
 116 

 
http://dx.doi.org/10.12775/AE.2013.008 
_________________________________________________________________ 

ARCHIWUM EMIGRACJI 
Studia – Szkice – Dokumenty 
Toruń, Rok 2013, Zeszyt 1 (18) 
_____________________________________________________________ 

KULISY NIEDOSZŁEGO  
PROCESU SĄDOWEGO  
STOWARZYSZENIA POLSKICH 
KOMBATANTÓW W WIELKIEJ 
BRYTANII Z „TYGODNIKIEM 
POLSKIM” W LATACH 1948–1949 

Krzysztof TARKA (Opole) 

 30 czerwca 1948 roku były prezes Stowarzyszenia Polskich Kombatantów Oddział 
Wielka Brytania Władysław Stępień wraz z dziesięcioma członkami zarządu złożył 
w Wydziale Ławy Królewskiej Sądu Wyższego w Londynie (King’s Bench Division, 
High Court of Justice) pozew przeciwko Bernardowi Singerowi, redaktorowi naczel-
nemu „Tygodnika Polskiego” i współpracownikowi wywiadu cywilnego Polski Ludo-
wej oraz drukującej to pismo angielskiej firmie Staples Press Limited. Wnioskodawcy 
domagali się odszkodowania za zniesławienie (libel) oraz wydania przez sąd zakazu 
dalszego publikowania oszczerczych zarzutów1.  
 „Tygodnik Polski” formalnie wydawany był przez spółkę złożoną z urzędników 
Konsulatu Generalnego w Londynie oraz tych emigrantów, którzy nastawieni byli „pro 
krajowo” i tworzyli Radę Obywateli Polskich w Wielkiej Brytanii (Citizen’s Council of 
Poles in Great Britain). W praktyce wspomniana spółka i Rada były fikcją. W rzeczy-

                                                           
1 SPK nie zamierza polemizować z „Tygodnikiem Polskim”, Polska Walcząca 1948 nr 29, 

s. 1. Zob. też: Archiwum Ministerstwa Spraw Zagranicznych, Departament III [dalej: AMSZ, D 
III], z. 9, w. 21, t. 270, Notatka dotycząca procesu cywilnego Stępień contra Singer o libel 
w związku z artykułem ogłoszonym w „Tygodniku Polskim” dnia 5 czerwca 1948, k. 4. Szerzej 
na temat SPK: T. Kondracki, Historia Stowarzyszenia Polskich Kombatantów w Wielkiej Bryta-
nii 1946–1996, Londyn 1996; tenże, Polskie organizacje kombatanckie w Wielkiej Brytanii 
w latach 1945–1948, Warszawa 2007. 



 117 

wistości pismo było wydawane i finansowane przez Ambasadę Polski Ludowej w Lon-
dynie. Pierwszy numer „Tygodnika Polskiego” ukazał się z datą 16 marca 1946 roku2. 
 W ocenie Jana Kowalika pismo podawało  

wiele wiadomości i informacji z Kraju, szczególnie wyraźnie podkreślając dorobek 
ekonomiczny powojennej Polski i postęp odbudowy [ze] zniszczeń wojennych. Sporo 
miejsca poświęcano literaturze, reprezentowanej przez czołowych powieściopisarzy 
i poetów krajowych, rzadziej przez polskich klasyków. Prawdziwą tendencję pisma, 
szytą co prawda grubym ściegiem, odsłaniała stała rubryka redakcji, poświęcona kryty-
kowaniu czy raczej wyszydzaniu politycznej i kulturalnej działalności emigracji oraz 
atakowaniu jej prasy. Obliczona była na sianie zamętu i wywołanie rozłamu w polskim 
społeczeństwie wychodźczym3. 

 Inkryminowany artykuł dotyczył niedawnego zjazdu oddziału brytyjskiego SPK. 
Anonimowy autor, rzekomo „jeden z obecnych” na zjeździe tego „konwentyklu ander-
sowców”, zarzucił działaczom SPK protekcjonizm, korupcję i fałszerstwa finansowe. 
Doroczny zjazd SPK przyrównał do ringu, na którym sanatorzy z Polskiego Ruchu 
Wolnościowego „Niepodległość i Demokracja” stoczyli walkę z endekami o rząd dusz, 
ale przede wszystkim o zarząd funduszami kombatanckiej organizacji. W napastliwym 
tonie stwierdził, że po serii kłopotliwych pytań, które padły na zjeździe, ustępujący 
zarząd SPK przypominał ławę oskarżonych czy wręcz skazańców: „Wydawałoby się 
— pisał – że w tym momencie należałoby przerwać obrady, wezwać na salę policję 
i domagać się aresztowania winnych”. Niestety, ubolewał, nic podobnego nie nastąpiło. 
W konkluzji, kpiąc z „maszerujących do Polski” kombatantów, podkreślił, że faktycz-
nie ich „marsz prowadzi od fałszerstw do sprzeniewierzeń funduszów społecznych, od 
kryminalnych rozpraw sądowych do cel więziennych”4.  
 W kolejnych numerach „Tygodnik Polski” kontynuował atak na SPK i jego organ 
prasowy „Polskę Walczącą”. Wykpiwając nadzwyczajną „skromność” kombatanckiego 
pisma, które o własnym zjeździe napisało niewiele, komentator „Tygodnika Polskiego” 
przypominał o nadużyciach i awanturach w SPK, które ujawniono na ostatnim zjeź-
dzie: „Stawiano sobie przecież zarzuty dość konkretnej natury. Mówiono o oszustwach. 
Zakwestionowano budżet”5. 
 Chcąc podsycać kłótnie i spory w łonie kombatanckiej organizacji „Tygodnik Pol-
ski” domagał się opublikowania sprawozdań zarządu i komisji rewizyjnej oraz szcze-
gółowej dyskusji z ostatniego zjazdu oddziału brytyjskiego SPK. Redakcji emigracyj-
nej „Polski Walczącej” zarzucono, że ta „obwija wszystko w bawełnę i nie podaje tre-
ści przemówień”. Powołując się na „przykre niedyskrecje” ze zjazdu, mające świad-

                                                           
2 AMSZ, D III, z. 9, w. 21, t. 270, Notatka, k. 45–46. Na dokumencie brak daty. 28 marca 

1949 radca Ambasady Polskiej w Londynie A. Morski przesłał Notatkę do Departamentu III 
MSZ; zob. tamże, k. 38. 

3 J. Kowalik, Czasopiśmiennictwo, [w:] Literatura polska na obczyźnie 1940–1960, red. 
T. Terlecki, t. 2, Londyn 1965, s. 500–501. Ostatni numer „Tygodnika Polskiego” ukazał się 
z datą 24 czerwca 1950. 

4 XZ, Pranie brudów na dorocznym zjeździe SPK, Tygodnik Polski 1948 nr 23, s. 3 i 6. 
O „ostrej dyskusji” i „ożywionej krytyce” zarządu podczas II Zjazdu SPK Oddział Wielka Bry-
tania (28–31 maja 1948) enigmatycznie donosiła emigracyjna prasa: Zakończenie Zjazdu Komba-
tantów, Dziennik Polski i Dziennik Żołnierza 1948 nr 133, s. 3; J. Rożenek, Pokłosie Zjazdu 
Oddziału SPK-W. Brytania, Orzeł Biały 1948 nr 24, s. 6. Zob. też cytowane poniżej artykuły na 
łamach „Polski Walczącej”. 

5 Wilk w owczej skórze, Tygodnik Polski 1948 nr 24, s. 3. Por.: Walny Zjazd Oddziału SPK 
W. Brytania, Polska Walcząca 1948 nr 23, s. 5. 



 118 

czyć o kaptowaniu głosów czy kuszeniu posadami, przypominano oskarżenia pod adre-
sem zarządu o oszustwa i fałszerstwa6.  
 Podgrzewając atmosferę „Tygodnik Polski” donosił o sporach we władzach od-
działu brytyjskiego SPK. Wzajemne oskarżenia o fałszerstwa i nadużycia doprowadziły 
do ustąpienia prezesa zarządu oraz kilkunastu członków Rady SPK:  

Mniejsza o powody tego rozłamu — pisał z nieskrywaną satysfakcją komentator amba-
sadzkiego tygodnika. Oznacza on niewątpliwie dalszy rozkład organizacji, której nie są 
już w stanie scementować fundusze kombatanckie7.  

Mimo wewnętrznych sporów SPK istniało jednak nadal. 
 Prasowa nagonka na władze brytyjskiego oddziału SPK stała się niebawem powo-
dem niemałych problemów samego „Tygodnika Polskiego”. 2 lipca 1948 roku Singer 
otrzymał pozew sądowy, a 31 lipca jego uzasadnienie. Zgodnie z procedurą pozwany 
powinien w terminie wyznaczonym przez sąd udzielić odpowiedzi i w dalszym termi-
nie, również przez sąd wskazanym przedstawić swoją linię obrony8. 
 Jednak ani redakcja „Tygodnika Polskiego”, ani ambasada nie posiadały żadnych 
dokumentów, które pozwoliłyby na udowodnienie, że wspomniane w artykule zarzuty 
zostały faktycznie postawione podczas zjazdu SPK, a tym bardziej, że zarzuty te w tre-
ści odpowiadały prawdzie. Pozwany nie mógł także przedstawić żadnych świadków, 
którzy potwierdziliby ich prawdziwość. W tej sytuacji wynajęta przez ambasadę an-
gielska kancelaria adwokacka uważała, iż przegranie procesu przez „Tygodnik Polski” 
było niemal pewne. Gdyby obrońca Singera nie zdołał udowodnić prawdziwości opu-
blikowanych zarzutów oraz nie wykazał, że zostały one poczynione w interesie pu-
blicznym, realne było zasądzenie bardzo wysokiego odszkodowania. Wraz z kosztami 
procesowymi mogło ono wynieść nawet 20 tys. funtów. Zgodnie z przepisami prawa 
angielskiego pozwany mógł wnieść o oddalenie pozwu udowadniając prawdziwość 
opublikowanych zarzutów oraz wykazując, że zostały one poczynione przez niego 
w interesie publicznym. Pozwany mógł się również powołać na przepis pozwalający na 
oddalenie pozwu o libel o ile zarzuty stanowiące przedmiot zniesławienia były treścią 
bezstronnego i dokładnego sprawozdania w prasie z zebrania publicznego. W tym 
przypadku to ostatnie rozwiązanie nie wchodziło jednak w grę, gdyż zjazd kombatan-
tów ograniczony jedynie do członków stowarzyszenia nie posiadał charakteru zebrania 
publicznego. Fakt, że podczas zjazdu obecni byli przedstawiciele prasy emigracyjnej, 
a sprawozdania ze zjazdu ogłoszone zostały w tejże prasie miał znaczenie drugorzędne. 
Wicekonsul Zygmunt Schreiber zwracał również uwagę na aspekt polityczny zagad-
nienia. Proces stwarzał co prawda nadzieję na nagłośnienie wydarzeń, które mogły 
                                                           

6 Przykre niedyskrecje, Tygodnik Polski 1948 nr 25, s. 3. Por.: E. Romiszewski, Bagnet 
i kłos. Migawki ze Zjazdu Oddz. SPK „Wielka Brytania”, Polska Walcząca 1948 nr 24, s. 5; 
tenże, O istotną jedność. Na marginesie Zjazdu Oddz. Wielka Brytania, Polska Walcząca 1948 nr 
25, s. 5; S. Łochtin, Z woli większości, Polska Walcząca 1948 nr 28, s. 5; T. Born, Echo Zjazdu 
brytyjskiego, Polska Walcząca 1948, nr 28, s. 5; W. Stępień, Jeszcze w sprawie Zjazdu Oddz. 
W. Brytania, Polska Walcząca 1948 nr 35, s. 5. Zob. też: T. Kondracki, Polskie organizacje 
kombatanckie, s. 438–439.  

7 XY, Jaki Zjazd, taka Rada. SPK zaczyna od rozłamu, Tygodnik Polski 1948 nr 26, s. 5. 
Zob. też: Nowe władze Oddziału W. Brytania, Polska Walcząca 1948 nr 26, s. 5. Powołana 
w 1949 przez zarząd SPK Komisja Specjalna ustaliła, iż członkowie poprzedniego zarządu naru-
szyli dobre obyczaje przez cofnięcie upoważnienia dla doradcy prawnego SPK, a dwaj przez 
odmowę wyjaśnienia i rozliczenia się z kwot pobranych na pokrycie kosztów własnych w wyni-
ku czego SPK poniosło straty moralne; T. Kondracki, Historia Stowarzyszenia, s. 24. 

8 AMSZ, D III, z. 9, w. 21, t. 270, Notatka, k. 40. 



 119 

rzucić ujemne światło na stosunki panujące w sferach kierowniczych emigracji, a zwłasz-
cza w SPK, ale poniesione koszty finansowe byłyby niewspółmierne do spodziewanych 
korzyści politycznych. Schreiber obawiał się również, że przegranie procesu i koniecz-
ność wypłaty wysokiego odszkodowania zostałyby niewątpliwie wykorzystane przez 
emigrację. Podkreślił, że takiego finału sprawy należało stanowczo uniknąć9. 
 Widmo przegranego procesu sądowego skłaniało reżimową placówkę nad Tamizą 
do załatwienia sprawy w drodze ugody. Reprezentujący Singera pełnomocnicy prawni 
(solicitorzy) z kancelarii Lewis & Lewis korzystając z tego, że sprawa trafiła na wo-
kandę sądową, w luźnej rozmowie z pełnomocnikami powodów wspomnieli o możli-
wości polubownego załatwienia sprawy. Straszyli, że w przeciwnym razie na rozprawie 
głównej wezwą na świadków wielu czołowych działaczy SPK i podniosą kwestie bar-
dzo niewygodne dla emigracyjnych kombatantów, co doprowadzi do „publicznego 
prania brudów”. Prawnicy powodów byli jednak pewni wygrania sprawy uważając, że 
dla każdego z ich klientów sąd przyzna co najmniej 500 funtów odszkodowania. W tej 
sytuacji nie godzili się na polubowne załatwienie sprawy na warunkach finansowych 
mniej korzystnych. Również członkowie SPK nie mieli zamiaru zadowolić się jedynie 
przeprosinami i odwołaniem zarzutów. Z ramienia ambasady z pełnomocnikami prze-
ciwników rozmawiał również adwokat Konorski. Według niego adwokaci SPK zamie-
rzali żądać bardzo wysokiego odszkodowania. Ostatecznie w ambasadzie zapadła de-
cyzja, aby szukać kontaktu z samymi skarżącymi. Redakcja „Tygodnika Polskiego” 
znalazła nawet pośrednika między Singerem a powodami. W tej roli wystąpił Marian 
Tempel, przedwojenny adwokat (czy aplikant sądowy) z Łodzi, który był członkiem 
SPK. Poprzez Templa zapytano powodów o ich propozycję odnośnie wysokości od-
szkodowania. Ci zażądali 10 tys. funtów i zwrotu poniesionych kosztów. Propozycja 
została zdecydowanie odrzucona, jako nie do przyjęcia. W toku dalszych pertraktacji 
członkowie SPK obniżyli kwotę odszkodowania do 7,5 tys. funtów plus koszta sprawy. 
Singer działając przez Templa zaproponował im początkowo zaledwie 2,5 tys. funtów. 
Mimo tak rozbieżnych oczekiwań stron pertraktacje przy udziale pośrednika trwały 
nadal10. 
 Konsul generalny w Londynie Albert Morski w szyfrogramie z 23 grudnia 1948 
roku zawiadomił MSZ, że działacze SPK byliby skłonni umorzyć skargę, ale za cenę 
wysokiego odszkodowania (7-8 tys. funtów szterlingów). Morski proponował MSZ 
wypłacenie znacznie niższej kwoty: 3-4 tys. funtów11. Doniesienia o procesie oraz 
groźba zapłaty wysokiego odszkodowania zaniepokoiły kierownictwo MSZ. 27 grud-
nia sekretarz generalny MSZ Stefan Wierbłowski prosił ambasadora w Londynie Jerze-
go Michałowskiego o jak najszybsze przesłanie materiałów dotyczących procesu „Ty-
godnika Polskiego”12. 
 Centrala MSZ na bieżąco chciała także otrzymywać informacje dotyczące procesu. 
W tej sprawie 17 stycznia 1949 roku dyrektor Departamentu III MSZ Tadeusz Żebrow-
ski interweniował u ambasadora Michałowskiego. Przekazał również ambasadorowi 
polecenie jak najszybszego rozpoczęcie rozmów w sprawie umorzenia skargi. Zastrzegł 
jednak, że negocjacje z SPK prowadzić może tylko osoba, która nie uchodziłaby za 
bezpośredniego przedstawiciela władz warszawskich13. 
                                                           

9 Tamże, Notatka dotycząca procesu cywilnego Stępień contra Singer o libel w związku z arty-
kułem ogłoszonym w „Tygodniku Polskim” dnia 5 czerwca 1948, k. 4–6. 

10 Tamże, Notatka, k. 46–47. 
11 Tamże, Szyfrogram A. Morskiego do MSZ z 23 grudnia 1948, k. 1. 
12 Tamże, Depesza specjalna z MSZ do J. Michałowskiego z 27 grudnia 1948, k. 2.  
13 Tamże, Depesza specjalna z MSZ do J. Michałowskiego z 17 stycznia 1949, k. 20. 



 120 

 Trzy dni później Michałowski apelował do kierownictwa MSZ o polubowne ure-
gulowanie sprawy. Do ambasady dotarły też informacje, że członkowie byłego zarządu 
SPK, którzy wnieśli pozew o oszczerstwo usztywnili swoje stanowisko. Za wycofanie 
oskarżenia żądali wypłacenia 6,5 tys. funtów i nie godzili się na niższe odszkodowanie. 
Ambasada nie przedstawił im jednak żadnej wiążącej oferty czekając na decyzję MSZ. 
Michałowski ponaglając przełożonych zaznaczył, że na polubowne uregulowanie 
sprawy pozostało zaledwie trzy dni. Po tym terminie nastąpiłoby rozpoczęcie procesu, 
a tym samym wzrost kosztów finansowych. Ambasador powołując się na opinię angiel-
skich prawników twierdził, że przegranie procesu przez „Tygodnik Polski” było niemal 
przesądzone. A wówczas należało się liczyć, że sąd dla każdego z jedenastu skarżących 
przyzna od 300 do 1000 funtów odszkodowania, co wraz z kosztami sądowymi mogło 
oznaczać konieczność wydatkowania od siedmiu do piętnastu tysięcy funtów. Micha-
łowski obawiał się ponadto, że przegrany proces doprowadzi do nagłośnienia sprawy, 
co nie byłoby korzystne dla wizerunku władz warszawskich. Przypominał, że odpo-
wiednie materiały dotyczące procesu ambasada już wcześniej przesłała do Warszawy. 
W szczegółach sprawy zorientowany był również nowy naczelnik Wydziału Brytyj-
skiego w Departamencie III MSZ Andrzej Szemiński (do końca 1948 roku attaché 

Ambasady w Londynie)14. 
 Niedopuszczenie do procesu sądowego stało się priorytetem także dla ministra 
spraw zagranicznych Zygmunta Modzelewskiego. Szef MSZ nakazał jednak prowa-
dzenie rozmów w sprawie ugody przez pośredników. Za wszelką cenę chciał uniknąć 
sytuacji, w której ambasada czy „Tygodnik Polski” byłyby bezpośrednio zaangażowane 
w pertraktacje z emigracyjną organizacją i zmuszone do wypłacenia jej odszkodowania 
w zamian za wycofanie skargi. W roli pośredników minister widział adwokatów an-
gielskiej drukarni, przeciwko której również skierowany był pozew. W instrukcji dla 
ambasady Modzelewski podkreślił, że ani „Tygodnik Polski”, ani Singer nie mogą być 
formalnie stroną zawartej ugody. Pieniądze również mieli wręczyć przedstawiciele 
drukarni. Gdyby działacze SPK nalegali na rozmowy z redakcją „Tygodnika Polskie-
go” lub domagali się zamieszczenia sprostowania i przeprosin na jego łamach, minister 
rozważał zamknięcie pisma oraz doprowadzenie do jak najszybszego wyjazdu Singera, 
który jednak nie miał ochoty wracać do Polski. Obawiał się też, że w razie utraty sta-
nowiska redaktora straci prawo pobytu w Wielkiej Brytanii. W tej sytuacji miano mu 
obiecać, że po jakimś czasie mógłby ponownie przyjechać do Londynu jako redaktor 
nowego czasopisma, które ambasada wydawałaby w miejsce „Tygodnika Polskiego”15. 
Ponadto doprowadzenie przez emigrantów politycznych do zamknięcia „Tygodnika 
Polskiego” byłoby ich niewątpliwym sukcesem. Z drugiej strony Modzelewski nie brał 
pod uwagę, że rokowania z przedstawicielami władz warszawskich były równie nie-
wygodne dla działaczy emigracyjnych. 
 W końcu stycznia 1949 roku MSZ ponownie dopytywało się o przebieg sprawy 
„Tygodnika Polskiego”, szczególnie, że od podanego przez ambasadora Michałowskie-
go trzydniowego terminu na zawarcie ugody minął tydzień, a z Londynu nie nadeszły 
nowe wiadomości16. W odpowiedzi Michałowski 1 lutego zawiadomił centralę, że 
podczas prowadzonych, przez nieoficjalnych pośredników, rozmów byli członkowie 
zarządu SPK za odstąpienie od procesu domagali się ostatecznie wypłaty 5500 funtów. 
Pieniądze miała im formalnie wypłacić firma drukarska. Skarżący odstąpili od żądania 

                                                           
14 Tamże, Szyfrogram J. Michałowskiego do MSZ z 20 stycznia 1949, k. 22. 
15 Tamże, Notatka dot. procesu „Tygodnika Polskiego” w Londynie o oszczerstwo, k. 23–24. 
16 Tamże, Depesza specjalna z MSZ do J. Michałowskiego z 31 stycznia 1949, k. 21. 



 121 

przeprosin na łamach „Tygodnika Polskiego”, domagali się natomiast kategorycznie 
pisma od Singera, które stwierdzałoby, że zarzuty wobec nich były fałszywe. Pomimo 
tych warunków ambasador nadal uważał, że ewentualny proces kosztowałby władze 
w Warszawie znacznie więcej finansowo, a zwłaszcza prestiżowo. W tej sytuacji pro-
ponował, aby MSZ zgodziło się na zapłatę 5 tys. funtów i list redaktora „Tygodnika 
Polskiego” z wyjaśnieniem, iż publikując zarzuty, które wysunięto na zebraniu SPK nie 
twierdził, że są one prawdziwe. Michałowski wątpił, aby działacze SPK zrezygnowali 
z listu wyjaśniającego nawet za cenę wyższego odszkodowania. Ostrzegał, że w razie 
procesu będą mogli liczyć nie tylko na wysokie odszkodowanie, ale także publikację 
sprostowania w prasie17. 
 W opinii prawników ambasady skarżącym zależało wyłącznie na pieniądzach, 
a nie na ideowo-politycznym aspekcie sprawy i było im obojętne, od kogo pieniądze 
dostaną. Nowy radca ambasady Albert Morski nadal obawiał się jednak nacisków na 
SPK z zewnątrz (z otoczenia gen. Władysława Andersa). Proponował, aby MSZ zgo-
dziło się na wyjaśnienie, że redakcja „Tygodnika Polskiego” drukując sprawozdanie ze 
zjazdu SPK nie zajęła własnego stanowiska w tej sprawie, względnie nie solidaryzowa-
ła się z zarzutami, które tam padły pod adresem poszczególnych osób. Tłumaczył, że 
zamknięcie „Tygodnika Polskiego”, wyjazd Singera i pozostawienie angielskiej dru-
karni w roli wyłącznego pozwanego nie zabezpieczyłoby ambasady przed finansowymi 
oraz politycznymi konsekwencjami przegranego procesu, gdyż pozew skierowany był 
nie tylko przeciw Singerowi jako redaktorowi pisma, ale także przeciw drukarni, która 
je drukowała. Jeszcze przed wydaniem pierwszego numeru ambasada złożyła w dru-
karni list gwarancyjny, zobowiązując się do pokrycia wszelkich szkód, które powstały-
by w związku z drukowaniem „Tygodnika Polskiego”. Niehonorowanie tego zobowią-
zania doprowadziłoby do skandalu. W rezultacie żadna angielska drukarnia w przyszło-
ści nie przyjęłaby jakiegokolwiek zlecenia od polskiej placówki nad Tamizą. Za najlep-
sze rozwiązanie Morski uważał zapłacenie skarżącym 4-5 tys. funtów, uregulowanie 
sprawy za pośrednictwem drukarni oraz przekazanie lakonicznego wyjaśnienia od 
redakcji zamiast sprostowania lub przeprosin (to ostatnie w ogóle nie wchodziło w ra-
chubę). Taka formuła ugody minimalizowała polityczne koszty sprawy. Dawała ponad-
to nadzieję, że żadne czasopismo wydawane na terenie Wielkiej Brytanii nie odważy-
łoby się na rozpowszechnianie wiadomości, iż „ambasada zapłaciła”, gdyż byłoby to 
niczym nie udowodnione, karalne oszczerstwo. Z propozycjami radcy Morskiego zga-
dzał się ambasador Michałowski18. 
 W szyfrogramie z 3 lutego Michałowski przedstawił definitywne warunki ugody. 
Za odstąpienie od procesu skarżący żądali wypłaty gotówką 5,5 tys. funtów, które zgo-
dzili się przyjąć od drukarni. Redaktor „Tygodnika Polskiego” miał również wystoso-
wać list z wyjaśnieniem, że przed publikacją zarzutów nie sprawdził ich prawdziwości, 
co mogło narazić na szwank dobre imię powodów. List przeznaczony był wyłącznie do 
wewnętrznego użytku skarżących i nie mógł być opublikowany. Żaden komunikat na 
ten temat nie miał się również ukazać w „Tygodniku Polskim”. Ambasador podkreślił, 
że uzyskanie bardziej dogodnych warunków, zresztą z niemałym trudem wynegocjo-
wanych, było niemożliwe. Oczekiwał też niezwłocznej decyzji kierownictwa MSZ. 

