
33

Rafał Moczkodan
(Nicolaus Copernicus University, Toruń)
ORCID: 0000-0003-1287-2888

Na Antenie and Wiadomości: 
The Circumstances of the Beginnings 
and Termination of Cooperation

Na Antenie, a monthly magazine where the most important texts broad-
cast on Radio Free Europe were published, was as a supplement to the 
weekly Wiadomości from 1963 to 1969.1 Jan Nowak-Jeziorański, recalling in 
the mid-1990s how Na Antenie was created and how the cooperation with 
Wiadomości was initiated, wrote:

I t  w a s  m y  i d e a .  It was to be the Polish equivalent of the English mag-
azine The Listener, the press organ of the BBC, and was to feature our best 
political commentaries, radio plays, essays, as well as news from Poland, wit-
ness accounts, and documents. From the very beginning of RFE, at various 
times I asked the Americans for money and permission to publish it. […] All 
my efforts went unanswered for a long time. It was not until the early 1960s 
that the new director of RFE, Rodney C. Smith, understood the need for such 
a magazine to compete with Kultura and Wiadomości, the two great émigré 
periodicals, and at the same time wanted it to be a magazine that reached 
a wide Polish audience in the world. So I proposed to Jerzy Giedroyć that the 

1 Later, the magazine was published independently for several years, then as a supple-
ment to Orzeł Biały, and later as a supplement to Dziennik Polski i Dziennik Żołnierza.

ISSN 2084-3550http://dx.doi.org/10.12775/AE.2023.043

Vol. 3 (33) 2023,  pp. 33–78

Archives 
Emigration

of

https://orcid.org/0000-0003-1287-2888
http://dx.doi.org/10.12775/AE.2023.043


34

HISTORY OF LITERATURE

magazine – by then the name Na Antenie had been coined – be published at 
RFE’s expense as a monthly supplement to Kultura. When Giedroyć refused, 
claiming to be concerned about the magazine’s dependence on an American 
institution, I turned to Mieczysław Grydzewski, who accepted the offer with-
out hesitation and without any conditions.2

The magazine’s first editor, Zygmunt Jabłoński, disagrees with 
Nowak-Jeziorański’s account and credits the idea of creating the magazine 
to himself. As he recalled in 1985:

Back in early 1962, at a morning conference, I  p u t  f o r w a r d  a  p r o j e c t  t o 
c r e a t e  a  m a g a z i n e  (along the lines of the British The Listener) that would 
consist of our best broadcasts. Such a magazine, I argued, would be a showcase 
for our radio station, and editing it would not be too difficult, because, after 
all, all the materials were right there.

My idea did not receive a positive response from Nowak, who thought that 
only his own ideas were the best.

I was therefore surprised when, after a few months, Zupa3 approached 
me saying that Nowak had come up with the idea of creating a monthly mag-
azine consisting of a selection of our broadcasts, which would be published 
as a supplement to Mieczysław Grydzewski’s London-based Wiadomości. I told 
Zupa that the idea was excellent, but it was mine, not Nowak’s.

“I recall something,” Zawadzki replied, “and that’s why I’m asking you if 
you would take this job.”

I was pleased by this offer […] So I said to Zupa: “Yes…”
I came up with the title Na Antenie and the subtitle Mówi Rozgłośnia Polska 

Radia Wolna Europa [This is the Polish Section of Radio Free Europe speaking].4

So which version of the events is true? Who came up with and who 
accepted this idea? Referring to Jabłoński’s memoirs, Nowak-Jeziorański 
stated: “Z. Jabłoński credited to himself the initiative for the creation of 
the monthly magazine. In fact, I came up with this project in a memo-

2 J. Nowak-Jeziorański, “Nie tylko Na Antenie” [Not only Na Antenie], in: M. A. Supruniuk, 
ed., “Wiadomości” i okolice. Szkice i wspomnienia [Wiadomości and surroundings. Sketches and 
memoirs], vol. 2, Toruń 1996, pp. 159–160. If not indicated otherwise, all the emphases are 
mine – R. M.

3 Tadeusz Zawadzki (actually Żenczykowski) – Jan Nowak-Jeziorański’s deputy at RFE.
4 Z. Jabłoński, Gabinet figur radiowych [Cabinet of radio figures], Berlin 1985, pp. 99.



35

Rafał Moczkodan ﻿  Na Antenie and Wiadomości

rial to the Americans, at the very beginning of our radio station.5 The 
matter is not clear, and it gets even more complicated when one looks 
into Nowak-Jeziorański’s correspondence with Giedroyć. In a letter dated 
March 20, 1962, Nowak-Jeziorański wrote to the editor of the Paris-based 
Kultura:

I am addressing you on a strictly confidential matter with a request for the 
utmost discretion.

During my recent stay in London, I   r e c e i v e d  a   p r o p o s a l  f r o m 
D z i e n n i k  P o l s k i  t o  p u b l i s h  once a month, in the form of a free supple-
ment, a collection of the most interesting broadcasts of our Radio that would 
be best suitable for printing. It would be the equivalent of the BBC’s English 
weekly magazine The Listener, which contains the best opinion pieces and talks 
of the British radio. According to Dziennik Polski’s proposal, the supplement 
would be eight pages long. […]

This proposal in principle suits me, because the huge amount of material 
that is broadcast here is simply wasted. […] It would be good if at least some 
of it could appear in print. […]

Personally, I would prefer a thousand times that this kind of supplement 
could be published by Kultura. First of all, all of us here are all far closer to your 
way of looking at national issues. […] I understand that you may have your own 
important and legitimate reasons why the proposal to publish such a Polish 
The Listener in the form of a free supplement might not suit you. I would only 
ask for a short message in this case. If, on the other hand, you would find this 
project interesting, please also let me know, if possible, with an approximate 
cost. I would have to receive this information before April 3, because on that 
day I am leaving for the United States, where this matter will be the subject 
of my discussions with the Committee’s authorities.

Once again, I would like to point out that this supplement would be com-
pletely separate from Kultura and would be attached to it for distribution both 
to Poland and to subscribers and recipients in exile.6

So who was the originator of the new magazine associated with RFE? 
Nowak-Jeziorański, Jabłoński, or the editors of Dziennik Polski? If one ac-

5 J. Nowak (Zdzisław Jeziorański), Polska z oddali. Wojna w eterze – wspomnienia [Poland 
from a distance. War on the air – memoirs], vol. 2, London 1988, p. 183.

6 J. Nowak-Jeziorański, J. Giedroyć, Listy 1952–1998 [Letters 1952–1998], selected, com-
piled, and introduction by D. Platt, Wrocław 2001, pp. 259–260.



36

HISTORY OF LITERATURE

cepts the version regarding the actual authorship of this idea, it is inac-
curate in two important minor details.

The first is the magazine’s title. In the published correspondence with 
Giedroyć and the surviving correspondence with Grydzewski, the mag-
azine is placed under the heading “Polish The Listener” (in Grydzewski’s 
case, the title is additionally translated, as will be discussed in a moment).

The second detail is Giedroyć’s reasons for refusing to publish the 
magazine. It seems that, additionally, for fear that Kultura would become 
dependent on the institutions funding the magazine (the Free Europe 
Committee), Giedroyć was concerned about something else: how the sup-
plement would be received by readers, or, to be more precise, to what 
extent their perception of Kultura and its political line would change when 
confronted with the texts published in the new monthly. In his letter to 
Nowak-Jeziorański dated March 31, 1962, he wrote:

I find the very idea of a “Polish The Listener” excellent. Such a The Listener could 
play a significant and versatile role. […] On the other hand, I don’t really see 
how I could undertake to publish it. Although our views (i.e., yours and mine) 
are not very different, I can’t say that about the American FE leadership, or 
about the semi-official political factors in general. The policy of Kultura is 
facing increasingly harsh criticism. […]

I am writing about it because if I could undertake to publish The Listener, 
I would have to influence its editorial and political side. This is because I am 
not a normal publisher or owner of a printing house, interested only in the 
commercial side, and any publication by us or distributed by us will be con-
sidered an expression of Kultura’s views.

Besides, even if FE (which I doubt), agreed to entrust me with the edito-
rial side, I would not be able to undertake it anyway. As you know, our team 
is invariably small and we are finding it increasingly difficult to cope with 
our work.

Personally, it seems to me that it would be best for The Listener to be pub-
lished under the Polish section’s own brand.7

Nowak, undeterred by Giedroyć’s response and at the same time reluc-
tant (due to differences in the political positions) to cooperate with Dzien-

7 Ibidem, pp. 261–262.



37

Rafał Moczkodan ﻿  Na Antenie and Wiadomości

nik Polski i Dziennik Żołnierza, immediately turned to Grydzewski. Closing 
the topic in his correspondence with Giedroyć, he wrote (in a letter dated 
April 25, 1962):

I understand the reasons for your refusal to publish The Listener and I do not 
resent you for this. Publishing such a supplement by Kultura would, of course, 
be the most ideal solution from our point of view. I am currently looking for 
others and hope that my project will eventually come to fruition.8

Grydzewski agreed to the proposal to publish the supplement to Wiado-
mości. Unfortunately, the archive collection of the London-based weekly 
does not contain Nowak-Jeziorański’s letter initiating the talks. On the 
other hand, in the surviving correspondence one can find a copy of a let-
ter addressed to him by Mieczysław Grydzewski, which was dated April 6, 
1962. Grydzewski, famous for his puritanical approach to matters of pu-
rity of the mother tongue, writes in it – referring to Nowak’s idea – about 
publishing a magazine under a title clearly referring to The Listener, i.e. 
a monthly… “Słuchacz” [“listener” in Polish]:

Thank you Dear Sir for the letter I received today. I think the idea is excellent 
and I will be happy to help. I agree that this “Słuchacz” would be something 
separate from Wiadomości, but it would be impossible to avoid responsibility 
also for formal reasons, because English law knows no exceptions and even 
a bookseller who sells a book containing “libel” can be held liable. Hence, 
theoretically, I would have to have the right to inspect the submitted material, 
although I do not suppose that my “veto” could ever “occur.” Since, as you 
know, Dear Sir, I take great care of the impeccability of the Polish language 
and the form of all utterances in Wiadomości, even advertisements, it is clear 
that I would have to correct this and that, naturally with the approval of the 
authors or your institution.9

8 Ibidem, pp. 262–263.
9 University Library in Toruń, Archives of Emigration (hereinafter AE), Archive of 

Wiadomości, ref. no. AE/AW/CCCLXXVIII, Editorial Correspondence of Na Antenie, copy of 
a letter from M. Grydzewski to J. Nowak-Jeziorański dated April 6, 1962. The following 
quoted letters related to the editing and publishing of Na Antenie – unless otherwise noted – 
are from this collection.



38

HISTORY OF LITERATURE

Nowak-Jeziorański agreed to these conditions. As he recalled years 
later:

Na Antenie was to be a magazine completely independent of the editors of 
Wiadomości. Grydzewski reserved his right to veto only texts that could expose 
him to a libel suit. We agreed to adhere to the terminology and spelling used 
by the editorial staff of Wiadomości. Grydzewski attached the greatest impor-
tance to that condition.10

Clearly, the independence of the two magazines concerned the issue 
of the views and opinions expressed. The editors of Wiadomości and, in 
particular, Mieczysław Grydzewski, combined them on the level of the 
style of language and the amount of work necessary. Giedroyć, rejected 
the proposal because he was concerned about the latter. Grydzewski also 
saw some difficulty associated with this. In the letter quoted above, he 
wrote about “all the editorial work, which will be considerable,” and a year 
later, just before the first issue of Na Antenie was published, he informed 
Nowak-Jeziorański that the planned financial outlay did not cover the 
costs, which were increasing because “I also have to remember about Mr. 
Grocholski, who will have extra work to do, not to mention myself.”11 Of 
course – a large part of the work was carried out in Munich (which will 
be discussed in a moment), but Na Antenie brought additional burdens to 
Mieczysław Grydzewski’s already very busy work schedule. Although he 
himself never complained about it, the scale of the phenomenon was indi-
rectly confirmed by his successor in the position of editor-in-chief – Michał 
Chmielowiec. In two surviving letters from 1967 (when Grydzewski, al-
though ill, was still interested in the fate of the weekly magazine), Sambor 
wrote, among other things:

First of all, I want to apologize to you, Dear Editor, most sincerely that it has 
been so long since I visited you, which I will try to rectify any day. But if it 
weren’t for Wiadomości, I should go to bed – I have such a terrible cold. And at 

10 J. Nowak, Polska z oddali [Poland from a distance], p. 183.
11 A copy of a letter from M. Grydzewski to J. Nowak-Jeziorański dated February 20, 

1963.



39

Rafał Moczkodan ﻿  Na Antenie and Wiadomości

the same time – Na Antenie, the competition, and so on. – I am swamped with 
work, with which, of course, I do not know how to cope as you do.12

I have always admired you immensely, but now that doing only a part of your 
work I am swamped with it – my admiration has become downright supersti-
tious. When did you find time for all this?13

As can be assumed, by undertaking this additional work, Grydzewski 
hoped to improve the financial situation of Wiadomości, which was always 
ailing in this field. The declaration, contained in the letter to Giedroyć, 
that the magazine would be externally funded must have been repeated 
by Nowak-Jeziorański in his correspondence with Grydzewski, because im-
mediately after deciding on his willingness to cooperate, he wrote in the 
already quoted letter of April 6, 1962:

Our own cost of such an 8-page supplement (printing, paper, possibly pho-
tographic films, folding, postage, etc.) would be about two hundred pounds. 
I must point out that we are working with a small printing company whose 
prices are competitively low and which has not raised its prices in years. Per-
haps having learned that this is Free Europe’s project, they will make some 
additional demands. In any case, the demands will not be too great, even if 
they occur.

The aforementioned sum does not include, of course, all the editorial 
work, which will be considerable.

Needless to say, I would be happy if, in connection with the “Słuchacz,” 
New York would have the opportunity to demonstrate greater “generosity” 
than before in relation to Wiadomości, especially since, even with the demon-
stration of the greatest generosity, the budget of such a supplement will be 
more than modest in comparison with [illegible word] a separately edited 
magazine.

Similarly, in a letter preceding the publication of the first issue, he 
provided a full breakdown of costs and compared them to the amount he 
was to receive.

12 AE, Archive of Wiadomości, ref. no. AE/AW/XXXIVa-b, Editorial Correspondence, 
a letter from M. Chmielowec to M. Grydzewski dated January 10, 1967.

13 A letter from M. Chmielowec to M. Grydzewski, January 31, 1967.



40

HISTORY OF LITERATURE

According to your request, Dear Sir, I am giving you the cost of the 6- [illegible] 
8-page supplement. Printing and paper 168.6.0, bindery 8.0.0, additional post-
age costs 8.0.0. Photographic film not included, number revision correction 
5.0.0. 100 cop[ies] 5 p. each – 25.0.0 minus a 20 percent discount 20.0.0. Total 
£209.6.0 or 628 dollars. Since we are to receive 617 dollars [!] for the issue, 
it would be desirable for us to obtain additional purchase of copies with the 
supplement, as I also need to remember about Mr. Grocholski, who will have 
extra work to do, not to mention myself.

