Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

Paedagogia Christiana

Educational paths of the generation of Urszula Ledóchowska
  • Home
  • /
  • Educational paths of the generation of Urszula Ledóchowska
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 22 No. 2 (2008) /
  4. Articles

Educational paths of the generation of Urszula Ledóchowska

Authors

  • Justyna Gulczyńska Adiunkt na Wydziale Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. A. Mickiewicza w Poznaniu.

DOI:

https://doi.org/10.12775/PCh.2008.024

Abstract

The work presents educational paths of the generation of Urszula Ledóchowska, and education of Urszula herself. Since the period of education, especially its institutional part, of the Saint fell upon times of partitions of Poland, the work presents educational opportunities for women throughout three partitions. For Urszula the period covered the second half of the 19th and the beginning of the 20th century.

The article presents the complex nature of the political, social and educational situation in which saint Urszula Ledóchowska lived. It shows how she and her generation acquired knowledge and developed intellectually. This development was mainly directed at regaining freedom of Poland. It was that generation of Polish women who, through education, helped intellectually regain freedom, which in turn induced the state to fight for and recover independence.

Paedagogia Christiana

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2008-10-03

How to Cite

1.
GULCZYŃSKA, Justyna. Educational paths of the generation of Urszula Ledóchowska. Paedagogia Christiana. Online. 3 October 2008. Vol. 22, no. 2, pp. 133-148. [Accessed 22 June 2025]. DOI 10.12775/PCh.2008.024.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 22 No. 2 (2008)

Section

Articles

Stats

Number of views and downloads: 901
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop