
Elżbieta Nowosielska
Instytut Historii PAN

ORCID: 0000-0001-5427-4320

Zaginione czasopisma emigracyjne 
z lat 1865–1918

DOI: 10.15290/sp.2024.32.8

Abstrakt Artykuł powstał w oparciu o badania nad polską prasą emigracyjną z  lat 
1865–1918 prowadzone w Pracowni Bibliografii Retrospektywnej XIX i XX w. 
Instytutu Historii im. T. Manteuffla PAN w Warszawie. Omówione zostały 
przypadki czasopism, których egzemplarze nie przetrwały do czasów obec-
nych w publicznie dostępnych bibliotekach i archiwach. Zwrócono uwa-
gę na zły stan zachowania pism polonijnych i emigracyjnych wydawanych 
na terenie Stanów Zjednoczonych i starano się wskazać jego możliwe 
przyczyny.

Słowa kluczowe prasa emigracyjna, historia prasy, prasa polska w USA, emigracja w XIX wieku

Abstract The article is based on research on the Polish émigré press in the period 
1865–1918 carried out at the Department of Retrospective Bibliography for 
the 19th and 20th Centuries of the Tadeusz Manteuffel Institute of History 
of the Polish Academy of Sciences. The author discusses periodicals whose 
copies have not survived to the present day in publicly accessible libraries 
and archives. An attempt has been made to identify the possible causes of 
the poor condition of Polish and émigré periodicals published in the United 
States.

Key words Polish émigré press, history of press, Polish press in USA, emigration in 19th 
century

Znaczenia historii prasy dla badań nad różnymi aspektami życia czy działal‑
ności dawnych społeczeństw nie trzeba tłumaczyć. Już same statystyki tytu‑
łów wydawanych w danym okresie lub na określonym terytorium dostarczają 
cennych informacji o życiu społecznym i kulturalnym opisywanej wspólnoty. 
W tym nurcie mieszczą się badania prowadzone przez Pracownię Bibliografii 
Retrospektywnej XIX i XX w. w Instytucie Historii PAN w Warszawie, w której 
przygotowana została kolejna część Bibliografii historii Polski XIX i XX wieku 
poświęcona prasie emigracyjnej i polonijnej z lat 1865–19181. Powyższa biblio‑
grafia nie jest oczywiście pierwszą próbą całościowego opracowania polskiej 

1	 Artykuł opiera się na materiałach zgromadzonych przez zespół Pracowni Bibliografii 
Retrospektywnej XIX i XX w. w Instytucie Historii PAN w Warszawie podczas prac nad 
grantem Narodowego Programu Rozwoju Humanistyki pt.: Bibliografia historii Polski 
XIX i XX wieku. T. III: 1865–1918. Wol. 4: Czasopisma, jednodniówki, kalendarze. Emigracja 
i Polonia (numer projektu: 11H18036986, kierownik: prof. Stefan Gąsiorowski, zakończony 
w czerwcu 2024 r.). Zob. także: Bibliografia historii Polski XIX i XX wieku, T. III: 1865–1918, 
vol. 4. Zebrał i opracował Zespół Pracowni Bibliografii Retrospektywnej XIX i XX wieku 
pod kierunkiem Elżbiety Nowosielskiej, w składzie: Aleksandra Bańkowska, Marlena 
Kapica‑Jezierska, Katarzyna Sulej, Adrianna D. Sznapik, Klaudia Wakułowska‑Kapcia, 
współpraca: Stefan Gąsiorowski, red. naukowa E. Nowosielska, Warszawa 2024.

Zaginione czasopisma emi-
gracyjne z lat 1865–1918

Elżbieta Nowosielska · Zaginione czasopisma 
emigracyjne z lat 1865–1918



Elżbieta Nowosielska120

prasy emigracyjnej. Starania tego rodzaju dla pism polonijnych wydawanych 
w Ameryce Północnej podejmowali jeszcze przed I wojną światową np. Henryk 
Nagiel i Wacław Kruszka2. W kolejnych latach powstały natomiast kluczowe 
dla badanego tematu bibliografie i opracowania Stanisława Osady, Stanisława 
Zielińskiego i Jana Wepsięcia3. Jeszcze liczniejsze są artykuły i monografie 
poświęcone temu zagadnieniu. Zgromadzona obecnie w pracowni literatura 
przedmiotu liczy 253 pozycje4, a w najbliższych latach można się spodziewać 
znacznego zwiększenia tej liczby5.

Nie oznacza to jednak, że liczbę czasopism emigracyjnych z lat 1865–1918 
ustalono już raz na zawsze. Poszukiwania w archiwach i mniejszych biblio
tekach wciąż pozwalają natrafić na nowe, nieznane wyżej wymienionym auto‑
rom tytuły. Niekiedy konieczna była także korekta błędów występujących we 
wcześniejszych bibliografiach i opracowaniach. Jednym z najpowszechniej‑
szych problemów są np. gazety odnotowane dwukrotnie pod różnymi tytułami. 
W pracy Wepsięcia wymieniono na przykład oprócz angielskojęzycznego „Free‑
dom” (San Francisco 1914–1915?) także polską „Wolność” (San Francisco 1914)6. 
W innych przypadkach okazywało się z kolei, że pod wskazanym zapisem kryje 
się więcej niż jeden tytuł prasowy. Przykładowo część bibliografii i opracowań, 
m.in. Osady i Zielińskiego, łączy „Gazetę Polską” z Nowego Jorku z 1892 r. z innym 
pismem o tym samym tytule wychodzącym w latach 1893–18967. W przypadku 
„Kuriera Niedzielnego” z Chicago, dla którego starsze bibliografie i opracowania 
podają lata publikacji 1918–1920, ustalono, że wychodził on jedynie w 1920 r. Za‑
łożyciel i wydawca tej gazety, Czesław Łukaszkiewicz, w związku z podejrzeniem 
o szpiegostwo został internowany po wypowiedzeniu przez Stany Zjednoczone 
7 grudnia 1917 r. wojny Austro‑Węgrom i przebywał w areszcie przez sześć mie‑
sięcy i osiem dni. Po zwolnieniu wyjechał pracować na farmie i dopiero w 1919 r. 
powrócił do pracy dziennikarskiej8. Okazję do sprostowania niektórych zapisów 

2	 Nagiel 1894; Kruszka 1905.
3	 Osada 1930; Zieliński 1935; Wepsięć 1968.
4	 Prezentowana liczba dotyczy książek i artykułów poświęconych więcej niż jednemu 
emigracyjnemu tytułowi prasowemu, opublikowanych do końca 2023 r. Nie obejmuje 
natomiast ogólnych tytułów poświęconych całej prasie polskiej w XIX i XX w.

5	 W ostatnich latach dzięki inicjatywom takim jak Polonijna Biblioteka Cyfrowa lub udo‑
stępnieniu skanów gazet ze zbiorów Biblioteki im. W. Stefanyka we Lwowie na stronie 
Biblioteki Zakładu im. Ossolińskich we Wrocławiu badania nad prasą emigracyjną stały 
się łatwiejsze, co przełożyło się na wzrost liczby publikowanych na ten temat artykułów. 
Bogata kolekcja pism polskich z omawianego okresu znajduje się też na stronie Library 
of Congress.

6	 Wepsięć 1968, s. 48, 167.
7	 Osada 1930, s. 26; Zieliński 1935, s. 48.
8	 Osada 1930, s. 40; Zieliński 1935, s. 73; Wepsięć 1968, s. 34, 78 [autor ten dodatkowo 
notuje to pismo dwukrotnie, pt.: „Chicagoski Kurier Niedzielny” i „Kurier Niedzielny”]; 



Zaginione czasopisma emigracyjne z lat 1865–1918 121

dały także kwerendy archiwalno‑biblioteczne. Wspomniany wyżej Wepsięć no‑
tuje na przykład, że w zbiorach Muzeum Historii Polskiej w Ameryce w Chicago 
zachowało się pismo „Biały Husarz” z Nowego Jorku z 1892 r., choć podane przy 
tym tytule informacje pokrywają się ze znanymi z innych źródeł danymi doty‑
czącymi wychodzącego w tym samym miejscu i roku „Białego Orła”9. Podczas 
pobytu w powyższej instytucji udało się odnaleźć jedynie „Białego Husarza” 
z 1935 r., co wskazuje, że najprawdopodobniej doszło do pomyłki.

Na skutek tego rodzaju korekt i poszukiwań w kartotekach znajdujących 
się obecnie w posiadaniu pracowni odnotowanych zostało 742 czasopism emi‑
gracyjnych10, z których tylko nieliczne przetrwały w komplecie do czasów 
obecnych. Spośród nich w przypadku aż 321 gazet (ok. 43% tytułów)11 nie za‑
chował się ani jeden numer, a o ich istnieniu wiemy jedynie ze wzmianek 
w innych pismach lub z późniejszych bibliografii i opracowań. Dla porów‑
nania w przypadku prasy wydawanej w latach 1865–1918 na terenie Galicji 
problem ten dotyczy zaledwie 312 z 2442 notowanych w bibliografii czasopism 
(ok. 13% tytułów)12. Jak wspominałam, powyższych liczb nie należy oczywiście 
traktować jako ostatecznych. Znaczne rozproszenie materiałów sprawia, że 
niemal na pewno jakieś egzemplarze czasopism znajdują się jeszcze w mniej 
znanych, nieprzebadanych dotąd zbiorach archiwalnych. Niewykluczone też, że 
część z traktowanych jako zaginione tytułów przechowywana jest w prywatnych 
kolekcjach. Nie wydaje się jednak, żeby w najbliższym czasie możliwe było doko‑
nanie odkryć, które w znaczący sposób zaburzyłyby pokazane wyżej proporcje.

Rozważania nad stanem zachowania prasy emigracyjnej z lat 1865–1918 
mogą jednak stanowić doskonałą okazję do zastanowienia się nad podejściem 
do prasy i jej przechowywania zarówno w badanej epoce, jak i w czasach obec‑
nych. Już samo miejsce wydania lub tematyka zaginionych pism mogą wskazy‑
wać, co było traktowane jako warte ochrony, a co najczęściej ginęło. Oczywiście 
pełna rekonstrukcja opisu bibliograficznego na podstawie pośrednich źródeł, 

N.W. Ayer & Son’s American Newspaper Annual & Directory. A Catalogue of American New‑
spapers, N.W. Ayer & Son Newspaper Advertising Agents 1921, s. 210; 25 lat rzetelnej pracy na ni‑
wie emigracyjnej (1929), „Wychodźca” 25, nr 25, s. 2; Polski Słownik Biograficzny, t. 12, s. 552.

9	 Wepsięć 1968, s. 29, 101–102.
10	 Z uwagi na to, że pisma polskie wydawane na terenie państw zaborczych zostały opisa‑
ne we wcześniejszych częściach bibliografii, podana statystyka nie obejmuje tytułów 
z Cesarstwa Rosyjskiego, Niemiec i Austro‑Węgier. Pod uwagę brano wszystkie periodyki 
wychodzące w całości lub częściowo w języku polskim, a także pisma w innych językach 
skierowane do emigrantów z ziem dawnej Rzeczypospolitej oraz pisma programowo 
poświęcone tzw. sprawie polskiej (np. wydawane w czasie I wojny światowej gazety 
w językach angielskim i francuskim skierowane do mieszkańców państw Ententy).

11	 W powyższych wyliczeniach nie uwzględniono tytułów, które zachowały się w niewiel‑
kim stopniu (np. pojedyncze numery z kilkunastu lat wychodzenia pisma).

12	 Nowosielska 2018, s. 13.



Elżbieta Nowosielska122

takich jak wzmianki w ówczesnej prasie, pamiętniki redaktorów lub adnotacje 
w przedwojennych inwentarzach, nie zawsze była możliwa. Tylko w przypadku 
niektórych tytułów możliwe było pozyskanie informacji na temat ich treści.

Warto także pamiętać, że nie wszystkie nowe wiadomości uzyskane z wy‑
cinków prasowych są wiarygodne. Ówczesnym redaktorom również zdarzały 
się pomyłki, przeinaczenia czy nawet świadome przekłamania. Przykładowo 
w numerze 46 chicagowskiego „Sztandaru” z 1896 r. poinformowano o zakończe‑
niu wydawania „Orła Polskiego” w Filadelfii, ale już w numerze 47 zamieszczono 
sprostowanie, że nastąpiła jedynie przerwa w wydawaniu pisma z powodu prze‑
prowadzki jego redakcji13. Korzystając z tego rodzaju doniesień, należy też mieć 
świadomość, że zawsze istnieje ryzyko nadinterpretacji lub możliwość poja‑
wienia się nowych informacji, które zaburzą wcześniej opracowaną koncepcję. 
Eugene P. Willging i Herta Hatzfeld tworząc spis polskich czasopism kato
lickich w Stanach Zjednoczonych w XIX w., uwzględnili kilka tytułów, których 
egzemplarzy nie mieli szansy oglądać. W ten sposób odnotowali m.in. „Pro‑
gress” (w Bibliografii historii Polski XIX i XX wieku odnotowany pod tytułem 
„Franklin County Progress”14), który zakwalifikowali jako pismo „katolickie 
z nastawienia” (catholic by attitude) z uwagi na fakt, że jego wydawca miał być 
powszechnie uważany za dobrego katolika15. Z kolei publikujący wcześniej 
Jan Iwicki, opisując ten tytuł, korzystał z korespondencji Jana Barzyńskiego, 
redaktora i wydawcy pism „Pielgrzym” i „Progress”. Dziennikarz ten w liście 
do ks. Hieronima Kajsiewicza C.R. z dnia 10 kwietnia 1872 r. wyraźnie pod‑
kreślił, że to drugie pismo nie jest katolickie, tylko poświęcone doniesieniom 
sądowym i ogłoszeniom w języku angielskim16.

W omawianym okresie istniały trzy główne ośrodki emigracji polskiej: 
Europa Zachodnia, Stany Zjednoczone Ameryki oraz Brazylia. Stan zachowa‑
nia prasy z każdego z nich jest bardzo różny. W najlepszym stanie przetrwały 
pisma z pierwszego z wymienionych ośrodków. W większości przypadków ich 
kompletne egzemplarze dostępne są nie tylko w krajach ukazywania się, ale 
także w polskich bibliotekach. Wśród zaginionych tytułów znajduje się siedem 
pism ze Szwajcarii, sześć z Francji i po jednym z Włoch i Wielkiej Brytanii. 
Wśród omawianych czasopism jest także „List Św. Józefa” ukazujący się od 
1885 r. do, prawdopodobnie, 1890 r. w Marianhil w Afryce Południowej. W przy‑
padku Brazylii zaginęło osiem efemeryd wydawanych niegdyś w Kurytybie. 

13	 „Sztandar” 1896, nr 46, s. 4; nr 47, s. 4.
14	 Bibliografia historii Polski XIX i XX wieku, t. 3, wol. 4, poz. 484.
15	 Willging, Hatzfeld 1956, nr 1/2, s. 32.
16	 Iwicki 1966, s. 199–200. Z tego samego źródła korzystał też Kruszka, na którego pracy 
opierali swoje rozważania Willging i Hatzfeld. Autor ten zamieścił jednak skrócony 
cytat. Zob. Kruszka, Historya polska w Ameryce, t. 4, s. 111.



Zaginione czasopisma emigracyjne z lat 1865–1918 123

Nie udało się także dotrzeć do egzemplarza „Echa Polskiego” z Buenos Aires 
z lat 1913–1915 – pierwszego polskiego pisma wychodzącego w Argentynie17. 
Najgorzej próbę czasu przetrwały pisma emigracyjne i polonijne z Ameryki 
Północnej, stanowiące większość omawianych w tym artykule tytułów. Wśród 
nich dominują gazety z dużych ośrodków polonijnych takich jak Chicago. Jeśli 
jednak porównać zaginione periodyki z tymi, których egzemplarze przetrwały 
do czasów obecnych, to okazuje się, że wśród tych pierwszych więcej jest tych 
z mniejszych miejscowości. Może to sugerować, że miejsce wydania także 
w przypadku pism amerykańskich zmniejszało, lub nawet znacznie zmniej‑
szało, szanse na przetrwanie danego egzemplarza.

W przypadku części z omawianych gazet niestety nie da się ustalić zbyt wielu 
szczegółów. Zazwyczaj wzmianki prasowe, na przykład o pojawieniu się nowych 
czasopism, zawierały więcej informacji w momencie, kiedy nowe wydawnictwo 
wyróżniało się czymś na tle pozostałych, niekoniecznie w pozytywnym sensie. 
„Naród Polski” zgłaszał pewne obawy w związku z „Kurierem Filadelfijskim” 
z 1905 r., redagowanym przez Andrzeja Kolińskiego (nazwisko pierwotne: Koło‑
dziej), gdyż: „z niektórych jego sądów i uwag, oraz z tego, kto pismo owo poleca, 
należy się obawiać, że będzie ono jednem z tych, które nie wywierają dodatnich 
na Polonię naszą wpływów”18. Natomiast artykuły z zaginionego „Wędrowca” 
z Buffalo doczekały się polemik w „Dzienniku Chicagoskim”, „Polonii” z Cle‑
veland i „Wiarusie” z powodu ataków na księży19. Ciekawą teorię na temat 
wychodzących w Milwaukee „Nowin” opisał też Józef Okołowicz. Jego zdaniem 
początkowo tygodnik ten miał mieć charakter katolicko‑polski i nie poruszać 
tematyki politycznej, ale potem:

[…] niemieccy biskupi prowincyi wiskonsińskiej zawładnęli pisemkiem tem i prze‑
kabacili je na pismo polityczne, na organ swój niemiecki, którego zadaniem ma 
być zwalczanie objawów patryotyzmu polskiego. Obecnie opiekunami i wydawcami 
„Nowin” są: arcybiskup [Sebastian Gebhard] Messmer z Milwaukee, biskup [Joseph 
John] Fox z Green Bay, biskup [James] Schwebach z La Crosse, biskup [Frederick] 
Eis z Marquette, biskup [Augustine Francis] Schinner z Superior – wszyscy zago‑
rzali Niemcy. Można więc sobie łatwo wyobrazić, że bardziej w polskim duchu nie 
potrafiłby pisemka tego redagować prawdopodobnie nawet wrocławski kardynał 
[Georg von] Kopp20!

Zwracano też uwagę na kwestie techniczne. Choć w pierwszym numerze 
tygodnika „Świat Polski” z Holyoke z 1901 r. jego wydawcy, Zygmunt Masłowski 
i Waldemar Kołłątaj, zapewniali o przywiązaniu do języka ojczystego i wiary 

17	 O historii pisma – zob. Więckowski 1986, s. 61–62.
18	 „Naród Polski” 1905, nr 42, s. 4.
19	 „Dziennik Chicagoski” 1908, nr 279, s. 4; „Wiarus” 1909, nr 37, s. 4.
20	 Okołowicz 1907, nr 4, s. 10.



Elżbieta Nowosielska124

rzymskokatolickiej, to redakcje, do których nadesłano egzemplarze okazowe, 
opisywały przede wszystkim liczne błędy stylistyczne i ortograficzne21. Bardzo 
podobnie wyglądała sprawa „Świata Polsko‑Amerykańskiego” redagowanego 
w 1894 r. w Albany przez Tomasza Łobarzewskiego. W rozesłanym do innych 
polskich redakcji programie deklarowano, że pismo: „wydawane będzie przez 
ludzi zdolnych, którzy znają stosunki Polskich kolonii i Wielebnych księży tu 
w Ameryce od lat dwudziestu sześciu”, ale w komentarzach zwracano uwagę 
przede wszystkim na problemy z gramatyką i pisownią u przyszłych wydaw‑
ców22. Przyczyną upadku tego wydawnictwa był jednak nie tyle jego niski po‑
ziom, ile pożar, który zniszczył drukarnię niedługo po ukazaniu się pierwszego 
numeru23.

Zjawiskiem charakterystycznym dla Stanów Zjednoczonych w omawia‑
nym okresie było zakładanie pism tylko na czas wyborów. W czasie kampanii 
poprzedzającej wybory prezydenckie w 1892 r. w Nowym Jorku wychodziły 
„Postęp” i „Posiew”. Pierwsze z wymienionych pism, początkowo wydawane 
i redagowane przez Alfonsa Mieczysława Chrostowskiego, miało charakter po‑
stępowy (socjalistyczny) i wspierało partię republikańską. Potem jednak zostało 
zawieszone na 3–4 tygodnie, a po wznowieniu zmieniło orientację na demo‑
kratyczną24. Poparcie założonego w 1897 r. nowojorskiego tygodnika „Świat” 
dla partii republikańskiej wielokrotnie piętnował „Kurier Nowojorski”. Pisząc 
o przyczynach zawieszenia tego pisma, zasugerował:

Złośliwi opowiadają, że przyczyną upadku „Świata” było rozgoryczenie wydawcy 
na partję republikańską, którą tak gorliwie popierał. Leader tejże partii bowiem, 
L[emuel E.] Quigg, gdy p. Cz[esław] R[aganowicz] przyszedł do niego, nie tylko, 
że ręki mu nie podał, ale nawet widzieć się z nim nie raczył, załatwiając z nim 
interesa przez – murzyna25.

W 1898 r. toledowska „Ameryka” wymieniła aż cztery takie tytuły: „Przegląd 
Polski” z Chicopee, „Świat” z Nowego Jorku, „Goniec” z Jersey City i „Kurier 
Świąteczny” z Chicago26. Z kolei ukazujący się w Buffalo „Wiek” powiązany 
z działalnością M. Makowskiego finansowało stronnictwo republikańskie. 
„Kurier Polski” z Milwaukee w numerze 116 z 1892 r. podał, że będzie on wy‑
chodził tylko do wyborów i będzie miał jedną stronę drukowaną w języku 

21	 „Dziennik Chicagoski” 1901, nr 183, s. 2; „Ameryka” 1901, nr 183, s. 2.
22	 „Dziennik Chicagoski” 1893, nr 279, s. 2; „Echo” 1893, nr 42 s. 2; „Wiara i Ojczyzna” 1893, 
nr 49, s. 5.

23	 „Dziennik Chicagoski” 1894, nr 93, s. 2; „Katolik” 1894, nr 17, s. 5; Nagiel 1894, s. 127.
24	 „Kurier Polski” 1892, nr 228, s. 1.
25	 „Kurier Nowojorski” 1897, nr 44, s. 4.
26	 „Ameryka” 1898, nr 43, s. 4. Egzemplarzy trzech pierwszych z wymienionych tytułów 
nie odnaleziono.



Zaginione czasopisma emigracyjne z lat 1865–1918 125

angielskim, a w numerze 217 zawiadomił, że kiedy redakcja tego tygodnika 
chciała wydrukować kolejny numer w różowej obwódce z okazji przejścia 
części demokratów z dziewiątego okręgu do stronnictwa republikańskiego, 
drukarnia Sunday Truth wstrzymała jego druk z powodu długów27.

Wiele z zaginionych czasopism pełniło w sposób jawny lub ukryty funk‑
cję reklamową. W przypadku „Tygodnika Anonsowego”, jednego z najstar‑
szych takich pism, lwowski dwutygodnik „Strażnica Ludowa” informował, że: 
„wychodzi [on] co sobota w trzech tysiącach egzemplarzy i rozdawany bywa 
bezpłatnie”28. Niewiele więcej da się powiedzieć o tym tytule mimo stosun‑
kowo wysokiego nakładu i późniejszych sukcesów na polu dziennikarskim 
jego wydawcy Michała Kruszki. „Kurier Polski” sugerował treści reklamowe 
w przypadku „Opinii” z Chicago pod redakcją Mieczysława J. Szameita. Mie‑
sięcznik ten upadł po ukazaniu się zaledwie jednego numeru. Zaprzestanie 
wychodzenia gazety złośliwie skomentowano: „Aptekarz, który ją wydawał 
uznał, że ogłaszanie w ten sposób swoich pigułek za wiele by go kosztowało”29. 
Z kolei przed „Nowinami Duluckimi” przestrzegał korespondent „Wiarusa”, 
ks. Stanisław A. Iciek, który zwracał uwagę, że w piśmie tym zamieszczane 
są reklamy fałszywych lekarstw Amborskiego oraz że pełno w nim błędów 
ortograficznych i stylistycznych30.

Dwadzieścia jeden tytułów z wymienionej grupy zaginionych gazet emigra‑
cyjnych stanowią pisma o charakterze humorystyczno‑satyrycznym, z czego 
19 wychodziło w Stanach Zjednoczonych Ameryki, a dwa w Kurytybie w Bra‑
zylii. O tym, jak bardzo ryzykownym przedsięwzięciem było wydawanie gazety 
o takim profilu świadczy fakt, że według zachowanych informacji niewiele 
z nich przetrwało dłużej niż kilka wydanych numerów. Wychodzenia takich 
tytułów nie blokowała odgórnie narzucana cenzura obyczajowa, ale mimo tego 
kolejne podobne czasopisma nie znajdowały nabywców. Być może dlatego 
„Kurier Polski” w 1893 r. wątpił w sens wydawania „Śmiechu” w Trenton, gdyż 
jego zdaniem pisma wyłącznie humorystyczne nie miały wtedy jeszcze wśród 
Polaków „racji bytu”31.

Do nieudanych przedsięwzięć zaliczyć można np. tygodnik „Kikier” wy‑
dawany w Toledo w Ohio w 1895 r. przez Franciszka Dangel‑Langowskiego. 
Informacje o nim, w tym także przedruki dowcipów i ilustracji, zamieszczała 
głównie wydawana w tym samym mieście „Ameryka”, której Langowski był 
wcześniej współpracownikiem . We wzmiance z 2 listopada tr. wspomniano, 

27	 „Kurier Polski” 1892, nr 116, s. 1; nr 120, s. 1; nr 217, s. 1.
28	 „Strażnica Ludowa” 1885, nr 1, s. 12.
29	 „Kurier Polski” 1899, nr 150, s. 1.
30	 „Wiarus” 1908, nr 3, s. 4–5.
31	 „Kurier Polski” 1893, nr 56, s. 2.



Elżbieta Nowosielska126

że z powodu trudności finansowych wydawca musiał zatrudnić się w fabryce, 
a redakcją swojego tygodnika i przygotowaniem go do druku („ustawianiem 
czcionek”) mógł zajmować się tylko w weekendy. Znalazła się tam też uwaga, że 
pismo „ostro występuje przeciwko niektórym księżom, których uważa za wyzy‑
skiwaczy ludu”32. Upadek „Kikiera” po wydaniu trzech numerów z satysfakcją 
odnotowała ukazująca się w Cleveland „Jutrzenka”, która podsumowała to 
zdarzenie frazą: „requiescat w koszu”33. Osobiste porachunki z klerem pensyl‑
wańskim miał także załatwiać Andrzej Kołodziej (później Koliński) na łamach 
redagowanego przez siebie w Wilkes‑Barre tygodnika „Maczuga”34. Być może 
tego rodzaju postawa przyczyniła się do upadku pisma, gdyż w „Dzienniku 
Chicagoskim” zamieszczono żartobliwą uwagę: „Najnowsze przysłowie polsko
‑amerykańskie brzmi: «Porwał się jak Kołodziej z Maczugą na słońce»”35.

Inny charakter miały natomiast drukowane w zakładzie Franciszka E. Gli‑
nieckiego w Chicago pisma: „Kumoszka”, „Kumotr” i „Perły Humoru”. Pierw‑
sza z wymienionych gazet była wydawana przez Kazimierza Motykowskiego 
w latach 1906–1919. W 1906 r. w reklamie zamieszczonej w tygodniku „Zgoda” 
deklarowano, że pismo to jest organem polskich przemysłowców i smaga sa‑
tyrą tych, co „nie popierają swoich”36. O rodzaju zamieszczanego w tej gazecie 
humoru mogą też świadczyć wzmianki z „Narodu Polskiego” z 16 stycznia 
i 30 października 1907 r., według których wydawca pisma popadł w konflikt 
z chicagowskimi Żydami, którzy zachowują się: „gorzej jak w Łodzi”37. „Dzien‑
nik Chicagoski” z 1909 r. podkreślał, że w „Kumotrze”: „zamieszczane będą 
ogłoszenia tylko polskie i treść cała będzie czysto polska”, a pismo rozdawane 
będzie za darmo przed kościołem św. Jana Kantego38.

Pisma humorystyczne często popadały w konflikty z innymi redakcjami. 
Wydawany przez Zygmunta Słupskiego w 1889 r. „Bocian” zdenerwował „Zgo‑
dę” zamieszczoną w swoim pierwszym numerze karykaturą jej redaktora. 
W odpowiedzi zasugerowano: „jako pendant do tego mógłby p. Słupski podać 
swój własny portret, jak go policya krakowska za intrygi moskiewskie wyrzuca 
z miasta. Byłoby to i pouczającem i zabawnem!”39. Jednak brak wyrazistych 
treści także mógł stać się podstawą do krytyki. W przypadku pisma „Śmiech” 
z Trenton z 1893 r. „Dziennik Chicagoski” narzekał, że jego zawartość jest tak 

32	 „Ameryka” 1895, nr 41, s. 5; nr 43, s. 7; nr 44, s. 1, 6; nr 45, s. 5; nr 46, s. 1.
33	 „Jutrzenka” 1895, nr 46, s. 1.
34	 „Echo” 1899, nr 43, s. 2.
35	 „Dziennik Chicagoski” 1900, nr 10, s. 2.
36	 „Zgoda” 1906, nr 47 (wyd. dla mężczyzn), s. 22.
37	 „Naród Polski” 1907, nr 3, s. 8; nr 44, s. 8.
38	 „Dziennik Chicagoski” 1909, nr 62, s. 8. W ten sam sposób dystrybuowana miała być 
„Kumoszka”, por. „Dziennik Chicagoski” 1906, nr 100, s. 8.

39	 „Zgoda” 1889, nr 30, s. 5.



Zaginione czasopisma emigracyjne z lat 1865–1918 127

nijaka, że równie dobrze mógłby wychodzić w Tarnowie, Poznaniu lub Kro‑
toszynie, a „Nowe Życie” wytykało zamieszczenie w pierwszym numerze zbyt 
wielu „przechodzonych” kalendarzowych anegdotek40. Na niezbyt ciekawą 
treść „Nowej Latarni” z Filadelfii z 1912 r. narzekały z kolei „Dziennik Chica‑
goski” i „Rolnik”. Pierwszy numer miał zawierać humoreskę już wielokrotnie 
przedrukowywaną w innych pismach, kilka żartów i powieść o „najsilniejszym 
rozbójniku na Śląsku”41.

Ryzykownym przedsięwzięciem mogło być także wydawanie gazety poświę‑
conej węższej tematyce. Na niedobór bardziej wyspecjalizowanych tytułów 
wśród polskich pism wydawanych w Ameryce narzekał w 1903 r. korespon‑
dent „Kuriera Polskiego” z Detroit posługujący się inicjałami K. M. H. Winił 
on za tę sytuację dążenie do naśladownictwa i brak pomysłowości polskich 
wydawców, którzy starali się bezmyślnie powielać działania swoich poprzed‑
ników42. Wydaje się jednak, że większą rolę odgrywały tu kwestie finansowe. 
Ilustrowanym pismem literackim był np. dwutygodnik „Orzeł Biały” z Nowego 
Jorku, którego dwa numery wyszły w 1892 r. Pismo zawierało m.in. powieść 
w odcinkach autorstwa węgierskiego pisarza Maurycego Jokaia pt. Co może 
kobieta? oraz dział dla dzieci43. Jego wydawca, Stanisław J. Segers, szybko jed‑
nak zrezygnował z tego przedsięwzięcia. W rozesłanej do redakcji innych pism 
polskich w Ameryce odezwie tłumaczył:

„Orzeł Biały” był w stanie utrzymać się o własnych siłach najmniej pół roku, lecz 
widząc już z początku taką oziębłość wśród tutejszych Polaków i nie chcąc się narażać 
bezpotrzebnie na koszta, któreby mi się przez 10 lat nie wróciły, wolełem pismo zaraz 
przestać wydawać. Żałuję, że się nie zastanowiłem przed rozpoczęciem wydawnictwa 
nad przysłowiem: Polacy, Polacy! szkoda waszej pracy44!

Do tej kategorii zalicza się też „Śpiewak” z Cleveland z 1911 r., który miał 
być poświęcony „krzewieniu zamiłowania do pieśni polskiej na obczyźnie”45.

Mniejsze szanse na przetrwanie miały także miesięczniki i tygodniki prze‑
znaczone dla wyznawców religii innych niż rzymskokatolicka. Organem pol‑
skich baptystów był miesięcznik „Głos z Ziemi Świętej” wydawany w Detroit 
przez pastora Karola Władysława Strzelca w latach 1900–1901. „Kurier Polski” 
z Milwaukee i „Wiarus” z Winony ostrzegały, że prawdziwym celem tego pisma 
było odciąganie ludzi od wiary katolickiej. Ten ostatni wytykał:

40	 „Dziennik Chicagoski” 1893, nr 74, s. 2; „Nowe Życie” 1893, nr 13, s. 3.
41	 „Dziennik Chicagoski” 1912, nr 74, s. 4; „Rolnik” 1912, nr 14, s. 5.
42	 „Kurier Polski” 1903, nr 20, s. 4.
43	 „Telegraf” 1892, nr 26, s. 1; „Nowe Życie” 1892, nr 29, s. 2.
44	 Zob. m.in.: „Nowe Życie” 1892, nr 32, s. 6; „Wiarus” 1892, nr 31, s. 4.
45	 „Rolnik” 1911, nr 11, s. 6; „Zgoda” 1911, nr 2 (wyd. dla mężczyzn), s. 33.



Elżbieta Nowosielska128

Ks. Strzelec uskarża się, iż niektóre polskie pisma – ostrzegali – Polaków, aby nie 
czytali jego – „Głosu” – ponieważ celem tegoż jest szkodzenie Wierze Katolickiej. 
Oświadcza przytem, że nie popiera żadnej religii wyjątkowo i tylko popiera zasady 
Chrześcianizmu. Lecz cóż znaczy nagłówek angielski w jego piśmie, gdzie wyraźnie 
powiedziane jest, że jest to – jedyne pismo Polsko‑Baptyskie w Ameryce! – Czyż 
sądzi, że prócz niego niema Polaków znających język angielski46?

Warto w tym miejscu zaznaczyć, że rozbieżność pomiędzy nagłówkami 
w języku polskim i angielskim była częstym zjawiskiem w omawianym okresie. 
Zapis w urzędowym języku miał służyć przyciągnięciu reklamodawców, stąd 
często nadużywano określeń takich, jak najstarsze, największe lub jedyne 
polskie pismo w regionie.

Do opisywanej grupy zalicza się też „Słowo Żywota” wydawane w Pitts‑
burghu w latach 1903–1938. Wychodząca w Scranton „Straż” podała, że było 
to pismo metodystów, choć większość opracowań i bibliografii podaje za 
Osadą, że był to organ baptystów47.

Wielu autorów zwracało uwagę, że pisma socjalistyczne nie miały powo‑
dzenia wśród Polaków. „Wiarus” tak pouczał redaktora wspomnianego wyżej 
„Postępu” z Nowego Jorku z 1892 r.:

Powinien był przecież p. Chrostowski podczas swojego sześcioletniego pobytu 
w Ameryce już tyle postąpić w znajomości tutejszych stosunków, iżby przynajmniej 
wiedział, że tak zwani „postępowi” Polacy w Ameryce już nie lubią mówić po polsku 
i gazet polskich nie czytają, a choćby i czytali, nie płacą za nie48.

Z niechęcią współczesnych sobie redakcji spotkał się pierwszy numer mie‑
sięcznika „Socjalista” z 1892 r. „Wiarus” z Winony ostrzegał, że jego wydawca, 
Józef Zawisza, jest człowiekiem zepsutym moralnie, więc bez wątpienia pismo 
będzie prowadzić walkę z religią i porządkiem społecznym. Trochę łagodniej 
ocenił ten miesięcznik Henryk Nagiel z „Reformy”, który co prawda uznał 
proponowane w piśmie reformy za zmierzające w złym kierunku, ale jedno‑
cześnie odnotował, że pismo to można traktować jako ciekawostkę, bo jako 
pierwsze poświęcone jest jakiejś idei, a nie sprawom bieżącym49.

Z dużą niechęcią innych pism polonijnych spotkała się inicjatywa Maksa 
Rabinoffa, który w połowie 1906 r. założył w Chicago spółkę o nazwie Zjed‑
noczona Polska Prasa w Ameryce (Associated Polish Press of America, dalej 
APPA), mającą wydawać pisma polskie we wszystkich ważniejszych skupi‑
skach emigracji polskiej w Stanach Zjednoczonych Ameryki. Podstawą całego 

46	 „Wiarus” 1901, nr 6, s. 1. Zob. także: „Kurier Polski” 1900, nr 304, s. 2; 1901, nr 2, s. 2.
47	 „Straż” 1903, nr 8, s. 1; Osada 1930, s. 31.
48	 „Wiarus” 1892, nr 24, s. 4.
49	 „Wiarus” 1892, nr 4, s. 1; „Reforma” 1892, nr 28, s. 1.



Zaginione czasopisma emigracyjne z lat 1865–1918 129

przedsięwzięcia stało się publikowane przez niego od 1904 r. w Chicago „Słowo 
Polskie”, które następnie powielano ze zmienioną winietą i dodaniem kilku 
informacji lokalnych na potrzeby innych miast. Spośród 14 tytułów50, które 
udało się powiązać z tym wydawnictwem, tylko jeden „Kurier z Grand Rapids” 
zachował się częściowo w postaci mikrofilmu w Grand Rapids Public Library 
i Library of Michigan51. Na egzemplarze pozostałych nie udało się natrafić. 
Pism tych mogło być jednak więcej, o czym świadczą plotki i pogłoski rozpo‑
wszechniane przez inne gazety emigracyjne i krajowe. Przykładowo lwowski 
dziennik „Słowo Polskie” przypuszczał, że wydawany w Winnipeg w Kanadzie 
tygodnik „Gazeta Polska”, której właścicielem i redaktorem był dotychczas 
Franciszek S. Szablewski, został przejęty przez spółkę wydawniczą APPA52. 
W 1907 r. „Wielkopolanin” szacował, że w ten sposób wydawanych jest około 
20 tytułów53. Jeszcze lepiej oceniał możliwości APPA krakowski dziennik „Czas”, 
który podawał: „Wydawnictwo to, w celu zniszczenia poszczególnych tygodników 
polskich, drukuje jednocześnie 20 czy 30 gazet o odmiennych tytułach, a jed‑
nakiej treści z malutką różnicą w kilkunastu wierszach na ostatniej stronicy”54.

Głównym zarzutem wobec pism Rabinoffa było oczywiście żydowskie po‑
chodzenie ich wydawcy. „Naród Polski” nazywał je zbiorczo „szabasówkami 
Rabinoffa”, wymyślał też często indywidualne epitety dla poszczególnych ty‑
tułów lub ludzi z nimi współpracującymi. Na przykład „Świat Polski” z Pitts‑
burgha został przemianowany na „cuchnący czosnkiem «Szmat» żydowski”, 
a redagującego w 1907 r. „Słowo Polskie” Nikodema K. Złotnickiego określano 
jako „Żółtaka”, farbowanego lisa i oszusta55. Próbę wykupienia przez APPA 
„Gazety Buffaloskiej” określono natomiast mianem „szwindla żydowsko
‑moskiewskiego”56. W podobnym tonie pisał także „Wielkopolanin”, który do‑
datkowo sugerował powiązania przedsięwzięcia Rabinoffa z działaniami tajnej 
policji moskiewskiej57. Z kolei „Dziennik Chicagoski” sugerował niejasności 

50	 Są to w kolejności alfabetycznej: „Gazeta Bostońska”, Boston 1907; „Głos z St. Louis”, 
St. Louis 1907; „Goniec z Manistee”, Manistee 1906; „Kurier Buffaloski”, Buffalo 1906–
1907; „Kurier Filadelfijski”, Filadelfia 1906–1907; „Kuryer Nowojorski”, Nowy Jork 
1906–1907; „Kurier z Grand Rapids”, Grand Rapids 1906–1907; „Nowiny Baltimorskie”, 
Baltimore 1906–1907; „Orędownik”, Erie 1906; „Orzeł Biały”, Dunkirk 1906–1907; „Prze‑
gląd Polski”, Newark 1906–1907; „Słowo Polskie”, Chicago 1906–1907; „Świat Polski”, 
Pittsburgh 1906–1907; „Sztandar”, Camden 1906–1907.

51	 Zob. także: Kiper 2022, t. 43, s. 405 i nast.
52	 Polacy w Ameryce. Pokłosie z prasy polsko‑amerykańskiej (1906), „Słowo Polskie” 540, s. 4.
53	 Tak zwana „Zjednoczona Polska Prasa w Ameryce” a „Prawdziwa Polska Prasa w Ameryce” 
(1907), „Wielkopolanin” 16, s. 4.

54	 „Czas” 1907, nr 65, s. 3.
55	 „Naród Polski” 1907, nr 13, s. 4; nr 16, s. 5.
56	 „Naród Polski” 1906, nr 40, s. 5.
57	 „Wielkopolanin” 1907, nr 13, s. 4.



Elżbieta Nowosielska130

w życiorysie jednego z redaktorów: „P. Wojciech Morawski pochodzi z pod 
zaboru pruskiego, teologii nie studiował i przyznał się przed reporterem, że 
ma za sobą pruskie gimnazyum. Tajemnica, jaką się otacza, nie podoba się 
nikomu”58.

Na skutek zmasowanej krytyki Polacy nie prenumerowali atakowanych 
tygodników, zaczęli się także wycofywać pozyskani wcześniej współpracow‑
nicy. Okołowicz przypisał główną zasługę w zorganizowaniu nagonki na wy‑
dawnictwa APPA milwauckiemu „Kurierowi Polskiemu”. Ostatecznie Rabinoff 
sprzedał swoją spółkę wydającemu „Amerykę” w Toledo, Antoniemu Alfredowi 
Paryskiemu59.

Warto wspomnieć, że w opublikowanych po latach wspomnieniach chi‑
cagowskiego drukarza Jana Chonarzewskiego działalność Rabinoffa nie była 
już przedstawiana tak jednoznacznie negatywnie. Ocenił on „Słowo Polskie”, 
w drukarni którego pracował, jako „umiejętnie prowadzone”, a jako przyczynę 
oporu przeciwko tygodnikom APPA podał konkurencję, jaką stanowiły one dla 
innych pism polskich60. Nie była to także jedyna próba wydawania tego samego 
pisma pod zmienionymi tytułami w różnych miastach. Podobne zjawisko miało 
dotyczyć „Nowin Nowojorskich”, „Nowin Filadelfijskich” i „Nowin z Wilkes 
Barre”, które w 1893 r. założyli dawni wydawcy trentońskiego „Śmiechu”61.

Podobnie jak w przypadku czasopism galicyjskich, większość z pism emi‑
gracyjnych, które nie zachowały się do naszych czasów, było efemerydami, 
których wydano zaledwie po kilka numerów. W przypadku wielu z nich można 
także napotkać informacje o problemach finansowych trapiących wydawców. 
Bez wątpienia istotnym czynnikiem był również brak w omawianej epoce w Sta‑
nach Zjednoczonych Ameryki instytucji polskich gromadzących prasę w sposób 
regularny i kompleksowy. Do dziś Biblioteka Jagiellońska w Krakowie, Bibliote‑
ka Naukowa Lwowskiego Uniwersytetu Narodowego im. Iwana Franki i Lwow‑
ska Narodowa Naukowa Biblioteka Ukrainy im. Wasyla Stefanyka (dawniej 
Ossolineum) we Lwowie posiadają największe i najlepiej zachowane kolekcje 
periodyków z epoki. Natomiast prace nad utworzeniem Archiwum i Muzeum 
Polskiego w Ameryce w Chicago rozpoczęły się dopiero w 1935 r., a ich oficjal‑
ne otwarcie nastąpiło 12 stycznia dwa lata później. Choć dzięki energicznej 
działalności pierwszego kustosza tej instytucji, Mieczysława Haimana, zbiory 
biblioteczne i archiwalne stale się rozrastały, to jednak pewnych zaległości nie 
sposób już było nadrobić62. W wielu przypadkach numery czasopism stawały 

58	 „Dziennik Chicagoski” 1906, nr 199, s. 8; „Ameryka‑Echo” 1907, nr 23, s. 1.
59	 „Dziennik Chicagoski” 1907, nr 132, s. 4; Okołowicz 1907, s. 10.
60	 Chonarzewski 1934, s. 40.
61	 „Dziennik Chicagoski” 1893, nr 192, s. 2; Nagiel 1894, s. 126–127.
62	 Informator o zasobie archiwalnym Muzeum Polskiego w Ameryce 2016, s. 7.



Zaginione czasopisma emigracyjne z lat 1865–1918 131

się trudne do zdobycia już wkrótce po ich ukazaniu się, o czym świadczą 
na przykład ogłoszenia zamieszczane na łamach baltimorskiej „Polonii”. 
W 1892 r. ks. Jan D. Machnikowski z Elmiry poszukiwał starych numerów 
„Gazety Katolickiej” z Chicago zawierających publikowane w odcinkach od 
1890 r. Tajemnice używania krwi u żydów wszystkich czasów Henryka Desporte‑
sa. Rok później wielokrotnie powtarzano zawiadomienia o chęci odkupienia 
egzemplarzy pisma humorystycznego „Osa” redagowanego dawniej przez dr. 
Juliana Czupkę, a także „Ogniska” i „Kukuryku” zawierających Kącik śp. Osy. 
Z kolei w roku 1894 poszukiwane były archiwalne numery samej „Polonii” 
z roku poprzedniego63.W związku z brakiem odpowiednich instytucji mogą‑
cych gromadzić zbiory prasy polskiej omawiane tytuły już od samego począt‑
ku poddawane były ostrej selekcji. Tych, których przydatność kończyła się 
wkrótce po przeczytaniu, np. gazetek humorystycznych, reklamowych czy 
przedwyborczych, najprawdopodobniej nie przechowywano zbyt długo. Ślady 
tego rodzaju ocen przydatności pism można napotkać w literaturze z epoki. 
Wspominany wcześniej „Postęp” z Nowego Jorku został na przykład nazwany 
przez H. Nagla pismem „warcholsko‑politycznym”64, a zatem być może nie‑
wartym zachowania na przyszłość.

Pozornie zniszczenia wojenne nie powinny mieć większego wpływu na 
stan zachowania pism emigracyjnych. Jednak dwa duże zbiory tego rodzaju 
prasy, kolekcja z Muzeum Rapperwilskiego oraz Polskie Archiwum Wojenne, 
zostały przekazane po 1918 r. do warszawskich bibliotek (odpowiednio do 
Biblioteki Narodowej i Centralnej Biblioteki Wojskowej) i następnie uległy 
zniszczeniu podczas II wojny światowej. Pewne pojęcie o skali zniszczenia 
daje bibliografia Zielińskiego, odnotowuje ona bowiem kilkadziesiąt tytułów 
niegdyś znajdujących się w tych kolekcjach. O stratach w zbiorach prasy emi‑
gracyjnej po II wojnie światowej tak pisał Mieczysław Haiman:

Zaginęła prawie bez śladu cała niemal wczesna prasa polsko‑amerykańska, stano‑
wiąca dla historyka jedno z najważniejszych źródeł. Miałem zrazu nadzieję, że po 
zakończeniu drugiej wojny światowej brakowi temu zaradzą roczniki gazet polsko
‑amerykańskich, jakie znajdowały się prawie w komplecie, dawniej w Muzeum Na‑
rodowem w Rapperswylu, a od r. 1927 w Bibljotece Narodowej w Warszawie. W od‑
powiedzi na moje starania w tej sprawie prof. dr. Stefan Wierczyński, dyrektor 
tejże Bibljoteki, zawiadomił mnie jednak, że prawie cała emigracyjna prasa polska 
z dawnych zbiorów rapperswylskich „została wraz z najcenniejszymi zbiorami […] 
spalona przez okupanta” w czasie ostatniej wojny65.

63	 „Polonia” 1892, nr 27, s. 7; 1893, nr 13, s. 5; 1894, nr 1, s. 1.
64	 Nagiel 1894, s. 120.
65	 Haiman 1948, s. 8.



