Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Čeština
    • Deutsch
    • English
    • Français (France)
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Français (France)
  • Język Polski

Klio - Czasopismo Poświęcone Dziejom Polski i Powszechnym

„Narracja a interpretacja obrazów. Perspektywa dydaktyczna”
  • Strona domowa
  • /
  • „Narracja a interpretacja obrazów. Perspektywa dydaktyczna”
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 54 Nr 3 (2020) /
  4. Artykuły

„Narracja a interpretacja obrazów. Perspektywa dydaktyczna”

Autor

  • Joanna Bugajska-Więcławska Instytut Historii Uniwersytet M. Curie- Skłodowskiej w Lublinie https://orcid.org/0000-0001-9648-0587

DOI:

https://doi.org/10.12775/KLIO.2020.051

Słowa kluczowe

edukacja kulturowa, interpretacja, historia, narracja, obrazy

Abstrakt

Współczesna kultura nazywana jest kulturą dźwięku i obrazu. Paradoksalnie mamy coraz większe trudności z prawidłowym odczytaniem ich symboliki; niechętnie decydujemy się na głębszą interpretację.  Niniejszy artykuł stanowi próbę krytycznego spojrzenia na praktykę wykorzystywania źródeł ikonicznych i literackich w kształceniu kulturowym na lekcjach historii. Przedstawiono w nim warunki pracy z tego typu materiałami oraz omówiono podstawowe błędy popełniane podczas ich udostępniania: selekcji, opisu i interpretacji. W pracy wykorzystano wybrane obrazy, zdjęcia i fragmenty literackie.

Biogram autora

Joanna Bugajska-Więcławska - Instytut Historii Uniwersytet M. Curie- Skłodowskiej w Lublinie

Adiunkt w zakładzie Dydaktyki Historii, potem w Zakładzie Edukacji Historycznej i Dziedzictwa Kulturowego Instytutu Historii UMCS członek Polskiego Towarzystwa Historycznego/oddz. Lublin,członek Lubelskiego Towarzystwa Genealogicznego Zainteresowania zawodowe: narracja i ikonografia w edukacji kulturowo-historycznej, ewaluacja programów nauczania jako źródła kształtowania tożsamości i  wiedzy historycznej, ewolucje historiozoficzne w nauczaniu

Bibliografia

Babel I., Dziennik 1920, Warszawa 1990.

Bagiński D., Francuz P., W poszukiwaniu kodów wizualnych, Obrazy w umyśle. Studia nad percepcją i wyobraźnią, red. P. Francuz, Warszawa 2007.

Barrett T., Krytyka fotografii. Jak rozumieć obrazy, Kraków 2014.

Bloch M., Pochwała historii czyli o zawodzie historyka, Kęty, 2009.

Boureau A., Propozycja uściślenia historii mentalności, 2014.

Brodnicki M., Dekonstrukcyjna etyka lektury inspiracją dla historii wychowania. W (red),: Historia. Interpretacja Reprezentacja., T. III; red. L. Mokrzecki, M. Brodnicki, J. Taraszkiewicz, Gdańsk, 2015.

J. Bugajska–Więcławska J., „Zapomniana cywilizacja”, czyli co wiedzą uczniowie o kulturze materialnej wsi, [w:] Muzea skansenowskie we współczesnej edukacji historycznej, red. M. Ausz, G. Miliszkiewicz, H. Stachyra, D. Szewczuk, Lublin, 2011.

Chojnowski Z., Z dróg Erwina Kruka: na 65 urodziny twórcy, Olsztyn, 2006.

Chorąży E., Konieczka- Śliwińska D.,Roszak S., Edukacja historyczna w szkole – teoria i praktyka, Warszawa 2008.

Drozdowski R., Obraza na obrazy. Strategie społecznego oporu wobec obrazów dominujących, Poznań, b. r. w.

Eco U., Rorty R., Culler J., Brook-Rose Ch., Interpretacja i nadinterpretacja, Kraków, 1996.

Grychowski M., Katedra wawelska. Katowice, 2001. Kończuk E., Mazurska obecność Erwina Kruka, Białystok 1993.

Jankowiak S., Historia. Podręcznik do gimnazjum. Razem przez wieki. I., Poznań, 2000.

