Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (France)
    • Italiano
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Italiano
  • Język Polski

Litteraria Copernicana

Rewolucyjny realizm, rewolucyjny romantyzm i modelowi bohaterowie – utopia w literaturze maoistowskiej
  • Strona domowa
  • /
  • Rewolucyjny realizm, rewolucyjny romantyzm i modelowi bohaterowie – utopia w literaturze maoistowskiej
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Nr 2(38)/ (2021): Chiny: utopie i dystopie /
  4. Studia i rozprawy

Rewolucyjny realizm, rewolucyjny romantyzm i modelowi bohaterowie – utopia w literaturze maoistowskiej

Autor

  • Maria Agnieszka Jarosz Zakład Japonistyki i Sinologii, Uniwersytet Jagielloński

DOI:

https://doi.org/10.12775/LC.2021.014

Słowa kluczowe

literatura maoistowska, romantyzm rewolucyjny, realizm rewolucyjny, modelowi bohaterowie

Abstrakt

W przypadku literatury maoistowskiej nie można mówić o realizacji utopii jako gatunku literackiego. Niektórzy badacze uważają jednak, że promowany przez Mao Zedonga rewolucyjny realizm i rewolucyjny  romantyzm wprowadziły element utopijny do chińskiej literatury maoistowskiej. Według Mao literatura w nowym, socjalistycznym społeczeństwie miała pełnić rolę dydaktyczną i być narzędziem ideologicznej propagandy. Jako taka, musiała przedstawiać wzorce postaci i zachowań, oferować gotowe rozwiązania dylematów moralnych. Zgodnie z wytycznymi Mao, literatura tego okresu miała przedstawiać wprowadzanie w życie kampanii politycznych, które naprawiały istniejący wcześniej feudalny porządek społeczny, wprowadzały do społeczeństwa harmonię, ład i sprawiedliwość. Utwory literackie tego okresu miały przedstawiać wyidealizowanych bohaterów, którzy postawieni przed realnymi problemami przyjmują właściwą postawę i podejmują jedyną słuszną decyzję. Artykuł ma na celu przedstawienie, jaką rolę literatura pełniła w maoistowskiej propagandzie oraz jak realizowane w niej były utopijne koncepcje Mao. Przez przytoczenie przykładów konkretnych utworów autorka postara się również wskazać konkretne wzorce postaci i sposoby przedstawienia idealnego społeczeństwa.

Bibliografia

Bai Chunxiang 2016. Zhao Shuli xiaoshuo de minjianhua xushi. Taiyuan: Beiyue wenyi chubanshe.

Ban, Wang 2003. „Revolutionary Realism and Revolutionary Romanticism: The Song of Youth”. In: Joshua Mostow (ed.). The Columbia Companion to Modern East Asian Literature. New York: Columbia University Press.

Bi Guangming 2007. „Shehui zhuyi lunli yu »shiqi nian« wenxue shengtai”. Nanfang wentan 5: 36–40.

Fokkema, Doewe 2011. Perfect Worlds. Utopian Fiction in China and the West. Amsterdam: Amsterdam University Press.

Ho, Koon-ki 1997. „Anti-utopian Novels in Contemporary Chinese Literature: The Utopian Dream and There Was a Country of Women Far Away”. Oriens Extremus 2 (40): 197–216.

Hong, Zicheng 2011. A History of Contemporary Chinese Literature. Leiden, Boston: Brill.

Hsia, C.T. 1963. „Heroes and Hero-Worship in Chinese Communist Fiction”. The China Quarterly 13: 113–138.

Juszczyk, Andrzej 2014. Stary wspaniały świat. O utopiach pozytywnych i negatywnych. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Ladejinsky, Wolf 1957. „Carrot and Stick in Rural China”. Foreign Affairs 1 (36): 91–104.

Lin, Yifu J. 1990. „Collectivization and China’s Agricultural Crisis in 1959–1961”. Journal of Political Economy 6 (98): 1228–1252.

Liu Qing 2009. Chuangye shi. Beijing: Zhongguo qingnian chubanshe.

Mao Zedong (Mao Tse-tung) 1950. O zadaniach artysty i pisarza. Tłum. W. Jedlicka M. Skibniewska. Warszawa: Czytelnik. Spółdzielnia wydawniczo-oświatowa.

Mao Zedong 1991. „Zai Yan’an wenyi zoutanhui de jianghua”. In: Mao Zedong xuanji 3. Beijing: Renmin chubanshe.

Markowa, Swietłana D. 1980. Maoizm a inteligencja. Problemy i wydarzenia (1956–1973). Tłum. B. Szmiel. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

McDougall, B. S., Kam Louie 1997. The literature of China in the twentieth century. New York: Columbia University Press.

Meisner, Maurice 1971. „Maoist Utopianism and the Future of Chinese Society”. International Journal 3 (26): 535–555.

Wu Qiang 2004. Hong ri. Beijing: Zhongguo qingnian chubanshe.

Yang, Lan 1996. „Socialist Realism” versus “Revolutionary Realism plus Revolutionary Romanticism”. In: H. Chung (ed.). The Party Spirit: Socialist Realism and Literary Practice in the Soviet Union, East Germany and China („Critical Studies”, 6). Amsterdam, Atlanta (GA): Rodopi.

Yang Mo 2012. Qingchun zhi ge. Beijing: Renmin wenxue chubanshe.

Zhao Shuli (Czao Szu-li) 1950. Przemiany w Liciaczuangu. Tłum. Tadeusz Żeromski. Warszawa: Książka i Wiedza.

Zhao Shuli (Czao Szu-li) 1954. „Małżeństwo Siao Er-hej.” Tłum. Maria Milecka. W: Natalia Billi (red.) Pewnej nocy. Nowele chińskie. Warszawa: Czytelnik.

Zhao Shuli 2009. Sanliwan. Taiyuan: Beiyue wenyi chubanshe.

Zhou Libo (Czou Li-po) 1953. Huragan. Tłum. Eleonora Romanowicz-Podolska. Warszawa: Czytelnik.

Zhou Yang 1960. The Path of Socialist Literature and Art in China. Report Delivered to the Third Congress of Chinese Literary and Art Workers On July 22 1960. Peking: Foreign Languages Press.

Zhou Yang 1990. „Xin minge kaitou le shige de xin daolu. In: Yang Guoliang, Luo Junce (ed.). Zhou Yang wenji. Beijing: Renmin wenxue chubanshe.

Litteraria Copernicana

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2021-06-30

Jak cytować

1.
JAROSZ, Maria Agnieszka. Rewolucyjny realizm, rewolucyjny romantyzm i modelowi bohaterowie – utopia w literaturze maoistowskiej. Litteraria Copernicana [online]. 30 czerwiec 2021, nr 2(38)/, s. 41–56. [udostępniono 31.3.2023]. DOI 10.12775/LC.2021.014.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Nr 2(38)/ (2021): Chiny: utopie i dystopie

Dział

Studia i rozprawy

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 436
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Italiano
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

literatura maoistowska, romantyzm rewolucyjny, realizm rewolucyjny, modelowi bohaterowie
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa