
Przemysław Różański
Instytut Historii Uniwersytetu Gdańskiego

Przewrót majowy Józefa Piłsudskiego w wybranych 
tytułach opiniotwórczej prasy amerykańskiej

A b s t r a k t: W artykule zanalizowano pięć opiniotwórczych dzienników amerykańskich: „New 
York Times”, „Chicago Daily Tribune”, „Washington Post”, „Los Angeles Times” i „Atlanta 
Constitution”. Pierwsze informacje o przewrocie majowym Piłsudskiego wymienione pisma 
wydrukowały już 13 maja. Teksty, które ukazywały się do 21 maja, były opisem walk stoczo-
nych na ulicach Warszawy między oddziałami Piłsudskiego a wojskami lojalnymi wobec konsty-
tucyjnych władz Rzeczypospolitej Polskiej.

S ło w a  k l u c z o w e: amerykańska prasa wobec Polski 1918–1939, przewrót majowy, Józef 
Piłsudski, Polska 1900–1945, polska polityka i rządy 1918–1939, opinia publiczna 1900–1945 
w Stanach Zjednoczonych.

A b s t r a c t: The article analyses fi ve opinion-forming American prestige papers: The New York 
Times, The Chicago Daily Tribune, The Washington Post, The Los Angeles Times and The 
Atlanta Constitution. First information on the 1926 May Coup d’État by Józef Piłsudski was 
printed on front pages of these papers already on 13 May, the next day after it had started. Most 
of the articles published every day until 21 May were attempts to describe fi ghts that broke 
out in the streets of Warsaw between Piłsudski’s troops and forces loyal to the constitutional 
authorities of Poland.

Ke y w o r d s: American press on Poland 1918–1939, May Coup, Józef Piłsudski, Poland 1900–
1945, Polish policy and governments 1918–1939, United States, public opinion 1900–1945.

W niniejszym artykule zanalizowano pięć dzienników należących do tzw. 
wielkiej prasy amerykańskiej, zatem pism o znacznej sile oddziaływania 
ze względu na ich nakład oraz rolę opiniotwórczą (prestige papers). Chodzi 

Dzieje Najnowsze, Rocznik L – 2018, 3
PL ISSN 0419–8824

http://dx.doi.org/10.12775/DN.2018.3.07



186 Przemysław Różański

o „New York Timesa”, „Chicago Daily Tribune”, „Washington Post”, „Los 
Angeles Times” i „Atlanta Constitution”1. 

Pierwszy dziennik –„New York Times” założyli w 1851 r. Henry Jarvis 
Raymond i George Jones2. Odrzucając sensacyjne treści dominujące dotąd 
w prasie amerykańskiej, wytyczyli nowy kierunek rozwoju prasy w Stanach 
Zjednoczonych Ameryki. Odtąd dzieliła się ona na prasę popularną i opiniotwór-
czą. Nową gazetę cechował umiarkowany język, deklarowany obiektywizm 
przekazu, drukowanie informacji specjalistycznych, np. z zakresu biznesu oraz 
korespondencji spoza Stanów Zjednoczonych, początkowo głównie z Wielkiej 
Brytanii3. Równolegle do budowania marki „New York Timesa”, jako pisma 
poważnego, kierowanego do inteligentnego i wykształconego czytelnika, rósł 
jego nakład. Przed wojną secesyjną osiągnął on ponad 40 tys. egzemplarzy 
dziennie4. Natomiast po śmierci Raymonda w 1869 r. nastąpił spadek zna-
czenia gazety. W 1896 r. generujący straty dziennik przeszedł w ręce nowego 
właściciela, potomka żydowskich imigrantów z Niemiec – Adolfa S. Ochsa5. 
Jego nakład sięgał wówczas zaledwie 9 tys. egzemplarzy, jednak od tamtej 
pory rozpoczął się systematyczny wzrost sprzedaży i znaczenia pisma, które 
stało się niemal ogólnokrajowym6. W 1901 „New York Times” rozchodził się 
w 100 tys. egzemplarzy, zaś w czasie I wojny światowej jego nakład prze-
kroczył 300 tys. egzemplarzy. Jednak nie był to koniec wzrostu sprzedaży, 
w latach trzydziestych nakład gazety osiągał średnio 460 tys. egzemplarzy7. 

Drugi z wymienionych dzienników, „Chicago Daily Tribune” należy do 
najstarszych pism codziennych w USA. Pierwszy numer sprzedano 10 VI 
1847 r.8 w niewielkim nakładzie 400 egzemplarzy. Od tamtej pory nakład 
pisma zwiększał się, co w latach osiemdziesiątych XIX w. pozwoliło gazecie 
osiągnąć status tytułu ogólnokrajowego. W 1911 r. sprzedawano ok. 550 tys. 
egzemplarzy pisma, a w latach trzydziestych średnio 800 tys.9 Na pierw-
szej stronie wydania dziennika z 13 V 1926 r. wydrukowano średni nakład 
pisma w kwietniu tego samego roku. Osiągnął on 741 831 egzemplarzy, 

1  Analizowane artykuły pochodzą z elektronicznej bazy ProQuest Historical Newspaper. 
2  Pierwotnie dziennik ukazywał się jako „New York Daily Times”. Zob.  E. Emery, The Press 

and America. An Interpretive History of Journalism, Englewood Cliffs 1962, s. 486;  B. Golka, 
System medialny Stanów Zjednoczonych, Warszawa 2004, s. 24;  F.L. Mott, American Jour-
nalism. A History: 1690–1960, Toronto 1969, s. 278–281.

3   B. Golka, System…, s. 24. Jednak w 1859 r. Raymond udał się osobiście do Włoch, aby 
prowadzić korespondencję z wojny francusko-austriackiej w Piemoncie. Zob. F.L. Mott, 
op. cit., s. 280. 

4  J.R. Dominick, The Dynamics of Mass Communication, New York 1993, s. 91. 
5  E. Emery, op. cit., s. 484.
6  Ibidem, s. 483;  G. Talese, The Kingdom and the Power, New York 1970, s. 89–90. 
7  E. Emery, op. cit., s. 489; B. Golka, System…, s. 24–26; A. Mania, Polityka Stanów Zjed-

noczonych wobec Związku Radzieckiego w latach 1933–1941, Warszawa 1987, s. 198. 
8   F.L. Mott, op. cit., s. 284; E. Emery, op. cit., s. 260.
9  B. Golka, System…, s. 169–170; A . Mania, op. cit., s. 198. 



187Przewrót majowy Józefa Piłsudskiego

a wydanie niedzielne – aż 1 072 297 egzemplarzy. Dlatego na stronie tytuło-
wej dziennik drukował nieskromny dopisek: „Największa gazeta świata” (the 
world’s greatest newspaper). Była to gazeta o zdecydowanie konserwatywnym 
i antykomunistycznym profi lu, nie tylko w latach dwudziestych, ale i po 
II wojnie światowej10. 

Trzeci dziennik – stołeczny „Washington Post” powstał pod koniec 1877 r. 
jako gazeta Demokratów11. Od 1888 r. pismo deklarowało polityczną nieza-
leżność i szybko, przede wszystkim w Waszyngtonie, zdobyło popularność, 
mimo że od początku swego istnienia kierowało przekaz do wyrobionego 
czytelnika, nieszukającego w gazetach taniej sensacji12. Wielki kryzys dotknął 
także ten dziennik, w 1933 r. jego nakład spadł do 54 tys. egzemplarzy, 
lecz po zmianie właściciela wzrosły zarówno nakład, jak i znaczenie gazety. 
W latach 1933–1940 średni nakład pisma wynosił 80 tys. egzemplarzy13, 
a więc wciąż dużo mniej aniżeli dwa wyżej opisane dzienniki. Mimo to już 
w interesującym nas okresie rosło znaczenie „Washington Post”, ponieważ 
czytał go establishment polityczny USA14. 

Największym dziennikiem Zachodniego Wybrzeża był i jest „Los Angeles 
Times” założony w 1881 r.15 W latach trzydziestych średni nakład pisma 
wynosił 200 tys. egzemplarzy. Od swego powstania aż do lat sześćdziesią-
tych XX w. właściciele dziennika, czyli rodzina Chandlerów, utrzymywali 
konserwatywny profi l gazety, którą postrzegano wręcz jako organ prasowy 
Partii Republikańskiej16. 

Ostatni z wymienionych we wstępie tytułów – „Atlanta Constitution” 
był dziennikiem o zdecydowanie konserwatywnej afi liacji i jednym z najpo-
czytniejszych na południu Stanów Zjednoczonych17. W latach trzydziestych 
nakład pisma, którego początki sięgają 1868 r., osiągnął 100 tys. egzem-
plarzy18. Dziennik zawdzięczał swój sukces głównie nowemu redaktorowi 
naczelnemu, który przejął redagowanie pisma w 1880 r. Henry W. Grady, 
bo o tej postaci mowa, nie szczędził środków na rozwój dziennika, co w tym 

10  Pismo prawie od początku istnienia, bo od 1855 r., gdy zostało kupione przez Josepha 
Medilla, stanowiło nieomalże organ prasowy Partii Republikańskiej. Sam Medill był jednym 
z liderów tej partii i podobno to on zaproponował nazwę nowego wówczas ugrupowania 
politycznego. W tym wczesnym okresie istnienia „Chicago Tribune” zdecydowanie popierał 
politykę Abrahama Lincolna i w dużym stopniu przyczynił się do zbudowania popularności 
tego polityka. Zob. F.L. Mott, op. cit., s. 284; E. Emery, op. cit., s. 281. 

11  E. Emery, op. cit., s. 357.
12  F.L. Mott, op. cit., s. 452.
13  A. Mania, op. cit., s. 198; B. Golka, System…, s. 156–157.
14  Jednak równorzędnym rywalem „New York Timesa”, jako pisma politycznego establishmentu, 

„Washington Post” stał się po II wojnie światowej. Zob. B. Golka, System…, s. 156–157.
15  F.L. Mott, op. cit., s. 602. 
16  B. Golka, System…, s. 163–165; A. Mania, op. cit., s. 198.
17  F.L. Mott, op. cit., s. 456–457. 
18  Ibidem; E. Emery, op. cit., s. 357–358; B. Golka, Prasa w USA, Warszawa 1977, s. 123, 124. 



188 Przemysław Różański

wypadku oznaczało podejmowanie szerokiego wachlarza tematów i informacji, 
od wielkiej polityki począwszy, a na baseballu skończywszy19. 

Wskazane tytuły nie wyczerpują listy opiniotwórczych dzienników amery-
kańskich ani tym bardziej wszystkich pism codziennych wydawanych w USA. 
W 1910 r. ich nakład wynosił 22,4 mln, aby w 1930 r. wzrosnąć do 39,6 mln 
egzemplarzy20. Jednocześnie wraz ze wzrostem nakładów prasy następował 
proces jej koncentracji w rękach wielkich wydawców. W praktyce oznaczało 
to zmniejszanie liczby wychodzących tytułów. Mimo to w maju 1935 r. konsul 
generalny RP w Chicago Wacław Gawroński w raporcie dla MSZ napisał, że 
nawet kilkutysięczne amerykańskie miasteczka wydawały jedno albo i wię-
cej dzienników21. Co zrozumiałe, „prasa prowincjonalna”22 koncentrowała 
się w swych przekazach na sprawach najbliższych lokalnym społecznościom 
Stanów Zjednoczonych, natomiast prasa opiniotwórcza, zwłaszcza nowojor-
ska, stanowiła źródło informacji o wydarzeniach na świecie. Niekoniecznie 
bezpośrednio przez sprzedaż egzemplarzy gazety na prowincji, bowiem 
powszechnym zwyczajem było literalne przedrukowywanie bądź streszczanie 
tekstów opublikowanych w wysokonakładowych i wpływowych dziennikach 
w pismach lokalnych23. Tą drogą wiadomości na temat przewrotu majowego 
w Polsce docierały nie tylko do mieszkańców wielkich amerykańskich aglome-
racji miejskich, ale i mniejszych miejscowości. Zatem analiza wymienionych 
wyżej opiniotwórczych dzienników umożliwia poznanie wiedzy szerokich rzesz 
społeczeństwa amerykańskiego na temat interesującego nas wydarzenia. 

O wojskowym przewrocie rozpoczętym 12 V 1926 r. prasa amerykańska 
poinformowała w wydaniach dzienników z 13 maja. Pierwsze relacje prasowe 
tworzyły dość chaotyczny obraz zdarzeń w stolicy Polski – w szczegółach 
często nieprawdziwy, również dlatego że powielający fałszywe doniesienia 
prasy polskiej – oddający wszakże istotę problemu: Warszawa stała się areną 
zbrojnej walki o władzę. „New York Times” zrelacjonował wydarzenia w stolicy 
Polski na pierwszej stronie, na podstawie komunikatu z Berlina z 12 maja24. 
Amerykański dziennik korzystał z usług Associated Press (AP), największej 
agencji prasowej w USA25. Również wzmiankowana informacja pochodziła 
z tego źródła. W notatce poinformowano czytelników o rozpoczęciu 12 maja 
po południu „wojskowej rewolty” (military revolt), w której rezultacie „wiele” 

19  Znane stały się reportaże Grady’ego, zwłaszcza relacja z trzęsienia ziemi w Charleston 
w 1886 r., która przyniosła dziennikarzowi uznanie w całym kraju. Zob. E. Emery, op. cit., 
s. 357–358. 

20   L. Gorman, D. McLean, Media i społeczeństwo. Wprowadzenie historyczne, tłum. A. Sadza, 
Kraków 2010, s. 27. 

21  P. Różański, Śmierć Józefa Piłsudskiego w wybranych tytułach prasy amerykańskiej, „Dzieje 
Najnowsze” 2015, nr 4, s. 42. 

22  Określenie konsula Gawrońskiego. Ibidem, s. 43. 
23  L. Gorman, D. McLean, op. cit., s. 20. 
24  Hard Fighting in Warsaw, „New York Times”, 13 V 1926, s. 1. 
25  Początki AP sięgają 1848 r. Zob. B. Golka, System…, s. 26–27. 



189Przewrót majowy Józefa Piłsudskiego

osób zginęło lub zostało rannych. Oddziały wierne Piłsudskiemu – pisał „New 
York Times” – zajęły Zamek Królewski, siedzibę premiera, Ministerstwa Spraw 
Zagranicznych i Ministerstwa Spraw Wewnętrznych, a następnie skierowały 
się do Belwederu. Poza tym gazeta poinformowała błędnie o dymisji rządu 
i oczekiwanej rezygnacji z urzędu prezydenta Rzeczypospolitej. Jak wiadomo, 
premier Wincenty Witos podał się do dymisji dopiero 14 maja po decyzji 
prezydenta Wojciechowskiego o zaprzestaniu daremnego oporu26. W krótkiej, 
analizowanej tu notatce powołano się także na komunikat „Polskiej Agencji” 
(Polish Agency) w Gdańsku, jakoby oddziały Wojska Polskiego (WP), lojalne 
wobec rządu, „zajmowały wszystkie budynki publiczne”27. Zatem pismo 
wydrukowało sprzeczne informacje, bowiem parę wersów wyżej pisało o zaję-
ciu niektórych budynków rządowych oraz Zamku przez oddziały Marszałka. 
Natomiast informacje o wycofaniu się prezydenta i przedstawicieli rządu RP 
do Belwederu były prawdziwe28. Obraz wydarzeń, do których doszło 12 maja, 
dopełniała notatka wydrukowana w tej samej kolumnie, pod nagłówkiem 
Trouble Began in Outskirts of Warsaw. Tym razem przesyłka pochodziła 
z Pragi. Powielono w niej wątpliwe wiadomości podane rankiem 12 maja 
przez prasę polską o ostrzelaniu domu Piłsudskiego w Sulejówku, co stanowić 
miało bezpośredni impuls do poprowadzenia wiernych Marszałkowi oddzia-
łów na Warszawę29. Następnie, z kronikarską skrupulatnością, odnotowano 
w dzienniku, że „nieliczne” oddziały Piłsudskiego w sile dwóch batalionów 
piechoty i szwadronu kawalerii osiągnęły Pragę30, gdzie zostały zatrzymane 
przez wojska rządowe, które obsadziwszy mosty na Wiśle, uniemożliwiły 
przejście rebeliantów do lewobrzeżnej Warszawy31. W przesyłce z Warszawy 

26   W. Pobóg-Malinowski, Najnowsza historia polityczna Polski 1864–1945, t. II, cz. 1, Londyn 
1956, s. 485; A . Garlicki, Józef Piłsudski 1867–1935, Warszawa 1990, s. 355–356. 

27  „occupied all the public buildings”. Hard Fighting in Warsaw, „New York Times”, 13 V 
1926, s. 1.

28  W. Pobóg-Malinowski, op. cit., s. 480;  W. Suleja, Józef Piłsudski, Wrocław–Warszawa–
Kraków 2004, s. 348, 350; A. Garlicki, op. cit., s. 342.

29   Trouble Began in Outskirts of Warsaw, „New York Times”, 13 V 1926, s. 1. O rzekomym 
ostrzelaniu willi Marszałka pisał m.in. Andrzej Garlicki (op. cit., s. 335). Według Włodzi-
mierza Sulei (op. cit., s. 338–339) nocne patrole 7 pułku ułanów meldowały o „odgłosach 
kilku strzałów” ze strony Sulejówka, co prawdopodobnie przyczyniło się do pogłosek 
o ostrzelaniu domu Komendanta. 

30  Władysław Pobóg-Malinowski (op. cit., s. 477) pisze o 2 tys. żołnierzy po stronie Piłsudskiego 
w momencie wymarszu z Rembertowa. Garlicki (op. cit., s. 336) podaje związki taktyczne 
składające się na kolumnę, która wyruszyła 12 maja z Rembertowa. Były to: 7 p. uł., 
batalion manewrowy, dywizjon ćwiczebny 28 palu i dwa bataliony 22 pp. Suleja (op. cit., 
s. 342–343) pisze, że 22 pp z Siedlec w momencie wymarszu Piłsudskiego był dopiero 
w drodze do Rembertowa. Tak więc Marszałek wyruszył do Warszawy wraz 7 pp i baonem 
manewrowym. Jednak w akcję zaangażowane były także inne oddziały: 1 p. szwol. i 36 pp, 
które otrzymały rozkazy zabezpieczenia dojść do mostów Poniatowskiego i Kierbedzia.

31  W artykule użyto sformułowania Polish capital proper na określenie lewobrzeżnej War-
szawy. Zob. Trouble Began in Outskirts of Warsaw, „New York Times”, 13 V 1926, s. 1. 



190 Przemysław Różański

„New York Times” poinformował także o próbie prezydenta Wojciechowskiego 
nakłonienia zbuntowanych oddziałów do poddania się po dotarciu przez nie do 
Pragi32. Informacja ta nawiązywała do odezwy Wojciechowskiego do żołnierzy 
wydanej po spotkaniu z Piłsudskim na moście Poniatowskiego. W odezwie 
prezydent Polski przypomniał żołnierzom o złożonej przez nich przysiędze 
i wezwał do powrotu na „«drogę prawa i posłuszeństwa»”33. Zgodnie z fak-
tem „New York Times” napisał, że celem wojskowej rebelii było odsunięcie 
od władzy premiera Witosa, obok Piłsudskiego „najbardziej malowniczego 
polityka”34 Polski. Jak słusznie zauważył dziennik, Witos będący przywódcą 
ludowców sformował gabinet po ustąpieniu 5 maja koalicyjnego gabinetu 
premiera Aleksandra Skrzyńskiego. Dziwne, że Piłsudskiego gazeta określiła 
mianem „byłego prezydenta” (former President), choć Marszałek nigdy nie 
sprawował tego urzędu. 

Do wzrostu napięcia między zwaśnionymi stronami – pisał „New York 
Times” – przyczyniła się konfi skata „jednej radykalnej gazety i dwóch żydow-
skich czasopism”35 z wywiadami z Marszałkiem, w których ostro skrytykował 
Witosa i jego gabinet. Informacją tą gazeta amerykańska nawiązała zapewne do 
konfi skaty „Kuriera Porannego” z 11 maja z wywiadem z Piłsudskim z poprzed-
niego dnia, w którym Marszałek ostro skrytykował premiera36. Mimo konfi skaty 
dziennika z polecenia rządu część jego nakładu kolportowali sprzedawcy gazet37. 

W tym samym wydaniu „New York Timesa” w komunikacie AP nade-
słanym z Paryża poinformowano, że zasadniczym celem zamachowców była 
dyktatura38. „New York Times” streścił również prezydencki komunikat 
wystosowany w kilku językach w nocy z 12 na 13 maja, w którym stwier-
dzono, że Piłsudski stanowił większe zagrożenie dla państwa, aniżeli wrogowie 
zewnętrzni Polski39.

Analizowany artykuł daje także wgląd w to, jak postrzegano w USA sytua-
cję wewnątrzpolityczną Polski i samego Józefa Piłsudskiego. Otóż według 
dziennika Marszałek, którego nazwano przywódcą socjalistów, miał największe 
szanse na przejęcie władzy w Polsce, ponieważ cieszył się poparciem „radykałów” 
(radicals) i „był ulubieńcem armii”40. Ambicje Piłsudskiego odnośnie do Polski 

32   Capital Is an Armed Camp, „New York Times”, 13 V 1926, s. 1.
33  W. Pobóg-Malinowski, op. cit., s. 480. 
34  „most picturesque politician”.  Capital Is an Armed Camp..., s. 1. 
35  „one Radical paper and two Jewish papers”. Ibidem. 
36  J. Piłsudski, Pisma zbiorowe, t. VIII, Warszawa 1990, s. 333–336.
37   J. Rothschild, Pilsudski’s Coup d’Etat, New York–London 1966, s. 54–55; W. Pobóg-Ma-

linowski, op. cit., s. 476; B. U rbankowski, Józef Piłsudski. Marzyciel i strateg, Poznań 
2014, s. 430.

38    Reports of Clashes Confused, „New York Times”, 13 V 1926, s. 7.
39  Ibidem. Na temat komunikatu zob. W. Pobóg-Malinowski, op. cit., s. 482–483; W. Suleja, 

op. cit., s. 348; A. Garlicki, op. cit., s. 344–345.
40  „was the darling of the army”. Reports of Clashes Confused, „New York Times”, 13 V 

1926, s. 7. 



191Przewrót majowy Józefa Piłsudskiego

– pisał dziennik – wykraczały poza jej możliwości, sam zaś Marszałek pragnął, 
aby postrzegano go jako największego wodza i męża stanu Europy Środkowej. 
Według dziennika jego ambitne plany zniweczono dwukrotnie. Po raz pierwszy 
w 1920 r., gdy „Ukraińcy wypędzili go z Kijowa”41, a Francja „przysłała Gene-
rała w celu ocalenia jego kraju przed Czerwoną Rosją”42, po raz drugi zaś, gdy 
konfl ikt z Wojciechem Korfantym niemal przyczynił się do wojny domowej43. 

Błędy w opiniotwórczym dzienniku mogą zaskakiwać i unaoczniają potrzebę 
dystansu wobec nawet najbardziej poważnych pism codziennych wydawanych 
w interesującym nas okresie w Stanach Zjednoczonych. Wszak kampania 
kijowska zakończyła się niepowodzeniem z powodu kontrofensywy Armii 
Czerwonej, a nie Ukraińców – abstrahując w tym miejscu od faktu, że część 
z nich, uznająca władzę Symona Petlury, była sprzymierzeńcem Rzeczypospo-
litej. Co zaś się tyczy wzmianki o przysłaniu francuskiego „generała w celu 
ocalenia Polski”, prawdopodobnie nawiązywała ona do rozpowszechnionej 
przez oponentów politycznych Marszałka opowieści o kluczowym znaczeniu 
roli gen. Maxime Weyganda w zwycięstwie Polski w Bitwie Warszawskiej 
w sierpniu 1920 r. Elementarnych błędów w przytoczonym artykule popeł-
niono więcej, np. napisano o objęciu przez Stanisława Wojciechowskiego 
prezydentury wakującej po Piłsudskim, choć ten ostatni nigdy nie był pre-
zydentem, a Wojciechowski został głową państwa po Gabrielu Narutowiczu 
zamordowanym przez Eligiusza Niewiadomskiego. 

W ocenie nowojorskiej gazety polityczna bezczynność Marszałka po 1922 r. 
była pozorna, bowiem szukał on poparcia różnych grup: armii zaniepokojonej 
redukcją budżetu wojskowego, ale też socjalistów i liberałów niespokojnych 
o nierozwiązany problem państwowych monopoli i reformy rolnej44. 

Również stołeczny „Washington Post” w wydaniu z 13 maja poinformo-
wał o przewrocie wojskowym w stolicy Polski45. Akcję Piłsudskiego nazwano 
w dzienniku „ruchem rewolucyjnym” (a revolutioanary movement), którego 
areną stała się Warszawa, a głównym bohaterem „były prezydent” (former 
president), czyli Piłsudski, zdeterminowany, w opinii gazety, do przejęcia 
władzy siłą. Większość faktów podana w przytoczonym tekście była iden-
tyczna z wcześniej zanalizowanymi w „New York Timesie” – zbieżność 

41  „Ukrainians drove him out of Kieff”. Ibidem. 
42  „France had to sent a General to rescue his country from the Reds of Russia”. Ibidem. 
43  Ibidem. Korfanty od połowy 1922 r. zaczął urastać do roli lidera antypiłsudczykowskiej, 

prawicowej opozycji w Polsce. Amerykański dziennik pisząc o konfl ikcie Naczelnika z Kor-
fantym, prawdopodobnie nawiązał do kryzysów rządowych w maju–lipcu 1922 r., w maju 
1923 r. oraz konfl iktu po wyborze Gabriela Narutowicza na prezydenta RP w grudniu 
1922 r. i roli, jaką odegrał w nich przywódca powstań śląskich. Zob. W. Pobóg-Malinowski, 
op. cit., s. 405–408, 416, 430–432.

44  Reports of Clashes Confused, „New York Times”, 13 V 1926, s. 7. 
45  Poles Revolt; Rebel Troops Gain Entry To Warsaw; Battle in Streets, „Washington Post”, 

13 V 1926, s. 1. 



192 Przemysław Różański

nieprzypadkowa, ponieważ oba tytuły skorzystały z informacji agencyjnych 
AP. Powtórzono m.in. informację o rzekomym ostrzelaniu domu Marszałka 
Piłsudskiego jako bezpośredniej przyczynie rewolty oddziałów stacjonujących 
w Rembertowie46. Słusznie zauważono w tekście, że do działania pchnęło 
Piłsudskiego objęcie urzędu premiera przez Witosa, który sformował gabinet 
złożony z ministrów wywodzących się z partii prawicowych i centrowych47. 

Mieszkańcy Zachodniego Wybrzeża mogli przeczytać o przewrocie wojsko-
wym w Polsce m.in. w „Los Angeles Timesie”, który w wydaniu z 13 maja 
zamieścił wzmiankowany wyżej komunikat AP z Warszawy48. Informacjami 
różniącymi analizowane pismo od dwóch poprzednich był opis życia Piłsud-
skiego po jego wycofaniu się z życia politycznego po 1922 r. Według „Los 
Angeles Timesa” Naczelnik Państwa (chief of state) upodobał sobie „wiejskie 
życie” (farm live) na swojej „niewielkiej wiejskiej posiadłości w pobliżu Warsza-
wy”49, gdzie gros czasu spędzał na pisaniu wspomnień, pielęgnowaniu ogrodu 
i doglądaniu ulubionych pszczół. Jednak ważniejsze od sielankowego obrazu 
życia w Sulejówku były uwagi charakteryzujące samego Piłsudskiego, który 
– jak pisał dziennik – od chłopięcych lat marzył o odzyskaniu niepodległości 
przez Polskę i poświęcił temu celowi całe swoje dojrzałe życie. Pierwszego 
Marszałka Polski pismo określiło również mianem „idola militarystów”50, co 
było dość symptomatycznym terminem, popularnym w USA w okresie po 
I wojnie światowej. Militarystą nazywano wówczas chyba każdego polityka, 
który bezpieczeństwo państwa upatrywał w posiadaniu przez nie silnej armii. 

Z powodu wojskowego zamachu stanu, rozpoczętego 12 maja, Polska stała 
się obiektem zainteresowania „największej gazety świata”. Dziennik „Chicago 
Daily Tribune” w wydaniu z 13 maja wybił wielką czcionką, niemal na całej 
szerokości pierwszej strony, nagłówek Plots Peril Poland. Niżej gazeta zamie-
ściła opis wydarzeń pod nagłówkiem Army Rises in Warsaw; German Nips 
Revolt51. W ocenie dziennika w stolicy Polski trwały „ciężkie” walki między 
oddziałami WP, wiernymi konstytucyjnemu porządkowi, a zbuntowanymi 
żołnierzami popierającymi Piłsudskiego. W czasie walk „wiele osób zostało 
zabitych lub rannych”52. Powyższe komunikaty pochodziły od AP, jednak 
dziennik wydrukował informacje zaczerpnięte także z własnej agencji prasowej: 
Chicago Tribune Press Service. Wynikało z nich, że do antyrządowej akcji 
skłoniła Marszałka konfi skata „Kuriera Porannego” z wywiadem krytycznym 
wobec rządu Witosa. Ponadto zwolennicy urzędującego premiera ostrzelali 
dom Piłsudskiego, co poruszyło sympatyzujące z nim oddziały. Oddziały te, 

46  Ibidem. 
47  Pilsudski in Capital, „Washington Post”, 13 V 1926, s. 14 (kontynuacja ze s. 1).
48  Revolution in Poland, „Los Angeles Times”, 13 V 1926, s. 1–2. 
49  „small country estate near Warsaw”. Ibidem, s. 2. 
50  „the idol of the militarists”. Ibidem.
51  „Chicago Daily Tribune”, 13 V 1926, s. 1. 
52  „many persons being killed or wounded”. Ibidem. 



193Przewrót majowy Józefa Piłsudskiego

„śpiewając pieśni” (singing songs) na cześć „pierwszego prezydenta wyzwo-
lonej Polski”53, rozpoczęły rebelię. Mimo to, według doniesień „Chicago Daily 
Tribune”, Piłsudski kontynuował negocjacje z rządem w celu uniknięcia kon-
frontacji zbrojnej (w komunikacie Chicago Tribune Press Service z 12 maja nie 
było jeszcze wzmianki o walkach ulicznych w stolicy kraju). Ustąpienie Witosa 
– pisał dziennik – stanowiło w zamyśle Piłsudskiego cenę za przywrócenie 
pokoju w państwie54. Zatem inaczej niż w poprzednich pismach, „Chicago Daily 
Tribune” nie poinformował mylnie o ustąpieniu Witosa z funkcji premiera. 
Analizowany artykuł opatrzono dwiema fotografi ami: Piłsudskiego i Witosa 
oraz planem Warszawy i najbliższych okolic z zaznaczonym Rembertowem.

Ostatni ze wspomnianych we wstępie dzienników – „Atlanta Constitution” 
również nie wykazał się oryginalnością, drukując literalnie relację z wydarzeń 
w Polsce za agencją AP. Redakcja pisma uznała zamach majowy Piłsudskiego 
za na tyle ważne wydarzenie, że postanowiła poinformować o nim czytelników 
na pierwszej stronie gazety55. 

„New York Times” w wydaniu z 14 maja wydrukował relację z Polski 
na pierwszej stronie. Tym razem gazeta zamieściła korespondencję z Ber-
lina autorstwa Lincolna Eyre’a. Dziennikarz w swoim artykule odwołał się 
do dwóch źródeł informacji. W pierwszym, czyli relacjach „podróżników” 
(travelers), mowa była o aresztowaniu prezydenta RP, w drugim zaś, czyli 
„prywatnym telegramie” nadesłanym do anonimowego „amerykańskiego ban-
kiera” przebywającego w Niemczech, o walkach w Warszawie ze szczególnym 
uwzględnieniem Belwederu, w którym Wojciechowski znalazł schronienie56. 
W rezultacie czytelnicy dziennika otrzymali dwie wykluczające się informacje. 

O „gwałtownej walce” (fi erce struggle) toczącej się w okolicach Belwederu 
„New York Times” poinformował także w komunikacie AP nadesłanym 
z Pragi57. Siedzibę prezydenta RP zamieniono w improwizowaną kwaterę 
główną, z której prezydent Wojciechowski, rząd i lojalni wobec władz ofi cerowie 
kierowali oddziałami WP broniącymi stolicy przed zbuntowanymi oddziałami58. 
Poza tym Piłsudski kontrolował stolicę – pisał dziennik – choć na przed-
mieścia Warszawy dotarły dwa pułki piechoty z Poznania, co uniemożliwiło 

53  „the fi rst president of liberated Poland”. Ibidem. 
54  Ibidem. 
55  Pilsudski Leads revolt In Poland; Warsaw Seized, „Atlanta Constitution”, 13 V 1926, s. 1, 5. 
56  L. Eyre, Pilsudski Assumes Polish Government; Arrests President, „New York Times”, 

14 V 1926, s. 1. 
57  Report Main Army Loyal, „New York Times”, 14 V 1926, s. 1, 4. 
58  Po stronie prezydenta i rządu opowiedział się minister spraw wojskowych gen. Józef Malczew-

ski, który wezwał do Warszawy pułki z Łowicza, Ostrowi, Łodzi, Krakowa, Lwowa, Poznania 
i Pomorza. Generał Tadeusz Rozwadowski przyjął od prezydenta nominację „naczelnego 
dowódcy wojsk wiernych przysiędze”, a płk Władysław Anders został szefem sztabu przy Roz-
wadowskim. Generała Stanisława Hallera mianowano szefem Sztabu Generalnego. Po stronie 
rządowej opowiedzieli się również inni generałowie: Marian Kukiel, Włodzimierz Zagórski, 
Michał Żymierski. Zob. W. Pobóg-Malinowski, op. cit., s. 480; A. Garlicki, op. cit., s. 342.



194 Przemysław Różański

rozstrzygnięcie konfl iktu 13 maja na korzyść Piłsudskiego59. Istotnie 13 maja 
rano dwa pułki piechoty, 57 i 58, znalazły się w Warszawie i w tym samym 
dniu, wraz z 10 pułkiem piechoty z Łowicza, zdobyły koszary szwoleżerów 
i gmach Ministerstwa Spraw Wojskowych60. Poza tym Piłsudski wyznaczył 
do jedenastej wieczorem 13 maja termin mediacji ze stroną rządową, celowo 
nie podejmując działań zaczepnych. Strona rządowa przerwę w działaniach 
Piłsudskiego odczytała mylnie jako przejaw słabości i odrzuciła kolejną ofertę 
mediacyjną ze strony Marszałka61. Na uwagę zasługuje także wzmianka ame-
rykańskiego dziennika o rozrzuceniu nad miastem odezwy prezydenta Woj-
ciechowskiego do mieszkańców, w której oznajmił on o marszu oddziałów WP 
w kierunku Warszawy w celu pokonania sił Piłsudskiego. Według prezydenta 
„większość armii”62 pozostała wierna legalnym władzom RP. Wojciechowski 
wezwał również obywateli do poparcia „legalnego rządu”63 – oznajmiło pismo. 

W dzienniku podjęto także sprawę postawy socjalistów wobec wojskowego 
zamachu stanu. Postawa ta miała niebagatelne znaczenie dla przebiegu akcji 
Piłsudskiego, ponieważ od Związku Zawodowego Kolejarzy, kontrolowanego 
przez Polską Partię Socjalistyczną (PPS), zależał szybki transport wojsk. 
Według amerykańskiego pisma „do chwili obecnej Socjaliści odmówili poparcia 
Piłsudskiemu”64. Informacja o niezaangażowaniu PPS po stronie Marszałka 
była prawdziwa do godzin popołudniowych 13 maja. Natomiast wieczorem 
tego dnia Centralny Komitet Wykonawczy PPS wezwał do strajku general-
nego w dniu następnym, nie ukrywając przy tym intencji przyświecających 
decyzji o podjęciu strajku: „Niech strajk ten będzie potężną manifestacją na 
rzecz Józefa Piłsudskiego, jego bohaterskiej armii i rządu robotniczo-włościań-
skiego”65. Zatem analizowany komunikat musiał powstać przed proklamacją 
socjalistów wzywającą do strajku. 

Z innych istotnych dla przebiegu konfl iktu w Polsce informacji, zawartych 
w artykule amerykańskiej gazety, warto wspomnieć o próbie wznowienia 
rozmów z rządem, podjętej 13 maja przez Marszałka. Inicjatywa taka rzeczy-
wiście miała miejsce i skończyła się niepowodzeniem66. Poza tym „New York 

59   Report Main Army Loyal, „New York Times”, 14 V 1926, s. 1, 4.
60  Przybyłe 13 maja dwa pułki piechoty z Poznania liczyły w sumie 1035 żołnierzy i 47 ofi -

cerów. Zob. A. Garlicki, op. cit., s. 347–348; B. Urbankowski, op. cit., s. 439–440. Nie 
jest więc prawdą, że pułki poznańskie „ugrzęzły w drodze”, jak pisze Pobóg-Malinowski 
(op. cit., s. 481–482), a gmach MSW i koszary szwoleżerów zdobył tylko 10 pp z Łęczycy. 

61  Ibidem; B. Urbankowski, op. cit., s. 439–440.
62  „a majority of the army”. Report Main Army Loyal, „New York Times”, 14 V 1926, s. 1, 4. 
63  „the lawful Government”. Ibidem, s. 4. 
64  „Up to the present the Socialists have declined to join Pilsudski”. Ibidem. 
65  A. Garlicki, op. cit., s. 352. 
66  Do Belwederu, jako negocjatorzy reprezentujący Marszałka, udali się generałowie: Lucjan 
Żeligowski, Stefan Majewski, Aleksander Osiński. Ze strony Wojciechowskiego nie było woli 
porozumienia. Zob. B. Urbankowski, op. cit., s. 439–440; W. Jędrzejewicz, J. Cisek, Kalen-
darium życia Józefa Piłsudskiego 1867–1935, t. III: 1926–1935, Warszawa 1998, s. 18. 



195Przewrót majowy Józefa Piłsudskiego

Times” wspomniał o przygotowaniach ministra spraw wojskowych gen. Juliusza 
Malczewskiego do obrony przed zwolennikami Piłsudskiego na prowincji oraz 
o poparciu Marszałka przez gen. Jana Romera, dowódcę lubelskiego Okręgu 
Korpusu67. Ponadto we Lwowie i Krakowie – pisał dziennik – poparcie dla 
Piłsudskiego zademonstrowali także robotnicy68. 

W tym samym wydaniu „New York Times” wydrukował komunikat AP 
z Paryża, z którego czytelnik dowiadywał się, że gen. Władysław Sikor-
ski dowodząc wojskami lojalnymi wobec rządu i prezydenta, związał siły 
Piłsudskiego „u bram Warszawy”69. W rzeczywistości dowódca lwowskiego 
Okręgu Korpusu zadeklarowawszy poparcie dla rządu, odmówił przyjścia 
mu z pomocą z pięciu powodów: rzekomych poruszeń Armii Czerwonej przy 
granicy, „insurekcyjnego fermentu”70 panującego wśród Ukraińców, niechęci 
socjalistycznego personelu kolei oraz wielu podległych Sikorskiemu ofi cerów 
do rządu, wreszcie „nadmiaru generałów w Belwederze”71.

Dziennik zamieścił także komunikaty z Genewy, Moskwy i Berlina. Ano-
nimowe teksty odzwierciedlały niepewność opinii publicznej co do intencji 
Piłsudskiego, co z kolei sprzyjało budowaniu i rozpowszechnianiu różnych 
przypuszczeń odnoszących się do losów Polski. W przesyłce z Genewy skon-
centrowano się na spekulacjach powstających w Lidze Narodów72. Podtytuł 
artykułu: „Mówi się, że [Piłsudski – P.R.] przywróci Skrzyńskiego do władzy”73 
zdradzał zasadniczą myśl komunikatu, w którym w oparciu o „godne zaufania 
źródło”74 poinformowano, że Marszałek zamierzał mianować byłego premiera 
i ministra spraw zagranicznych ponownie na stanowisko szefa dyplomacji, 
aby kontynuować jego politykę zewnętrzną. Jednak „godne zaufania źródło” 
było anonimowe, a w artykule powołano się na skonfi skowany wywiad Piłsud-
skiego dla prasy, udzielony bezpośrednio po sformowaniu gabinetu Witosa. 
Musiało zatem chodzić o wywiad udzielony „Kurierowi Porannemu” 10 maja, 
nie było w nim wszakże mowy o personalnych nominacjach na stanowiska 
ministerialne75. Być może Marszałek rozważał powrót Aleksandra Skrzyń-
skiego na stanowisko premiera i szefa dyplomacji w rozmowie z prezyden-
tem Wojciechowskim dzień wcześniej, tj. 9 maja, chociaż historycy są co do 
tego sceptyczni76. Genewski komunikat „New York Timesa” mógł być zatem 

67  Report Main Army Loyal, „New York Times”, 14 V 1926, s. 4. 
68  Ibidem. 
69  „at the gate of Warsaw”. Loyal Troops at Capital, „New York Times”, 14 V 1926, s. 4. 
70  „insurectionary ferment”. J. Rothschild, op. cit., s. 105–107.
71  „the presence of a superfl uity of generals in the Belvedere”. Ibidem. 
72  Geneva Fears Pilsudski, „New York Times”, 14 V 1926, s. 4. 
73   „It is Said That He Will Restore Skrzynski to Power”. Ibidem. 
74  „reliable source”. Ibidem. 
75  Wywiad ukazał się w wydaniu „Kuriera Porannego” z 11 maja. Zob. J. Piłsudski, op. cit., 

t. VIII, s. 333–336. O wywiadzie zob. J. Rothschild, op. cit., s. 54–55. 
76  A. Garlicki, op. cit., s. 229–230. 



196 Przemysław Różański

reminiscencją konferencji w Belwederze lub zwyczajną spekulacją, choć gazeta 
na poparcie swoich przypuszczeń zacytowała rzekome wypowiedzi Piłsudskiego 
z wywiadu. Na przykład o konieczności prowadzenia polityki zagranicznej 
państwa przez osoby niezwiązane z jakąkolwiek partią polityczną. Znowu 
trzeba podkreślić, że w wywiadzie dla „Kuriera Porannego” słowa takie nie 
padły, natomiast wiadomo, że krytyka partii politycznych w wykonaniu 
Marszałka była w tym czasie stałym lejtmotywem jego wystąpień politycz-
nych. Warto więc przypomnieć w tym miejscu znaną z tego samego wywiadu 
wypowiedź Piłsudskiego, że staje „do walki, tak, jak i poprzednio, z głównym 
złem państwa: panowaniem rozwydrzonych partii i stronnictw nad Polską, 
zapominaniem o imponderabiliach, a pamiętaniem tylko o groszu i korzyści”77. 

W komunikacie „New York Timesa” z Genewy napisano, że zamach stanu 
w Polsce stanowił stały przedmiot dociekań i komentarzy. Uznano wszakże, 
że jego reperkusje dla Warszawy, w kontekście jej starań o członkostwo 
w Radzie Ligi Narodów (LN), będą niewielkie, bowiem szans na stałe człon-
kostwo Polska nie miała, a sprawa niestałego członkostwa winna się roz-
strzygnąć najwcześniej we wrześniu 1926 r.78 Generalnie jednak obawiano się 
w Genewie – pisał dziennik – że „faszystowski lider w Polsce może pogrążyć 
kraj”79. Trudno zrozumieć, kogo miano na myśli w zacytowanym fragmencie, 
wszak chyba nie Piłsudskiego, niegdyś współzałożyciela PPS i jednego z jej 
przywódców, który ponownie sięgał po władzę w Polsce z poparciem lewicy. 

W Moskwie przewrót majowy nie wywarł większego wrażenia. Taki przy-
najmniej wniosek mógł wyciągnąć czytelnik „New York Timesa” po lekturze 
telegramu ze stolicy Związku Sowieckiego, autorstwa Waltera Duranty’ego80. 
Znany ze skrajnie nieobiektywnych i prosowieckich reportaży korespondent 
nowojorskiego dziennika w tekście zatytułowanym Moscow is Not Surpri-
sed poinformował, że wydarzenia w Polsce nie wywołały zaniepokojenia 
w ZSRR, bowiem wśród miarodajnych czynników sowieckich spodziewano 
się ich od paru tygodni. W razie sukcesu akcji Piłsudskiego – pisał Duranty 
– władze sowieckie zamierzały podtrzymać dobre stosunki z Polską, uznano 
bowiem w Moskwie, że Marszałek porzucił plany ekspansji swojego państwa 
na wschód81. 

77  J. Piłsudski, op. cit., t. VIII, s. 336. 
78  Przeciw powiększeniu, m.in. o Polskę, liczby stałych członków Rady LN wystąpiły Niemcy. 

Rozstrzygnięcie kwestii przystąpienia Niemiec do LN, od razu w charakterze stałego członka 
Rady LN, i zajęcie przez Polskę niestałego miejsca w Radzie odłożono do sesji Zgroma-
dzenia LN we wrześniu 1926 r. Zob. H. Korczyk, Przyjęcie Niemiec i Polski do Rady Ligi 
Narodów w 1926 roku, Wrocław 1986, s. 155–329; J. Krasuski, Stosunki polsko-niemieckie 
1926–1932, Poznań 1964, s. 25–26. 

79  „the Fascist leader in Poland may plunge the country into a torrent through which it can’t 
swim”. Geneva Fears Pilsudski, „New York Times”, 14 V 1926, s. 4. 

80  W. Duranty, Moscow Is Not Surprised, „New York Times”, 14 V 1926, s. 4. 
81  Ibidem. 



197Przewrót majowy Józefa Piłsudskiego

Komunikat „New York Timesa” za AP z Berlina poświęcono w całości 
gen. Kazimierzowi Sosnkowskiemu. Według komunikatu do próby samobój-
czej popchnęła generała niemożność uniemożliwienia marszu na Warszawę 
podlegających mu poznańskich pułków, które zamierzały wesprzeć oddziały 
rządowe82. Pobóg-Malinowski pisze, że przyczyną targnięcia się generała 
na własne życie było zrodzone w nim przez nieporozumienie przekonanie 
o utracie doń zaufania ze strony Marszałka83. 

Kolejny tekst nowojorskiego dziennika z 14 maja, poświęcony zamachowi 
Piłsudskiego, to informacja o zawiadomieniu przez Warszawę ambasadora RP 
w Stanach Zjednoczonych Jana Ciechanowskiego o wojskowym przewrocie 
w Polsce. W tekście wydrukowano przesyłkę z Warszawy, którą ambasador 
Rzeczypospolitej podał do publicznej wiadomości. Wynikało z niej, że ran-
kiem 12 maja oddziały WP znajdujące się w pobliżu stolicy, zaalarmowane 
pogłoskami o zamachu na życie Marszałka, pomaszerowały na Warszawę 
i wsparte przez miejscowy garnizon opanowały miasto84. Pozostając zaś przy 
doniesieniach ze źródeł dyplomatycznych, wypada wspomnieć o tekście nowo-
jorskiego pisma, będącego relacją z wydarzeń w Warszawie, z powołaniem 
się na informacje amerykańskiego chargé d’affaires w Polsce – Fredericka P. 
Hibbarda85. Notka ta nie wnosi wszakże nic nowego do tego, co już zostało 
powiedziane w niniejszym artykule.

14 maja temat wojskowego przewrotu w Polsce nadal nie schodził z czołó-
wek prasy amerykańskiej. „Los Angeles Times” na pierwszej stronie wydru-
kował komunikat o zaciętych walkach o Belweder i kontrolowaniu większości 
Warszawy przez Piłsudskiego86. Wspomniano także o dotarciu do stolicy dwóch 
pułków piechoty z Poznania z zamiarem wsparcia wojsk rządowych. Z kolei 
w Krakowie i Lwowie robotnicy demonstrowali poparcie dla Piłsudskiego – 
oznajmiło pismo87. 

82  Corps Leader Tries Suicide, „New York Times”, 14 V 1926, s. 4. 
83  Opacznie przekazano Sosnkowskiemu, który 11 maja zjawił się w Warszawie, polecenie 

Piłsudskiego o „natychmiastowym powrocie” generała do Poznania. Sosnkowski miał wrócić 
do Wielkopolski, aby uniknąć propozycji Witosa objęcia teki ministra spraw wojskowych, 
jednak Sosnkowskiemu owej intencji Komendanta nie przekazano. W rezultacie generał 
uznał polecenie Piłsudskiego za brak zaufania. Zob. W. Pobóg-Malinowski, op. cit., s. 483–
482 (przypis). Według Garlickiego Sosnkowski przybył do stolicy 12 maja, a powróciwszy 
do Poznania, następnego dnia rano odebrał od swojego zastępcy, gen. Edwarda Hausera, 
meldunek o „wysłaniu poprzedniego dnia dwóch pułków na pomoc rządowi i trwającym 
załadunku następnych dwóch pułków”. W komunikacie PAT przytoczonym przez Garlic-
kiego stwierdzono, że Sosnkowski „nie wydał na to żadnych rozkazów, ani odwołujących, 
ani zatwierdzających”. Zob. A. Garlicki, op. cit., s. 338. Szczegółowo na ten temat pisze 
J. Rothschild, op. cit., s. 111–113.

84  Minister is Advised by Warsaw, „New York Times”, 14 V 1926, s. 4. 
85  Washington Notifi ed of Rising, „New York Times”, 14 V 1926, s. 4.
86  Warsaw In War Grh, „Los Angeles Times”, 14 V 1926, s. 1. 
87   Ibidem. 



198 Przemysław Różański

„Chicago Daily Tribune” z 14 maja o przewrocie wojskowym w Polsce 
poinformował na pierwszej stronie wielkim, biegnącym niemal przez całą 
stronę nagłówkiem Pilsudski Bombards Polish President’s Palace. Dziennik 
za agencją AP powielił tę samą, fałszywą informację, co wydany tego samego 
dnia „New York Times”, o Sikorskim wiążącym jakoby siły Piłsudskiego 
pod Warszawą na czele lojalistycznych wojsk. Co więcej, informacja miała 
pochodzić od samego generała, który przekazał ją, jak pisał „Chicago Daily 
Tribune”, agencji Havas. Kolejne relacje z Polski, m.in. na temat ostrzału 
Belwederu przez oddziały Piłsudskiego, dziennik czerpał z własnych źródeł, 
czyli od Chicago Tribune Press Service. Słusznie spostrzeżono w gazecie, że 
oblężona siedziba prezydenta była ostatnim bastionem oporu, miasto bowiem 
znajdowało się w całości w rękach Marszałka. Co więcej, 90% warszawskiego 
garnizonu – poinformowało pismo – przeszło na stronę Piłsudskiego88. Dodajmy, 
że istotnie Marszałek z 3500 żołnierzy na początku konfl iktu posiadał prze-
wagę liczebną nad wojskami rządowymi w stolicy, liczącymi 12 maja zaled-
wie 1700 żołnierzy. Natomiast w całym kraju, w momencie dymisji Witosa 
i prezydenta, przewaga była po stronie sił rządowych, jednak oddziały wierne 
legalnym władzom izolowano od Warszawy i pozostały bezczynne w kluczo-
wych momentach wydarzeń majowych89. 

Również „Washington Post” w wydaniu z 14 maja powtórzył nieprawdziwy 
przekaz o Sikorskim rzekomo dowodzącym wojskami lojalnymi wobec rządu 
i wiążącym „u bram Warszawy”90 siły Piłsudskiego. Prawdziwa natomiast 
była informacja zawarta w przesyłce z Berlina na temat nieudanej próby 
samobójczej gen. Kazimierza Sosnkowskiego. Z treści komunikatu wynika, 
że Sosnkowski strzelił do siebie z rewolweru w akcie desperacji, utraciwszy 
kontrolę nad podległym mu wojskiem, które podjęło marsz na Warszawę 
w celu pomocy legalnym władzom RP91. Natomiast w komunikacie nadesła-
nym z Pragi amerykański dziennik poinformował czytelników o „zaciekłej 
walce” (fi erce struggle) wokół Belwederu. 18 osób zginęło – oznajmiła gazeta 
– rannych zaś zostało 80. Pewnym novum w stosunku do wyżej streszczonych 

88  Pilsudski Bombards Polish President’s Palace, „Chicago Daily Tribune”, 14 V 1926, s. 1. 
89  Przewaga Komendanta w stolicy stała się „miażdżąca” rano 14 maja po przybyciu do 

Warszawy popierających go pułków wileńskich. Dysponował on wówczas 8500 żołnierzami, 
strona przeciwna zaś 2200 żołnierzami. Natomiast w całym kraju w momencie zakończenia 
walk pięć DOK (Kraków, Lwów, Poznań, Toruń, Przemyśl) opowiedziało się za rządem, 
a cztery (Lublin, Grodno, Łódź, Brześć) za Piłsudskim. Siły były więc wyrównane, liczyły 
ok. 10 tys. żołnierzy po każdej ze stron, lecz Piłsudski większość swoich oddziałów wyko-
rzystał w rozstrzygającym miejscu teatru działań wojennych, gdy tymczasem większość 
oddziałów rządowych tkwiła bezczynnie w rejonie Ożarowa i tam zakończyła działalność. 
Zob. A. Garlicki, op. cit., s. 353; W. Suleja, op. cit., s. 350–351; B. Urbankowski, op. cit., 
s. 437, 443; C z. Witkowski, Majowy zamach stanu, Warszawa 2016, s. 145. 

90  „at the gates of Warsaw”. Pilsudski’s Army Attacked at Gates of Polish Capital, „Wash-
ington Post”, 14 V 1926, s. 1. 

91  Ibidem. 



199Przewrót majowy Józefa Piłsudskiego

doniesień była uwaga „Washington Post” o „graniu na czas” (playing for time) 
przez rząd, przez co rozumiano opóźnianie negocjacji w celu skoncentrowania 
większej liczby wojsk w rejonie Warszawy92. 

Dziennik poświęcił również nieco miejsca obywatelom Warszawy w czasie 
walk o miasto. Według gazety mieszkańcy miasta przeważnie spędzali czas 
w mieszkaniach lub opuścili stolicę, dlatego wyglądała ona na opustoszałą93. 
Informacja ta wymaga sprostowania, bowiem od początku przewrotu działa-
niom wojsk przyglądały się tłumy gapiów, poza tym tysiące warszawiaków 
demonstrowało swe poparcie dla Marszałka94. 

„Washington Post” kontynuował doniesienia z Polski także w wydaniu 
z 15 maja. W komunikacie Polish Revolution Spreading Rapidly; Many Die 
in Fights poinformowano, że stolica Polski wydaje się pod całkowitą kon-
trolą Marszałka i nawet Belweder, ostatni punkt oporu premiera Witosa 
i prezydenta Wojciechowskiego, znalazł się w rękach Piłsudskiego95. Według 
doniesień dziennika prezydent i członkowie gabinetu ewakuowali się samolo-
tami i samochodami do „nieznanego miejsca przeznaczenia”96. Nadto gazeta 
powołując się na niesprecyzowane źródła, podkreśliła, że w czasie ciężkich 
walk zabitych zostało 200 osób, a ok. 1000 rannych. Zatem „Washington 
Post” podał liczbę ofi ar przewrotu majowego bliższą rzeczywistości aniżeli 
„New York Times” w wydaniu z 14 maja97. W artykule mowa była także 
o przygotowaniach generałów Sikorskiego i Hallera do podjęcia walki z Pił-
sudskim. W tym celu – pisał dziennik – koncentrowali oni wojsko w okolicach 
Warszawy, co, jak wykazano wyżej, było nieprawdą. Podobnie jak wieści 
o determinacji prezydenta Wojciechowskiego do „stłumienia buntu” (quell 
the revolt) z pomocą lojalnych wojsk, ponieważ po 13 maja determinacja 
prezydenta wyraźnie zmalała i to on (a nie otaczający go wojskowi) podjął 
decyzję o zaprzestaniu oporu i rezygnacji z urzędu98. 

Informacje o przedłużającym się oporze konstytucyjnych władz RP i wier-
nych im oddziałów wynikały z chaosu spowodowanego przerwaniem połączeń 

92  Ibidem, s. 1. 
93  Ibidem, s. 4. Do tekstu dołączono fotografi ę Piłsudskiego. 
94  Mobilizację ulicy zawdzięczał Piłsudski w dużej mierze poparciu lewicy. Zob. W. Jędrze-

jewicz, J. Cisek, op. cit., s. 15; W. Suleja, op. cit., s. 345; B. Urbankowski, op. cit., s. 437. 
95  „Washington Post”, 15 V 1926, s. 1. 
96  „unknown destination”. Ibidem. 
97  W literaturze podawane liczby ofi ar są różne. Pobóg-Malinowski (op. cit., s. 485) pisze 

o 400 zabitych i 1500 rannych. Suleja (op. cit., s. 354) wymienia liczbę 350 zabitych i ponad 
900 rannych. Według Garlickiego, czerpiącego z Komisji Likwidacyjnej gen. Lucjana Żeligow-
skiego (op. cit., s. 357), zabito 379, a 920 zostało rannych. Te same dane przytacza Czesław 
Witkowski (op. cit., s. 197). U Bohdana Urbankowskiego (op. cit., s. 442) znajdujemy liczbę 
331 poległych, zaś liczby rannych autor nie przytacza. W. Jędrzejewicz, J. Cisek (op. cit., 
s. 20) podają liczbę 330 zabitych, brak liczby rannych. Wszystkie przytoczone dane odnoszą 
się do wszystkich zabitych, a więc zarówno żołnierzy, jak i cywili. 

98  Polish Revolution Spreading Rapidly; Many Die in Fights, „Washington Post”, 15 V 1926, s. 1. 



200 Przemysław Różański

komunikacyjnych, a zwłaszcza brakiem amerykańskich korespondentów na 
miejscu wydarzeń i czerpaniem wiadomości niemal wyłącznie za pośrednic-
twem depesz agencyjnych. Niewykluczone jednak, że stanowiły one odprysk 
rzeczywistych nastrojów i działań dowódców wojskowych lojalnych wobec 
rządu i niepogodzonych z porażką. Na przykład gen. Józef Haller jeszcze 
17 maja propagował organizowanie zaciągów ochotniczych i przeprowadzenie 
mobilizacji wojska na terenie Wielkopolski, aby kontynuować opór wobec 
Piłsudskiego99. 

Kolejny tekst „Washington Post” z 15 maja, zatytułowany President Goes 
to Posen, pogłębiał wspomniany chaos informacyjny, poinformowano w nim 
bowiem o ucieczce samolotem do Poznania prezydenta Wojciechowskiego100. 
Przypomnijmy więc, że rząd, prezydent i kierujący obroną wojskowi 14 maja 
wycofali się pieszo z Belwederu do Wilanowa. Tam prezydent Wojciechowski 
podjął decyzję o złożeniu urzędu101. Gwoli obiektywizmu trzeba zauważyć, że 
dziennik wspomniał o „niepełnych i sprzecznych” (sketchy and confl icting) 
doniesieniach na temat przebiegu konfl iktu w Polsce, napływających z Pragi, 
Wiednia, Berlina i „polskich punktów granicznych”102. „Washington Post” 
wspomniał także o „prywatnych informacjach” (private advices) napływających 
do Berlina na temat proklamacji Piłsudskiego, w której miał on rzekomo 
stwierdzić, że „insurekcja” (insurrection) nie była wymierzona w prezydenta 
Wojciechowskiego, lecz w rząd Witosa. Poza tym Marszałek oznajmił, że 
nie zamierza zmieniać konstytucji103. W rzeczywistości Piłsudski nie wydał 
w trakcie wydarzeń majowych proklamacji. W nocy z 12 na 13 maja wygłosił 
jedynie krótkie oświadczenie dla prasy, w którym wyjaśnił przyczyny, które 
pchnęły go do zbrojnego wystąpienia: „Nie może być w państwie – powiedział 
Marszałek – za wiele niesprawiedliwości względem tych, co pracę swą dla 
innych dają, nie może być w państwie – gdy nie chce ono iść ku zgubie – za 
dużo nieprawości”104. 

W sumie z analizowanego tekstu wyłaniał się pesymistyczny, ale i praw-
dziwy obraz położenia legalnych władz RP. Chociaż garnizony w Poznaniu, 
Lwowie, Krakowie i Przemyślu pozostały lojalne wobec rządu i prezydenta 

99  A. Garlicki, op. cit., s. 362. „Słowo Pomorskie” jeszcze 17 maja drukowało artykuły o goto-
wości armii do walki z Piłsudskim i o Rozwadowskim, który jakoby dowodził wojskami 
rządowymi. Zob. A. Czubiński, Wielkopolska i Pomorze wobec zamachu stanu w maju 
1926 r., „Studia i Materiały do Dziejów Wielkopolski i Pomorza” 1960, t. VI, z. 1 (11), 
s. 174, 178–180. 

100   President Goes to Posen, „The Washington Post”, 15 V 1926, s. 1.
101  J. Rothschild, op. cit., s. 146–151; B. Urbankowski, op. cit., s. 441. Czesław Witkowski 

(op. cit., s. 168–170) pisze, że „perspektywa przedzierania się incognito do stolicy Wielko-
polski wyraźnie nie przypadła mu [tzn. Wojciechowskiemu – P.R.] do gustu”.

102  „Polish frontier points”.  President Goes to Posen, „Washington Post”, 15 V 1926, s. 1.
103  Ibidem, s. 10. 
104  W. Jędrzejewicz, J. Cisek, op. cit., s. 16.



201Przewrót majowy Józefa Piłsudskiego

– pisał „Washington Post” – strajk kolejarzy zniweczył możliwość szybkiego 
przetransportowania żołnierzy do Warszawy. Zgoła odmienny był komuni-
kat AP z Gdańska, w którym poinformowano o oblężeniu Warszawy przez 
cztery korpusy armijne dowodzone przez gen. Rozwadowskiego. Wspomniano 
w nim również o „zażartych bojach” (pitched battles) w Lublinie, których 
w rzeczywistości nie było, a co mogło sugerować, że konfl ikt nie został jeszcze 
rozstrzygnięty. Jednak i w tym tekście poinformowano o rosnącym poparciu 
„klas pracujących” (laboring classes) dla Piłsudskiego, co przejawiało się 
w blokowaniu transportów kolejowych dla Warszawy z wyjątkiem pociągów 
z żywnością105. Zupełnie niewiarygodną informację podano natomiast za 
agencją AP z Wrocławia. Mowa w niej była o przekroczeniu przez litewskie 
siły zbrojne granicy z Polską w celu przyłączenia Wileńszczyzny do Litwy106. 
W tym samym wydaniu dziennika ukazała się także relacja AP z Warszawy. 
W tekście pod nagłówkiem Cabinet Reported Fleeing poinformowano, że cała 
Warszawa – za wyjątkiem Belwederu i sąsiadujących z pałacem budynków – 
znalazła się pod kontrolą wojsk Piłsudskiego. Co więcej, oddziały napływające 
do stolicy z różnych części Polski przyłączały się do zbuntowanych wojsk, 
zasilanych dodatkowo ochotnikami107. 

Większość streszczonych dotychczas tekstów było anonimowymi komu-
nikatami agencyjnymi drukowanymi często in extenso w różnych dzienni-
kach. Na tym tle artykuł Alberta W. Foxa, Germany and Polish Situations 
Causing Concern America, stanowi  pozytywne zaskoczenie108. Nie był bowiem 
zwykłym komunikatem, lecz próbą samodzielnej analizy wydarzeń w Polsce 
i kryzysu gabinetowego w Niemczech, porównania sytuacji politycznej w obu 
państwach, wreszcie próbą prognozy rozwoju wydarzeń. Co znamienne, autor 
artykułu rozpatrywał wypadki majowe w Polsce i kryzys gabinetowy w Niem-
czech109 z punktu widzenia amerykańskich interesów. W ocenie dziennikarza 
jakkolwiek rząd Stanów Zjednoczonych był zaniepokojony wydarzeniami 
w dwu sąsiadujących państwach, to jednak, jak dotąd, interesy jego ojczyzny 
nie ucierpiały. Co więcej, według amerykańskiego dziennikarza przewrót 
Piłsudskiego wprawdzie zawierał w sobie „zarodki” (germs) międzynarodo-
wych problemów, przede wszystkim z powodu ewentualnego zaangażowania 
w sprawy polskie Związku Sowieckiego, jednak publicysta nie wykluczał 
także „pokojowego” (peacefully) zakończenia „wstrząsu” (upheaval), mogącego 

105  President Goes to Posen, „Washington Post”, 15 V 1926, s. 10. 
106  Ibidem. 
107  Cabinet Reported Fleeing, „Washington Post”, 15 V 1926, s. 10.
108    „Washington Post”, 15 V 1926, s. 10. 
109  12 maja, po przegłosowaniu wniosku Deutsche Demokratische Partei (DDP) o dezapro-

bacie dla działań rządu, upadł gabinet Hansa Luthera. Na tym kończy się analogia 
z wydarzeniami w Polsce, ponieważ konsekwencje upadku gabinetu Luthera nie były tak 
poważne, jak upadek rządu Skrzyńskiego w Polsce. Zob. T. Kotłowski, Historia Republiki 
Weimarskiej 1919–1933, Poznań 2004, s. 205; J. Krasuski, op. cit., s. 22.



202 Przemysław Różański

mieć „pożyteczny wpływ na wewnętrzną sytuację w Polsce, która długo była 
niesatysfakcjonująca”110. 

Nie zatrzymując się dłużej nad fragmentami tekstu, w których analizowano 
sytuację w Niemczech, skonkludujmy, że kryzys w Polsce jawił się amerykań-
skiemu żurnaliście jako poważniejszy od niemieckiego. Zdaniem Foxa trudno 
było o jednoznaczną odpowiedź na pytanie o przyczyny „początkowego sukcesu 
Piłsudskiego”111, panowała jednak w Ameryce zgoda, iż sprawy w Polsce szły 
w złym kierunku. Chodziło głównie o złą kondycję ekonomiczną państwa: 
spadek wartości złotego, fatalny stan fi nansów spowodowany m.in. marno-
trawstwem i wydatkami na armię112. Co ciekawe, z artykułu „Washington 
Post” wynika, że przedstawiciele dyplomatyczni innych państw w ojczyźnie 
Jerzego Waszyngtona zajęli wyczekujące stanowisko wobec konfl iktu w Pol-
sce. Czekali bowiem – pisał Fox – aby przekonać się, kto stał za inicjatorem 
i wykonawcą przewrotu oraz czy „polityka koncyliacji” (policy of conciliation) 
będzie kontynuowana. W Stanach Zjednoczonych liczono się także z tym, że 
jedna ze stron konfl iktu w Polsce może podjąć próbę wciągnięcia ZSRR w polski 
spór wewnętrzny i opowiedzenia się po którejś ze stron113. Ostatni scenariusz 
należy uznać za zbyt pesymistyczny i w gruncie rzeczy fałszywy, albowiem 
ewentualne zwrócenie się o pomoc do Związku Sowieckiego w celu rozwiązania 
sporu wewnętrznego w Polsce oznaczało zdradę, co wykraczało poza kalku-
lacje polityczne stron konfl iktu. Z ówczesnych polskich partii politycznych 
jedynie Komunistyczna Partia Polski (KPP) zdolna była do takiego kroku114. 

Tymczasem w wydaniu „New York Timesa” z 15 maja czytelnik znajdował 
potwierdzenie wcześniejszych relacji prasowych o zdecydowanym przechyleniu 
się szali zwycięstwa na stronę Marszałka115. Mimo to dziennik za przesyłką 
radiową z Gdańska, datowaną na 14 maja, poinformował o przygotowaniach 
strony rządowej do odbicia Warszawy z rąk rebeliantów. W tym celu trwała 
koncentracja wojsk w Skierniewicach. Dziennik przewidywał wielką batalię 

110  „salutary effect on the internal situation in Poland, which has long been unsatisfactory”. 
A. Fox, Germany and Polish Situations Causing Concern America „Washington Post”, 
15 V 1926, s. 10. 

111  „Pilsudski’s initial success”. Ibidem. 
112  W rzeczywistości wydatki na armię od momentu wycofania się Piłsudskiego z życia politycz-

nego drastycznie ograniczono. Według Piłsudskiego budżet wojska zmniejszono o połowę. 
Zob. J. Piłsudski, op. cit., t. VIII, s. 333–336. Cięcia wydatków na WP przełożyły się na 
pauperyzację wojskowych i spadek prestiżu armii. Zob. Cz. Witkowski, op. cit., s. 106. 

113  A. Fox, op. cit., s. 10. 
114  Spór polityczny w Polsce w przededniu przewrotu majowego był przedmiotem stałych 

konsultacji KPP z przedstawicielami najwyższych władz ZSRR. Poparcie akcji Piłsud-
skiego, również skonsultowane z Moskwą, wynikało z nadziei na wybuch wojny domowej 
w Polsce, co umożliwiłoby interwencję ZSRR w Polsce. Zob.  B. Musiał,  Przewrót majowy 
1926 r. w oczach Kremla, w: Przewrót majowy 1926 roku w oczach Kremla, red. B. Musiał, 
współpr. J. Szumski, Warszawa 2009, s. 35 i n. 

115  Pilsudski Controls Capital of Poland; Loyalist Outside „New York Times”, 15 V 1926, s. 1. 



203Przewrót majowy Józefa Piłsudskiego

o stolicę państwa 15 maja z udziałem 20 tys. żołnierzy, lotnictwa, czołgów, 
artylerii i „uzbrojonych pojazdów” (armed automobiles)116. Być może powyższe 
informacje były pokłosiem rozkazów gen. Edwarda Hausera, który podczas 
nieobecności Sosnkowskiego w Poznaniu polecił 68 pp i 13 pp wesprzeć walczące 
oddziały rządowe117. Naturalnie wyolbrzymiono w gazecie liczbę koncentrują-
cych się rzekomo w Skierniewicach oddziałów rządowych. Bliższe prawdy były 
natomiast doniesienia o przybyciu z Wilna pułków piechoty i jednego kawalerii 
celem wzmocnienia sił rebeliantów. Dopiero po ich przybyciu i rozładunku 
rankiem 14 maja Piłsudski wznowił działania przeciw oddziałom rządowym118.

Uwadze „New York Timesa” nie uszły także działania lotnictwa rankiem 
14 maja, które w analizowanym tekście nazwano przesadnie „bitwą powietrzną 
nad Warszawą”119. W rzeczywistości nie doszło do żadnej powietrznej batalii, 
choćby dlatego, że zbuntowane oddziały nie dysponowały lotnictwem. Było 
natomiast bombardowanie, którego stolica uniknęła w 1920 r. Jak napisała 
gazeta, piloci popierający rząd i prezydenta podjęli bombardowania Pałacu 
Saskiego, gdzie kwaterę tymczasową ustanowił Piłsudski. Doprecyzujmy, że 
celem bombardowań była Komenda Miasta przy placu Saskim, gdzie mie-
ścił się sztab Piłsudskiego. Zniszczenia wyrządzone przez lotnictwo rządowe 
okazały się niewielkie – skonstatował „New York Times”, co zresztą znajduje 
potwierdzenie w faktach120.

Tymczasem, w ocenie pisma, próby porozumienia między zwaśnionymi 
stronami rozbijały się o żądanie Piłsudskiego bezwarunkowego ustąpienia 
Witosa. Dopiero po jego rezygnacji Marszałek skłonny był do dalszych roz-
mów121. Uwaga niniejsza wymaga komentarza, stawiała bowiem Piłsudskiego 
w fałszywym świetle bezkompromisowego polityka. Było zgoła na odwrót. 
Owszem wystąpienie Piłsudskiego wymierzone zostało w rząd Witosa, lecz 
to Wojciechowski, mimo wielokrotnie ponawianych przez Marszałka propo-
zycji podjęcia pertraktacji, odrzucał je. Bezkompromisowa postawa prezy-
denta wynikała m.in. z jego przekonania o rychłym militarnym zwycięstwie 
oddziałów rządowych nad rebeliantami122. Z kolei Piłsudski był przekonany 
o swoim masowym poparciu zarówno w armii, jak i społeczeństwie – pisał 

116   Ibidem, s. 1.
117  Pułki te nie dotarły do Warszawy. Zob. B. Urbankowski, op. cit., s. 440. 
118  Ibidem; W. Jędrzejewicz, J. Cisek, op. cit., s. 18.
119  „Aerial Battle Over Warsaw” – zdanie jest podtytułem, dlatego w oryginale pisownia dużą 

literą. Zob. P ilsudski Controls Capital of Poland; Loyalists Outside…, s. 1.
120  Rozkaz do bombardowania miasta wydał gen. Rozwadowski. Zob. J. Rothschild, op. cit., 

s. 98; W. Pobóg-Malinowski, op. cit., s. 481–482; W. Suleja, op. cit., s. 347; Cz. Witkowski, 
op. cit., s. 187–193. O uniknięciu bombardowań lotniczych przez Warszawę w 1920 r. zob. 
B.  Urbankowski, op. cit., s. 439. 

121   Pilsudski Controls Capital of Poland; Loyalists Outside…, s. 1. 
122  Były także psychologiczne przyczyny postawy Wojciechowskiego. Prezydent uchodząc za 

„człowieka Piłsudskiego”, tym bardziej starał się podkreślić własną niezależność. Zob. 
B. Urbankowski, op. cit., s. 434. 



204 Przemysław Różański

dziennik. Liczył również na poparcie związków zawodowych i sparaliżowa-
nie przez nie transportów wojska i amunicji dla sił rządowych. Jak wia-
domo, Komendant nie przeliczył się co do własnych przypuszczeń. Wreszcie 
w tym samym artykule „New York Times” nie ustrzegł się podania fałszywej 
informacji o „zabiciu generała Żeligowskiego, zdobywcy Wilna”123. Ponadto 
w dzienniku poinformowano także, że przejęcie przez Piłsudskiego pełnej 
kontroli nad Warszawą jest tylko kwestią godzin124. Tylko niechęć do niepo-
trzebnego przelewania krwi – pisał dziennik – powstrzymywała Marszałka 
przed zdobyciem Belwederu. Wszelako i w tym komunikacie wydrukowano 
nieprawdziwą informację, jakoby Romana Knolla mianowano ministrem 
spraw zagranicznych w nowym rządzie125.

Niewiarygodny przekaz o zbliżającej się wielkiej batalii o Warszawę, wydru-
kowany w jednym ze streszczonych wyżej tekstów „New York Timesa”, powtó-
rzony został również przez „Chicago Daily Tribune” w wydaniu z 15 maja126. 
Także i tu wspomniano o Skierniewicach jako miejscu wielkiej koncentracji 
wojsk rządowych przed zbliżającą się decydującą rozgrywką127. 

Generalnie – pisał dziennik – poparcie dla Piłsudskiego z jednej strony 
i rządu Witosa z drugiej przebiegało wzdłuż linii Kraków–Łódź, przy czym 
Polska na wschód od tej linii popierała Piłsudskiego (za wyjątkiem garni-
zonów we Lwowie i w Brześciu nad Bugiem). Natomiast zachodnia Polska 
opowiedziała się po stronie rządu i prezydenta. Mimo to, w ocenie pisma, 
siły Piłsudskiego „gwałtownie” wzrastały w rezultacie opowiadania się po 
jego stronie coraz to nowych oddziałów WP. Na przykład 35 pułk piechoty – 
pisał dziennik – zbuntował się przeciw legalnym władzom i opanował Łódź. 
Dodajmy, że istotnie garnizon łódzki opowiedział się po stronie Marszałka 
w toczącym się konfl ikcie128. Amerykański dziennik posłużył się konkretnym, 
nieprawdziwym zresztą, przykładem pokazującym, jak rząd próbował zapo-
biec przechodzeniu oddziałów wojska na stronę Marszałka. I tak 14 maja 
oddziały rządowe wysadziły most na Bugu, aby uniemożliwić przyłączenie się 
garnizonu białostockiego do oddziałów Piłsudskiego w stolicy129. Literatura 
przedmiotu milczy na ten temat. W artykule powtórzono także nieprawdziwą 

123  „the killing of General Zeligowski, the conqueror of Vilna”. Zob. Pilsudski Controls Capital 
of Poland; Loyalists Outside…, s. 1. 

124  Pilsudski Report of Conditions, „New York Times”, 15 V 1926, s. 4. 
125  Ibidem, s. 4. W gabinecie Kazimierza Bartla, wyłonionym 15 maja po ustąpieniu Witosa, 

kierownikiem MSZ mianowano Augusta Zaleskiego. Formalnie urząd ministra objął on 
dopiero 25 czerwca, co wynikało z wahań Piłsudskiego, który początkowo chciał uczynić 
szefem dyplomacji Janusza Radziwiłła. Knoll otrzymał stanowisko wiceministra w MSZ. 
Zob. W. Jędrzejewicz, J. Cisek, op. cit., s. 19; J. Krasuski, op. cit., s. 43 (przypis 7). 

126   40,000 Battle For Warsaw, „Chicago Daily Tribune”, 15 V 1926, s. 1. 
127  Ibidem. 
128  Po stronie Piłsudskiego jako pierwszy opowiedział się gen. Stanisław Nałęcz-Małachow-

ski, dowódca 10 DP. Zob. Cz. Witkowski, op. cit., s. 179–181; A. Garlicki, op. cit., s. 351.
129   40,000 Battle For Warsaw…, s. 1. 



205Przewrót majowy Józefa Piłsudskiego

informację, jakoby prezydent Wojciechowski odleciał ze stolicy w nieznanym 
kierunku. Podobnie uczynili – stwierdził dziennik – minister spraw wojsko-
wych i „minister fi nansów”, choć nie było takiego resortu w rządzie Witosa. 
Ministrowie odlecieli do Poznania w celu przygotowania „kampanii przeciw 
dyktatorowi”130, natomiast Witos wraz z pozostałymi członkami gabinetu 
najprawdopodobniej przebywał w Kaliszu – oznajmiło chicagowskie pismo. 
Obraz ewakuujących się samolotami władz państwa mógł przemawiać do 
wyobraźni, jednak zawierał w sobie tylko cząstkę prawdy. Witos i członkowie 
jego gabinetu 14 maja znajdowali się w Belwederze, który opuścili o 15.30, 
aby udać się do Wilanowa, do którego dotarli po ok. dwóch godzinach marszu. 
W gronie tym znajdował się również minister spraw wojskowych gen. Juliusz 
Malczewski131. Nie mógł więc, jak napisano w korespondencji „Chicago Daily 
Tribune, udać się do Poznania, aby organizować dalszy opór przeciw zbun-
towanym oddziałom. Natomiast dzień wcześniej, 13 maja w Poznańskiem 
w istocie znalazło się dwóch ministrów, a generałowie Józef Haller i Józef 
Dowbor-Muśnicki zaproponowali tworzenie zaciągów ochotniczych do obrony 
rządu132. Stąd być może wzięły się opowieści o lotniczej ewakuacji Witosa 
i Wojciechowskiego z oblężonego Belwederu. 

Interesującą uwagę – bo pokazującą opaczne rozumienie intencji Mar-
szałka, gdy 12 maja podejmował decyzję o rozpoczęciu zbrojnej demonstracji 
– przyniósł komunikat Chicago Tribune Press Service z Rygi. Uznano w nim 
bowiem, że jednym z najbardziej doniosłych problemów, jakie zamierzał 
rozwiązać Piłsudski po przejęciu władzy, była reforma rolna133. W Polsce 
rzeczywiście, w przeciwieństwie do państw bałtyckich, reformy takiej nie 
przeprowadzono. Jednak reforma rolna nie była nigdy celem samym w sobie 
działalności publicznej Piłsudskiego, tym bardziej w maju 1926 r.134 Osobną 
kwestię stanowi to, czy przy ówczesnej strukturze społecznej Polski, prze-
ludnieniu wsi i słabości przemysłu możliwe było zaspokojenie głodu ziemi na 
wsi135. Natomiast po przewrocie Marszałek zbliżył się do kół konserwatywno-
-ziemiańskich, czego symbolicznym wyrazem stała się jego wizyta w siedzibie 
Radziwiłłów, Nieświeżu, 24–25 X 1926 r.136 

Na uwagę zasługuje także komunikat „Chicago Daily Tribune” z Berlina, 
w którym poinformowano o „wielkiej antypiłsudczykowskiej” demonstracji 

130  „the campaign against the dictator”. Ibidem. 
131  Cz. Witkowski, op. cit., s. 168; B. Urbankowski, op. cit., s. 441. 
132  W. Suleja, op. cit., s. 351.
133   40,000 Battle For Warsaw…, s. 1.
134  Mimo to pewne działania na rzecz reformy rolnej po przewrocie majowym podjęto: „znie-

siono serwituty, rozpoczęto akcję komasacyjną i parcelacyjną w szerszej skali”. W. Pobóg-
-Malinowski, op. cit., s. 503–504.

135  Z. Landau, W. Roszkowski, Polityka gospodarcza II RP i PRL, Warszawa 1995, s. 32–39, 
177–184. 

136  A. Garlicki, op. cit., s. 411–412; B. Urbankowski, op. cit., s. 449. 



206 Przemysław Różański

w Poznaniu 13 maja. Zdaniem dziennika wielu mówców nawoływało w czasie 
manifestacji do secesji Poznania od reszty terytorium Polski i utworzenia 
wraz z Wolnym Miastem Gdańskiem niezależnego państwa137. W istocie 
w okresie wydarzeń majowych do głosu doszły hasła zwolenników autonomii 
Pomorza i Wielkopolski czy wręcz oderwania tych dzielnic od Rzeczypospolitej. 
Akceptowano również zamysły gen. Józefa Hallera i gen. Józefa Dowbor-Mu-
śnickiego kontynuowania zbrojnej walki przeciw Piłsudskiemu. W związku 
z tymi nastrojami uaktywniła się również mniejszość niemiecka w Polsce, 
zamieszkująca tereny dawnego zaboru pruskiego. Wojewoda pomorski Sta-
nisław Wachowiak raportował o antypolskich demonstracjach i ćwiczeniach 
wojskowych zorganizowanych przez lokalne społeczności niemieckie w mia-
stach położonych przy granicy z Rzeszą, jak Kościerzyna, Działdowo, Gniew 
i Wejherowo oraz w nadgranicznych miejscowościach na terenie Rzeszy, 
zarówno po wschodniej, jak i zachodniej stronie granicy z Polską. Większość 
Niemców w Polsce zajęła jednak postawę wyczekującą, choć na spotkaniach 
prywatnych lub zebraniach organizacji niemieckich w Polsce z radością przy-
jęto nastroje separatystyczne wśród części społeczeństwa polskiego Pomorza 
i Wielkopolski138.

O zdobyciu Belwederu przez oddziały Piłsudskiego wieczorem 14 maja 
„Los Angeles Times” poinformował nazajutrz139. Informacja o tym wydarzeniu 
pochodziła od berlińskiej placówki Polskiej Agencji Telegrafi cznej (PAT)140. 
Za nią także podał dziennik wiadomość o lotniczej ewakuacji Wojciechow-
skiego w „nieznanym kierunku”141. Odnotujmy w tym miejscu, że bezpośred-
nio po zajęciu Belwederu przez oddziały Marszałka miejsce pobytu władz 
Rzeczypospolitej rzeczywiście nie było znane, to zaś mogło się przyczynić 
do tworzenia domysłów o miejscu ich pobytu. Dopiero późnym wieczorem, 
po osobistym zawiadomieniu Piłsudskiego przez marszałka sejmu Macieja 
Rataja o dymisji rządu i prezydenta RP, wątpliwości co do ich miejsca 
pobytu zniknęły142. Tych i innych omyłek prasowych być może dałoby się 
uniknąć, gdyby nie „odcięcie Warszawy od reszty świata”143 – że posłużymy 
się sformułowaniem „Los Angeles Timesa”. Gazeta przyznała, że informa-
cje o Polsce docierające do europejskich stolic były skąpe, jednak niektóre 
błędne wiadomości wynikały raczej z ignorancji amerykańskich żurnalistów 
aniżeli braku korespondentów w Warszawie. Do takich należy wiadomość 

137  „independent corridor state allied with Dantzig”. 40,000 Battle For Warsaw…, s. 1.
138  A. Czubiński, op. cit., s. 196–199; J . Szczepański, Niemcy wobec zamachu majowego 1926 

roku w Polsce, w: Zamach stanu Józefa Piłsudskiego 1926 roku, red. M. Sioma, Lublin 
2007, s. 87–88; Cz. Witkowski, op. cit., s. 209–210.

139   Rebels Hold Warsaw, „Los Angeles Times”, 15 V 1926, s. 1. 
140  Ibidem. 
141  „to unknown destination”. Ibidem. 
142  W. Suleja, op. cit., s. 351.
143  „Warsaw is shut off from the rest of the world”. Rebels Hold Warsaw..., s. 1. 



207Przewrót majowy Józefa Piłsudskiego

„Los Angeles Timesa”, jakoby gen. Haller – rzekomo koncentrujący wojska 
u bram Warszawy – w czasie Wielkiej Wojny „zorganizował Polski Legion 
w Stanach Zjednoczonych”144. W rzeczywistości Józef Haller miał udział 
w zorganizowaniu Armii Polskiej we Francji, do której rekrutowano Pola-
ków, m.in. mieszkających w Stanach Zjednoczonych. Poza tym Józef Haller 
przebywając wówczas w Poznańskiem, nie mógł organizować odsieczy dla 
wojsk rządowych w okolicach Warszawy. Natomiast jego kuzyn Stanisław, 
także zaangażowany po stronie legalnych władz w toczącym się konfl ikcie, 
14 maja podobnie jak inni wysocy ofi cerowie, prezydent i członkowie gabinetu 
Witosa znalazł się w Wilanowie i na tym zakończyła się jego rola szefa sztabu 
sił rządowych. 

Wiadomość o koncentrowaniu sił lojalnych wobec rządu i prezydenta, 
tym razem przez Stanisława Hallera, powielił na pierwszej stronie dziennik 
„Atlanta Constitution” w wydaniu z 15 maja145. Tutaj również poinformo-
wano o próbach zadania klęski wojskom Piłsudskiego na przedmieściach 
Warszawy przez gen. Sikorskiego albo o rosnącym w społeczeństwie poparciu 
dla rządu146. Było zgoła na odwrót: akcja Piłsudskiego spotkała się z popar-
ciem społeczeństwa zniechęconego do rządów przedmajowych. Co więcej, 
obecność mieszkańców Warszawy na ulicach i demonstrujących poparcie 
dla Marszałka, a nawet czynnie pomagających jego oddziałom budowała 
poczucie przewagi moralnej Piłsudskiego i jego zwolenników w trwającym 
bratobójczym konfl ikcie. Dziennik wydrukował także opowieść o lotniczej 
ewakuacji prezydenta, okraszając ją pewnymi szczegółami: prezydent i „jego 
ministrowie” (his ministers) mieli odlecieć sześcioma samolotami do prywat-
nego domu Wojciechowskiego. Podobnie nieprawdziwy był opis „desperackiej” 
walki „narodowego bohatera” Piłsudskiego z otaczającymi Warszawę wojskami 
rządowymi. Informację tę wydrukowano jako śródtytuł artykułu147. Z kolei 
powołując się na anonimowego, „naocznego świadka” wydarzeń, gazeta 
stwierdziła, że położenie Piłsudskiego z godziny na godzinę staje się coraz 
bardziej „niepewne” (precarious). Wyliczone błędy są o tyle zaskakujące, że 
ukazały się w wydaniu pisma z 15 maja, w oparciu o korespondencję z tego 
samego dnia, a więc po dymisji rządu i Wojciechowskiego.

Zważywszy na streszczone wyżej komunikaty wydrukowane w „Atlanta 
Constitution” z 15 maja, czytelnicy dziennika mogli poczuć się zaskoczeni 
relacją z przebiegu konfl iktu w Polsce, wydrukowaną w dniu następnym. 
Otóż w wydaniu gazety z 16 maja poinformowano o sformowaniu w Polsce 
nowego rządu, „podległego” (subservient) Piłsudskiemu. Nowym premierem 

144  „organized the Polish Legion in the United States in the World War”. Ibidem, s. 3. 
145  Loyal Troops Force Fighting in Pole Capital, „Atlanta Constitution”, 15 V 1926, s. 1.
146  Ibidem. 
147  „Marshal Pilsudski National Hero, Fights Desperately Against Army Surronding Warsaw”. 

Loyal Troops Force Fighting in Pole Capital…, s. 1. 



208 Przemysław Różański

został „profesor Edmund Bartel, były minister kolei”148 – pisał dziennik. 
Przypomnijmy, że dzień wcześniej czytelnicy dziennika mogli dowiedzieć się 
o „desperackiej walce” Piłsudskiego z otaczającymi stolicę oddziałami wiernymi 
rządowi, dzień później zaś czytali w tym samym piśmie o wymuszonej przez 
Piłsudskiego dymisji Witosa i Wojciechowskiego oraz utworzeniu nowego gabi-
netu na czele z Kazimierzem (a nie Edmundem) Bartlem. Gazeta wspomniała 
także o „niejasnej” (not clear) pozycji Marszałka w nowej sytuacji politycznej. 
Mógł on – pisał dziennik – zostać nowym prezydentem państwa, premierem 
lub głównodowodzącym armii. Trochę dziwi, że dziennik poinformowawszy 
o sformowaniu gabinetu przez Bartla, nie wspomniał o objęciu w nim teki 
ministra spraw wojskowych przez Piłsudskiego. Natomiast co do jednego 
dziennik na pewno się nie mylił: nie było wątpliwości, że inicjator przewrotu 
majowego w Polsce kontrolował sytuację polityczną w tym kraju149. 

Podobnie uważał „Los Angeles Times”, który w wydaniu z 16 maja na 
pierwszej stronie pisma nazwał Piłsudskiego dyktatorem i „panem sytuacji” 
(master of the situation) w Polsce150. Mimo to – pisał dziennik – zagadką 
intrygującą europejskich polityków był dalszy obrót spraw w Rzeczypo-
spolitej. Satysfakcja spowodowana zakończeniem konfl iktu wewnętrznego 
w Polsce łączyła się w tym wypadku z obawą związaną z powrotem do wła-
dzy polityka, którego uznawano w przeszłości – jak stwierdził dziennik – za 
antyfrancuskiego. W przytoczonej przez „Los Angeles Timesa” opinii dawne 
polityczne antypatie Piłsudskiego mogły stanowić problem z uwagi na sojusz 
polsko-francuski. Wypada dodać, że powyższe opinie opierały się na fałszy-
wych przesłankach, wszak architektem sojuszu Paryż–Warszawa z 1921 r. 
był Naczelnik Państwa. Być może opinia o rzekomo antyfrancuskiej niegdyś 
linii politycznej Piłsudskiego – nazwanego w dzienniku „liderem socjalistów” 
(Socialist leader) – stanowiła reminiscencję współpracy Komendanta z pań-
stwami centralnymi w czasie I wojny światowej, do kryzysu przysięgowego 
w lipcu 1917 r. 

Niepewność co do dalszego rozwoju sytuacji politycznej w Polsce ilustrują 
także inne, skrajne oceny Piłsudskiego formułowane w stolicy Francji, a przy-
toczone w analizowanym artykule. Według jednych inicjator wojskowego 
przewrotu był szczerym demokratą, który pragnął jak najlepiej dla swojego 
kraju, według innych zaś przewrót majowy obliczony został na zniweczenie 
polskich starań o stałe miejsce w Radzie Ligi Narodów151. Nieprawdziwości 
tej oceny nie trzeba dowodzić, choć rzeczywiście Piłsudski nie był entuzjastą 
genewskiej organizacji152. Trafniejsze natomiast okazały się oceny sytuacji 

148  „Professor Edmund Bartel, former minister of railways”. Professor Forms Polish Cabinet 
as Fighting Ends, „Atlanta Constitution”, 16 V 1926, s. 1. 

149  Ibidem. 
150   Pilsudski Dictator, „Los Angeles Times”, 16 V 1926, s. 1. 
151  Ibidem, s. 16. 
152  W. Pobóg-Malinowski, op. cit., s. 505–506 (także przypisy 37, 38). 



209Przewrót majowy Józefa Piłsudskiego

wewnątrzpolitycznej Polski przytoczone przez kalifornijski dziennik. Mimo 
ustąpienia Witosa i Wojciechowskiego Piłsudski, kontrolujący w istocie 
gabinet Bartla, stanął wobec tego samego problemu politycznie podzielonego 
parlamentu, z którym wcześniej zetknął się premier Aleksander Skrzyński. 
Chyba że – dywagował anonimowy autor tekstu – Piłsudski postanowi „radzić 
sobie” (get along) bez poparcia parlamentu153. 

Spekulacje co do dalszej sytuacji politycznej w Polsce oraz możliwości 
podjęcia przez Piłsudskiego antyfrancuskiej polityki pojawiły się także 
w „Washington Post” z 16 maja154. Stołeczny dziennik wydrukował in extenso 
komunikat identyczny w treści z komunikatem zamieszczonym w „Los 
Angeles Timesie” i streszczonym wyżej. Z kolei w komunikacie z Warszawy, 
znajdującym się w tym samym tekście, poinformowano o pogrzebie „nieokre-
ślonej liczby martwych”155, którzy zginęli podczas walk w Warszawie. Mogło 
to oznaczać – oznajmił dziennik – albo objęcie liczby zabitych cenzurą, albo 
brak dokładnych danych co do liczby ofi ar przewrotu. Według nieofi cjalnych 
szacunków, przytoczonych przez „Washington Post”, w majowych walkach 
w stolicy Polski zginęło od 20 do 200 osób. 

W analizowanym tekście poinformowano również o sformowaniu nowego 
gabinetu przez Kazimierza Bartla, przechrzczonego w dzienniku na Karola 
(Charles). Pismo trafnie napisało, że tekę ministra spraw zagranicznych objął 
August Zaleski, a ministra spraw wojskowych – Piłsudski. Stołeczny dziennik 
nie pominął – w przeciwieństwie do wcześniej zanalizowanych gazet – roli 
marszałka sejmu Rataja, który pośredniczył między prezydentem a Piłsud-
skim w rozwiązaniu kryzysu i to on o 1 w nocy 15 maja odebrał dymisję 
konstytucyjnych władz Rzeczypospolitej Polskiej156. 

Także „New York Times” w wydaniu z 16 maja powtórzył literalnie za AP 
informacje dotyczące powołania nowego rządu. Niestety uczynił to w sposób 
niechlujny, przekręcając nazwiska, a nawet piastowane urzędy. Na przykład 
połączył w jedno dwa ministerstwa i nazwiska kierujących nimi polityków. 
W rezultacie powstał językowy dziwoląg: „Jurkewicz Cults Lowski-Pomor-
ski, Minister of Labor”157. W rzeczywistości Stanisław Jurkiewicz objął tekę 
Ministerstwa Pracy i Opieki Społecznej, a Józef Mikułowski-Pomorski został 
ministrem wyznań religijnych i oświecenia publicznego158. Przekręcono także 

153  Pilsudski Dictator, „Los Angeles Times”, 16 V 1926, s. 1, 16. 
154  Dictator Pilsudski Rules All Poland; Opposed To France, „Washington Post”, 16 V 1926, 

s. M1.
155  „uncounted dead”. Ibidem, s. 29. Uncounted dead oznaczać może „niezliczonych mar-

twych”, a więc bardzo dużą liczbę. Jednak z kontekstu komunikatu wynika, że chodzi 
o nieustaloną liczbę zabitych. 

156  Ibidem. O roli Rataja zob. W. Suleja, op. cit., s. 351. 
157   Polish President Resigns To Marshall, „New York Times”, 16 V 1926, s. 5. 
158  Cz. Witkowski, op. cit., s. 218–219; W. Pobóg-Malinowski, op. cit., s. 491 (przypis 10); 

A. Garlicki, op. cit., s. 360. 



210 Przemysław Różański

nazwisko ministra skarbu Gabriela Czechowicza, którego ochrzczono mia-
nem: „Gzochwicz, Minister of Finance”. Podobnych pomyłek w nazwiskach 
ministrów nowego gabinetu pojawiało się więcej. Nie był to problem tylko 
„New York Timesa” i nie ograniczał się tylko do tego okresu, bowiem do 
wyjątków należą przykłady poprawnej pisowni polskich nazwisk w prasie 
amerykańskiej w okresie międzywojennym. 

Streszczony wyżej tekst „New York Timesa” z 16 maja nie był jedynym 
poświęconym przewrotowi majowemu. W komunikacie AP z Genewy dzien-
nik poinformował o odczuciu ulgi w LN na wieść o zakończeniu konfl iktu 
w Polsce159. Satysfakcja w kołach ligowych wynikała z obawy o destabilizację 
Polski. Ponadto LN obawiała się, że Litwa korzystając z kłopotów Polski, 
mogłaby podjąć próbę zajęcia „byłego litewskiego miasta Wilno”160. 

Zamieszczona w tym samym wydaniu pisma notatka AP z Paryża mogła 
wywołać pewną konsternację, ponieważ podano w niej informacje sprzeczne 
z wyżej przytoczonymi. Oznajmiono bowiem, że Marszałek nie zamierzał 
partycypować w nowo tworzonym gabinecie, ograniczając się jedynie do 
współpracy przy jego konstruowaniu161. Jak to pogodzić z uwagami wydru-
kowanymi w innych tekstach tego samego wydania „New York Timesa”, 
w których mowa że Piłsudski zdecydował się na objęcie w gabinecie Bartla 
teki ministra spraw wojskowych? Poza tym – pisał dziennik – Marszałek 
zamierzał „stabilizować” (stabilize) armię, której warszawski garnizon miał 
„chronić” (ward) stolicę przed „kontrrewolucją” (counter-revolution), przy-
gotowywaną rzekomo w Poznaniu przez Sikorskiego i Józefa Hallera162. 
Ostatnia informacja czy raczej dezinformacja była pokłosiem utrzymywania 
się antypiłsudczykowskich nastrojów w Wielkopolsce.

O ustanowieniu przez Piłsudskiego nowego gabinetu i „uspokojeniu Polski” 
mogli się dowiedzieć czytelnicy „Chicago Daily Tribune” 16 maja163. Rząd 
został „wybrany” (selected) przez Marszałka – oznajmiło pismo, nie wymie-
niając wszakże nazwisk poszczególnych ministrów. Dziennik poinformował 
także, że generałowie Haller i Sikorski po fi asku mobilizacji armii pod ich 
sztandary zrezygnowali z dalszej walki przeciwko Piłsudskiemu. Na uwagę 
zasługuje wzmianka, jakoby Piłsudski wysłał do wschodnich części państwa 
ofi cerów z misją zapewnienia Ukraińców i Białorusinów, że nowy rząd będzie 
„«chronił ich praw jako mniejszości w prawdziwie demokratycznym duchu»”164. 

Piątego dnia od rozpoczęcia przewrotu majowego sytuację w Polsce nadal 
opisywano na pierwszych stronach gazet po drugiej stronie Atlantyku. W kore-
spondencji z Warszawy pióra Lincolna Eyre’a, wydrukowanej w „New York 

159  League Informed of Coup, „New York Times”, 16 V 1926, s. 5. 
160  „former Lithuanian city of Vilna”. Zob . ibidem. 
161  Report Counterplot Fomenting, „New York Times”, 16 V 1926, s. 5. 
162  Ibidem. 
163  Dictator Sets Up Cabinet; Calms Poland, „Chicago Daily Tribune”, 16 V 1926, s. 1. 
164  „protect their rights as minorieties in the true democratic spirits”. Ibidem. 



211Przewrót majowy Józefa Piłsudskiego

Timesie” z 17 maja, Piłsudski nazwany został „niekwestionowanym panem 
Polski”165. Amerykański dziennikarz zwrócił uwagę na gwałtowne „stopnienie” 
(melting away) wojsk rządowych, ponieważ w większości opowiedziały się one 
po stronie Piłsudskiego, a w konsekwencji umożliwiły zdobycie przez niego 
pełnej władzy w państwie. Podana przez Eyre’a liczba 210 śmiertelnych ofi ar 
walk stoczonych na ulicach stolicy ciągle była mniejsza od rzeczywistej166. Naj-
ważniejszą informację, jaką mogli odnaleźć w analizowanym artykule czytelnicy 
„New York Timesa”, stanowiła konstatacja, iż nie było intencją Piłsudskiego 
zaprowadzenie w kraju dyktatury, a jedynie odsunięcie od władzy premiera 
Witosa, którego rząd postrzegano jako słaby, skorumpowany i szkodliwy dla 
obronności państwa. Zwłaszcza wobec ostatniej kwestii Marszałek nie mógł 
pozostać obojętnym. W dalszej części artykułu jego autor opisał ewakuację 
prezydenta Wojciechowskiego i Witosa wraz z otoczeniem z Belwederu do 
Wilanowa, złożenie dymisji przez prezydenta RP i jego wyjazd do Spały, 
w którym więcej było „pośpiechu aniżeli godności”167 – jak ujął rzecz Eyre. 
W artykule podano również nieprawdziwą informację, jakoby były premier 
Wincenty Witos został aresztowany168.

W wydaniu „New York Timesa” z 17 maja ukazała się także krótka, lecz 
warta odnotowania notatka z Waszyngtonu, stanowiąca streszczenie oświad-
czenia Ambasady RP w Waszyngtonie na temat wydarzeń w Polsce. Nie było 
celem przewrotu – pisał dziennik za komunikatem ambasady – obalenie 
konstytucji i społeczno-politycznego porządku w Polsce. Faktycznie amba-
sador Rzeczypospolitej Jan Ciechanowski, mimo że związany z poprzednim 
premierem i szefem dyplomacji Aleksandrem Skrzyńskim, w rozmowach 
z amerykańskimi ofi cjelami tonował nastroje, uznając słusznie nadrzędność 
interesu państwa nad politycznymi zmianami zachodzącymi w Polsce169. Ame-
rykański dziennik poinformował także o dementi polskiej ambasady wobec 
pojawiających się w prasie doniesień o rzekomo antyfrancuskim nastawieniu 
Piłsudskiego170. 

W tym samym dzienniku problem polityki zagranicznej Polski po zama-
chu majowym stał się głównym tematem artykułu Edvina L. Jamesa171. 
Według dziennikarza zasadniczy problem sprowadzał się do odpowiedzi na 
pytanie, czy Rzeczpospolita będzie kontynuować dotychczasową profrancu-
ską politykę zagraniczną, czy też stanie się ona „bardziej niezależna” (more 

165  „the undisputed master of Poland”. Pilsudski Turns to Count Skrzynski As Foreign  Minister, 
„New York Times”, 17 V 1926, s. 1. 

166  Ibidem. 
167  „more haste than dignity”. Ibidem, s. 6. 
168  Ibidem, s. 1. 
169   H. Parafi anowicz, Amerykańskie echa zamachu majowego, w: Zamach stanu Józefa Pił-

sudskiego 1926 roku, red. M. Sioma, Lublin 2007, s. 144–145.
170  Denies anti-French Move, „New York Times”, 17 V 1926, s. 6. 
171  E.L. James, Paris Waits on Events, „New York Times”, 17 V 1926, s. 6. 



212 Przemysław Różański

independent) lub proniemiecka. Zdaniem autora tekstu pytanie to nurtowało 
nie tylko Quai d’Orsay, lecz wszystkie ministerstwa spraw zagranicznych 
w Europie. Uzasadnieniem dla tego rodzaju wątpliwości miał być rzekomo 
bardziej przyjazny – aniżeli polityków sprawujących władzę w Polsce przed 
przewrotem – stosunek Marszałka do Niemiec. 

Dalej nastąpiły w tekście dywagacje dziennikarza na temat ewentualnego 
zwrotu w polskiej polityce zagranicznej. Na przykład wyemancypowanie się 
Warszawy spod kurateli Paryża mogło skłonić do podobnego kroku państwa 
małej ententy, które były „poirytowane francuską kuratelą”172. Poza tym 
rozczarowanie Polski w związku z nieuzyskaniem stałego miejsca w Radzie 
LN mogło zostać wykorzystane przez Piłsudskiego do wzniecenia antyfran-
cuskich nastrojów – oznajmił amerykański publicysta. Francja bowiem na 
konferencji w Locarno obiecała Polsce stałe miejsce w Radzie – stwierdził 
James – lecz po konferencji genewskiej, w marcu 1926 r., stało się jasne, 
że wobec analogicznych starań Berlina kandydatura Warszawy została 
odrzucona. Niemcy i Polska rzeczywiście zabiegały o stałe miejsce w Radzie 
LN. W przypadku Niemiec usiłowania o przyjęcie do genewskiej organizacji 
łączyły się z jednoczesnym przystąpieniem do Rady LN. Mocarstwa mając do 
wyboru Berlin i Warszawę, wskazały silniejsze państwo, o kluczowym zna-
czeniu w Europie173. Wreszcie amerykański dziennikarz słusznie postrzegał 
przewrót majowy jako element większej całości: kryzysu demokracji w Europie 
w latach dwudziestych. Jako przykład na poparcie swych uwag Edwin James 
przypomniał sytuację polityczną w Hiszpanii, Włoszech i Grecji174. 

Z kolei, jak wynika z komunikatu AP z Moskwy, w kołach ofi cjalnych 
ZSRR wydarzenia w Warszawie nie wzbudziły większych emocji. Czynniki 
ofi cjalne tego państwa nie podzielały obaw o możliwość podjęcia przez Piłsud-
skiego na nowo ekspansywnej polityki wschodniej175. W stolicy sowieckiego 
imperium uznano, że przywódca Rzeczypospolitej dostrzegał przewagi eko-
nomiczne płynące z pokojowej koegzystencji Polski ze wschodnim sąsiadem 
nad korzyściami wynikającymi z ewentualnej realizacji dawnych koncepcji 
wschodnich176. 

O sytuacji w Warszawie po wojskowym przewrocie na pierwszej stronie 
wydania z 17 maja poinformował swoich czytelników „Chicago Daily Tribune”, 
piórem Floyda Gibbonsa177. Według autora korespondencji Piłsudski rządził 
niepodzielnie stolicą Polski, która zdążyła powrócić do normalnego rytmu 
życia. „Rewolta, bunt, zdrada, zażarty bój, przegrana i zwycięstwo”178, które 

172  „chafi ng under Frenche tutelage”. Ibidem. 
173  Niemcy stały się członkiem LN 10 IX 1926 r. Zob. H. Korczyk, op. cit., s. 155–189, 324. 
174  E.L. James, op. cit., s. 6.
175  Soviet Maintains Reserve, „New York Times”, 17 V 1926, s. 6. 
176   Ibidem. 
177  F. Gibbons, Warsaw Is Calm Following Revolt, „Chicago Daily Tribune”, 17 V 1926, s. 1. 
178  „revolt, mutiny, treachery, a pitched battle, defeat, and victory”.  Ibidem.



213Przewrót majowy Józefa Piłsudskiego

stały się udziałem wielkiego miasta, odeszły do przeszłości – pisał dziennikarz. 
16 maja stolica Polski była „olśniewająca” (brilliant) w „powodzi majowego 
słońca”179. Ulice i parki „pulsowały życiem, ruchem i kolorem”180, w mieście 
panował spokój, a zamach stanu był faktem dokonanym. Taki sielankowy 
obraz wyłaniał się z tekstu amerykańskiego dziennikarza. Był to wstęp do 
próby odtworzenia burzliwych dni przewrotu majowego. Całość tworzyła 
mieszaninę faktów, domysłów i informacji mniej lub bardziej prawdziwych 
zebranych w Warszawie przez amerykańskiego korespondenta. Na przykład 
opis spotkania Piłsudskiego z Wojciechowskim na moście Poniatowskiego oraz 
streszczenie ich krótkiej rozmowy należy uznać za fi kcję, ponieważ, z braku 
świadków, nie ma pewności co do jej treści181. 

Wątki dotyczące przewrotu majowego poruszono jeszcze w dwóch innych 
tekstach w „Chicago Daily Tribune” z 17 maja. Jeden z nich był w istocie 
krótką notatką, w której streszczono „ofi cjalne oświadczenie”182 poselstwa RP 
w Waszyngtonie, iż „zastąpienie” (replacement) rządu Witosa przez nowy, 
tymczasowy pod przywództwem Piłsudskiego odbyło się bez pogwałcenia 
konstytucji. W drugim poinformowano o odlocie marszałka senatu Wojciecha 
Trąmpczyńskiego do Poznania w celu pomocy gen. Stanisławowi Hallerowi 
przy organizacji powszechnego oporu przeciw Piłsudskiemu183. Według nie-
potwierdzonych relacji – pisał chicagowski dziennik – Haller organizował 
8 tys. żołnierzy oraz uzbrojonych cywili do marszu na Warszawę. Gazeta 
nie wiedziała, czy marsz wojska z Hallerem na czele rozpocznie się natych-
miast, czy może w ciągu paru dni184. Zatem czytelnicy najpoczytniejszego 
amerykańskiego dziennika mogli nabrać przekonania, że kryzys w Polsce nie 
został zażegnany, a państwu grozi wręcz wojna domowa. Sprostujmy więc, 
że gen. Stanisław Haller w owym czasie nie mógł podjąć działań wojskowych 
przeciwko Marszałkowi, ponieważ przebywał w hotelu Bristol w Warszawie, 
w którym go internowano po zwycięstwie Piłsudskiego185. Zapewne pomylono 

179  „the fl ood of May sunshine”. Ibidem. 
180  „pulsate with life, action, and color”. Ibidem. 
181  Ibidem, s. 6. Najbardziej znana wersja rozmowy na tzw. Trzecim Moście pochodzi z notatki 

Wojciechowskiego. Zob.  N. Wójtowicz, „Rewolucja bez żadnych rewolucyjnych konsekwen-
cji?” – przewrót majowy widziany z polskiej perspektywy, w: Przewrót majowy 1926 roku 
w oczach Kremla..., s. 60–61. 

182  „offi cial statement”. Constitution of Poland Unviolated By Revolt, Claim, „Chicago Daily 
Tribune”, 17 V 1926, s. 3. 

183  Haller Organizes Army For Attack On Poland’s Dictator, „Chicago Daily Tribune”, 17 V 
1926, s. 3.

184  Ibidem. 
185  Generałowie Stanisław i Józef Haller po przewrocie majowym zostali na własną prośbę 

zwolnieni z wojska. Zob. P. Wieczorkiewicz, O polityce personalnej wobec najwyższych 
kadr dowódczych w Wojsku Polskim po zamachu majowym, w: Zamach stanu Józefa 
Piłsudskiego 1926 roku, Lublin 2007, s. 365. O internowaniu S. Hallera w Bristolu zob. 
W. Suleja, op. cit., s. 355. 



214 Przemysław Różański

go z jego kuzynem Józefem, który – o czym wspomniano w niniejszym arty-
kule – nosił się z zamiarem mobilizacji ochotników na terenie Wielkopolski. 
Natomiast Trąmpczyński istotnie znajdował się w Poznaniu, gdzie próbował 
podtrzymać Wielkopolskę w oporze wobec Piłsudskiego. Środkiem do celu był 
w tym wypadku koncept zwołania Zgromadzenia Narodowego w Poznaniu. 
Plany te 21 maja przeciął marszałek sejmu Rataj, zwołując Zgromadzenie 
Narodowe do Warszawy186.

O niemalejącym zainteresowaniu prasy wydarzeniami w Polsce świad-
czy wydanie „Los Angeles Timesa” z 17 maja, w którym artykuł o sytuacji 
w Warszawie wydrukowano na pierwszej stronie dziennika. Niestety tekst 
pod nagłówkiem Polish War Clouds Go rozczarowuje, był bowiem przedrukiem 
artykułu Floyda Gibbonsa, opublikowanego w tym samym dniu w „Chicago 
Daily Tribune” pod nagłówkiem Warsaw Is Calm Following Revolt. Tekst 
ten zanalizowano wyżej. Również w następnym dniu Polska nie schodziła 
z czołówek najważniejszych amerykańskich dzienników. „Chicago Daily Tri-
bune” podtrzymywał złudzenia co do zbliżającej się akcji militarnej Józefa 
Hallera wymierzonej w Piłsudskiego187. Opierając się na rzekomym wywiadzie 
gen. Hallera, udzielonym korespondentowi „Chicago Daily Tribune”, pismo 
poinformowało o odrzuceniu przez generała oferty porozumienia złożonej mu 
przez Piłsudskiego i podjęciu decyzji o kontynuowaniu walki o „niepodleg-
łość” (independence) województwa poznańskiego188. Według dziennika Haller 
zgromadził pod swoim dowództwem 10 tys. ludzi czekających na rozkaz do 
wymarszu w celu „«wyzwolenia Warszawy»”. Podanie fałszywej informa-
cji wynikło z bezkrytycznego powielenia nieprawdziwej wiadomości, jaką 
17 maja zamieściły poranne dzienniki niemieckie. Mimo sprostowań posła RP 
w Berlinie jedna z największych gazet niemieckich przekonywała czytelników 
o prawdziwości swoich doniesień, powołując się na lepsze, aniżeli poselstwo 
RP, źródła informacji189.

Według dziennika równie niepewna była sytuacja na Górnym Śląsku. Dla 
poparcia tej opinii „Chicago Daily Tribune” przytoczył zdanie Józefa Hallera, 
jakoby kombatanci powstań śląskich czekali tylko na jego rozkaz, aby udać 
się w dowolnym, wskazanym przez niego, kierunku. Ponadto posłowie i sena-
torowie z pięciu konserwatywnych partii, których nazw gazeta nie podała, 
wysłali do pełniącego obowiązki prezydenta RP Macieja Rataja telegram, 
w którym zaprotestowali przeciwko zwołaniu Zgromadzenia Narodowego 
w Warszawie – mieście „podbitym przez armię i nie będącym dłużej wolną 
stolicą Polski”190 – poinformował dziennik. 

186  A. Garlicki, op. cit., s. 377–378. 
187   New Revolt for „Free Poland” Begins, „Chicago Daily Tribune”, 18 V 1926, s. 1. 
188    Ibidem. 
189  J. Szczepański, op. cit., s. 88. 
190  „conquered by force of arms and no longer the free capital of Poland”. New Revolt for 

„Free Poland” Begins..., s. 1.



215Przewrót majowy Józefa Piłsudskiego

W dalszej części tekstu w tej samej kolumnie „Chicago Daily Tribune” 
zamieścił korespondencję Floyda Gibbonsa, stanowiącą echo pojawiających 
się wówczas w Polsce pogłosek o zagrożeniu rosyjską i litewską inwazją. Lęk 
miały wywołać doniesienia ze Wschodu o mobilizacji sowieckich i litewskich 
wojsk. Zdaniem autora tekstu strach przed sowiecką inwazją wziął swój 
początek ze wzmiankowanych już na stronach niniejszego artykułu wyjaśnień 
Sikorskiego, który ruchami Armii Czerwonej u granic RP motywował odmowę 
udzielenia pomocy wojskowej rządowi Witosa zagrożonemu przewrotem. Tekst 
Gibbonsa przynosi również zdumiewającą informację o wysadzeniu mostów 
na Prośnie w Kaliszu w celu uniemożliwienia przyjścia z pomocą oddziałom 
rządowym przez formacje wojskowe z Wielkopolski. Z powodu zniszczenia 
mostów drogi w Kaliszu, wiodące do Warszawy, nadal były zakorkowane – 
poinformował amerykański dziennikarz191. 

Przytoczony wyżej artykuł wydrukowano także – jako „ekskluzywną prze-
syłkę” (exclusive dispatch) – w „Los Angeles Timesie” w wydaniu z 18 maja192. 
W tekście ukazała się również wiadomość o pierwszych oznakach niezado-
wolenia socjalistów z polityki Piłsudskiego po zamachu. Marszałek bowiem 
nie rozwiązał sejmu i nie rozpisał nowych wyborów, a więc nie zrealizował 
zrozumiałych skądinąd, w sytuacji poparcia przewrotu przez PPS, postula-
tów lewicy. Zarazem nie zadeklarowawszy otwarcie dyktatury jako nowej 
formy rządów w Polsce, Piłsudski zawiódł środowiska konserwatywne, które 
uważały zaprowadzenie dyktatury za konieczność193. Dodajmy, że także ze 
strony innych środowisk odzywały się głosy popierające dyktaturę. Na pewno 
oczekiwali tego piłsudczycy194.

Następnego dnia, czyli 18 maja w „New York Timesie” na pierwszej stronie 
ukazał się tekst Lincolna Eyre’a, poświęcony pochówkom ofi ar wojskowego 
przewrotu. Pochówki odbyły się 17 maja; przez cały ten dzień ulicami War-
szawy przechodziły kondukty z ciałami ofi ar „krótkiej, lecz krwawej wojny 
między marszałkiem Piłsudskim a gabinetem Witosa”195. 

W tym samym wydaniu dziennika zamieszczono komunikat AP z War-
szawy, zatytułowany Pilsudski Surprised By Speed of His Coup196. „Jestem 
całkowicie zaskoczony, że odnieśliśmy sukces tak szybko. Wszystko przebiegło 
jak uderzenie pioruna”197 – oznajmił Piłsudski w przytoczonym przez nowojor-
ski dziennik oświadczeniu dla korespondentów warszawskiego i berlińskiego 

191  Ibidem, s. 1, 4.
192  F. Gibbons, Polish Border Fears Growing, „Los Angeles Times”, 18 V 1926, s. 3. 
193  Ibidem. 
194  W. Suleja, op. cit., s. 351; J. Piłsudski, op. cit., t. IX, Warszawa 1991, s. 17. 
195  „brief but bloody war between Marshal Pilsudski and the Witos Cabinet”. Lincoln Eyre, 

Last Pilsudski Foe Quits As Poland Buries Its Dead, „New York Times”, 18 V 1926, s. 1. 
196  „New York Times”, 18 V 1926, s. 15. 
197  „I am quite surprised that we succeeded so quickly. Everything went like a stroke of 

lightning”. Pilsudski Surprised By Speed of His Coup, „New York Times”, 18 V 1926, s. 15. 



216 Przemysław Różański

biura AP. Dalszą część tekstu poświęcono próbom dziennikarzy „New York 
Timesa” umówienia się na wywiad z Marszałkiem. Ten jednak odmówił 
z powodu skrajnego zmęczenia; pierwszą wolną chwilę Piłsudski zamierzał 
wykorzystać na sen. Oznajmił również dziennikarzom, że od trzech dni nie 
widział się z żoną i dziećmi. Według „New York Timesa” Marszałek inda-
gowany przez dziennikarzy w języku niemieckim odpowiadał po francusku. 
Poza tym w korespondencji z Warszawy poinformowano o zawodzie premiera 
Bartla z powodu odmowy Aleksandra Skrzyńskiego wejścia w skład jego 
rządu jako minister spraw zagranicznych198. Skrzyński nie chciał objąć tego 
stanowiska, ponieważ uznał położenie Piłsudskiego po zamachu za niewy-
starczająco stabilne – poinformowało pismo. W artykule wspomniano także 
o rozbudzeniu nowych nadziei wśród małorolnych chłopów i dzierżawców 
na parcelację wielkiej własności ziemskiej bez odszkodowań. Jednak, mimo 
trudności rysujących się przed rządem Bartla – pisał dziennik – posiadał on 
atut w postaci Marszałka, znanego z uczciwości i patriotyzmu199.

Również stołeczny „Washington Post” w wydaniu z 18 maja zamieścił 
tekst o Polsce w kontekście przewrotu majowego. W komunikacie AP z Kato-
wic poinformowano, że sejm Górnego Śląska w głosowaniu 17 maja wyraził 
„dezaprobatę” (disapproval) dla zamachu Piłsudskiego. Jednak wynik głoso-
wania nie był jednomyślny, bowiem socjaliści zadeklarowali swoje poparcie 
dla Marszałka – oznajmił „New York Times” w analizowanych materiałach. 
Z kolei w korespondencji z Warszawy, skonstatowano, że – mimo pozornego 
spokoju, jaki zapanował w stolicy Polski po zwycięstwie Piłsudskiego – sytua-
cja w tym kraju nadal pozostawała nierozstrzygnięta200. Siedem pułków 
z Wielkopolski – pisał dziennik – które dotarły w okolice Warszawy w celu 
wsparcia wojsk rządowych, nadal znajdowało się kilkanaście kilometrów na 
zachód od stolicy, a próby skłonienia ich do powrotu do garnizonów okazały 
się daremne. W ten sposób dziennik odniósł się do grupy wojsk poznańsko-
-pomorskich pod dowództwem gen. Kzimierza Ładosia, które do 17 maja 
stacjonowały pod Ożarowem. Dopiero następnego dnia rozpoczęły one powrót 
do macierzystych garnizonów201. 

Poza tym w przesyłce AP z Warszawy sformułowano trzy pytania: czy 
Piłsudski okaże się nowym Kiereńskim, który przejął władzę, ale nie potrafi ł 
jej utrzymać? Czy Marszałek stanie się nowym Mussolinim, bo choć tego nie 
chce, może zostać do tego zmuszony pod naciskiem okoliczności? Czy sytuacja 
w Polsce po przymusowej dymisji Wojciechowskiego potoczy się w zgodzie 
z konstytucją? Pytania były o tyle uzasadnione, że – jak pisał „Washington 
Post” – niektórzy wojskowi popierający przewrót Piłsudskiego niekoniecznie 

198  Skrzynski Refuses Cabinet Place, „New York Times”, 18 V 1926, s. 15. 
199  Ibidem. 
200   Poland is Massing Troops On Border of German Silesia, „Washington Post”, 18 V 1926, s. 1. 
201  A. Garlicki, op. cit., s. 362. 



217Przewrót majowy Józefa Piłsudskiego

entuzjastycznie odnosili się do pomysłu wyboru nowego prezydenta przez 
ówczesne Zgromadzenie Narodowe. Popularny, w części propiłsudczykowsko 
nastawionych ofi cerów, był pomysł rozpisania wyborów parlamentarnych, 
a następnie elekcji prezydenta przez nowe Zgromadzenie Narodowe202. 

Następnie „Washington Post” w komunikacie AP z Warszawy powrócił do 
spodziewanych zmian politycznych w Polsce. Naturalnie postać Piłsudskiego 
stanowiła w nim najważniejszy wątek203. Zdaniem dziennika „gwiazda Piłsud-
skiego zdawała się, przynajmniej chwilowo, blednąć”204. Skąd ten wniosek? 
Otóż Piłsudski nie tylko że nie obwołał się dyktatorem, na co liczyli jego 
zwolennicy i współpracownicy – oznajmiło pismo – ale i okazał się „zbyt 
skromny” (too modest), aby kandydować na urząd prezydenta. Rozczarowani 
Piłsudskim byli socjaliści i „radykałowie” (radicals), przy czym trudno orzec, 
której grupy dotyczyło to określenie. Według analizowanego tekstu te dwie 
grupy zarzuciły Piłsudskiemu niepotrzebny rozlew krwi, skoro Marszałek 
uchylił się od przejęcia władzy, czyli rozwiązania parlamentu i ogłoszenia 
się dyktatorem. Poza tym, jak wynika z artykułu, socjaliści zarzucili Piłsud-
skiemu brak programu ekonomicznego i politycznego. W tekście wspomniano 
także o konferencji Rataja z liderami partyjnymi, na której podjęto wstępną 
decyzję o zwołaniu 28 maja do Krakowa Zgromadzenia Narodowego, za 
czym szczególnie optowało PSL „Piast”. Natomiast w korespondencji AP 
z Poznania zamieszczono interesującą notatkę na temat silnie antypiłsud-
czykowskich nastrojów utrzymujących się w stolicy Wielkopolski. Otóż kilku 
prawicowych posłów, którzy opowiedzieli się za porozumieniem z Piłsudskim 
– stwierdzono w tekście – zostało pobitych na ulicach Poznania, a biura 
„nacjonalistycznej gazety” (nacionalist paper), która poparła porozumienie 
z Piłsudskim, zdemolowane205.

Wątek rezygnacji Piłsudskiego z dyktatury „Washington Post” kontynu-
ował w dniu następnym w tekście pod nagłówkiem Pilsudski Scorns Plea To 
Become Dictator206. Dodajmy, że w momencie powstawania analizowanego 
artykułu zagadnienie dyktatury w Polsce wcale nie wydawało się przesą-
dzone, przy czym miano na uwadze zmiany ustrojowe w państwie polskim, 
a nie model autorytaryzmu, jaki ostatecznie wykształcił się w pomajowej 
Polsce i przed uchwaleniem konstytucji kwietniowej. W komunikacie AP, 
wydrukowanym w „Washington Post”, napisano, że Piłsudski odrzucił dyk-
taturę wbrew naleganiom „różnych sfer” (different quarters)207. Informację tę 
19 maja przekazał korespondentom prasowym płk Bolesław Wieniawa-Dłu-
goszowski, „bliski przyjaciel” (intimate friend) Marszałka – napisał dziennik. 

202  Poland is Massing Troops On Border of German Silesia…, s. 1. 
203  Pilsudski, Weary, Is Losing Support by His Weak Stand, „Washington Post”, 19 V 1926, s. 3. 
204  „Pilsudski’s star, for the moment at least, appears to be wanning”. Ibidem. 
205  Ibidem. 
206  Pilsudski Scorns Plea To Become Dictator, „Washington Post”, 20 V 1926, s. 5. 
207  Ibidem. 



218 Przemysław Różański

Zaufany Piłsudskiego przeciął także spekulacje co do miejsca zebrania się 
Zgromadzenia Narodowego w celu wyboru prezydenta. Miało ono obradować 
w Warszawie – poinformowało pismo. W streszczonym artykule podkreślono 
również, że w całym kraju – z wyjątkiem Poznania – panował spokój, wojsko 
zachowywało dyscyplinę i powracało do koszar. Poza tym w artykule poin-
formowano o postawieniu zarzutów gen. Zagórskiemu. 

Poznań, jako potencjalny ośrodek buntu przeciw Piłsudskiemu, pojawił się 
także w wydaniu „Washington Post” z 21 maja. Dziennik za komunikatem 
AP z Poznania poinformował o „tajnej” (secret) konferencji w stolicy Wiel-
kopolski z udziałem liderów polskiej prawicy, m.in. Romana Dmowskiego, 
Wojciecha Trąmpczyńskiego, wojewody poznańskiego Adolfa Bnińskiego 
i Wojciecha Korfantego208. Według konserwatystów – informował dziennik 
– dyktatura Piłsudskiego oznaczała wojnę domową wystawiającą Polskę 
na agresję z zewnątrz. W artykule poinformowano także o „misji” (mis-
sion) sekretarza marszałka Trąmpczyńskiego w Paryżu. O celu wizyty 
wysłannik marszałka senatu nie chciał dyskutować. „Washington Post” 
poinformował także o wysłaniu do stolicy Francji „tajnych agentów” (secret 
agents) z ramienia poznańskich polityków w celu nawiązania kontaktów 
z rządem francuskim. Wynika z tego, że pomajowa opozycja w Polsce szu-
kała wsparcia Francji w wewnętrznym konfl ikcie politycznym toczącym się 
wówczas w kraju.

Dotychczas zanalizowane teksty były głównie komunikatami agencji pra-
sowych, zwłaszcza AP i relacjami korespondentów poszczególnych dzienników 
z różnych europejskich stolic na temat przyczyn, przebiegu i reperkusji, także 
międzynarodowych, przewrotu majowego w Polsce. 

Do poznania opinii redakcji analizowanych dzienników na temat wypad-
ków majowych w Polsce niezbędne jest prześledzenie ich artykułów redak-
cyjnych (editorials). W sumie od 14 do 20 maja wydrukowano sześć tego 
rodzaju tekstów w interesujących nas pismach. Pierwszy z nich ukazał się 
w „New York Timesie” pod nagłówkiem The Polish Crisis209. Zdaniem redakcji 
pisma Polska przedstawiała „niezwykły” (anomalous) obraz „rewolucyjnego 
ruchu” (revolutionary movement), któremu przewodziła postać o największych 
zasługach dla odzyskania niepodległości Polski. W artykule przypomniano 
m.in. działalność niepodległościową Piłsudskiego przed i w czasie I wojny 
światowej210. Nie omieszkano również spostrzec, że zważywszy na militarny 
charakter przewrotu w Polsce, nie groziło mu przekształcenie się w rewo-
lucję społeczną. Następnie w artykule dokonano krótkiej charakterystyki 
stanu polskiej gospodarki. Najogólniej rzecz biorąc, była ona zła, a fi nanse 
państwa „nieuporządkowane” (disorder). „New York Times” wyliczył, co 

208  Anti-Pilsudski Forces Confer With French, „Washington Post”, 21 V 1926, s. 5. 
209  „New York Times”, 14 V 1926, s. 22. 
210  Ibidem. 



219Przewrót majowy Józefa Piłsudskiego

należało zrobić w celu naprawy fi nansów państwa: zmusić społeczeństwo 
do płacenia wyższych podatków, zlikwidować biurokratyczne przerosty oraz 
podnieść wydajność i skuteczność administracji. Przedstawiony zaś wyżej 
zły stan polskiej gospodarki – pisał dziennik – budował nastrój tęsknoty za 
„silnym człowiekiem” (strong man). Nastrój ten – kontynuowała gazeta – 
wzmagały także niepowodzenia Polski na arenie międzynarodowej: porażka 
w staraniach o stałe miejsce w Radzie LN oraz niemiecko-sowiecki traktat 
o neutralności z kwietnia 1926 r. 

Jak słusznie zauważyło amerykańskie pismo, Piłsudski bardzo oddalił 
się od socjalizmu, jednak nadal cieszył się poparciem „elementów liberal-
nych” (liberal elements), przez które dziennik rozumiał także socjalistów. 
W rezultacie – wnioskował dziennik – „liberałowie” (liberals) skłaniali się 
do współpracy z Marszałkiem, który stanowił przeszkodę w zdobyciu władzy 
przez prawicę. Było za wcześnie – skonstatowało pismo – uznać przewrót 
Piłsudskiego za antycypację podobnego kroku ze strony prawicy, jednak 
obawy takie istniały w Warszawie, co zadziałało na korzyść Piłsudskiego211. 
Dodajmy, że istotnie, w związku z kryzysem parlamentaryzmu i kryzysem 
gospodarczym, oczekiwanie w Polsce na prawicowy zamach stanu, czy też na 
„silnego człowieka” w ogóle, było w latach 1925–1926 nastrojem powszech-
nym212. Uznano wreszcie w artykule, że utratę demokracji w Rzeczypospolitej 
kompensują takie wartości, jak „dobrobyt” (welfare) kraju i „europejski pokój” 
(European peace), a więc stabilizacja. 

Również „Washington Post” poświęcił wydarzeniom w Polsce odredak-
cyjny komentarz. Artykuł ukazał się 17 maja, zatem po rezygnacji Witosa 
i Wojciechowskiego, zakończeniu walk ulicznych i podjęciu pierwszych decyzji 
politycznych po przewrocie. Stąd wnioski dziennika, niemożliwe do ustalenia 
we wcześniej analizowanym tekście „New York Timesa”, np. o rezygnacji 
Piłsudskiego z formalnej dyktatury na rzecz zachowania konstytucyjnego 
porządku w Rzeczypospolitej Polskiej213. Asumptem do takiego wniosku było 
dla redakcji „Washington Post” objęcie przez Marszałka stanowiska ministra 
spraw wojskowych i przejęcie, zgodne z konstytucją, godności prezydenta RP 
przez marszałka sejmu Rataja. Generalnie z analizowanego tekstu wynika, 
że zamach Piłsudskiego dokonał się jakby mimochodem i do pewnego stopnia 
poza jego wolą, bowiem w interpretacji „Washington Post” Marszałek posta-
nowił jedynie przejąć kontrolę nad „spontanicznym ruchem” (spontaneous 
movement), któremu nie mógł zapobiec, ale który mógł ukierunkować, czyli 
uniemożliwić „rewolucję”. Doprecyzujmy więc, że rzeczywiście początkowo 
celem Piłsudskiego było przeprowadzenie demonstracji zbrojnej w celu skło-
nienia Wincentego Witosa do ustąpienia z urzędu premiera. Dopiero pod 

211  Ibidem. 
212  A. Garlicki, op. cit., s. 364; A. Czubiński, op. cit., s. 161–162.
213   The Crisis in Poland, „Washington Post”, 17 V 1926, s. 6.



220 Przemysław Różański

wpływem nieustępliwej postawy prezydenta Wojciechowskiego, która stano-
wiła zresztą dla Marszałka zaskoczenie, oraz otwarcia ognia przez oddziały 
wierne rządowi zbrojna demonstracja przekształciła się w starcie wojskowe214. 

Co do przyczyn społecznego niezadowolenia w Polsce redakcja stołecznej 
gazety wskazała na kombinację różnych czynników natury wewnętrznej 
i zewnętrznej, od ambicji osobistych Piłsudskiego poczynając, na traktacie 
niemiecko-sowieckim z kwietnia 1926 r. kończąc. Wśród czynników wewnętrz-
nych powodujących frustrację społeczeństwa redakcja wymieniła złą sytuację 
ekonomiczną i fi nansową Polski oraz duże bezrobocie. To ostanie – poinformo-
wał dziennik – wynikało w części ze zbyt rygorystycznej polityki fi nansowej 
rządu, której cel stanowiło zrównoważenie budżetu. 

Ponadto „Washington Post” słusznie zwrócił uwagę na absurdalność 
doniesień, jakoby przewrót Piłsudskiego wymierzony był w sojusz polsko-fran-
cuski215. Tego rodzaju informacje dziennik uznał za propagandę prowadzoną 
przeciw Polsce. Piłsudski był wszak – oznajmiła gazeta – wraz z Alexandrem 
Millerandem współtwórcą sojuszu francusko-polskiego. Marszałkowi na 
pewno nie można było zarzucić braku patriotyzmu – dowodził „Washington 
Post” – a zerwanie z Francją, jedynym wielkim mocarstwem sprzymierzo-
nym z Polską, stanowiłoby w istocie przejaw braku lojalności wobec ojczyzny 
w sytuacji, gdy inne mocarstwa podejrzewano o chęć porozumienia kosztem 
Polski. Co interesujące, również „Washington Post” usprawiedliwił Piłsud-
skiego za zastosowanie przez niego metod niedopuszczalnych „w wolnym 
kraju w normalnych czasach”216. Rzecz w tym, że czasy nie były normalne, 
a Polska przechodziła kryzys, z którym mógł się zmierzyć tylko człowiek 
mający zaufanie „wielkiej części narodu”217. Tym człowiekiem był Józef 
 Piłsudski – konkludował dziennik. 

Nieco inaczej na przyczyny przewrotu majowego spojrzał wysokonakładowy 
„Chicago Daily Tribune”, który w artykule redakcyjnym z 17 maja pominął 
zupełnie kwestie ekonomiczne, a skupił się na problemach odrodzonego pań-
stwa, wynikających z zaszłości historycznych, zwłaszcza rozbiorów218. Kryzys, 
w jakim znalazła się Polska, chicagowskie pismo uznało za „najpoważniej-
szy” (the most grave) spośród wielu wewnętrznych konfl iktów, jakie stały się 
udziałem odrodzonego państwa219. Według dziennika rebelia w Polsce sama 
w sobie nie była niczym nadzwyczajnym wobec trudności, przed jakimi sta-
nęło nowe państwo. Dziwne natomiast – pisał dziennik – że do przewrotu 
nie doszło szybciej. Mimo to za godne uwagi osiągnięcie Polski uznała gazeta 
„względną jedność” (comparative unity) państwa, którą udało się zbudować 

214   W. Suleja, op. cit., s. 343; B. Urbankowski, op. cit., s. 432–436. 
215  The Crisis in Poland…, s. 6. 
216  „in a free country in ordinary Times”. Ibidem. 
217  „a large proportion of the people”. Ibidem. 
218  Poland In the Making, „Chicago Daily Tribune”, 17 V 1926, s. 8.
219   Ibidem.



221Przewrót majowy Józefa Piłsudskiego

w ciągu zaledwie „siedmiu lat jego istnienia”220. A przecież dokonano tego – 
analizował „Chicago Daily Tribune” – w warunkach koegzystencji Polaków 
z wieloma mniejszościami narodowymi i wyznaniowymi, które stanowiły około 
jednej trzeciej ogółu ludności państwa221. Udało się to osiągnąć – kontynu-
owała gazeta – z obywatelami nieprzygotowanymi do samodzielnych rządów, 
należącymi do „sześciu odrębnych grup rasowych”222, z dużym odsetkiem 
analfabetów. Następnie, aby unaocznić czytelnikom trudne położenie Polski, 
gazeta przypomniała historię Stanów Zjednoczonych, naznaczoną wieloma 
konfl iktami i wojną domową. A przecież – pisał dziennik – Ameryka dogodnie 
położona geografi cznie nie była narażona w tym stopniu co Polska – najważ-
niejsze państwo buforowe w Europie – na agresję z zewnątrz. To położenie 
utrudniało odbudowę państwa – podsumowało pismo223.

„New York Times” powrócił do przewrotu majowego w artykule redakcyj-
nym Pilsudski’s Coup D’Etat, wydrukowanym w wydaniu dziennika z 18 maja. 
I tym razem powtórzono, że celem przewrotu nie było ustanowienie dyktatury, 
lecz najprawdopodobniej uprzedzenie analogicznego posunięcia ze strony 
konserwatystów224. Na poparcie tej opinii dziennik wskazał postępowanie 
Marszałka, który w rządzie Bartla zadowolił się teką ministra spraw wojsko-
wych, a porządek konstytucyjny w państwie pozostał „nienaruszony” (intact). 
Bowiem głównym celem Piłsudskiego, gdy podejmował wystąpienie zbrojne, 
było odsunięcie od władzy Wincentego Witosa, którego rząd Marszałek opi-
sywał mianem słabego i skorumpowanego. Poza tym zarzucał mu Piłsudski 
pogorszenie możliwości obronnych państwa z powodu redukcji wydatków na 
armię. Jednak, jak zauważył dziennik, trudno oskarżać gabinet urzędujący 
tylko parę dni, toteż w istocie nie chodziło o to, co rząd Witosa uczynił, lecz 
o to, co mógł uczynić. Mógł bowiem Witos stać się „centralną fi gurą w pra-
wicowej dyktaturze”225. Trzeba w tym miejscu podkreślić, że amerykańskie 
pismo pominęło ważny motyw kierujący Piłsudskim w chwili podjęcia decyzji 
o przeprowadzeniu zbrojnej demonstracji jako środka nacisku na rząd Witosa 
w celu jego ustąpienia. Było nim obarczenie odpowiedzialnością moralną 
środowisk politycznych skupionych w koalicji rządowej Witosa za zamordo-
wanie pod koniec 1922 r. prezydenta Gabriela Narutowicza. Tę przyczynę 
awersji do nowego rządu Marszałek wyartykułował otwarcie w wywiadzie 
dla „Kuriera Porannego” z 25 V 1926 r.226

Następnego dnia artykuł redakcyjny na temat sytuacji w Polsce po przewro-
cie wydrukował „Chicago Daily Tribune”. Na początku tekstu poinformowano 

220  „seven years of its existence”. Ibidem. 
221  Ibidem. 
222  „six disinct racial groups”. Ibidem. 
223  Ibidem. 
224  Pilsudski’s Coup D’Etat, „New York Times”, 18 V 1926, s. 24. 
225  „central fi gure in a Right dictatorship”. Ibidem. 
226  J. Piłsudski, op. cit., t. IX, s. 14–15.



222 Przemysław Różański

o przygotowaniach generałów Józefa Hallera i Dowbor-Muśnickiego do marszu 
na Warszawę w celu odsunięcia Marszałka Piłsudskiego od władzy227. Dalej 
nastąpiła refl eksja historyczna na temat tragicznych losów Polski. Dziennik 
przypomniał o waśniach domowych, które umożliwiły rozbiory państwa, 
począwszy od 1772 r., a kończąc na 1795, przekazując tym samym czytelnikom 
elementarną wiedzę z historii Polski. Gorzej natomiast wyglądała dzienni-
karska interpretacja dziejowej katastrofy, ponieważ powielała bezkrytycznie 
rozpowszechnioną na Zachodzie tezę o współodpowiedzialności Polaków za 
wyrządzone im krzywdy. Tak bowiem należy rozumieć fragment artykułu, 
w którym napisano, iż Polacy skłaniali się do zrzucenia całej winy za rozbiory 
na sąsiadów, „pomijając” (shur over) własną odpowiedzialność. Pobrzmiewały 
zatem w analizowanym tekście echa propagandy państw zaborczych, które 
w polskiej anarchii szukały usprawiedliwienia własnej agresji. Owo odniesienie 
amerykańskiej gazety do historii nie było przypadkowe, umożliwiło bowiem 
wpisanie przewrotu majowego w historyczny ciąg konfl iktów wewnętrznych 
w Polsce, które przyczyniły się do osłabienia tego państwa. W metahistorycz-
nym ujęciu dziennika wydarzenia majowe stały się zatem jednym z wielu 
przykładów polskiej skłonności do anarchii. Powyższa interpretacja budzi wątp-
liwości, ponieważ to właśnie akcja Piłsudskiego była reakcją na „panowanie roz-
wydrzonych partyj i stronnictw nad Polską, zapominanie o imponderabiliach, 
a pamiętanie tylko o groszu i korzyściach”228 – że przytoczymy słowa Piłsud-
skiego wyjaśniające jego stosunek do rządu Witosa utworzonego 10 V 1926 r. 

Wracając zaś do artykułu redakcyjnego chicagowskiego dziennika, stwier-
dzono w nim, że sąsiedzi Polski musieli obserwować wydarzenia w tym kraju 
z satysfakcją, ponieważ każde z tych państw dążyło do ekspansji kosztem Rze-
czypospolitej. Niemcy pragnęły odzyskać Górny Śląsk, Wielkopolskę i Gdańsk, 
Litwa – Wilno, a ZSRR dążył do wspólnej granicy z Rzeszą. Tymczasem 
wydarzenia w Polsce znamionowały początek wojny domowej. Nadzieja na 
przetrwanie Polski – pisał dziennik – leżała w pojawieniu się silnego czło-
wieka zdolnego do zjednoczenia wszystkich grup podzielonego społeczeństwa. 
Natomiast pokładanie nadziei we Francji w razie agresji jednego z sąsiadów 
Polski gazeta uznała za wątpliwe, choć pomocy zbrojnej ze strony Paryża nie 
wykluczała. To zaś mogło wywołać reakcję Niemiec – napisał „Chicago Daily 
Tribune”, uwypuklając w ten sposób ewentualne międzynarodowe reperkusje 
wojskowego przewrotu w Polsce229. 

Chronologicznie ostatnim artykułem redakcyjnym, który ukazał się 
w zanalizowanych pięciu dziennikach, był tekst wydrukowany w „Chicago 

227   Poland Needs A Washington, „Chicago Daily Tribune”, 19 V 1926, s. 8. 
228  Zacytowany fragment wypowiedzi Marszałka pochodzi z wywiadu dla „Kuriera Porannego” 

udzielonego 10 V 1926 r. Wywiad ukazał się w dniu następnym, lecz nakład dziennika 
został skonfi skowany na polecenie Komisarza Rządu na miasto stołeczne Warszawę. Zob. 
J. Piłsudski, op. cit, t. IX, s. 333–336. 

229  Poland Needs A Washington…, s. 8. 



223Przewrót majowy Józefa Piłsudskiego

Daily Tribune” w wydaniu z 20 maja. Artykuł pod nagłówkiem Coup D’Etat 
in Poland zamieszczono w stałej rubryce Editorial of the Day, akcentując tym 
samym znaczenie, jakie redakcja pisma nadawała wydarzeniom w Polsce. 
Dziennik uznał za naturalny odruch społeczny w chwili kryzysu skupienie 
się „niezgodnych elementów” (discounted elements) w Polsce wokół postaci 
bohatera narodowego takiego jak Piłsudski. Jednak przyczyn niezgody 
wśród Polaków redakcja pisma upatrywała głębiej aniżeli tylko w „naturze 
istniejącego rządu”230. Problemy Polski – pisał dziennik – miały charakter 
ekonomiczny, toteż zastąpienie konstytucyjnego porządku dyktaturą nie mogło 
rozstrzygnąć kwestii w tym kraju. Co więcej, chicagowskie pismo przewidywało, 
że Marszałek stanie wobec tych samych problemów, co poprzednie polskie 
rządy. Problemy te miały według dziennika głównie ekonomiczny charakter 
i łączyły się z wewnętrznymi sporami politycznymi oraz obawą przed agresją 
ze strony sąsiadów. W konkluzji artykułu podkreślono, że jakikolwiek rząd 
zostanie w Polsce ustanowiony, stanie on w obliczu problemów fi nansowych, 
których rozwiązanie będzie wymagało „dalszych poświęceń ze strony narodu”231. 

Czytając przytoczony artykuł redakcyjny „Chicago Daily Tribune”, odnosi 
się zatem wrażenie pesymizmu co do sensu i zasadności zmian politycznych 
w Polsce w rezultacie majowych wydarzeń. Trudno orzec, na ile ów nastrój 
wynikał z konserwatywnego charakteru pisma, które Piłsudskiego nadal 
postrzegało jako człowieka lewicy. Z tego samego powodu mogło wynikać 
pewne zrozumienie i pobłażliwość liberalnego „New York Timesa” wobec 
przewrotu majowego, aktu jakby nie było dalekiego od demokratyzmu, tak 
silnie przecież zakorzenionego w amerykańskiej kulturze politycznej. 

W ogóle język i opinie zanalizowanych pism amerykańskich były wstrze-
mięźliwe, pozbawione większych emocji i zdystansowane wobec wydarzeń 
w Polsce. „Na ogół prasa pomimo przesadnych wieści oraz dowodów utraty 
zaufania była umiarkowana w komentarzach i dla Polski przychylna” – pisał 
w depeszy do MSZ poseł RP w Stanach Zjednoczonych Jan Ciechanowski. 
Zdarzały się wyjątki od tej reguły, np. 22 maja „New York Herald Forrest” 
przesłał z Berlina sensacyjne doniesienie, jakoby Piłsudski był „więźniem 
swego otoczenia wojskowego”232, a walki w stolicy Polski przeistoczyły się 
w ekscesy, w trakcie których żołnierze ostrzeliwali placówki dyplomatyczne 
i fl agę amerykańską. Dalej gazeta opisała dotychczasowe komunikaty na 
temat Polski jako nieprawdziwe z powodu ścisłej cenzury, a chaos i rozłam 

230  „The nature of the existing government”. Editorial of the Day, „Chicago Daily Tribune”, 
20 V 1926, s. 10. 

231  „further sacrifi ces by the people”. Ibidem. 
232  Depesza Ciechanowskiego do MSZ, No. 70 dn. 15 maja 1926 r., godz. 8 wiecz., Hoover 

Institution Archives (dalej: HIA), Poland. Ambasada (U.S.) Records, 1918–1956 (dalej: 
Poland. Ambasada [U.S.]), B ox 4, Folder 1, General, 1926, http://szukajwarchiwach.pl, 
800/36/0/–/4: Despatches and instructions, 1926–1944, Reports, 1926, skan: 78 (dostęp: 
23 IX 2017).



224 Przemysław Różański

polityczny w tym państwie miały narastać, zagrażając pokojowi w Europie233. 
Jednak tego rodzaju teksty poprzez dementi za pośrednictwem Poselstwa RP 
w Waszyngtonie oraz centrali w Warszawie wobec korpusu dyplomatycznego 
nie mogły w zasadniczy sposób zmienić opinii amerykańskiego establishmentu 
politycznego na temat wydarzeń w Polsce. 

Podsumowując, od 13 do 21 maja w pięciu amerykańskich dziennikach, 
o których mowa była w niniejszym artykule, ukazały się w sumie 53 teksty na 
temat przewrotu majowego Józefa Piłsudskiego i sytuacji w Polsce pozostającej 
w bezpośrednim związku z tym wydarzeniem. Najwięcej miejsca wojskowemu 
przewrotowi poświęcił „New York Times”, który we wspomnianym okresie 
wydrukował na ten temat 20 artykułów. Dla porównania w „Washington 
Post” zamieszczono 12 tego rodzaju tekstów, w „Chicago Daily Tribune” – 11, 
w „Los Angeles Timesie” – 6, w „Atlanta Constituton” – 4. Nie było to mało, 
zważywszy fakt, że prasa amerykańska, nawet poważna, niespecjalnie inte-
resowała się sprawami państw Europy Środkowo-Wschodniej, w tym Pol-
ski234. Nie oznacza to wszakże, że w późniejszym okresie zaprzestano druku 
artykułów związanych ze zmienioną sytuacją polityczną w Polsce, czyniono 
to jednak z mniejszą częstotliwością i nieregularnie. Wiemy na przykład, że 
po 21 maja artykuły takie drukował „New York Times”, ale ukazywały się 
one raczej na dalszych stronach dziennika235. 

Streszczenie

W artykule zanalizowano pięć opiniotwórczych dzienników amerykańskich: „New York Times”, 
„Chicago Daily Tribune”, „Washington Post”, „Los Angeles Times” i „Atlanta Constitution”. 
Pierwsze informacje na temat przewrotu majowego Józefa Piłsudskiego wymienione pisma 
wydrukowały już 13 maja, zatem nazajutrz po rozpoczęciu analizowanego wydarzenia. Tek-
sty, które ukazywały się dzień po dniu do 21 maja, stanowiły przede wszystkim próbę opisu 
walk stoczonych na ulicach Warszawy między oddziałami Piłsudskiego a wojskami lojalnymi 
wobec konstytucyjnych władz Rzeczypospolitej Polskiej. Nie zawsze były to informacje zgodne 
ze stanem faktycznym, oddawały jednak istotę wydarzenia: stolica Polski stała się areną 
bratobójczych walk. Pomyłki, czy zgoła nieprawdziwe informacje, mogły wynikać ze szybko 
zmieniającej się sytuacji w czasie wojskowego przewrotu, jak również z tego, że analizowane 
dzienniki nie miały własnych korespondentów w Warszawie, a informacje na temat wydarzeń 
w Polsce czerpały z komunikatów Associated Press w Berlinie, Pradze i w innych stolicach 
europejskich. Poza komunikatami AP dzienniki drukowały także artykuły redakcyjne, w któ-
rych usiłowały wyjaśnić przyczyny wojskowego przewrotu w Polsce oraz wewnętrzne i mię-
dzynarodowe reperkusje tego wydarzenia. Sporo miejsca na swych łamach analizowane pisma 
poświęciły także postaci Józefa Piłsudskiego. Generalnie język i opinie zanalizowanych pism 
amerykańskich cechowały wstrzemięźliwość, umiarkowanie i dystans wobec wydarzeń w Polsce. 

233  Depesza szyfrowa Ciechanowskiego do MSZ, HIA, Poland. Ambasada (U.S.), Box 4, Folder 
1, General, 1926, http://szukajwarchiwach.pl, 800/36/0/–/4: Despatches and instructions, 
1926–1944, Reports, 1926, skan: 84 i 85 (dostęp: 23 IX 2017). 

234  H. Parafi anowicz, op. cit., s. 143. 
235  Ibidem. 



225Przewrót majowy Józefa Piłsudskiego

The May Coup d’État by Józef Piłsudski in Selected Opinion-Forming 
American Press

The article analyses fi ve opinion-forming American prestige papers: The New York Times, 
The Chicago Dail y Tribune, The Washington Post, The Los Angeles Times and The Atlanta 
Constitution. First information on the 1926 May Coup d’État by Józef Piłsudski was printed 
on front pages of these papers already on 13 May, the next day after it had started. Most 
of the articles published every day until 21 May were attempts to describe fi ghts that 
broke out in the streets of Warsaw between Piłsudski’s troops and forces loyal to the con-
stitutional authorities of Poland. Not always was this information factually correct, but it 
captured the essence of the event: the capital of Poland became the fi eld of a civil battle. 
Mistakes or quite incorrect information could result from a rapidly changing situation 
during the military coup or for the reason that the analysed papers did not have their own 
correspondents in Warsaw and received information regarding the events in Poland from 
Associated Press news agency (AP) in Berlin, Prague and other European capitals. Apart 
from AP’s communication, the papers also printed editorials, in which they tried to explain 
the reasons of the military coup in Poland as well as local and international repercussions 
of this event. Close attention in the analysed papers was paid to Józef Piłsudski himself. 
The overall language and opinions of the analysed American papers were reticent, moderate 
and distanced towards the events in Poland.

Bibliografia

Czubiński A., Wielkopolska i Pomorze wobec zamachu stanu w maju 1926 r., „Studia i Mate-
riały do Dziejów Wielkopolski i Pomorza” 1960, t. VI, z. 1 (11), s. 153–207.

Emery E., The Press and America. An Interpretive History of Journalism, Englewood Cliffs 
1962.

Garlicki A., Józef Piłsudski 1867–1935, Warszawa 1990.
Golka B., System medialny Stanów Zjednoczonych, Warszawa 2004.
Gorman L., McLean D., Media i społeczeństwo. Wprowadzenie historyczne, tłum. A. Sadza, 

Kraków 2010.
Korczyk H., Przyjęcie Niemiec i Polski do Rady Ligi Narodów w 1926 roku, Wrocław 1986.
Kotłowski T., Historia Republiki Weimarskiej 1919–1933, Poznań 2004.
Krasuski J., Stosunki polsko-niemieckie 1926–1932, Poznań 1964.
Mania A., Polityka Stanów Zjednoczonych wobec Związku Radzieckiego w latach 1933–1941, 

Warszawa 1987.
Mott F.L., American Journalism. A History: 1690–1960, Toronto 1969.
Musiał B., Przewrót majowy 1926 r. w oczach Kremla, w: Przewrót majowy 1926 roku w oczach 

Kremla, red. B. Musiał, współpr. J. Szumski, Warszawa 2009, s. 11–47.
Parafi anowicz H., Amerykańskie echa zamachu majowego, w: Zamach stanu Józefa Piłsud-

skiego 1926 roku, red. M. Sioma, Lublin 2007, s. 135–149.
Pobóg-Malinowski W., Najnowsza historia polityczna Polski 1864–1945, t. II, cz. 1, Londyn 

1956.
Rothschild J., Pilsudski’s Coup d’Etat, New York–London 1966.
Suleja W., Józef Piłsudski, Wrocław–Warszawa–Kraków 2004.
Szczepański J., Niemcy wobec zamachu majowego 1926 roku w Polsce, w: Zamach stanu 

Józefa Piłsudskiego 1926 roku, red. M. Sioma, Lublin 2007, s. 81–92.
Talese G., The Kingdom and the Power, New York 1970.
Urbankowski B., Józef Piłsudski. Marzyciel i strateg, Poznań 2014.



226 Przemysław Różański

Witkowski Cz., Majowy zamach stanu, Warszawa 2016.
Wójtowicz N., „Rewolucja bez żadnych rewolucyjnych konsekwencji?” – przewrót majowy 

widziany z polskiej perspektywy, w: Przewrót majowy 1926 roku w oczach Kremla, red. 
B. Musiał, współpr. J. Szumski, Warszawa 2009, s. 48–72.

B i o g r a m: Przemysław Różański – dr hab. prof. nadzw. UG; pracownik naukowo-dydak-
tyczny w Instytucie Historii Uniwersytetu Gdańskiego. Zajmuje się badaniem amerykań-
sko-polskich stosunków dyplomatycznych, zwłaszcza w kontekście zagadnień żydowskich 
w Polsce, oraz reakcją opiniotwórczej prasy amerykańskiej na ważne wydarzenia polityczne 
w Polsce. Autor dwóch monografi i i artykułów w naukowych pismach historycznych polskich 
i zagranicznych, m.in.: Stany Zjednoczone wobec kwestii żydowskiej w Polsce 1918–1921 
(2007), Amerykańscy Żydzi i amerykańska dyplomacja wobec kwestii żydowskiej w Polsce 
1922–1939 (2013), Śmierć Józefa Piłsudskiego w wybranych tytułach prasy amerykańskiej, 
„Dzieje Najnowsze” 2015, nr 4, s. 41–68. E-m a i l: p.rozanski@ug.edu.pl.


