Wiara i metoda w interpretacji Biblii. Przekaz wiary czy przekaz wiedzy: biblijna interpretacja na rozdrożu
DOI:
https://doi.org/10.12775/BPTh.2014.001Słowa kluczowe
hermeneutyka, wiara, metoda, Biblia, interpretacja, koło hermeneutyczneAbstrakt
W obliczu zmian zachodzących we współczesnej kulturze zarówno dzisiejsza nauka jak i teologia akademicka muszą na nowo zdefiniować swoją rolę. Jest to wyzwanie stojące także przed interpretacją biblijną, będącą źródłem teologii i istotnym punktem odniesienia dla praktycznego życia we wspólnotach wierzących. Obok hermeneutyki metody powinna ona włączyć w naukową lekturę Biblii także hermeneutykę wiary jako pierwszy i ostatni etap interpretacji, obejmującej rozumienie, wyjaśnienie i przyswojenie.
Bibliografia
Bernstein R.J., From Hermeneutics to Praxis, Review of Metaphysics 35 (June 1982), s. 823–845.
Bockmuehl M., Reason, Wisdom and the Implied Disciple of Scripture, w: Reading Texts, Seeking Wisdom, D.F. Ford, G. Stanton (eds.), London 2003, s. 53–68.
Carr D., History as Orientation: Rüsen on Historical Culture and Narration, History and Theory 45 (2006), s. 229–243.
Clines D.J.A., Learning, Teaching, and Researching. Biblical Studies, Today and Tomorrow, Journal of Biblical Literature 129/1 (2010), s. 5–29.
Gadamer H.-G., Prawda i metoda. Zarys hermeneutyki filozoficznej, Kraków 1993.
Halbertal M., People of the Book. Canon, Meaning, and Authority, Harvard 1997.
Koselleck R., Rozkład toposu ‘Historia magistra vitae’ w polu horyzontu historii zdominowanej nowożytnością, w: idem, Semantyka historyczna, Poznań 2001, s. 75–106.
Kościelniak C., Makowski J., Uniwersytet na rozdrożu, w: Wolność, równość, uniwersytet, C. Kościelniak, J. Makowski (red.), Warszawa 2011, s. 9–18.
McHugh P., Ecstasy and Exile: Cultural Theory between Heidegger and Adorno, Cultural Critique 25 (1993), s. 121–152.
Nietzsche F., O pożytkach i szkodliwości historii dla życia, w: tenże, Niewczesne rozważania, 95–199 (http://nietzsche.ph-f.org/dziela/fn_nr.pdf, dostęp: 27.02.2014).
Pawłowski Z., Narracja i egzystencja. Genesis w hermeneutyce opowieści, Toruń 2013.
Ricoeur P., Język, tekst, interpretacja. Wybór pism, Warszawa 1989.
Rüsen J., Geschichte im Kulturprozeß, Cologne 2002.
Rüsen J., History: Narration, Interpretation, Orientation, New York and Oxford 2005.
Schäfer W., Knowledge and Nature: History as the Teacher of Life Revisited, Nature and Culture 2(1), Spring 2007: 1–9, Berghahn Journals, doi:10.3167/nc.2007.020101, s. 1–9.
Schniedewind W.M., How the Bible became a Book. The Textualization of Ancient Israel, Cambridge 2004.
Szymik S. (red.), Biblia. Kodem kulturowym Europy, Lublin 2013.
Verseput D.J., Considering the Needs of the Church: A Response to Craig Blomberg, Bulletin for Biblical Research 11/2 (2001), s. 173–177.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
CC BY ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 3.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
- Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony
PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 326
Liczba cytowań: 0