Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

Paedagogia Christiana

Pedagogical implications of Vincent Granat’s personalistic humanism
  • Home
  • /
  • Pedagogical implications of Vincent Granat’s personalistic humanism
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 35 No. 1 (2015) /
  4. Articles

Pedagogical implications of Vincent Granat’s personalistic humanism

Authors

  • Sławomir Chrost Zakład Pracy Socjalnej i Integracji Społecznej w Instytucie Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach

DOI:

https://doi.org/10.12775/PCh.2015.010

Keywords

personalistic Christian humanism education, anthropological-theistic parallelism

Abstract

The Servant of God Father. prof. Wincenty Granat was one of the representatives of the Christian personalism mainstream, showing the central role of the human due to the will of God (theological theme) and the ontological uniqueness (philosophical theme). In Granat’s personalist Christian humanism one can observe something that can be conventionally called anthropological-theistic parallelism, where God poses a human in the center of His interest, and the selfsame has only to repay all its temporal reference to the Transcendent. This has some educational consequences. An educator deals with the conditions and methods of personality education, and therefore mainly takes into account its activity (love), autonomy (freedom), plasticity (transformation), and capacity of evaluation (true). According to Granat the Catholic personalism in education will strongly emphasize the humanistic education and the development of self-reliance, will require individual treatment to pupils, and will stimulate sense of responsibility and honour. The belief that a man is not only a member of the nation, the state, the Church, but above all he/she is a person and has an aim to achieve in eternity, must emotionally grow into the ward’s psyche.

References

Bartnik, Czesław. Personalizm. Lublin: KUL, 2000.

Granat, Wincenty. Fenomen człowieka. U podstaw humanizmu chrześcijańskiego. Lublin: KUL, 2007.

Granat, Wincenty. „Katolicki ideał wychowawczy”. Miesięcznik Katechetyczny i Wychowawczy 10 (1936): 435-443.

Granat, Wincenty. Ku człowiekowi i Bogu w Chrystusie, t. I. Lublin: KUL, 1972.

Granat, Wincenty. Osoba ludzka. Próba definicji. Lublin: KUL, 2006.

Granat, Wincenty. Personalizm chrześcijański. Poznań: KŚW, 1985.

Granat, Wincenty. „Zasady pedagogii katolickiej w świetle dogmatu Odkupienia i grzechu pierworodnego”. Miesięcznik Katechetyczny i Wychowawczy 1-2 (1939): 26-53.

Guzowski, Krzysztof. „Nowość humanizmu chrześcijańskiego”. W: Wincenty Granat, Fenomen człowieka. U podstaw humanizmu chrześcijańskiego, 5-10. Lublin: KUL, 2007.

Hryniewicz, Wacław. „Doctor humanus”. Studia Sandomierskie 2 (1981): 35-40.

Kiereś, Barbara. „Podstawy antropologiczne pedagogiki personalistycznej”. W: Antropologiczna pedagogika ogólna, red. Marian Nowak, Piotr Magier, Iwona Szewczyk, 95-102. Lublin: KUL, 2010.

Kostkiewicz, Janina. Kierunki i koncepcje pedagogiki katolickiej w Polsce 1918-1939. Kraków: Impuls, 2013.

Kunowski, Stefan. Podstawy współczesnej pedagogiki. Warszawa: Wydawnictwo Salezjańskie, 1993.

Kunowski, Stefan. Problematyka współczesnych systemów wychowania. Kraków: Impuls, 2000.

Nowak, Marian. „Ku nowej edukacji zorientowanej na osobę”. W: Pedagogika alternatywna – dylematy teorii i praktyki, red. Bogusław Śliwerski, 29-42. Kraków: Impuls, 1998.

Nowak, Marian. „O pedagogikę wrażliwą na osobę i na wspólnoty osób”. Roczniki Nauk Społecznych 2 (1996): 31-51.

Nowak, Marian. „Osoba i wartość w pedagogice ogólnej”. W: Antropologiczna pedagogika ogólna, red. Marian Nowak, Piotr Magier, Iwona Szewczyk, 41-56. Lublin: KUL, 2010.

Nowak, Marian. „Pedagogika chrześcijańska: jej podstawy, rozwój i aktualny stan”. Rocznik Pedagogiczny 27 (2004): 37-58.

Nowak, Marian. „Pedagogika personalistyczna”. W: Pedagogika, t. 1, red. Zbigniew Kwieciński, Bogusław Śliwerski, 232-247. Warszawa: PWN, 2006.

Nowak, Marian. Podstawy pedagogiki otwartej. Ujęcie dynamiczne w inspiracji chrześcijańskiej. Lublin: KUL, 1999.

Puchała, Marek. Kulturotwórczy wymiar chrześcijaństwa jako motyw jego wiarygodności (Wincenty Granat). Poznań: UAM, 2002.

Szumił, Halina. „Ksiądz Wincenty Granat. Nauczyciel chrześcijańskiej doktryny i jej realizator (1900-1979)”. W: Chrześcijanie, t. XI, red. Bohdan Bejze, 9-32. Warszawa: ATK 1983.

Szumił, Halina. Przez prawdę do miłości. Sługa Boży ks. Wincenty Granat (1900-1979). Sandomierz: WDS, 2010.

Śliwerski, Bogusław. Pedagogika ogólna. Kraków: Impuls, 2012.

Paedagogia Christiana

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2016-02-25

How to Cite

1.
CHROST, Sławomir. Pedagogical implications of Vincent Granat’s personalistic humanism. Paedagogia Christiana. Online. 25 February 2016. Vol. 35, no. 1, pp. 181-200. [Accessed 19 June 2025]. DOI 10.12775/PCh.2015.010.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 35 No. 1 (2015)

Section

Articles

Stats

Number of views and downloads: 1133
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

personalistic Christian humanism education, anthropological-theistic parallelism
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop