Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w łotewskich instytucjach edukacyjnych w teorii i praktyce
DOI:
https://doi.org/10.12775/SPI.2016.4.010Słowa kluczowe
edukacja włączająca, inkluzja, wsparcie społeczne, zrównoważony rozwój, uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymiAbstrakt
Podczas konferencji na Salamance w 1994 roku poświęconej zapewnieniu specjalnej edukacji w krajach całego świata przyjęto nowe wytyczne – przejście do tworzenia instytucji edukacji włączającej. Został wystosowany apel dający sygnał rozpoczęcia włączania uczniów ze specjalnymi potrzebami do szkół ogólnokształcących. Chodziło o powstrzymanie ich segregacji poprzez kierowanie do oddzielnych szkół specjalnych i traktowanie tego jako normę. Podkreślano tym samym, że jest to najbardziej skuteczne narzędzie do walki z postawą dyskryminującą, przyczyniające się do stworzenia sprzyjających warunków tworzenia społeczeństwa włączającego i umożliwiające dostęp do nauki dla wszystkich. Przeprowadzone i zaprezentowane badania wykazały, że Łotwa jest dopiero na początku drogi, jeśli chodzi o budowanie inkluzyjnych instytucji edukacyjnych. Szkoły w rzeczywistości dopiero zaczęły ten proces, a na Łotwie nie są w pełni uporządkowane podstawy legislacyjne, finansowe, szkolenia dla nauczycieli i dokształcanie metodyczne, tak aby zapewnić rzeczywisty i humanitarny proces integracji społecznej. System wsparcia na poziomie krajowym dopiero co raczkuje, a dalszy rozwój hamuje brak wsparcia finansowego. Opracowany i planowany do wdrożenia do 2022 roku program działania, jest nastawiony na stworzenie na Łotwie rzeczywistego i zrównoważonego systemu edukacji włączającej.
Bibliografia
Domniece I., Eglava I. et al., Vai skola visiem?, IAC, Rīga 2004.
Dreimane A., Bērnu ar smagiem attīstības traucējumiem integrēšana Dānijas vispārizglītojošo skolu sistēmā. Skolotāja kompetencei, Mācību apgāds NT, Rīga 1998.
Dreimane A., “Speciālā izglītība Latvijā”, Skolotājs 1999, no. 4.
Galvenie principi kvalitātes veicināšanai iekļaujošā izglītībā, Eiropas speciālās izglītības attīstības aģentūra, Brussels 2011.
Skolotāju izglītība iekļaušanai Eiropas valstīs, Eiropas speciālās izglītības attīstības aģentūra, Brussels 2011.
Hofzess T., Ceļā uz iekļaujošo izglītību: kā tas ietekmē skolotāja izglītību, Skolotājs 2008, no. 6.
Izglītības likums, 1998, Available at: http://likumi.lv/doc.php?id=50759.
Izglītības attīstības pamatnostādnes 2014.–2020.gadam, 2014, Available at: http://m.likumi.lv/doc.php?id=266406.
Malofejevs N., Rietumeiropa: sabiedrības un valsts attieksmes pret personām ar attīstības traucējumiem evolūcija, RA izdevniecība, Rēzekne 2008.
Mitchell D., Education that fits: Review of international trends in the education of students with special educational needs, 2010, Available at: http://www.educationcounts.govt.nz/publications/special_education/education-that-fits-revi.ew-of-international-trends-in-the-education-of-students-with-special-educational-needs/chapter-eleven-inclusive-education.
Par Latvijas Nacionālo attīstības plānu 2007.–2013.gadam, Available at: http://likumi.lv/doc.php?id=139505.
Par Latvijas Nacionālo attīstības plānu 2014.–2020.gadam, Available at: http://likumi.lv/doc.php?id=253919.
Nīmante D., Bērnu ar speciālām un īpašām vajadzībām iekļaujošā izglītība Latvijā: vēsturiskais un mūsdienu konteksts. Sociālā pedagoģija. Promocijas darbs pedagoģijas doktora zinātniskā grāda iegūšanai, Latvijas Universitāte, Rīga 2008.
Rouzs M., Skola visiem: kāpēc un kā?, in: Iekļaujošā skola iekļaujošā sabiedrībā, ed. A.Tūna, IAC, Rīga 2006.
UNESCO, The Salamanca Statement and Framework for Action on Special Needs Education, UNESCO, Paris 1994.
UNESCO, Starptautiskā konference Rīgā: „Iekļaujoša izglītība: no politiska dialoga līdz saskaņotai rīcībai”, 2008, Available at: http://www.unesco.lv/lat/index/news/ all_news/news1200314905.html.
UNESCO, Starptautiskās izglītības konferences 48.sesijas secinājumi un rekomendācijas, 2008, Available at: http://visc.gov.lv/specizglitiba/dokumenti/metmat/starpt_pieredze/geneva.pdf.
Vasiļevskis G., Izglītības atbalsta sistēma bērniem ar speciālām un īpašām vajadzībām, 2006, Available at: http://www.iac.edu.lv/assets/Uploads/Projekti/VienadasIespejasVisiem/PVOklasifikacijavasilevskis.ppt.
VISC, Eiropas Sociālā fonda projekts: „Izglītojamo ar funkcionāliem traucējumiem atbalsta sistēmas izveide”, 2013, Available at: http://visc.gov.lv/visc/projekti/projekti_old/esf_specizgl_old.shtml.
Vispārējās izglītības likums, Available at: http://likumi.lv/doc.php?id=20243.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że:
jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.
Udziela Akademii Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.
Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Akademii Ignatianum w Krakowie. Akademia Ignatianum w Krakowie jest uprawniona do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.
Polityka prywatności
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 305
Liczba cytowań: 0