Marketing rekomendacji jako narzędzie procesu komunikacji marketingowej firmy z klientami
DOI:
https://doi.org/10.12775/AUNC_ZARZ.2014.001Słowa kluczowe
komunikacja marketingowa, marketing szeptany, marketing rekomendacji, WOMM, product seeding, trendsetting, buzzmarketing.Abstrakt
Proces marketingowej komunikacji z klientem tak samo jak wszystkie inne procesy zarządzania marketingowego podlega ciągłym zmianom. Obecnie komunikacja oparta na tradycyjnych technikach może być zaledwie wstępem do dalszego dialogu z klientem. Efektywność takiej konwersacji pojawia się dopiero wtedy, gdy nie tylko firma, ale także klient ma głos. Nowe technologie, takie jak sieć internetowa i telefonia komórkowa, sprawiają, że dialog firmy z klientem staje się masowo dostępny dla konsumentów, co z kolei prowadzi do tego, że z niezwykłą łatwością przedsiębiorstwo może stać się renomowaną marką lub zupełnie odwrotnie – mieć kłopoty z pozyskaniem klientów. I tu z pomocą przychodzi marketing szeptany, czyli nowoczesna technika komunikacji marketingowej. Celem artykułu jest poznanie sposobów komunikacji w marketingu szeptanym oraz próba zdefiniowania, która droga tej nowoczesnej techniki może doprowadzić firmę do sukcesu. Przeprowadzone przez autorkę artykułu badania ankietowe pokazują możliwe ścieżki wykorzystania marketingu rekomendacji, określają skuteczne narzędzia oraz branże, w których WOMM jest najbardziej pożądany.
Bibliografia
Bartoszewski J., (2010), Buzz niefachowy i guz gotowy, Raport Marketing szeptany 2010, http://interaktywnie.com/biznes/raporty [14.04.2012].
Falkowski A., Grochowska A., (2011), Nie trzeba krzyczeć żeby było głośno, „Marketing w Praktyce”, nr 9.
Gregorczyk T., (2006), Szepty w towarzystwie, http://www.marketing news.pl/Theem.php?art=495 [23.05.2012].
Kołodziejczyk A., (2009), Szeptanie bez naciągania, „Marketing w Praktyce”, nr 6.
Kotler Ph., (1994), Marketing. Analiza, planowanie, wdrażanie I kontrola, Gebethner i Ska, Warszawa.
Sagan A., (2003), Symbolika produktu w systemie komunikacji marketingowej, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków.
Sernovitz A., (2011), Marketing szeptany. Zachęć ludzi, aby mówili o Twoich produktach, Oficyna Wolters Kluwer business, Warszawa.
Siejak M., (2010), Dla małych marek marketing szeptany, „Marketing w Praktyce”, nr 6.
Śliwińska K., Pacut M., (2011), Narzędzia i techniki komunikacji marketingowej XXI wieku, Oficyna Wolters Kluwer business, Warszawa.
Wiktor J., (2006), Promocja. System komunikacji przedsiębiorstwa z rynkiem, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Wiktor J., (2001), Teoretyczne podstawy systemu komunikacji marketingowej, http://swiatmarketingu.pl/index.php?rodzaj=01&id_numer=719231 [23.01.2012].
Woźnicki M., (2010), Narzędzia marketingu szeptanego, Raport Marketing szeptany 2010, http://interaktywnie.com/biznes/raporty [14.04.2012].
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 2284
Liczba cytowań: 0