Elżbieta Nowosielska132

Z kolei w Brazylii organizacje polskie zainteresowane gromadzeniem zbio‑
rów związanych z działalnością tamtejszej Polonii zaczęły powstawać od lat 90. 
XIX w. Zgromadzone przez nie kolekcje częściowo przepadły lub uległy rozpro‑
szeniu na skutek akcji asymilacyjnych rozpoczętych w 1938 r. przez prezydenta 
Getulio Vargasa66. Wprowadzone wówczas ograniczenia funkcjonowania dla 
organizacji imigranckich oraz konfiskaty archiwaliów bez wątpienia przyczy‑
niły się do tego, że w powszechnie dostępnych zbiorach bibliotecznych nie 
zachowały się np. wszystkie roczniki „Gazety Polskiej w Brazylii” sprzed 1918 r.

Na duże rozproszenie źródeł polonijnych oraz ich zły stan zachowania 
zwróciła uwagę także Jolanta Chwastyk‑Kowalczyk zajmująca się prasa pol‑
ską w Wielkiej Brytanii po II wojnie światowej. Badaczka wspomniała m.in. 
o dziejach zbiorów polonijnych gromadzonych w Orchard Lake (Michigan), 
które w ostatnich latach nie były otaczane odpowiednią opieką67.

Wymienione powyżej czynniki to tylko niewielka część zjawisk, które mo‑
gły przyczynić się do pogorszenia stanu zachowania emigracyjnych czasopism. 
Zapewne w przypadku każdego z badanych tytułów występowały dodatkowo 
jakieś indywidualne, losowe zdarzenia mające wpływ na jego losy, których 
nie sposób prześledzić na podstawie badanych materiałów. Warto jednak pa‑
miętać, że w niektórych przypadkach brak dobrze zorganizowanych bibliotek 
i archiwów może mieć nawet bardziej katastrofalny wpływ na stan zachowania 
źródeł niż bezpośrednie działania wojenne.

Bibliografia

Prasa

„Ameryka” („Ameryka w Toledo i Kuryer Clevelandski”, „Ameryka Echo”) (Toledo‑Chicago) 
1895, 1898, 1907

„Czas” (Brooklyn) 1907
„Dziennik Chicagoski” (Chicago) 1893–1894, 1900–1901, 1906–1909, 1912
„Echo” (Buffalo) 1893, 1899
„Jutrzenka” (Pittsburgh–Cleveland) 1895
„Kurjer Nowojorski i Brooklyński” („Kurjer Nowojorski”) (Nowy Jork) 1897
„Kuryer Polski” (Milwaukee) 1892–1893, 1899–1901, 1903
„Naród Polski” (Chicago) 1905–1907
„Nowe Życie” (Chicago) 1892–1893
„Polonia” (Baltimore–Nowy Jork) 1892–1894
„Reforma” (Buffalo–Chicago) 1892

66	 Smolana 1998, t. 99, s. 168; Brzózka, Smolana 2017, s. 582 i nast.
67	 Chwastyk‑Kowalczyk 2017, s. 472.



Zaginione czasopisma emigracyjne z lat 1865–1918 133

„Rolnik” (Stevens Point) 1911–1912
„Słowo Polskie” (Lwów) 1906
„Straż” (Scranton) 1903
„Strażnica Ludowa” (Lwów) 1885
 „Sztandar” (Chicago) 1896
„Telegraf” (Chicago) 1892
„Wiara i Ojczyzna” (Chicago) 1893
„Wiarus” („Katolik”) (Winona) 1892, 1894, 1901, 1908–1909
„Wielkopolanin” (Pittsburgh) 1907
„Zgoda” (Nowy Jork–Milwaukee–Chicago) 1889, 1906, 1911

Opracowania

Bibliografia historii Polski XIX i XX wieku (2024), t. 3: 1865–1918, wol. 4. Zebrał i opracował 
Zespół Pracowni Bibliografi i Retrospektywnej XIX i XX wieku pod kierunkiem E. No‑
wosielskiej, w składzie: A. Bańkowska, M. Kapica‑Jezierska, K. Sulej, A.D. Sznapik, 
K. Wakułowska‑Kapcia, współpraca: S. Gąsiorowski, red. naukowa E. Nowosielska, 
Warszawa.

Brzózka R., Smolana K. (2017), Biblioteki polonijne w krajach Ameryki Łacińskiej, ze szczególnym 
uwzględnieniem Argentyny, „Z Badań nad Książką i Księgozbiorami Historycznymi”, tom 
specjalny: Polonika w zbiorach obcych, s. 579–591.

Chonarzewski J. (1934), Reminiscencje lat przeszłych, w: Drukarz 1894–1934. Pamiętnik Stow. Unij‑
nych Drukarzy Polskich zrzeszonych przy lokalu no. 16 I. T. U. w Chicago, Chicago, s. 39–40.

Chwastyk‑Kowalczyk J. (2017), Pułapki czyhające na badacza polskiej prasy emigracyjnej na 
obczyźnie w XX i XXI wieku, „Z Badań nad Książką i Księgozbiorami Historycznymi”, 
tom specjalny: Polonika w zbiorach obcych, s. 469–480.

Haiman M. (1948), Zjednoczenie Polskie Rzymsko‑Katolickie w Ameryce, 1873–1948, Chicago.
Informator o zasobie archiwalnym Muzeum Polskiego w Ameryce (2016), oprac. E. Targońska, 

Warszawa.
Iwicki J. (1966), The first one hundred years. A study of the apostolate of the Congregation of the 

Resurrection in the United States 1866–1966, Rzym.
Kiper D. (2022), „Kurier z Grand Rapids” w latach 1906–1907, „Studia Polonijne” 43, s. 405–426.
Kruszka W. (1905), Historya polska w Ameryce. Początek, wzrost i rozwój dziejowy osad polskich 

w Północnej Ameryce (w Stanach Zjednoczonych i w Kanadzie), t. 4–5, Milwaukee.
Nagiel H. (1894), Dziennikarstwo polskie w Ameryce i jego 30‑letnie dzieje (referat przeznaczony 

na wystawę Kościuszkowską 1894 r. we Lwowie), Chicago.
Nowosielska E. (2018), Zaginione czasopisma galicyjskie z lat 1865–1918, w: Bibliografie spe‑

cjalne. Rozwój i otwartość, red. B. Włodarczyk, J. Woźniak‑Kasperek, Warszawa, s. 13–37.
N.W. Ayer & Son’s American Newspaper Annual & Directory. A Catalogue of American Newspapers 

(1921), Filadelfia.
Okołowicz J. (1907), Prasa polska w Ameryce, „Polski Przegląd Emigracyjny” 3–4, s. 6–7, 9–11.
Osada S. (1930), Prasa i publicystyka polska w Ameryce, Pittsburgh.
Smolana K. (1998), Polskie kolekcje archiwalne w Ameryce Łacińskiej, „Archeion” 99, s. 167–182.



Elżbieta Nowosielska134

Wepsięć J. (1968), Polish American serial publications 1842–1966. An annotated bibliography, 
Chicago.

Willging E.P., Hatzfeld H. (1956), Nineteenth Century Polish Catholic Periodical Publications in 
the United States, cz. 2, „Polish American Studies” 1/2, s. 19–35.

Zieliński S. (1935), Bibliografia czasopism polskich zagranicą 1830–1934, Warszawa.






