Teologiczne racje odpowiedniości Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny
DOI:
https://doi.org/10.12775/SPLP.2018.025Słowa kluczowe
dogmat, dziewictwo, „łaski pełna”, Najświętsza Maryja Panna, Theotokos, relikwie, WniebowzięcieAbstrakt
W artykule została poruszona problematyka teologicznych racji odpowiedniości dogmatu Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny. Materiał źródłowy analizowanej kwestii stanowi wybrana polska literatura teologiczna w okresie od uroczystego ogłoszenia Wniebowzięcia (1.11.1950 r.) do 1965 r. Zgłębiając ją można zauważyć, iż mariolodzy dowodzili faktu Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny w oparciu o inne mariologiczne dogmaty takie jak Boże Macierzyństwo i Dziewictwo. Oprócz tego uzasadniali zgłębianą w artykule prawdę na kanwie zwrotu „łaski pełna” i relikwii Najświętszej Maryi Panny. Badając wnioski polskich mariologów można zauważyć, iż są one budowane w oparciu o Pismo Święte, a także o Tradycję Kościoła co doprowadza do ubogacenia naukowego warsztatu mariologicznego o nauczanie m. in. Ojców i doktorów Kościoła. W swych analizach opierają się także na Konstytucji Munificentissimus Deus, która stanowi ogromne bogactwo dla zgłębianej w artykule problematyki. Oprócz tego, badając polską mariologię, zauważa się, iż nie zamyka się ona na zagraniczną myśl teologiczną ale twórczo czerpie z jej bogactwa prezentując swoje tezy, które z kolei stanowią wkład w rozwój zagadnienia.Bibliografia
Andrzejczyk H., Źródła-znaczenie-i aktualność dogmatu o Wniebowzięciu NMP. Referat w formie odczytu, br. wyd., br. m. wyd. 1952.
Domański J., Niepokalane Poczęcie Najświętszej Maryi Panny, w: Gratia plena. Studia teologiczne o Bogurodzicy, red. E. Przybylski, Księgarnia św. Wojciecha, Poznań 1965, s. 189-229.
Dziasek F., Dogmat Wniebowzięcia, w: Gratia plena. Studia teologiczne o Bogurodzicy, red. E. Przybylski, Księgarnia św. Wojciecha, Poznań 1965, s. 341-373.
Dziasek F., Niepokalana Wniebowziętą, „Wiadomości duszpasterskie”, 10-12: 1950 (6), s. 261-269.
Grób Matki Bożej w Jerozolimie, w: Χαιρε κεχαριτωμενη, br. wyd., b. red., b. m. wyd. b. r. wyd., s. 122.
Homerski J., Biblijna Hermneutyka, EK, t. 2, kol. 466-468.
Kaczmarek L., Pełnia łaski w życiu Bogarodzicy, „Wiadomości duszpasterskie”, 7-8: 1952 (8), s. 241-245.
Kalinowski W., Rychlicki J., Dogmatyka katolicka, Księgarnia św. Wojciecha, Poznań-Warszawa-Lublin 1957.
Kostecki R., Pełnia łaski Maryi, w: Gratia plena. Studia teologiczne o Bogurodzicy, red. E. Przybylski, Księgarnia św. Wojciecha, Poznań 1965, s. 231-246.
Kraszewski Z. J., Mariologia, Societe d’Editions Internationales, Paryż 1964.
Krenczkowski H., Środowisko wychowania a religijność katolików na przykładzie parafii miejskiej św. Krzyża w Grudziądzu, Bernardinum, Pelplin 2009.
Krupa A. L., Reportata lublinensia, w: Amicta sole. Księga pamiątkowa ku czci ojca profesora Andrzeja Ludwika Krupy (1910 - 1992), red. S. C. Napiórkowski, KUL, Lublin 2003, s. 103-160.
Krupa A. L., Świętość Niepokalanej i Wniebowziętej Matki Zbawiciela, „Colectanea Theologica” 25 (1954) 2, s. 361-398.
Kruszyński T., Zaśnięcie Najświętszej Maryi Panny w sztuce, w: Χαιρε κεχαριτωμενη, b. red., br. wyd., b. m. wyd. b. r. wyd., s. 124.
Kudasiewicz J., Historia egzegezy, w: Wstęp ogólny do Pisma Świętego, red. J. Szlaga, Pallottinum, Poznań-Warszawa 1986, s. 242 - 244.
Marciniak K., Matka Kościoła Świętego, w: Gratia plena. Studia teologiczne o Bogurodzicy, red. E. Przybylski, Księgarnia św. Wojciecha, Poznań 1965, s. 411-426.
Nicolas A., Dąbrowski E., Życie Maryi Matki Bożej, PAX, Warszawa 1954.
Perz A., Łaski pełna, „Ateneum Kapłańskie”, 55 (1957) 1, s. 43-56.
Pestka J., Człowiek jako podmiot kulturotwórczej działalności, „Theologica Thoruniensia” 1 (2000), s. 179-200.
Pestka J., Człowiek wierzący w kontekście przemijania, „Theologica Thoruniensia” 1 (2000), s. 201-218.
Pestka J., Proegzystencja chrześcijanina w polskiej myśli posoborowej, „Studia Pelplińskie” 17 (1988), s. 137-144.
Pestka J., Tożsamość chrześcijanina wobec przemian współczesnego świata, „Ateneum kapłańskie” 1: 1989 (81) nr 112. s. 80-91.
Pietkun W., Maryja Matka Chrystusa. Rozwój dogmatu Maryjnego, red. J. Eska, PAX, Warszawa 1954.
Pius XII., Munificentissimus Deus, w: Maryja Matka Chrystusa. Rozwój dogmatu Maryjnego, red. J. Eska, PAX, Warszawa 1954, s. 169-170.
Poznajmy Maryję. Katechizm Maryjny, br. wyd., br. m. wyd. 1954.
Sobór Watykański II, Lumen gentium, w: Konstytucje, dekrety, deklaracje. Tekst polski, Pallottinum, Poznań 2002, s. 97-166.
Stach P., Miejsce zaśnięcia Najświętszej Maryi Panny, w: Χαιρε κεχαριτωμενη, b. red., br. wyd., b. m. wyd. b. r. wyd., s. 59-82.
Szlaga J., Hermeneutyka biblijna, w: Wstęp ogólny do Pisma Świętego, red. J. Szlaga, Pallottinum, Poznań-Warszawa 1986, s. 184-220.
Węsierski K., Wpływ dogmatu o Niepokalanym Poczęciu na rozwój teologicznej prawdy o Wniebowzięciu, „Studia Pelplińskie”, 51: 2017, s. 433-443.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 213
Liczba cytowań: 0