Technika mówienia a kompetencje językowo-komunikacyjne nauczyciela i ucznia
DOI:
https://doi.org/10.12775/LC.2016.010Słowa kluczowe
komunikacja językowa, technika mówienia, kompetencja językowa, kompetencja komunikacyjnaAbstrakt
Tekst zwraca uwagę na komunikację werbalną, w tym nie tylko logikę czy estetykę, ale również technikę mówienia – nieco zaniedbywaną w szkolnej edukacji. Przywołane dokumenty programujące nauczanie na różnych etapach kształcenia oraz praktyczne podpowiedzi dowodzą potrzeby i konieczności pracy nad komunikacją werbalną uczniów.
Bibliografia
Bąk Piotr, Gramatyka języka polskiego, Warszawa: Wiedza Powszechna, 1984.
Bogołębska Barbara, Wygłaszanie przemówień w ujęciu współczesnych retoryk praktycznych, [w:] Problematyka tekstu głosowo interpretowanego, red. Katarzyna Lange, Władysław Sawrycki i Paweł Tański, Toruń: Adam Marszałek, 2004.
Demel Genowefa, Minimum logopedyczne nauczyciela przedszkola, Warszawa: WSiP, 1998.
Dittfeld Bożena, Spróbujmy mówić razem. Program profilaktyki logopedycznej (dla przedszkoli, klas kształcenia zintegrowanego i integracyjnego), Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2006.
Informator o egzaminie maturalnym z języka polskiego od roku szkolnego 2014/2015, s. 14 www.cke.edu.pl/files/file/Matura-2015/Informatory-2015/Jezyk-polski.pdf [dostęp 14.05.2015].
Kaczmarek Leon, Nasze dziecko uczy się mowy, Lublin: Wydawnictwo Lubelskie, 1977.
Kamińska Dorota, Wspomaganie płynności mowy dziecka – profilaktyka, diagnoza i terapia jąkania wczesnodziecięcego, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls” , 2007.
Kram Jerzy, Zarys kultury żywego słowa, Warszawa: WSiP, 1995.
Kunz Ina, Odkrywanie ciszy – ćwiczenia odprężające dla dzieci w wieku od 3 do 8 lat, Kielce: Wydawnictwo Jedność, 2000.
Latoch-Zielińska Małgorzata, Morawska Iwona, Kultura żywego słowa w gimnazjum. Między teorią a praktyką, [w:] Problematyka tekstu głosowo interpretowanego (II), red. Katarzyna Lange, Władysław Sawrycki, Paweł Tański,Toruń: Adam Marszałek, 2006.
Lausberg Heinrich, Retoryka literacka. Podstawy wiedzy o literaturze, tłum., oprac. i wstęp Albert Gorzkowski, Bydgoszcz: Homini, 2002.
Lubaś Władysław, Urbańczyk Stanisław, Podręczny słownik poprawnej wymowy polskiej, Warszawa: Spółka Wydawniczo-Księgarska, 1990.
Mikuta Marian, Kultura żywego słowa, Warszawa: Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych, 1963.
Minczakiewicz Elżbieta, Mowa – Rozwój – Zaburzenia – Terapia, Kraków: Wydawnictwo Naukowe WSP, 1997.
Orr Leonard, Świadomy oddech, tłum. Filip Tarnawski, Katarzyna Czubaj, Łódź: Ravi, 2006.
Przybysz-Piwko Maria, Fonetyczne podstawy emisji głosu, [w:] Emisja głosu nauczyciela. Wybrane zagadnienia, red. eadem, Warszawa: Centralny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli, 2006.
Schirner Markus, Techniki oddychania. Techniki wydłużające oddech (i życie), tłum. Monika. Dziedzic, Katowice: Wydawnictwo „Kos”, 2003.
Słownik wymowy polskiej, red. Mieczysław Karaś, Maria Madejowa, Kraków: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1977.
Stadnicka Janina, Terapia dzieci muzyką, ruchem i mową, Warszawa: WSiP, 1998.
Szletyńska Zofia, Szletyński Henryk, Prawidłowe mówienie, Warszawa: Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza, 1975.
Sztankóné-Stryjniak Elżbieta, Miejsce dyskursu retorycznego w procesie kształcenia studentów filologii polskiej, [w:] Współczesna dydaktyka przestrzenią dialogu i dyskursu, red. Jolanta Bujak-Lechowicz, Piotrków Trybunalski: Naukowe Wydawnictwo Piotrkowskie, 2009.
Tenner Juliusz, Technika żywego słowa, Lwów: Księgarnia H. Altenberga, 1931.
Wierzchowska Bożena, Wymowa polska, Warszawa: Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych, 1971.
Wóycicki Kazimierz, Forma dźwiękowa prozy polskiej i wiersza polskiego, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1960.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 2048
Liczba cytowań: 0