Niepodległość warunkiem pokoju
DOI:
https://doi.org/10.12775/SPLP.2019.029Słowa kluczowe
niepodległość, pokój, władza, naród, rozwój, osoba, podmiotowośćAbstrakt
Niepodległość jest warunkiem pokoju. Owa zasada ma swoje źródło w dokumentach nauczania społecznego Kościoła. Niepodległość poszczególnych państw jest ukonstytuowana na podmiotowości narodów, a ostatecznie – na prawie do wolności poszczególnych obywateli. Rozwój wspólnot politycznych, oparty na podmiotowości obywateli, jest możliwy przy zachowaniu obiektywnego porządku moralnego, ze szczególnym uwzględnieniem odpowiedzialności. Niepodległość warunkuje pokój w świecie, szczególnie w zakresie dwóch elementów składowych państwa: narodu i władzy. Naród w zasadniczym stopniu określa pierwiastek duchowy państwa. Zagwarantowanie pokoju w świecie jest nieodzownie związane z respektowaniem praw narodu, pośród których wymienia się następujące: prawo do istnienia narodu, prawo do samostanowienia i niepodległości, prawo do własnej kultury i języka oraz prawo do integralnego rozwoju. Drugim z elementów składowych niepodległych państw – wpływających na pokój – jest władza. W nauczaniu społecznym Kościoła wskazuje się na nieodzowność władzy w funkcjonowaniu wspólnot, skoncentrowanych na urzeczywistnianiu zasady dobra wspólnego. Władza, aprobująca obiektywny porządek moralny, inicjuje i zachęca obywateli do rozwoju, by na coraz większą skalę była urzeczywistniana solidarność w świecie. Niepodległość państw stymuluje więc pokój zarówno w wymiarze pojedynczych państw, jak też w ramach stosunków globalnych.Bibliografia
Bachanek G., Znaczenie prawdy o stworzeniu w ujęciu Josepha Ratzingera, „Warszawskie Studia Teologiczne” XXII/1/2009, s. 233–244.
Barańska E., Moralność w polityce: rozważania w kontekście teorii polityki Hannah Arendt, „Teka Komisji Politologii i Stosunków Międzynarodowych” 2008, s. 41–56.
Barska J., Mózg, zmysły i kody kulturowe. Wprowadzenie, w: Percepcja kultury – kultura percepcji, red. J. Barska, E. Twardoch, Kraków 2013, s. 9–20.
Bekrycht T., Kryzys idei trójpodziału władz. Kilka uwag na tle współczesnego sporu o Trybunał Konstytucyjny w Polsce – perspektywa filozoficznoprawna, „Studia Prawno-Ekonomiczne”, t. CIV/2017, s. 11–26.
Benedykt XVI, Encyklika „Deus caritas est”, Editrice Vaticana, Watykan 2005.
Benedykt XVI, Przemówienie w Bundestagu, w: J. Ratzinger/Benedykt XVI, Uwolnić wolność. Wiara a polityka w trzecim tysiącleciu, red. P. Azzaro, C. Gran- dos, KUL, Lublin 2018, t. 5, s. 133–140.
Bobrowski K., Prawo do samostanowienia narodów w prawie międzynarodowym – aktualna wykładnia, „Krytyka Prawa”, t. 7, s. 23–49.
Brodziak Ł., Podmiotowość i tożsamość jako źródła obywatelskości, „Filozoficzne Aspekty Genezy” 2016, t. 16, s. 245–264.
Buxakowski J., Teologia prawd wiary. Łaska Ducha Świętego i człowiek, Wydawnictwo „Bernardinum”, Pelplin 2007.
Chinciński T., Niemiecka okupacja w Polsce 1939–1945. Stan i kierunki badań, „Colloquium Wydziału Nauk Społecznych i Historycznych. Kwartalnik”, 3/2013, s. 7–24.
Drygiel M., Etyka społeczna w stosunkach międzynarodowych, „Doctrina. Studia Społeczno-Polityczne”, 7/2010, s. 37–53.
Dylus A., Kościół i wspólnota polityczna: refleksje posoborowe, „Chrześcijaństwo-Świat-Polityka”, nr 1, 13, s. 21–25.
Franciszek, Encyklika „Laudato si”, Editrice Vaticana, Watykan 2015.
Jan Paweł II, Encyklika „Redemptor hominis”, Editrice Vaticana, Watykan 1979.
Jan Paweł II, Encyklika „Sollicitudo rei socialis”, Editrice Vaticana, Watykan 1987.
Jan XXIII, Encyklika „Pacem in terris”, Editrice Vaticana, Watykan 1963.
Janicka E., Pamięć przyswojona. Koncepcja polskiego doświadczenia zagłady Żydów jako traumy zbiorowej w świetle rewizji kategorii świadka, SLH 3/4 (2014/2015), s. 148–227.
Kaczmarczyk Ł., Tożsamość i kultura w Unii Europejskiej w świetle zasady jedności w różnorodności, „Kultura – Media – Teologia” 2011, nr 7, s. 25–39.
Katechizm Kościoła Katolickiego, Pallottinum, Poznań 2009.
Kawecki W., Ład moralny a pokój światowy, „Sympozjum”, R. XVII (2013), nr 1 (24), s. 73–93.
Kleszcz R., Co to znaczy „sprawiedliwość”?, „Filozofia Nauki” 7/1/2 (1999), s. 31–41.
Konstytucja dogmatyczna o objawieniu Bożym „Dei verbum”, w: Sobór Watykański II, Konstytucje. Dekrety. Deklaracje. Nowe tłumaczenie, Pallottinum, Poznań 2002, s. 350–363.
Konstytucja duszpasterska o Kościele w świecie współczesnym „Gaudium et spes, w: Sobór Watykański II, Konstytucje. Dekrety. Deklaracje. Nowe tłumaczenie, Pallottinum, Poznań 2002, s. 526–606.
Kowalczyk S., Czym jest panteizm?, „Collectanea Theologica” 47(1977), f. 1, s. 65–81.
Królikowski J., Wolność, władza i wspólnota w świetle nauczania II Soboru Watykańskiego, „Studia Socialia Cracoviensia” 6(2014), nr 2, s. 149–161.
Kupny J., Podstawowe zasady życia społecznego, w: Katolicka nauka społeczna. Podstawowe zagadnienia z życia społecznego i politycznego, red. S. Fel, J. Kupny, Księgarnia św. Jacka, Katowice 2007, s. 76–87.
Majka J., Etyka społeczna i polityczna, ODiSS, Warszawa 1993.
Młynarska-Sobaczewska A., Dobro wspólne jako kategoria normatywna, „Acta Universitatis Lodziensis”, 69/2009, s. 61–72.
Niepodległość, w: Słownik Języka Polskiego, red. M. Szymczak, PWN, Warszawa 1979, t. II, s. 348.
Nikitorowicz J., Typy tożsamości człowieka w społeczeństwie zróżnicowanym kulturowo, „Chowanna” 2003, t. I, s. 50–66.
Nitszke A., W kierunku nowej Europejskiej Polityki Sąsiedztwa Unii Europejskiej, „Rocznik Integracji Europejskiej”, 10/2016, s. 381–396.
Noszczyk G., Państwo, w: Encyklopedia nauczania społecznego Jana Pawła II, red. A. Zwoliński, Polskie Wydawnictwo Encyklopedyczne, Radom 2003, s. 340– 345.
Ostrowska U., Dyskurs w edukacji akademickiej, „Przegląd Pedagogiczny” 1/2011, s. 258–266.
Papieska Rada „Iustitia et Pax”, Kompendium nauki społecznej Kościoła, Wydawnictwo „Jedność”, Kielce 2005.
Paweł VI, Encyklika „Populorum progressio”, Editrice Vaticana, Watykan 1967.
Robek E., Powołanie chrześcijanina do modlitwy nieustannej w życiu codziennym, „Legnickie Studia Teologiczno-Historyczne”, R. IV, 2005, nr 2, s. 170–18.
Rozen B., W kierunku integralnego rozwoju człowieka, „Pedagogia Christiana” 2 (20)2007, s. 9–24.
Siemianowski A., Wolność a prawda, „Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne” 29 (1996), s. 156–159.
Sierechan P., Polska pod zaborami, w: https://polskiedzieje.pl/polska-pod- -zaborami/polska-pod-zaborami.html (10.10.2018).
Skorowski H., Problematyka praw człowieka, Wydawnictwo ATK, Warszawa 1996.
Sławiński H., Wychowanie w rodzinie do słuchania Słowa Bożego, „Ruch Biblijny i Liturgiczny”, R. LXII (2009), nr 1, s. 39–51.
Szacka B., Wprowadzenie do socjologii, Oficyna Naukowa, Warszawa 2008.
Szpociński A., Antoniny Kłoskowskiej koncepcja kultury narodowej jako źródła inspiracji, „Kultura i Społeczeństwo”, R. LV, nr 2–3, 2011, s. 73–83.
Szulist J., W Bogu początek. Reinterpretacja koncepcji pokoju bł. Jana XXIII w nauczaniu społecznym Benedykta XVI, Wydawnictwo „Bernardinum”, Pelplin 2013.
Ślipko T., Wolność w liberalizmie a prawda o wolności, „Annales. Etyka w Życiu Gospodarczym” 2008, vol. 11, nr 1, s. 15–22.
Wielecki K., Krótki wykład o podmiotowości, „Zarządzanie Publiczne”, nr 3(29)/2014, s. 86–95.
Wons N., Wspólnoty narodu i mniejszości narodowej, w: Katolicka nauka społeczna. Podstawowe zagadnienia z życia społecznego i politycznego, red. S. Fel, J. Kupny, Księgarnia św. Jacka, Katowice 2007, s. 108–146.
Wrzeszczak S., Rozum i wiara w instrukcji „Dignitatis personae”. Przyczynek ontologiczny do teorii prawa naturalnego, „Warszawskie Studia Teologiczne” XXII/1/2009, s. 163–174.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 259
Liczba cytowań: 0