Ekologiczny Uniwersytet Ludowy w Grzybowie. Perspektywa autoetnograficzna
DOI:
https://doi.org/10.12775/RA.2020.008Słowa kluczowe
Ekologiczny Uniwersytet Ludowy w Grzybowie, uniwersytety ludowe, kursy rolnictwa ekologicznegoAbstrakt
W artykule zaprezentowano 20-letnie doświadczenie Stowarzyszenia Ekologiczno-Kulturalnego „Ziarno” we wprowadzaniu idei uniwersytetu ludowego do praktyki na mazowieckiej wsi, w Grzybowie pod Płockiem. Autorka opisuje inspiracje oraz szereg praktycznych doświadczeń z realizacji kursów krótkich oraz dwuletnich kursów rolnictwa ekologicznego. W centrum rozważań znajduje się Ekologiczny Uniwersytet Ludowy, który trafił w niszę polskiego społeczeństwa i wzbudził duże zainteresowanie zarówno potencjalnych studentów, jak i osób ze środowiska naukowego czy społecznego. Autorka prezentuje doświadczenia w perspektywie autoetnograficznej, uwzględniając też wypowiedzi absolwentów. Konfrontuje zastosowane metody pracy z pedagogiką grundtvigiańską, czyli praźródłem uniwersytetów ludowych (folkehøjskoler), odnosząc się do zasad życia wspólnotowego, uczenia się przez praktykę, pracy w zespole i samokształcenia, debat oksfordzkich, żywego słowa oraz muzyki i śpiewu praktykowanych w Ekologicznym Uniwersytecie Ludowym w Grzybowie.Bibliografia
Bińczyk E. (2018), Epoka człowieka. Retoryka i marazm antropocenu, PWN, Warszawa.
Błaszczak I., Maliszewski T., Smuk-Stratenwerth E. (2017), Uniwersytety ludowe XXI wieku. Tradycja – współczesność – wyzwania przyszłości, Stowarzyszenie
Ekologiczno-Kulturalne „Ziarno”,Grzybów.
Broadbridge E., Waren C., Jonas U. (2011), The School for Life, N.F.S. Grundvtvig. On Education for the People, Aarhus University Press,Aarhus.
Bron-Wojciechowska A. (1986), Grundtvig, Wiedza Powszechna,Warszawa.
Franciszek (2015), Encyklika Laudato si’. W trosce o wspólny dom, Wyd. Święty Paweł, Częstochowa.
Górny M. (1992), Eko-filozofia rolnictwa, Wyd. Ekoland, Krosno.
Knieć W., Goszczyński W., Obracht-Prądzyński C. (2013), Kapitał społeczny wsi pomorskiej, Kaszubski Uniwersytet Ludowy, Wieżyca.
Korsgaard O. (2019), A Foray into folkhigh schools ideology, FFDs Forlag: Kopenhaga.
Maass Wolfenson K. D. (2013), Coping with the food and agriculture challenge: smallholders’ agenda, FAO, Rzym.
Maliszewski T. (2019), Recepcja idei uniwersytetów ludowych na ziemiach polskich do czasów I wojny światowej, Wydawnictwa Athenae Gedanenses, Gdańsk.
Maliszewski T. (red.) (2016), Szkoła dla życia. Przewodnik po uniwersytetach ludowych, Kaszubski Uniwersytet Ludowy i Stowarzyszenie Ekologiczno-Kulturalne „Ziarno”, Wieżyca–Grzybów.
Maliszewski T., Rosalska M. (red.) (2016), Uniwersytety ludowe. Pomiędzy starymi a nowymi wyzwaniami, Wyd. Adam Marszałek, Toruń.
Michalski K. (red.) (1995), Tożsamość w czasach zmiany. Rozmowy w Castel Gandolfo, Społeczny Instytut Wydawniczy Znak, Kraków.
Perek J. (2017), Moje doświadczenia z kursu na Ekologicznym Uniwersytecie Ludowym, [w:] Błaszczak I., Maliszewski T., Smuk-Stratenwerth E. (red.), Uniwersytety ludowe XXI wieku. Tradycja – współczesność – wyzwania przyszłości, Stowarzyszenie Ekologiczno-Kulturalne „Ziarno”, Grzybów.
Rørdam Th. (1980), The Danish Folk High Schools, Det Danske Selskab, Copenhagen.
Schumacher E. F. (2013), Małe jest piękne, Wydawnictwo Aletheia, Warszawa.
Smuk-Stratenwerth E. (red.) (2006), Siejąc ziarna przyszłości, Stowarzyszenie Ekologiczno-Kulturalne „Ziarno”, Grzybów.
Smuk-Stratenwerth E. (red.) (2020), Uniwersytety Ludowe wobec wyzwań antropocenu. Jak i czego uczyć w XXI wieku?, Stowarzyszenie Ekologiczno-Kulturalne
„Ziarno”, Grzybów.
Zegar J. S. (2017), Rolnictwo w Polsce na tle uwarunkowań i tendencji światowych, „Realia. Kwartalnik społeczno-polityczny”, nr 33.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 458
Liczba cytowań: 0