Jazz in Central and Eastern Europe as discussed by Jazz magazine (1956–1959)
DOI:
https://doi.org/10.12775/SDR.2020.EN5.05Słowa kluczowe
Polska prasa w XX w. i XXI w., Dziennikarstwo i media muzyczne, miesięcznik „Jazz”, muzyka jazzowa w latach 50. w Europie Środkowo-WschodniejAbstrakt
W epoce podziału świata żelazną kurtyną, ergo separacji społeczeństw egzystujących w rygorach ustroju socjalistycznego od żyjących w systemie kapitalistycznym, istniały sfery, które trudno było reglamentować absolutnie. Należały do nich kultura, sztuka, w tym muzyka, które mimo usilnych zabiegów władz, zwłaszcza reżymowych w krajach tzw. demokracji ludowej, pozostawały spoiwem integrującym ludzi, bez względu na panujący system społeczno-polityczny. W Europie Środkowo-Wschodniej dostęp do „burżuazyjnego” jazzu był po II wojnie światowej ograniczony, aczkolwiek w drugiej połowie lat 50. zaczęło się to stopniowo zmieniać. Jednym z przykładów, przynajmniej częściowego „otwarcia na Zachód” był miesięcznik „Jazz”, zazwyczaj zobiektywizowanie komentujący ewolucję muzyki synkopowej także w bloku Wschodnim, dzięki któremu możliwe było odtworzenie procesów jej asymilacji w konkretnych krajach.
In the age when the world was divided by an iron curtain and societies living under a communist government were kept isolated from their capitalist counterparts, there were still areas which could hardly be moulded into this polarized framework. I refer here to culture and art, and also music, which, despite the tireless efforts of governments, especially the so-called “people’s democracy” regimes, remained a bond integrating populations regardless of the prevailing social and political system. After the Second World War, access to “bourgeois” jazz in Eastern Europe was curtailed; however, the situation gradually started to change in the late 1950s. One example of this at least partial “opening to the West” was Jazz magazine, which tended to objectively comment on the evolution of syncopated music in the Eastern Bloc, allowing us to review how this genre was assimilated in particular countries.
Bibliografia
Sources:
Jazz, no. 1–41 (1956–1959).
Jazz (articles cited):
Afelt W., “Piramida Lwa Tołstoja i jazz,” Jazz, 1957, no. 2, p. 8.
ap, ***, in: “O czym piszą inni,” Jazz, 1957, no. 4, p. 5.
A.W., “Nasze wywiady: Byliśmy w Moskwie,” Jazz, 1957, no. 9, p. 2.
Balcerak J., “25 i 4.500,” Jazz, 1956, no. 1, p. 1.
b.l., ***, in: “Ciekawostki z NRD,” Jazz, 1957, no. 2, p. 5.
Bolszakow W., “Władimir Bolszakow w odpowiedzi dziennikowi “Daily Worker,” Jazz, 1957, no. 8, p. 7.
Dobrzyński K., “Stefan Buga i jego zespół (ČSR),” Jazz, 1957, no. 3, p. 3.
Etinger A., “Spotkanie z Uroszem Krekiem,” Jazz, 1956, no. 6, p. 3.
Georgiew K., “Nasz jazz powszedni,” Jazz, 1958, no. 11, p. 9.
Górnowicz R., “W Budapeszcie,” Jazz, 1957, no. 9, p. 3.
Hoehn H., “Jugosławia – kraj jazzu” (transl. T.R.), Jazz, 1957, no. 11, p. 4.
J. (transl.), “Muzyczne bażanty,” Jazz, 1957, no. 9, p. 2.
Jazz Klub Kraków, “Polsko-niemiecki jam session w Krakowie,” Jazz, 1957, no. 3, p. 1.
Konopacki A., “Spotkanie z Adamičem,” Jazz, 1957, no. 12, p. 5.
Lic L.,“Z mego notatnika,” Jazz, 1957, no. 9, p. 2.
Liebscher B., “Tu Drezno!,” Jazz, 1956, no. 6, p. 4.
Liebscher B., “NRD,” Jazz, 1957, no. 4, p. 4.
Liebscher B., “10-lecie Dresdner-Tanzsifoniker,” Jazz, 1957, no. 2, p. 5.
List czytelnika z Czelabińska, “Jazz pomógł...,” Jazz, 1957, no. 11, p. 1.
Malinowski A.W., “W muzyce żywot Czechów...,” Jazz, 1957, no. 11, p. 7.
Müller K., “Berlin,” Jazz, 1959, no. 11, p. 3.
Patuszyński W., “Sukces nad Dunajem,” Jazz, 1957, no. 8, p. 8.
Redakcja, ***, ***, Jazz, 1958, no. 4, p. 18.
Rosner A., ***, in: “Co myślicie o jazie i muzyce lekkiej?,” Jazz, 1957, no. 1, p. 6.
Rudorf R., “Lipsk – ośrodkiem “życia jazzowego” w NRD,” Jazz, 1956, no. 2, p. 3.
Rudorf R., “Przesyłamy Wam bluesa poświęconego W. Gomułce...,” Jazz, 1957, no. 3, p. 4.
Sierecki S., “Jazzowe pozdrowienia z Niemiec,” Jazz, 1956, no. 6, p. 4.
Sternberg F., “Drodzy miłośnicy jazzu w Polsce!,” Jazz, 1957, no. 3, p. 1
Szepiłow D., “Na Zjeździe,” Jazz, 1957, no. 5, p. 6.
Szermowicz W. (ed.), “Dyskusja w Londynie i Moskwie,” Jazz, 1956, no. 2, pp. 4, 6.
Szostakowicz D., ***, in: „Co myślicie o jazie i muzyce lekkiej?,” Jazz, 1957, no. 1, p. 6.
Terpiłowski G.R, “Jazz w ZSRR,” Jazz, 1958, no. 10, p. 6–8.
Terpiłowski G.R., “Jazz w ZSRR,” Jazz, 1958, no. 11, p. 9.
Titzl S., “Patrzmy prawdzie w oczy,” Jazz, 1959, no. 10, pp. 8, 12.
T.J., “Spójrzmy prawdzie w oczy,” Jazz, 1959, no. 7, p. 3.
Truchlar A., ***, in: “Praska zima,” Jazz, 1957, no. 3, p. 4.
Ugge E., “Czechosłowacja: “Virginia Orchestr” popularyzuje jazz w mieści i na wsi,” Jazz, 1957, no. 10, p. 4.
Walasek J.,“I Festiwal Jazzowy w Budapeszcie,” Jazz, 1958, no. 9, p. 9.
Waschko R., “Odgłosy synkop w ZSRR,” Jazz, 1956, no. 5, p. 6.
Zabłocki W., “Körössy pozdrawia naszych jazzmenów” [sic!], Jazz, 1959, no. 11, p. 12.
***, ***, in: “Nowinki,” Jazz, 1956, no. 4, p. 4.
***, “Chaczaturian i angielscy jazzmeni” [sic!], Jazz, 1957, no. 9, p. 2.
***, “Festiwal jazzowy krajów bałtyckich,” Jazz, 1957, no. 10, p. 1.
***, “Halo, tu Czechosłowacja,” Jazz, 1958, no. 3, p. 14.
***, “Hudebni Rozhledy,” Jazz, 1957, no. 11, p. 7.
***, “Jazz” w Czechosłowacji,” Jazz, 1958, no. 7–8, p. 10.
***, “Jazz w druku. Pierwsza książka od 30 lat...,” Jazz, 1957, no. 11, p. 7.
***, “Jazz w Radio ČSR,” Jazz, 1957, no. 1, p. 7.
***, “Słowo miłośników jazzu,” Jazz, 1957, no. 6, p. 6.
***, “Walczymy o dobrą sprawę,” Jazz, 1957, no. 11, p. 7.
***, “VI Światowy Festiwal Młodzieży,” Jazz, 1957, no. 6, p. 4.
Monographs and edited volumes:
Ciesielski R., Polska krytyka jazzowa XX wieku. Zagadnienia i postawy, Zielona Góra, 2017.
Dziennikarstwo i media muzyczne a polityka, ed. D. Baran, A. Trudzik, Opole, 2020.
Jazz Behind the Iron Curtain, ed. G. Pickhan, R. Ritter, Berno , 2011.
Jazz from Socialist Realism to Postmodernism, ed. Y. Kajanová, G. Pickhan, R. Ritter, Frankfurt am Main, 2016.
Jazz under State Socialism: Popular Music in Communist and Post-Communist Europe, ed. J. Blüml, Y. Kajanová, R. Ritter, Berlin, 2019.
Meanings of Jazz in State Socialism, ed. G. Pickhan, R. Ritter, Frankfurt am Main, 2016.
Media a Polacy. Polskie media wobec ważnych wydarzeń politycznych i problemów społecznych, ed. K. Pokorna-Ignatowicz, J. Bierówka, S. Jędrzejewski, Kraków, 2012.
Pietraszewski I., Jazz in Poland: Improvised Freedom, Berno, 2014.
Schmidt A., Historia jazzu 1945–1990. Vol. 3: Zgiełk i furia, Warszawa, 1997.
Schmidt-Rost Ch., Jazz in der DDR und Polen, Frankfurt am Main, 2015.
Trudzik A., “Czy Rock’n’Roll to nomen omen pismo hard rockowe/heavy metalowe?,” in: Artyści i sceny metalowej (kontr)kultury, Kraków, 2020, ed. J. Kosek, pp. 95–118.
Trudzik A., “Na styku dwóch epok. Non Stop (1988–89) – początki ewolucji rynku prasy muzycznej,” in: Media a Polacy. Polskie media wobec ważnych wydarzeń politycznych i problemów społecznych, ed. K. Pokorna-Ignatowicz, J. Bierówka, S. Jędrzejewski, Kraków, 2012.
Trudzik A., Polska prasa muzyczna w dobie transformacji ustrojowej. “Tylko Rock” 1991–2002, Gdańsk, 2017.
Trudzik A.M., Prasa rockowa w PRL-u. „Magazyn Muzyczny” 1980–1991, Szczecin, 2020 (forthcoming).
Trudzik A., “Rock’n’Roll (1990–1991). Niezbyt pomyślna próba transplantacji dobrych wzorców z PRL-u do III RP,” in: Dziennikarstwo i media muzyczne a polityka, ed. D. Baran, A. Trudzik, Opole, 2020, pp. 109–130.
Journal articles:
Studenna-Skrukwa M., “Stiladzy – radziecki wariant pokolenia ’52 i jego obraz w filmie „Stiladzy” Walerego Todorowskiego,” Studia z Dziejów Rosji i Europy Środkowo-Wschodniej, 54.1, 2019, pp. 175–191.
Trudzik A.M., Aktywność środowisk jazzowych w Europie Środkowo-Wschodniej w latach 50. XX w. z perspektywy polskiej prasy muzycznej (casus miesięcznika “Jazz”) ( in preparation).
Trudzik A.M., “Działalność prasowo-wydawnicza Polskiego Stowarzyszenia Jazzowego,” Rocznik Historii Prasy Polskiej, 22, 2019, fasc. 3, no. 55, pp. 75–94.
Trudzik A.M., “Na początku był Jazz. 60 lat prasy muzycznej (jazz, rock) w Polsce,” Zeszyty Prasoznawcze, 60, 2017, no. 1 (229), pp. 183–200.
Trudzik A.M., “Strategie genologiczne krajowej prasy muzycznej w latach 70. XX w. (jazz, rock, pop),” Zeszyty Prasoznawcze, 62, 2019, no. 4 (240), pp. 205–220.
Trudzik A.M., Recepcja jazzu środkowoeuropejskiego/w Europie Środkowo-Wschodniej w latach 60. XX w. na łamach... „Jazzu” ( in preparation).
Trudzik A., “Wielowarstwowość pokładów muzyki hardrockowej/heavymetalowej w zasobach Tylko Rocka,” Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia de Cultura, 10, 2018, no. 3, pp. 165–175.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 426
Liczba cytowań: 0