The Catholic Church and Media: Promoting the Church’s Presence in Social Media
DOI:
https://doi.org/10.12775/TiCz.2022.018Słowa kluczowe
Kościół katolicki, media społecznościowe, religia, tradycja, Sobór Watykański, komunikacja, ewangelizacja, informacja, misjaAbstrakt
Kościół katolicki a media. Promowanie obecności Kościoła w mediach społecznościowych. Realizacja Chrystusowego posłania, by iść i nauczać wszystkie narody, wymaga stosowania nowych metod ewangelizacji, które wykorzystują cyberprzestrzeń – w tym media społecznościowe jako najnowszą technologię zyskującą sobie coraz liczniejszych użytkowników. Głoszenie ewangelii w mediach społecznościowych znacząco różni się od tego sprzed lat, gdy kaznodzieje musieli pokonywać setki lub tysiące kilometrów, często wędrując całymi miesiącami, aby dotrzeć do swoich odbiorców. Głosom podkreślającym znaczenie mediów społecznościowych dla dobra i rozwoju Kościoła towarzyszą też jednak inne głosy – roztaczające katastroficzne wizje dotyczące zagrożeń płynących z korzystania z tego rodzaju mediów oraz szkód, jakie mogą one wyrządzić w kategoriach stosunku społeczeństwa do religii, a także ich negatywnego oddziaływania na jednostki – powodującego zachowania antyspołeczne oraz niszczenie tradycji i podstawowych instytucji Kościoła. Przykładem takiego zagrożenia może być rezygnacja z uczestnictwa w Mszy Świętej z uwagi na łatwy dostęp do Pisma Świętego i kazań w sferze wirtualnej. Nie ulega jednak wątpliwości, że rozwój mediów cyfrowych – w tym społecznościowych – jest faktem, a wypieranie tego faktu czy rezygnowanie z wykorzystania tego rodzaju mediów do wyższych celów jest dla Kościoła niekorzystne i może sprawić, że będzie on tracił na znaczeniu w nieustannie i dynamicznie rozwijającym się świecie.
Bibliografia
Badmos, Kunle. “Effects of social media on the church.” Paper presented at the 2014 annual conference of theological friends and fellows organized by the Redeemed Christian bible college, Lagos, Nigeria.
Bullivant, Stephen, Catholicism in the Time of Coronavirus. Park Ridge, IL: Word on Fire Institute, 2020.
Coleman, John. “The Sociology of the Media.” In Mass Media, edited by John Coleman and Miklós Tomka. London: SCM Press, 1993.
Crowl, Jonathan. “How the Vatican’s Social Media Strategy Became a Surprise Success Story.” Skyword, June 12, 2018. https://www.skyword.com/contentstandard/howthe-vaticans-social-media-strategy-became-a-surprise-success-story
Costello, Thomas. “The Best Social Media Platforms For Your Church.” REACHRIGHT, July 10, 2018. https://reachrightstudios.com/the-best-social-media-platformsfor-your-church
Fisher, Andrew. “Informing in Order to Form: The Roman Catholic Church and Media.” MA thesis, University of Missouri, 2010, https://mospace.umsystem.edu/xmlui/bitstream/handle/10355/8063/research.pdf?sequence=3
Hjarvard, Stig. “The Mediatization of Religion: A Theory of the Media as Agents of Religious Change.” Northern Lights 6, no. 1 (2008): 9–26.
Hjelmgaard, Kim. “Preaching to Facebook faithful: Vatican looks past the pulpit to social media.” USA Today. Accessed August 30, 2021. https://www.usatoday.com/story/tech/2016/11/07/web-summit-lisbon-technology-vatican-religion-socialmedia/93412358
Lewis, Bex. “How social media is changing the church.” The Conversation, May 5, 2016. https://theconversation.com/how-social-media-is-changing-the-church-57405
McKinney, Derick. “Social Media in the Church.” MA thesis, University of Arkansas, 2014. https://scholarworks.uark.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=3731&context=etd
Newman, Jay. Religion vs. Television: Competitors in Cultural Context. Westport, CT: Praeger Publishers, 1996).
Nwachukwu, George. “The Church and Social Media: Application of Social Media in the Church’s Mission of Evangelization.” RECOWA/CERAO, October 11, 2019.
O’Kane, Lydia. “Pope highlights pros and cons of internet and social media use.” Vatican News, January 24, 2019. https://www.vaticannews.va/en/pope/news/2019-01/pope-highlights-pros-and-cons-of-internet-and-social-media-use.html
Paul VI. Evangelii nuntiandi. Apostolic exhortation. Vatican website. December 8, 1975. https://www.vatican.va/content/paul-vi/en/apost_exhortations/documents/hf_pvi_exh_19751208_evangelii-nuntiandi.html
Paul VI. Inter Mirifica. Decree on the media of social communications, Vatican website. December 4, 1963. https://www.vatican.va/archive/hist_councils/ii_vatican_council/documents/vat-ii_decree_19631204_inter-mirifica_en.html
Pontifical Council for Social Communications. The Church and Internet. Vatican website. February 22, 2002. https://www.vatican.va/roman_curia/pontifical_councils/pccs/documents/rc_pc_pccs_doc_20020228_church-internet_en.html
Pounder, Tom. “How You Can Use Social Media To Help Grow Your Church.” Church Communications, November 10, 2017. https://churchcommunications.com/canuse-social-media-help-grow-church
Rosario, Francis. “The Role of the Social Media in the Catholic Church and Society.” Paper presented at the National Consultation On Challenges and Crises in Indian Church, Kolkata, India, February 9–11, 2019.
Shearer, Brady. “Social Media Policy for Churches: The Definitive Guide.” Nucleus, May 25, 2022. https://www.nucleus.church/blog/social-media-policy-churches.
United States Conference of Catholic Bishops. “Social Media Guidelines.” Accessed August 29, 2021. https://www.usccb.org/committees/communications/social-media-guidelines
Wisnewski, Jesse. “How to create a Church social media strategy.” Tithe.ly, June 22, 2020. https://get.tithe.ly/blog/how-to-create-your-churchs-social-media-strategy-in-minutes
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2022 Marcin Nabozny

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
CC BY ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 3.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
- Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony
PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 88
Liczba cytowań: 0