
147

Recenzje

Klio. Czasopismo poświęcone dziejom Polski i powszechnym
PL ISSN 1643-8191, t. 63 (3)/2022, s. 147–154

23

ARTYKUŁY

Klio. Czasopismo poświęcone dziejom Polski i powszechnym 
PL ISSN 1643-8191, t. 60 (4)/2021, s. 23–55

http://dx.doi.org/10.12775/KLIO.2021.035

Marcin N. Pawlak*

O złych skutkach zimowania wojska w mieście – 
Damon, Lukullus i Plutarch z Cheronei (Cim. 1.1–3)

The harm caused by keeping the army in the city over winter – 
Damon, Lucullus and Plutarch of Chaeronea (Cim. 1.1–3)

Streszczenie: Artykuł jest poświęcony historii młodego człowieka z Cheronei, który stał się 
przedmiotem zainteresowania rzymskiego oficera dowodzącego stacjonującą w tym mieście 
kohortą. Damon zaatakował oficera i kilku jego żołnierzy, których zabił. Cheronejczycy 
skazali go i jego kompanów na śmierć. W odpowiedzi Damon zabił urzędników miejskich. 
Lucjusz Lukullus, który znalazł się w pobliżu miasta, zbadał tę sprawę i uznał, że miasto 
nie ponosiło żadnej winy za to, co się stało. Damon po amnestii powrócił do miasta, gdzie 
jednak został zamordowany. Celem artykułu jest przeanalizowanie chronologii wydarzeń 
i ich kontekstu, a także znalezienie odpowiedzi na pytanie, czy Damonowi i jego kompa-
nom można przypisać antyrzymskie nastawienie. Czy Damon może być symbolem oporu 
Greków wobec Rzymian?

Słowa kluczowe: Damon z Cheronei, Lukullus, Plutarch, Grecy wobec Rzymu, stasis

* Wydział Nauk Historycznych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, 
ul. Władysława Bojarskiego 1, 87-100 Toruń, felix@umk.pl, ORCID: 0000-0002-2841-
469X.

  http://dx.doi.org/10.12775/KLIO.2022.030

– są 2 rzędy tytułów pol. i ang.
– tytuły z opuszczeniem
– początek artykułu od zablokowanej prowadnicy
– w paginach bez wielokropka
– po tab. 2 entery i potem wcięcie akapitowe. Przed tab. 1 enter.
– obce fonty mniejszym Timsem (style znakowe są)

– dwa nazwiska to mdzy nimi 1 mm odstępu, a gwiazdki w przyp. 
bez dodatkowych wyrównań, jak leci

Oficjalna prasa w PRL, t. 1,  
red. Sebastian Ligarski, Rafał Łatka,  
Szczecin–Warszawa 2020, ss. 244

W  2020 r. nakładem Instytutu Pamięci Narodowej – Komisji Ścigania 
Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, w ramach serii „Dzien-

nikarze – Twórcy – Naukowcy”, ukazał się pierwszy tom pracy zbiorowej 
zatytułowanej Oficjalna prasa w PRL. Redakcji dzieła podjęli się dwaj hi-
storycy, specjaliści dziejów historii najnowszej Polski – dr hab. Sebastian 
Ligarski i dr hab. Rafał Łatka.

W słowie wstępnym redaktorzy zwrócili uwagę, że stan badań, jeśli 
chodzi o oficjalne wydawnictwa periodyczne okresu PRL, nadal nie jest 
satysfakcjonujący, a  zainteresowanie tą dziedziną historii jest zbyt małe. 
Niemniej jednak wyrazili oni nadzieję, że opublikowane materiały dadzą 
początek nowym wyzwaniom, które zaowocują kolejnymi tekstami i w ten 
sposób przełamią istniejący marazm.

Na tom składa się 15 prac głównie historyków i politologów. Redakto-
rzy wyodrębnili trzy grupy tekstów: pierwsza z nich dotyczy prasy ogólnej, 
w tym tej na szczeblu wojewódzkim, druga to artykuły związane z tzw. la-
ikatem, trzecia – najbardziej zróżnicowana, a tym samym najciekawsza – to 
teksty na temat prasy specjalistycznej.

Zasadniczą część publikacji otwiera praca Michała Przeperskiego Decy-
denci i wykonawcy. Wokół pierwszych miesięcy funkcjonowania Biura Prasy 
KC PZPR. Autor omówił faktyczne znaczenie Biura dla ówczesnego syste-
mu prasowego i zwrócił uwagę na niektóre konsekwencje jego funkcjono-



Recenzje

148

wania. Tekst ponadto rzuca nowe światło na osobę kierownika Biura Prasy 
w latach 1956–1963 Artura Starewicza i jego stosunek do przedstawicieli 
środowiska dziennikarskiego. 

W pewnym sensie kontynuację powyższego opracowania stanowi kolej-
na praca autorstwa Piotra Donefnera poświęcona „Trybunie Ludu” w dobie 
rozwoju radiofonii i  telewizji w dekadzie Gierka (1970–1980). Wydaje się 
ona tym cenniejsza, że – jak zauważył jej autor – mimo zachowanej bogatej 
dokumentacji archiwalnej „Trybuna Ludu” stanowiąca sztandarowy organ 
ówczesnej władzy jak dotąd nie doczekała się należytego omówienia. Tym-
czasem dzięki lekturze tekstu Donefnera czytelnik ma okazję przekonać 
się, czym naprawdę był dla partii ten dziennik, jakie nadzieje partia w nim 
pokładała oraz w jaki sposób nie tylko inwestowała w jego popularyzację, 
ale przede wszystkim – jak wpływała na wzrost jego prenumeraty. Autor 
zwrócił też uwagę, że relacje między poszczególnymi dziennikarzami wcale 
nie były łatwe i wewnątrz redakcyjnego zespołu często dochodziło do oso-
bistych rozrachunków.

Kolejne dwa artykuły są poświęcone organom prasowym wojewódz-
kich oddziałów PZPR. Tekst Sebastiana Drabika przybliża historię „Ga-
zety Krakowskiej”, opracowanie Jerzego Autuchiewicza zaś dzieje „Gaze-
ty Białostockiej”. Dzięki pierwszej z prac czytelnik może się przekonać, że 
„Gazeta Krakowska” nie tylko dostarczała informacji, lecz także służyła in-
trygom prowadzonym wewnątrz partii i wewnątrz redakcji. Autor przeana-
lizował ponadto, jak zmieniało się oblicze periodyku w przełomowych dla 
kraju momentach i jak ewoluował on wraz ze zmianami zachodzącymi na 
stanowisku redaktora naczelnego. 

Tymczasem dzięki opracowaniu „Gazeta Białostocka” w ocenie KW PZPR 
w Białymstoku (1951–1975) czytelnik ma okazję poznać zarzuty, z jakimi bo-
rykał się zespół redakcyjny. Przytoczono w nim bowiem fragmenty licznych 
uwag odnoszących się do zawartości pisma oraz wskazano nazwiska aktywi-
stów, którzy w sposób szczególny w tę krytykę byli zaangażowani.

Tak zwany drugi blok tematyczny otwiera praca Cecylii Kutej pt. Rola 
i znaczenie prasy Chrześcijańskiego Stowarzyszenia Społecznego. Autorka na-
świetliła genezę i  charakterystykę omawianej organizacji oraz dokonała 
analizy prasoznawczej wydawanych przez nią periodyków. Piszącej te sło-



Recenzje

149

wa szczególnie interesujące wydały się fragmenty informujące o tym, jak 
poszczególne tytuły prasowe były postrzegane przez SB.

Na szczególną uwagę zasługuje rozdział Andrzeja W. Kaczorowskiego 
zatytułowany Dziennikarze „Słowa Powszechnego”. Przypadek Bronisława 
Komorowskiego. Poruszono w nim problem tzw. martwych dusz w gronie 
osób tworzących zespół redakcyjny „Słowa”, wśród których znalazło się na-
zwisko byłego prezydenta RP Bronisława Komorowskiego. Autor zauwa-
żył, że w literaturze przedmiotu od lat powielane są te same informacje bez 
pokrycia odnoszące się do biografii byłego prezydenta. W pracy trudno nie 
dostrzec lekkiego stylu, dociekliwości badawczej i  skrupulatności autora. 
Nie sposób również nie docenić jego trafnych dygresji, intrygujących ko-
mentarzy i naświetlanych przez niego absurdów. 

Kolejne teksty przynoszą charakterystykę dwóch bardzo różnych pism. 
Pierwszy – autorstwa Tomasza Sikorskiego – obrazuje Oblicze ideowo-poli-
tyczne tygodnika „Odnowa” (1946–1947)1 jako organu Stronnictwa Pracy, 
drugi zaś – za sprawą Filipa Gończyńskiego-Jussisa – naświetla sztanda-
rowy organ Towarzystwa Przyjaźni Polsko-Radzieckiej: Czasopismo „Przy-
jaźń” w  latach 1946–1957. Pewien niedosyt u  piszącej te słowa budzi 
przede wszystkim druga z wymienionych prac. Otóż dwukrotnie wzbudza 
ona w czytelniku ciekawość, która następnie nie zostaje zaspokojona. I tak, 
wspominając o stanie badań, autor zauważa, że dotąd na temat „Przyjaź-
ni” powstały „zaledwie dwa odrębne studia”, ale już w przypisie wymienia 
tylko jedno z nich, i to te, które uznał za „niezbyt udane”. Podobnie dzie-
je się, kiedy autor sygnalizuje, że „interesujące zawirowania wokół »Przy-
jaźni« w okresie popaździernikowym opisano w odrębnym tekście”, tym-
czasem na próżno w opracowaniu szukać wskazówek, jaką pozycję piszący 
miał na myśli.

Konfrontacji rzeczywistości przedstawianej w prasie oficjalnej i drugo-
obiegowej, czyli Obrazu pracownika stoczni przed sierpniem 1980 roku w pu-
blikacjach „Robotnika Wybrzeża” i  „Głosu Stoczniowca”, dokonał Konrad 
Knoch. Autor porównał i przeanalizował kolejne numery obu pism, w ten 
sposób przybliżył współczesnemu odbiorcy realia lat 1978–1980.

1  Pełny tytuł artykułu brzmi: „Restaurare omnis in Christo”. Oblicze ideowo-polityczne 
tygodnika „Odnowa” (1946–1947).



Recenzje

150

Nie dla wszystkich oczywistą sytuację związaną z czasopiśmiennictwem 
solidarnościowym opisała Marta Marcinkiewicz w artykule Potyczki „Jed-
ności” z „Solidarnością”. Spór o niezależność zachodniopomorskiego tygodnika 
jako przykład problemów w funkcjonowaniu prasy związkowej w 1981 r. Au-
torka zauważyła, że zespoły odpowiedzialne za redagowanie solidarnościo-
wych pism nie zawsze mówiły głosem związkowych działaczy. Ci ostatni 
dążyli bowiem do podporządkowania i kontroli swoich wydawnictw, pod-
czas gdy dziennikarze liczyli na całkowitą niezależność. Dzięki omawianej 
pracy czytelnik ma możliwość bliższego przyjrzenia się tym konfliktom 
i poznania argumentów obu stron.

O tym zaś, jak tego rodzaju konflikty skutecznie i umiejętnie były wy-
korzystywane przez SB do rozbijania od wewnątrz niewygodnych im pism, 
opowiedziała Marzena Grosicka, publikując materiał Prasa NSZZ „Soli-
darność” w Regionie Świętokrzyskim 1980–1981. Rola Służby Bezpieczeństwa 
w  zwalczaniu wydawnictw związkowych. Oba teksty niewątpliwie należą 
do najciekawszych, jednak włączenie periodyków będących przedmiotem 
tych opracowań do „prasy oficjalnej” wcale nie jest oczywiste. 

Do pism usytuowanych na biegunie przeciwległym do tych ukazują-
cych się za sprawą „Solidarności” można zaliczyć czasopisma wydawa-
ne przez organizacje rządowe. Treści zawarte w piśmie „Nasza Praca” wy-
dawanym przez Ligę Kobiet w latach 1947–1956 scharakteryzowała Anna 
Marcinkiewicz-Kaczmarczyk, która obok dominujących w periodyku pu-
blikacji o  wydźwięku propagandowo-politycznym dostrzegła również te 
o tematyce kobiecej.

Przemysław Benken przedstawił wyniki swoich dociekań badawczych 
w tekście Relacje z „frontu walki z amerykańskim imperializmem”. II wojna 
indochińska na łamach „Żołnierza Wolności” w latach 1965–1969. Autor wy-
jaśnił w nim, że pominął materiały o charakterze merytorycznym. Szkoda, 
że nie podjął się całościowej analizy tytułowego konfliktu na łamach „Żoł-
nierza Wolności”. Przy okazji warto zaznaczyć, że do noty o autorze wkra-
dła się błędna informacja, jakoby Benken był pracownikiem Oddziału Biu-
ra Badań Historycznych IPN w Warszawie, podczas gdy w rzeczywistości 
zasila on szeregi pracowników Oddziału Szczecińskiego.

Dość nietypowym zagadnieniem zajął się Kamil Wrotkowski, który 
udostępnił tekst Rok 1958: Coca-Cola „nareszcie i u nas”. Aspiracje konsump-



Recenzje

151

cyjne w żartach z okazji prima aprilis w „Dzienniku Bałtyckim” 1947–1989. 
Autor potraktował kwietniowe żarty jako specyficzne źródło historycz-
ne, dzięki któremu zdołał odtworzyć zmieniające się społeczne marzenia 
i oczekiwania odnośnie do poziomu życia, które z kolei redakcja w tej hu-
morystycznej formie przekazywała ówczesnym władzom.

Równie wąskim i specyficznym zagadnieniem zajęła się Renata Knyspel-
-Kopeć, która przygotowała tekst „Nie my prosimy o wybaczenie”. PZPR wo-
bec jubileuszu milenijnego w akcji propagandowej przeciwko „Orędziu” bisku-
pów polskich w świetle „Głosu Koszalińskiego”. Zobrazowała w nim działania 
władz, których celem było przekonanie społeczeństwa za pośrednictwem 
gazety o bezzasadności słów zawartych w tytułowej odezwie.

Włożony przez autorów przedstawionej wyżej pracy zbiorowej trud za-
owocował sformułowaniem wielu niezwykle ciekawych i nowatorskich tez 
i wniosków. Zdecydowana większość składających się na ten tom opraco-
wań powstała na podstawie cennych materiałów archiwalnych, w znacz-
nym stopniu dotąd niepublikowanych. Omawiana książka daje zaintereso-
wanym odbiorcom możliwość nie tylko szczegółowego poznania tytułów 
prasowych stanowiących jej przedmiot, lecz także zdobycia wiedzy odno-
szącej się do kulis ich funkcjonowania, w  tym zależności od wybranych 
podmiotów i niektórych okoliczności. Licząca niespełna 350 stron publika-
cja niewątpliwie stanowi zatem cenne źródło nowych informacji i wzboga-
ca dotychczasowy stan wiedzy na temat oficjalnej prasy okresu PRL. 

Niestety niekorzystne światło na całokształt rzucają dość liczne uster-
ki „kosmetyczne” i uchybienia redaktorskie. W pracy zdarzają się nie tylko 
błędy literowe, lecz także potknięcia stylistyczne. Panuje w niej duży cha os, 
jeśli chodzi o  stosowane w poszczególnych tekstach skróty. Opracowania 
nie zostały pod tym względem ujednolicone. Na przykład w pracy Cecylii 
Kutej już w streszczeniu pojawia się skrócony zapis Chrześcijańskiego Sto-
warzyszenia Społecznego, jednak w zasadniczej części występuje niemal wy-
łącznie jego pełna nazwa. Do dość poważnych pomyłek w niektórych przy-
padkach może doprowadzić zwłaszcza używanie skrótów, które nie zostały 
wcześniej rozwinięte. Na przykład w pierwszym rozdziale pod oznaczeniem 
„BP” kryje się Biuro Prasy, a już w rozdziale następnym symbol ten oznacza 
Biuro Polityczne. Niektóre ze stosowanych, a wcale nieoczywistych skró-
towców w ogóle nie są wyjaśniane. Tak dzieje się np. z literowym oznacze-



Recenzje

152

niem „POP” czy „PSD”, na które czytelnik natrafi choćby w publikacji Pio-
tra Donefnera (s. 47–48, 62), czy z symbolem „BWP” w rozdziale Jerzego 
Autuchiewicza (s. 108–109). Wykaz skrótów został bowiem dołączony tylko 
do tekstu Filipa Gończyńskiego-Jussisa. Może warto byłoby się zatem zasta-
nowić nad sporządzeniem go dla całości pracy.

Uporządkowania wymagałaby też kwestia imion. Dobrą praktyką jest 
podawanie pełnego brzmienia imienia przy nazwisku, które pojawia się po 
raz pierwszy. Zasada ta w ogóle nie jest przestrzegana w omawianej pra-
cy. Zdarza się nawet, że autorzy zbędnie uzupełniają przytaczane cytaty 
o imiona, które już są czytelnikowi znane, podczas gdy innym razem nie 
zadają sobie trudu, aby w ogóle ustalić personalia bohatera swojego mate-
riału. Uczynił tak m.in. Michał Przeperski, który uzupełniał cytowane wy-
powiedzi imieniem Mieczysława Rakowskiego (s. 18), całkowicie ignorując 
imię „szefa POP – Kuszyńskiego” (s. 16). 

Ponadto w sytuacji, w której autor przywołuje nazwiska osób, których 
czytelnik wcale nie musi znać, może warto choćby krótko zasygnalizować, 
kim jest bądź była dana postać. O ile o wyjaśnienia takie zadbał Donefner, 
o tyle nie zatroszczył się o nie Przeperski.

Zdecydowanej poprawy wymaga załączony indeks osobowy. Na pierwszy 
rzut oka może się wydawać, że zostały w nim uwzględnione nazwiska wy-
stępujące w tekście zasadniczym, z pominięciem tych odnotowanych w przy-
pisach. Tymczasem okazuje się, że jest to błędne przekonanie. W indeksie 
znajduje się bowiem większość, ale z pewnością nie wszystkie nazwiska wy-
stępujące w zrębie głównym i tylko wybrane (piszącej te słowa nie udało się 
ustalić według jakiego klucza) zawarte w odnośnikach. Na próżno w indek-
sie szukać osób, o  których pisała Marzena Grosicka. Znajdziemy je tylko 
pod warunkiem, że wystąpiły również w tekstach innych autorów, ale wów-
czas nie odnotowano przy nich informacji, że pojawiły się także w publika-
cji poświęconej świętokrzyskiej prasie solidarnościowej. Podobnie w indeksie 
pominięte zostały pojedyncze inne postacie odnotowane w zasadniczej czę-
ści pracy, dla przykładu można wymienić Marię Rutkiewicz, której nazwi-
sko pojawiło się na s. 17. Zdarza się też, że niektóre odnotowane w indeksie 
strony nie pokrywają się z faktycznymi. Wbrew zawartym wskazówkom na 
próżno szukać Ireny Sztachelskiej i Reginy Fleszarowej na s. 259, a Antonie-
go Michalaka czy Bolesława Kominka na s. 323. Nazwisko Antoniego Rose-



Recenzje

153

na winno wystąpić wyłącznie na s. 137, tymczasem znajdziemy je również na 
s. 127. Niespodzianką dla czytelnika może okazać się także fakt, że np. Jane 
Leftwich Curry figuruje w  indeksie nie pod nazwiskiem, ale pod drugim 
imieniem. W kontekście tych uchybień drobnostką wydaje się to, że wiele 
wymienionych w pracy osób nie zasłużyło już na tyle uwagi ze strony redak-
tora technicznego, by odnotować również ich imiona. Innym uchybieniem 
indeksu jest podawanie niektórych nazwisk w formie odmienionej (w przy-
padku, w którym wystąpiły w tekście głównym), bez uprzedniego sprowa-
dzenia ich do mianownika. Przykładowo Guglielmo Marconi figuruje jako 
„Marconiego”. Niedopracowany został także spis treści, ostatnie trzy rozdzia-
ły rozpoczynają się bowiem na innych stronach, niż spis sugeruje.

Wolny od niedociągnięć nie jest również stosowany aparat nauko-
wy. Ogólnie jest przyjęte, że poszczególne tomy zarówno czasopism, jak 
i dzieł wielotomowych oznacza się liczbami arabskimi, a nie rzymskimi, jak 
w przypadku prac Przeperskiego (s. 23) czy Wrotkowskiego (s. 322). Przede 
wszystkim jednak zwykło się dążyć do ujednolicenia opisów, o czym najwy-
raźniej znów redaktor techniczny zapomniał. Uderza to również w odnie-
sieniu do tytułów dzieł, które w niektórych bibliografiach załącznikowych 
są zapisywane naprzemiennie kursywą bądź antykwą (s. 23). Niedopraco-
wane zostały nadto niektóre przypisy, w których nietrudno dopatrzyć się 
drobnych błędów. W przygotowanym przez siebie materiale Autuchiewicz 
powołuje się na publikację Marcina Markiewicza, która według zarówno 
pierwszego pełnego opisu (przypis 3), jak i  zamieszczonej na końcu arty-
kułu bibliografii znajduje się na s. 463–479 wydanej w 2019 r. pracy zbio-
rowej2, tymczasem w przypisie 23 autor odwołuje się do informacji zawar-
tych na s. 13 i 14 tej pracy (zob. s. 96, 100, 112), w przypisie 16 zapomina 
zaś o stronach całkowicie. Konsekwencji brakuje także w przypadku innych 
opisów bibliograficznych (zwłaszcza w odniesieniu do artykułów z czaso-
pism), gdzie poszczególni autorzy dokonywali zapisów według własnych na-
wyków i przyzwyczajeń. 

Omawiając kwestię aparatu naukowego, warto jeszcze przypomnieć, 
że wykaz wykorzystanych pozycji bibliograficznych dzieli się zwykle na 

2  Mowa o pracy Nie tylko „Po Prostu”. Prasa w dobie odwilży (1955–1958), red. M. Prze-
perski, P. Sasanka, Warszawa 2019.



Recenzje

dwie grupy: źródła i opracowania. Jeśli przedmiotem pracy jest czasopismo, 
wówczas traktujemy je jako źródło. Do tych ostatnich zalicza się również 
wspomnienia osób mających udział w omawianym wydarzeniu. Podobnie 
w bibliografii nie wydziela się specjalnej grupy zarezerwowanej dla arty-
kułów z czasopism. W zależności od ich charakteru włącza się je do źródeł 
bądź opracowań. 

Reasumując, należy stwierdzić, że pierwszy tom Oficjalnej prasy w PRL 
niewątpliwie stanowi cenną pozycję z zakresu czasopiśmiennictwa, która 
winna ożywić zainteresowanie historyków i prasoznawców tym aspektem 
naszych dziejów. Niemniej jednak wiele drobnych, ale uciążliwych usterek 
technicznych obniża nieco jego wartość. Pozostaje żywić nadzieję, że ewen-
tualna kontynuacja serii będzie bardziej dopracowana pod względem edy-
torsko-redaktorskim.

Barbara Centek (Toruń)
ORCID: 0000-0002-9600-3067


