Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (Canada)
    • Italiano
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Naukowa
    • Proces recenzji
    • Polityka Open Access
    • Informacja o niepobieraniu opłat za zgłaszanie i publikację artykułów
    • Zasady archiwizacji
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (Canada)
  • Italiano
  • Język Polski

Teologia i Człowiek

The Catholic Church and Media: Promoting the Church’s Presence in Social Media
  • Strona domowa
  • /
  • The Catholic Church and Media: Promoting the Church’s Presence in Social Media
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 59 Nr 3 (2022) /
  4. Teologia

The Catholic Church and Media: Promoting the Church’s Presence in Social Media

Autor

  • Marcin Nabozny Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II https://orcid.org/0000-0003-4628-8495

DOI:

https://doi.org/10.12775/TiCz.2022.018

Słowa kluczowe

Kościół katolicki, media społecznościowe, religia, tradycja, Sobór Watykański, komunikacja, ewangelizacja, informacja, misja

Abstrakt

Kościół katolicki a media. Promowanie obecności Kościoła w mediach społecznościowych. Realizacja Chrystusowego posłania, by iść i nauczać wszystkie narody, wymaga stosowania nowych metod ewangelizacji, które wykorzystują cyberprzestrzeń – w tym media społecznościowe jako najnowszą technologię zyskującą sobie coraz liczniejszych użytkowników. Głoszenie ewangelii w mediach społecznościowych znacząco różni się od tego sprzed lat, gdy kaznodzieje musieli pokonywać setki lub tysiące kilometrów, często wędrując całymi miesiącami, aby dotrzeć do swoich odbiorców. Głosom podkreślającym znaczenie mediów społecznościowych dla dobra i rozwoju Kościoła towarzyszą też jednak inne głosy – roztaczające katastroficzne wizje dotyczące zagrożeń płynących z korzystania z tego rodzaju mediów oraz szkód, jakie mogą one wyrządzić w kategoriach stosunku społeczeństwa do religii, a także ich negatywnego oddziaływania na jednostki – powodującego zachowania antyspołeczne oraz niszczenie tradycji i podstawowych instytucji Kościoła. Przykładem takiego zagrożenia może być rezygnacja z uczestnictwa w Mszy Świętej z uwagi na łatwy dostęp do Pisma Świętego i kazań w sferze wirtualnej. Nie ulega jednak wątpliwości, że rozwój mediów cyfrowych – w tym społecznościowych – jest faktem, a wypieranie tego faktu czy rezygnowanie z wykorzystania tego rodzaju mediów do wyższych celów jest dla Kościoła niekorzystne i może sprawić, że będzie on tracił na znaczeniu w nieustannie i dynamicznie rozwijającym się świecie.

Bibliografia

Badmos, Kunle. “Effects of social media on the church.” Paper presented at the 2014 annual conference of theological friends and fellows organized by the Redeemed Christian bible college, Lagos, Nigeria.

Bullivant, Stephen, Catholicism in the Time of Coronavirus. Park Ridge, IL: Word on Fire Institute, 2020.

Coleman, John. “The Sociology of the Media.” In Mass Media, edited by John Coleman and Miklós Tomka. London: SCM Press, 1993.

Crowl, Jonathan. “How the Vatican’s Social Media Strategy Became a Surprise Success Story.” Skyword, June 12, 2018. https://www.skyword.com/contentstandard/howthe-vaticans-social-media-strategy-became-a-surprise-success-story

Costello, Thomas. “The Best Social Media Platforms For Your Church.” REACHRIGHT, July 10, 2018. https://reachrightstudios.com/the-best-social-media-platformsfor-your-church

Fisher, Andrew. “Informing in Order to Form: The Roman Catholic Church and Media.” MA thesis, University of Missouri, 2010, https://mospace.umsystem.edu/xmlui/bitstream/handle/10355/8063/research.pdf?sequence=3

Hjarvard, Stig. “The Mediatization of Religion: A Theory of the Media as Agents of Religious Change.” Northern Lights 6, no. 1 (2008): 9–26.

Hjelmgaard, Kim. “Preaching to Facebook faithful: Vatican looks past the pulpit to social media.” USA Today. Accessed August 30, 2021. https://www.usatoday.com/story/tech/2016/11/07/web-summit-lisbon-technology-vatican-religion-socialmedia/93412358

Lewis, Bex. “How social media is changing the church.” The Conversation, May 5, 2016. https://theconversation.com/how-social-media-is-changing-the-church-57405

McKinney, Derick. “Social Media in the Church.” MA thesis, University of Arkansas, 2014. https://scholarworks.uark.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=3731&context=etd

Newman, Jay. Religion vs. Television: Competitors in Cultural Context. Westport, CT: Praeger Publishers, 1996).

Nwachukwu, George. “The Church and Social Media: Application of Social Media in the Church’s Mission of Evangelization.” RECOWA/CERAO, October 11, 2019.

https://recowacerao.org/the-church-and-social-media-application-of-social-media-in-the-churchs-mission-of-evangelization

O’Kane, Lydia. “Pope highlights pros and cons of internet and social media use.” Vatican News, January 24, 2019. https://www.vaticannews.va/en/pope/news/2019-01/pope-highlights-pros-and-cons-of-internet-and-social-media-use.html

Paul VI. Evangelii nuntiandi. Apostolic exhortation. Vatican website. December 8, 1975. https://www.vatican.va/content/paul-vi/en/apost_exhortations/documents/hf_pvi_exh_19751208_evangelii-nuntiandi.html

Paul VI. Inter Mirifica. Decree on the media of social communications, Vatican website. December 4, 1963. https://www.vatican.va/archive/hist_councils/ii_vatican_council/documents/vat-ii_decree_19631204_inter-mirifica_en.html

Pontifical Council for Social Communications. The Church and Internet. Vatican website. February 22, 2002. https://www.vatican.va/roman_curia/pontifical_councils/pccs/documents/rc_pc_pccs_doc_20020228_church-internet_en.html

Pounder, Tom. “How You Can Use Social Media To Help Grow Your Church.” Church Communications, November 10, 2017. https://churchcommunications.com/canuse-social-media-help-grow-church

Rosario, Francis. “The Role of the Social Media in the Catholic Church and Society.” Paper presented at the National Consultation On Challenges and Crises in Indian Church, Kolkata, India, February 9–11, 2019.

Shearer, Brady. “Social Media Policy for Churches: The Definitive Guide.” Nucleus, May 25, 2022. https://www.nucleus.church/blog/social-media-policy-churches.

United States Conference of Catholic Bishops. “Social Media Guidelines.” Accessed August 29, 2021. https://www.usccb.org/committees/communications/social-media-guidelines

Wisnewski, Jesse. “How to create a Church social media strategy.” Tithe.ly, June 22, 2020. https://get.tithe.ly/blog/how-to-create-your-churchs-social-media-strategy-in-minutes

Teologia i Człowiek

Pobrania

  • PDF (English)

Opublikowane

2022-12-07

Jak cytować

1.
NABOZNY, Marcin. The Catholic Church and Media: Promoting the Church’s Presence in Social Media. Teologia i Człowiek [online]. 7 grudzień 2022, T. 59, nr 3. [udostępniono 22.3.2023]. DOI 10.12775/TiCz.2022.018.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 59 Nr 3 (2022)

Dział

Teologia

Licencja

Prawa autorskie (c) 2022 Marcin Nabozny

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

CC BY ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.

  • Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 3.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
  • Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie.
  • Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony

PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 88
Liczba cytowań: 0

ISSN/eISSN

ISSN: 1731-5638

eISSN: 2391-7598

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (Canada)
  • Italiano
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

Kościół katolicki, media społecznościowe, religia, tradycja, Sobór Watykański, komunikacja, ewangelizacja, informacja, misja
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa