wynikach wyszukiwania to często kluczowy aspekt, decydujący o sukcesie działań promocyjnych. Możliwości analizy fraz wpisywanych przez użytkowników wyszukiwarek daje szeroki obraz ich potrzeb i pragnień. Niniejszy artykuł, dzięki analizie fraz kluczowych wpisywanych przez osoby poszukujące studiów za pośrednictwem internetu wskazuje, jakie czynniki są dla nich istotne i co w dużej mierze decyduje o wyborze konkretnego kierunku i uczelni. W opracowaniu przybliżono system działania wyszukiwarki Google oraz zintegrowanych z nią systemów reklamowych i narzędzi analitycznych. Następnie odniesiono się do teorii podejmowania decyzji konsumenckich. Część empiryczna to analiza fraz wpisywanych w wyszukiwarce internetowej. Dane pochodziły z dwóch narzędzi: Google Search Console oraz systemu reklamowego Google Ads i dotyczyły strony Państwowej Uczelni Zawodowej we Włocławku (obecnie Państwowej Akademii Nauk Stosowanych we Włocławku).
Bibliografia
Literatura:
Andrzejczyk A., SEO Marketing. Bądź widoczny w Internecie, Wyd. Helion, Gliwice 2022.
Ciborowska A., Lipiński J., SEO dla początkujących, Wyd. Helion, Gliwice 2022.
Kahnemann D., Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim I wolnym., Wyd. Media Rodzina 2012
Kapoor K., Dwivedi Y. K., Piercy N. C., Pay-Per-Click Advertising: A Literature Review [w:] The Marketing Review, 2016
Kotler P, Marketing, Wyd. Rebis, Poznań 2019.
Małecki B, Marketing i reklama w Internecie, Wyd. PARP, Warszawa 2008.
Marzec K, Trzósło T, Marketing internetowy w Google. Pozycjonowanie, Ads&Analytics dla biznesu, e-commerce i marketerów., Wyd. Helion, Gliwice 2021.
Mazurek G. (red.), E-marketing, Wyd. Poltext, Warszawa 2022
Samuelson P. A., Nordhaus W. D., Ekonomia, Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2019
Skiera B., Eckert J., Hinz o., An analysis of the importance of the long tail in search engine marketing, Electronic Commerce Research and Applications 9, 2010.
Stasiuk K., Maison D, Psychologia konsumenta, Wyd. PWN, Warszawa 2020
Trzcieliński S., Frontczak T., Wykorzystanie potencjału wyszukiwarek internetowych w marketingu. Zeszyty Naukowe Politechniki Poznańskiej, Organizacja i Zarządzanie 37, Poznań 2003
Tversky A., Kahnemann D., Osądy w warunkach niepewności: heurystyki i błędy poznawcze [w:] Science, Tom 185, 1974
Wrycza-Bekier, Webwriting – profesjonalne tworzenie tekstów dla internetu, Wyd. Onepress, Gliwice 2013.
Źródła internetowe:
Advertising revenue of Facebook and Google Compared, https://statstic.com/advertising-revenue-of-facebook-and-google-compared (dostęp: 19.09.2022 r.)
Centrum Pomocy Google Ads https://ads.google.com/intl/en_id/home/resources/what-is-paid-search/ (dostęp: 19.09.2022 r.)
Centrum Pomocy Google Ads https://ads.google.com/intl/en_id/home/resources/what-is-paid-search/ (dostęp: 19.09.2022 r.)
Centrum Pomocy Google Ads, Jak przebiega aukcja w Google? https://support.google.com/google-ads/answer/6366577?hl=pl (dostęp: 02.08.2022 r.)
Centrum Pomocy Google Ads, Słowniczek: aukcja, https://support.google.com/google-ads/answer/142918?hl=pl (dostęp: 02.08.2022 r.)
Centrum Wyszukiwarki Google, https://developers.google.com/search/docs (dostęp: 30.07.2022 r.)
Search Console - Pomoc, https://support.google.com/webmasters/answer/40349?hl=pl (dostęp: 30.07.2022 r.)
paweltkaczyk.com (blog), Jak mierzyć skuteczność reklamy?, https://paweltkaczyk.com/pl/jak-mierzyc-skutecznosc-reklamy, (dostęp: 26.06.2022 r.)
Słownik e-marketingu, www.marketingwsieci.pl (dostęp: 26.06.2022 r.) https://marketingwsieci.pl/slownik-e-marketingu/serp/
Zack P., Measurement Myopia, Drucker Institute https://www.drucker.institute/thedx/measurement-myopia/ (dostęp 19.09.2022 r.)
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 22
Liczba cytowań: 0