                                                           
17 Tamże, Szyfrogram J. Michałowskiego do MSZ z 1 lutego 1949, k. 27–28. 
18 Tamże, Pismo A. Morskiego do Z. Modzelewskiego, k. 23–24 (na piśmie brak daty, do 

Gabinetu Ministra wpłynęło 3 lutego 1949). 



 122 

W razie zgody na powyższe warunki do kwoty odszkodowania należało jeszcze doli-
czyć 500 funtów jako koszty pośrednictwa i honorarium dla adwokatów ambasady19.  
 Kilka dni później Michałowski kolejny raz tłumaczył dyrektorowi Departamentu 
III MSZ, że sytuacja negocjacyjna ambasady wcale nie ulegnie wzmocnieniu po wy-
jeździe Singera i ewentualnym zamknięciu „Tygodnika Polskiego”. Taki krok dałby 
tylko pełną satysfakcję działaczom SPK, że z powodu ich pozwu pismo zostało za-
mknięte. Michałowski przestrzegał centralę, że gdyby Singer wyjechał do Polski po-
zwani musieliby na drodze prawnej ujawnić, kto jest wydawcą i właścicielem „Tygo-
dnika Polskiego”, a więc kto należał czy też należy do fikcyjnej Rady Obywateli Pol-
skich w Wielkiej Brytanii. Gdyby doszło do procesu, a Singer nie występował jako 
oskarżony należało się liczyć, że sąd zasądziłby wówczas bardzo wysokie odszkodo-
wanie wobec drukarni, która miała list gwarancyjny ambasady. Skarżący wiedzieli, że 
drukarnia ma list gwarancyjny ambasady.  W rezultacie i tak ambasada musiałaby po-
nieść zasądzone koszty. Ambasador uważał też, że proponowanie drukarni Staples 
Press prowadzenia pertraktacji z SPK kompromitowałoby placówkę nad Tamizą. Pod-
kreślił, że polubowne załatwienie sprawy mogło nastąpić tylko za pośrednictwem Sin-
gera, którego list z wyjaśnieniami miał mieć prywatny charakter. Kombatanci zapowie-
dzieli jedynie, że ogłoszą komunikat, iż wycofali pozew z powodu otrzymania przepra-
szającego listu i pieniężnego odszkodowania. Zwolnienie Singera z funkcji mogłoby 
spowodować jedynie żądanie skarżących, aby list został napisany na blankiecie redak-
cyjnym z podpisem w imieniu redaktora „Tygodnika Polskiego”. Michałowski nie 
widział możliwości wynegocjowania innych warunków ugody. Kolejny raz apelował 
do MSZ o szybką decyzję, ponieważ przeciąganie sprawy dalej nie było już możliwe20. 
 Kierownictwo MSZ chciało jednak uniknąć listu Singera, cofającego zarzuty pod 
adresem działaczy SPK. 9 lutego ambasador Michałowski zawiadomił centralę, że 
udało się wynegocjować zmianę warunków ugody. Kombatanci zgodzili się, aby ad-
wokat Singera oświadczył ich adwokatom, że jego klient prosi o wyrażenie ubolewania 
z powodu artykułu, ale Singer nie wystosuje żadnego listu. W zamian skarżący żądali 
podniesienia ogólnej sumy odszkodowania do 6 tys. funtów. W grę wchodziło także 
zawarcie ugody na wcześniej wynegocjowanych warunkach: 5,5 tys. funtów odszko-
dowania i list Singera. Pozwani mieli się ostatecznie zdecydować, który wariant wybie-
rają. Ambasador osobiście nie uważał, aby uniknięcie listu Singera miało znaczenie 
zasadnicze. Sprawę pozostawiał jednak do decyzji MSZ. Jeszcze raz podkreślił nato-
miast, że zarówno z powodów finansowych, jak i prestiżowo-politycznych niedopusz-
czenie do procesu było nieodzowne21. 
 W Warszawie oczekiwano na wiadomość z Londynu czy i ostatecznie jak zakoń-
czyła się sprawa procesu „Tygodnika Polskiego”. W ciągu następnych dni z ambasady 
nie nadeszła jednak żadna informacja. Żebrowski zaniepokojony milczeniem Micha-
łowskiego 19 lutego depeszował do Londynu: „Jeżeli sprawa nawet nie posunęła się 
naprzód, chcemy o tym wiedzieć, jak również o tym dlaczego tak jest”22. 
 W Londynie nadal trwały jednak pertraktacje odnośnie szczegółów ugody. Strony 
ostatecznie porozumiały się co do tego, aby formalnie przerzucić płatności na drukarzy. 
Pojawił się jednak nowy problem. Zgodnie z instrukcją MSZ adwokaci pozwanych 
wynegocjowali rezygnację z listu Singera. W zamian kombatanci domagali się dopłaty 