Kłęk A., Znaczenie środków audiowizualnych w nauczaniu i uczeniu się historii, „Wiadomości Historyczne”, 2005, Nr 6.

Kruk E., Lekcja poglądowa, [w:] Znikanie, Olsztyn, 2005.

Kubis B.,Maresz T., Zrozumieć historię. Praca ze źródłem. Poradnik dla nauczyciela, Warszawa 2011.

Kusideł E., Rola neuropsychologii w nowoczesnym nauczaniu, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica”, 2017, Nr. 208.

Markiewicz P. ,Przybysz P., Neuroestetyczne aspekty komunikacji wizualnej i wyobraźni, [w:] Obrazy w umyśle, Obrazy w umyśle. Studia nad percepcją i wyobraźnią, red. P. Francuz, Warszawa 2007.

Obrazy dookoła świata. Postrzeganie i prezentowanie kultur w dobie transkulturowości, red. J. Bielska- Krawczyk, S. Kłos, M. Mateja, Toruń, 2013.

Olędzka–Frybesowa A., Lustra, znaki, obrazy. Obrazy współczesności, Kraków 1999.

Pokaz szarży kawaleryjskiej podczas dnia ułana w Poznaniu (fot. CAF Remigiusz Sikora); patrol kozacki w jednym z zajętych przez konarmię polskich kresowych miasteczek (CAF. fotograf nieznany); „Wiadomości Historyczne”, 4 ( 2007).

Poniedziałek J. , Regionalizm na Warmii i Mazurach, „Studia Regionalne i Lokalne”, 4/46 (2011).

Radomski A. , Historiografia w okresie transformacji. Kilka uwag na marginesie monografii: Historia wizualna, www.kulturaihistoria.umcs.lublin.pl/archives/5487; [15.06.2019].

Radomski A., Kultura- Tekst- Historiografia, Lublin 1999.

Radomski A., Sztuka jako źródło do badania historii. Czy historiografia jest sztuką (na przykładzie literatury)?, http://kulturaihistoria.umcs.lublin.pl/archives/37; [21.03.2019].

Smoliński A., Ostania strategiczna formacja konna w dziejach świata. Historia I Armii Konnej Siemiona Budionnego (1919-1923), „Wiadomości Historyczne”, 4 (2007).

Suchoński A., Środki dydaktyczne w nauczaniu-uczeniu się historii, [w:] J. Maternicki, Cz. Majorek A., Suchonski, Dydaktyka historii, Warszawa 1993.

Stolarz A., Historia mówiona w warsztacie historyka mentalności, „Pamięć i Sprawiedliwość”, 2012, Nr. 11/2 (20).

Taborski B., Jak literatura mnie wychowała. Refleksje poety, [w]: Słowa, obrazy, dźwięki w wychowaniu, red. S. Kawalla, E. Lewandowska – Tarasiuk, J. W. Sienkiewicz, Warszawa 2011.

Unger P. M. (1994) , O roli obrazów w przybliżaniu przeszłości uwag kilka, „Wiadomości Historyczne”, 209 (XXXVII) 1994.

Wendland M. , Historia komunikacji na tle historii idei i historii mentalności, :”Idea- studia nad strukturą i rozwojem pojęć filozoficznych, XXVI, Białystok, 2014.

Witek P, Metodologiczne problemy historii wizualnej, „Res Historyka”, 2014, Nr 37.

Witek P., Kultura, film, historia. Metodologiczne problemy doświadczenia audiowizualnego, Lublin, 2005.

Zielecki A., Wprowadzenie do dydaktyki historii, Kraków 2007.

Klio - Czasopismo Poświęcone Dziejom Polski i Powszechnym

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2020-10-20

Jak cytować

1.
BUGAJSKA-WIĘCŁAWSKA, Joanna. „Narracja a interpretacja obrazów. Perspektywa dydaktyczna”. Klio - Czasopismo Poświęcone Dziejom Polski i Powszechnym [online]. 20 październik 2020, T. 54, nr 3, s. 127–144. [udostępniono 17.7.2025]. DOI 10.12775/KLIO.2020.051.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 54 Nr 3 (2020)

Dział

Artykuły

Licencja

Prawa autorskie (c) 2020 Joanna Bugajska-Więcławska

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 956
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Français (France)
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

edukacja kulturowa, interpretacja, historia, narracja, obrazy
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa