Czas odpoczynku w Chrystusie, obecnym w Kościele. Tradycja i redakcja Dz 3,19–21
DOI :
https://doi.org/10.12775/BPTh.2016.003Mots-clés
Dzieje Apostolskie, eschatologia, „dni orzeźwienia”, „czas ochłody”Résumé
Eschatologia Nowego Testamentu jest niezwykle ważnym obszarem badań i analiz wielu biblistów i teologów. Wśród tekstów, które są przedmiotem tych badań, jest fragment Dziejów Apostolskich, który zawiera w swej treści drugie misjonarskie przemówienie Piotra. Wzywa on w nim słuchaczy do nawrócenia i czynienia pokuty. Motywem przewodnim słów Piotra jest proklamacja bliskości Sądu Ostatecznego i związanego z nim powrotu Chrystusa. Zbawienie eschatologiczne będzie najwyższym aktem dopełnienia się historii świata. Jezus powróci jako Ten, w którym wypełnią się wszystkie zapowiedzi Pisma. Do realizacji tych zapowiedzi brakuje jedynie uniwersalnego nawrócenia wszystkich, do którego wzywa się „w te dni”. „Te dni” są okresem misjonarskiego trudu, a dni głoszenia Łukasz nazywa „dniami orzeźwienia” i „czasem ochłody” – mesjańskim czasem eschatologicznym.
Références
Barbi 1. A., Il Cristo celeste presente nella Chiesa. Tradizione e redazione in Atti 3, 19–21, Roma 1979.
Bauernfeind O., Kommentar und Studien zur Apostelgeschichte (WUNT 22), Tübingen 1980.
Bauernfeind O., Tradition und Komposition in dem Apokatastasisspruch Apg. 3,20s. w: O. Betz – M. Hengel – P. Schmidt (red.), Abraham unser Vater. Juden und Christen im Gespräch über die Bibel. Fs O. Michel (AGAJU 5), Leiden–Köln 1963, 13–23.
Cerfaux L., Citations scripturaires et tradition textuelle dans de Livre des Actes, w: AAVV (red.), Aux sources de la tradition chrétienne. Mélanges offerts à Maurice Goguel à l’occasion de son soixante-dixième anniversaire, Neuchâtel–Paris 1950, 45–73.
Conzelmann H., Die Mitte der Zeit. Studien zur Theologie des Lukas (BHTh 17), Tübingen 51964.
Dietrich A., Nekyia. Beiträge zur Erklärung der neuentdeckten Petrus-Apokalypse, Leipzig–Berlin 21913.
Dobschütz von E., Die Thessalonicher – Briefe, (KENT 10), Göttingen 1909.
Dupont J., Les discours de Pierre dans les Actes et le chapitre XXIV de lʼévangile de Luc, w: F. Neirynck (red.), LʼÉvangile de Luc. Problèmes littéraires et théologiques. Fs L. Cerfaux, Gembloux 1973, 359.
Grässer E., Acta Forschung seit 1960, ThR 42 (1977), s. 2–24.
Grundmann W., Das Evangelium nach Lukas (ThHNT 3), Berlin 51969.
Haenchen E., Die Apostelgeschichte. Neu übersetzt und erklärt (KEKNT 3), Göttingen 141968.
Hahn F., Christologische Hoheitstitel. Ihre Geschichte in frühen Christentum (FRLANT 83), Göttingen 31966.
Keulers J., Die eschatologische Lehre des vierter Esrabuches, Freiburg 1922.
Kliesch K., Die Heilsgeschichtliche Credo in den Reden der Apostelgeschichte (BBB 44), Köln–Bonn 1975.
Lambrecht J., exaleiphō, w: H. Balz – G. Schneider (red.), Dizionario esegetico del Nuovo Testamento, t. 1, Brescia 1995, 1239.
Lohfink G., Christologie und Geschichtsbild in Apg. 3,19–21, BZ 13 (1969) 219–231.
Lohfink G., Die Himmelfahrt Jesu. Untersuchungen zu den Himmelfahrts- und Erhöhungstexten bei Lukas, München 1971.
Masson C., Les deux épîtres de saint Paul aux Tessaloniciens, (CdNT 11A), Neuchâtel 1957.
Müller U.B., Messias und Menschensohn in jüdischen Apokalypsen und in der Offenbarung des Johannes, Gütersloh 1972.
Mussner F., Praesentia salutis. Gesammelte Studien zu Fragen und Themen des Neuen Testamentes, Düsseldorf 1967.
Robinson J.A. T., Jesus and His Coming. The Emergence of a Doctrine, London 31967.
Stone M., The Concept of the Messiah in IV Ezra, w: J. Neusner (red.), Religions in Antiquity. Essays in Memory of Erwin Ramsdell Goodenought, (SHR.S 14), Leiden 1968, 293–310.
Strack H.– Billerbeck P., Kommentar zum Neuen Testament aus Talmud und Midrash. II. Das Evangelium nach Markus, Lukas und Johannes und die Apostelgeschichte, München 1965–1969.
Volz P., Die Eschatologie der jüdischen Gemeinde im neutestamentlichen Zeitalter, Hildesheim 21966.
Voss G., Die Christologie der lukanischen Schriften in Grundzügen, Paris–Brügge 1965.
Wendt H.H., Die Apostelgeschichte, Göttingen 1899.
Wilckens U., Die Missionreden der Apostelgeschichte. Form- und traditionsgeschichtliche Untersuchungen, (WMANT 5A), Neukirchen-Vluyn 31974.
Zehnle 3. R.F., Peter’s Pentecost Discourse. Tradition and Luka Reinterpretation in Peter’s Speeches of Acts 2 and 3, Nashville–New York 1971.
Téléchargements
Publiée
Comment citer
Numéro
Rubrique
Licence
CC BY ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 3.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
- Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony
PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>
Stats
Number of views and downloads: 522
Number of citations: 0