                                                           
19 Tamże, Szyfrogram J. Michałowskiego do MSZ z 3 lutego 1949, k. 29. 
20 Tamże, Szyfrogram J. Michałowskiego do MSZ z 7 lutego 1949, k. 30. 
21 Tamże, Szyfrogram J. Michałowskiego do MSZ z 9 lutego 1949, k. 32. 
22 Tamże, Depesza specjalna z MSZ do J. Michałowskiego z 19 lutego 1949, k. 34. 



 123 

500 funtów. Na takie rozwiązanie (dopłata za cenę rezygnacji z listu) nie godziło się 
jednak MSZ. W nowej sytuacji skarżący nie domagali się już listu Singera natomiast 
obstawali przy wyższym odszkodowaniu. Wobec determinacji kombatantów Micha-
łowski obawiał się, że ambasada będzie musiała jednak wyłożyć 6 tys. funtów. Do 
uzgodnienia pozostało również kilka szczegółów prawnych, np. adwokaci skarżących 
nie otrzymali jeszcze od dwóch osób formalnych pełnomocnictw. Ambasador przewi-
dywał, że załatwianie tej sprawy potrwa jeszcze tydzień23. 
 Po uzgodnieniu warunków ugody adwokat Singera za pośrednictwem Templa 
porozumiał się z pełnomocnikiem powodów, radcą prawnym SPK Stanisławem Jorda-
nowskim, aby omówić dalsze postępowanie. Zgodnie z ustaleniami pełnomocnicy 
powodów mieli wystąpić do sądu o umorzenie sprawy, w zamian za co pełnomocnicy 
firmy Staples Press Ltd. (Singera) mieli wypłacić im odszkodowanie. Uzgodniono 
również treść listu, zawierającego przeprosiny, który pełnomocnicy pozwanych skie-
rować mieli do pełnomocników powodów. Już po uzgodnieniu tych warunków prawni-
cy ambasady zwrócili uwagę na niebezpieczeństwo wynikające z treści dwóch innych 
artykułów, wydrukowanych w „Tygodniku Polskim”, a nie wymienionych w uzasad-
nieniu pozwu. W szczególności chodziło o artykuł Jaki Zjazd, taka Rada, zamieszczo-
ny w numerze z 26 czerwca 1948 roku. O ile artykuł, który był przedmiotem pozwu, 
wymierzony był przeciwko byłemu zarządowi oddziału SPK w Wielkiej Brytanii, to 
artykuł ten dotyczył Rady oddziału wybranej na ostatnim zjeździe. Nie można było 
wykluczyć możliwości, że po umorzeniu toczącego się postępowania, wytoczonego 
przez członków byłego zarządu, grozić będzie Singerowi nowy proces, tym razem 
wytoczony przez któregokolwiek z członków nowej Rady SPK. Jordanowski przyjął 
jednak przedłożony mu projekt pisma solicitorów Hilder, Thompson & Dunn do solici-
torów Lewis & Lewis, zawierającego zapewnienie w imieniu i z upoważnienia wszyst-
kich członków Rady oddziału SPK, że nie roszczą sobie pretensji z tytułu żadnego ze 
wspomnianych artykułów. W zamian za to list Lewis & Lewis w imieniu Singera do 
pełnomocników powodów zawierał przeprosiny z tytułu wszystkich artykułów w „Ty-
godniku Polskim” odnoszących się do różnych organów SPK24. 
 Ostatecznie po trwających ponad osiem miesięcy formalnościach proceduralnych 
sprawa zakończyła się ugodą. Na posiedzeniu 15 marca 1949 roku sąd, na wniosek 
pełnomocników powodów, postępowanie umorzył po zapłaceniu przez pozwanych 
6 tys. funtów odszkodowania. Sąd w swojej decyzji nie wymienił imiennie, przez któ-
rego z pozwanych (Singera czy drukarnię) zapłata miała być dokonana. Pozwani otrzy-
mali również sądowy zakaz dalszego publikowania i rozpowszechniania tych samych 
lub podobnych artykułów zniesławiających. Bezpośrednio po wydaniu tej decyzji peł-
nomocnicy firmy Staples Press Ltd. wydali solicitorom powodów czek na 6 tys. fun-
tów. Równocześnie na wniosek pełnomocników Staples Press Ltd. zapadła decyzja 
zasądzająca na rzecz tej firmy zwrot od współpozwanego Singera kosztów poniesio-
nych przez nią w związku z procesem. Podstawą takiej decyzji był list gwarancyjny 
udzielony drukarni przez Ambasadę Polski Ludowej w Londynie25. 
 Komentator emigracyjnego „Dziennika Polskiego i Dziennika Żołnierza o pseudo-
nimie Bywalec donosząc o finale sporu z satysfakcją stwierdził, iż szkalowanie SPK 
kosztowało „londyńskich agentów Bieruta” aż 6 tys. funtów: „Tak znaczne podrepero-
wanie funduszów czołowej organizacji polskiego uchodźstwa politycznego — zazna-

                                                           
23 Tamże, Szyfrogram J. Michałowskiego do MSZ z 21 lutego 1949, k. 35. 
24 Tamże, Notatka, k. 48–49. 
25 Tamże, s. 49. 



 124 

czył — jest wyłączną zasługą pisemka wydawanego przez reżymową ambasadę w Lon-
dynie”26. 
 Krótki komunikat o zawarciu ugody ukazał się również na pierwszej stronie „Pol-
ski Walczącej”. Podkreślono w nim, że do rozprawy sadowej nie doszło „ponieważ 
p. Singer w pełni przeprosił członków b. zarządu i inne władze SPK oraz łącznie z dru-
karnią wpłacił sumę £ 6000 na pokrycie strat moralnych i kosztów”27. Atak „Tygodnika 
Polskiego” na jedną z najważniejszych emigracyjnych organizacji drogo kosztował 
władze warszawskie. Przypadek ten pokazywał również, że polska emigracja w Wiel-
kiej Brytanii może się skutecznie bronić przed oszczerczymi zarzutami. 
 Nie był to ostatni spór emigracji z „Tygodnikiem Polskim”. W 1950 roku redakto-
rzy i wydawcy londyńskiego „Dziennika Polskiego” złożyli w angielskim sądzie po-
zew o oszczerstwo przeciwko ambasadzkiemu tygodnikowi. Ta sprawa również zakoń-
czyła się ugodą oraz finansowym odszkodowaniem wypłaconym przez Ambasadę 
Polski Ludowej nad Tamizą28. Latem 1950 roku „Tygodnik Polski” przestał się w ogóle 
ukazywać. Nie znaczy to oczywiście, że władze warszawskie zaprzestały szkalowania 
emigracji politycznej, tyle że czyniono to znad Wisły, a nie znad Tamizy. 
 
 
BEHIND THE SCENES OF THE WOULD-BE TRIAL BETWEEN THE 
POLISH EX-COMBATANTS ASSOCIATION AND TYGODNIK POLSKI IN 
YEARS 1948–1949 
 
In 1948 members of the Polish Ex-Combatants Association charged the editor of Tygodnik Polski 
published by the Polish People’s Republic Embassy in London with slander. Eventually, there 
was no trial, and the dispute ended in 1949 with an settlement. Instead the embassy in London 
had to pay a large sum as compensation.  
 
Keywords: Polish emigration in Great Britain after WW II; The Polish Ex-Combatants 
Association; Tygodnik Polski (London). 

                                                           
26 Bywalec, Podsłuchane, Dziennik Polski i Dziennik Żołnierza 1949 nr 69, s. 4. W jednym 

z kolejnych komentarzy Bywalec przeliczył, że atak „Tygodnika Polskiego” na SPK kosztował 
krajowego podatnika tyle, co 25 dziesięciotonowych wagonów węgla; Bywalec, Podsłuchane, 
Dziennik Polski i Dziennik Żołnierza 1949 nr 71, s. 4. 

27 O dobre imię SPK, Polska Walcząca 1949 nr 12, s. 1. 
28 K. Tarka, Spór emigracyjnego „Dziennika Polskiego i Dziennika Żołnierza” z ambasadz-

kim „Tygodnikiem Polskim” (1950–1952), Rocznik Historii Prasy Polskiej 2014 nr 3 (w druku). 