Nowak-Jeziorański managed to obtain exactly the amount Grydzew
ski indicated. Unfortunately, the real printing expenses – in this case, in-
creased by the cost of duplication of photographs – turned out to be even 
higher. Nowak-Jeziorański wrote with concern to Grydzewski in a letter 
dated March 14, 1963:

I have a problem and I am asking you for advice. After our discussions and 
exchange of letters, I presented a detailed cost estimate to my American part-
ners and obtained a transfer of the sum of £209.6.0 for each issue of Na Antenie.

Since the money for this purpose does not come from my radio budget, 
the allocation of this sum is like a contract between me and the Directorate. 
I hope to get more money from the Americans after the first issues, when they 
realize that the experiment has been successful. However, I am afraid that if 
I were to request now any additional sum, even a small one for photographs, 
I might spoil my chances for the future. […] Is there any way out? I will be truly 
grateful to you for your help in this matter.14

It is difficult to determine today to what extent Grydzewski’s coopera-
tion with Nowak-Jeziorański improved the magazine’s financial situation.15 
To some extent, it certainly did – the letters to the editorial office printed 
in the pages of Wiadomości testified to the lively interest in the magazine, 

14 A letter from J. Nowak-Jeziorański to M. Grydzewski dated March 14, 1963.
15 Nowak-Jeziorański rather enigmatically mentions the “substantial subsidy” that 

Wiadomości was to receive from the Free Europe Committee by the early 1970s. As he points 
out, “it was not subject to any conditions,” and that he himself was the originator and 
initiator of this idea; see: J. Nowak-Jeziorański, “Nie tylko Na Antenie” [Not only Na Antenie], 
pp. 157–158.



41

Rafał Moczkodan ﻿  Na Antenie and Wiadomości

which – of course – must have translated into increased sales. Nowak-Jezio
rański mentioned that:

Na Antenie, which appeared once a month as an eight-page insert to the weekly 
in an identical format, with an identical typeface, illustrations, and layout, 
became successful very quickly, and Grydz was pleased to inform me that the 
number of subscribers to Wiadomości had increased.16

Zygmunt Jabłoński, too, believed that the parting of Na Antenie from 
Wiadomości after seven years of fruitful cooperation contributed indirectly 
to the latter’s demise, because “the supplement Na Antenie […] was a major 
financial boost for Wiadomości.”17

However, it took a year before the idea came to fruition and regular coop-
eration with Wiadomości started. In the surviving correspondence from that 
time, this topic is not discussed again. It is only after Grydzewski’s letter to 
Nowak-Jeziorański dated February 20, 1963, cited above, that things gained 
momentum. Referring to technical issues, the editor of Wiadomości wrote:

Of course, I would like to get the material as soon as possible. The issue must 
be dated April 7, i.e., it must be ready for printing on March 23, so there is little 
time left. I think that by now, Dear Sir, you know what will go for sure, and 
perhaps it is this “iron” part of the issue that you would kindly recommend to 
send at once. This shipment can be made in several installments.

Nowak responded to this in a letter dated February 23, 1963:

Thank you kindly for the submitted cost estimate […].
Here is some information related to our project:
I entrusted the selection of the materials, their preparation and their sending 
to you to Editor Zygmunt Jabłoński, who accepted my proposal with great 
enthusiasm and eagerness.

We will start sending you materials within the next week. It is important 
for me to clarify that we can do this in installments – without waiting for the 
entirety to be completed. I understand that the postal costs include shipping 

16 Ibidem, p. 160.
17 Z. Jabłoński, Gabinet figur radiowych [Cabinet of radio figures], p. 102.



42

HISTORY OF LITERATURE

one hundred copies of Wiadomości to Poland. Andrzej Stypułkowski also agreed 
to purchase a certain quantity. I will ask Adam Rudzki to do the same in New 
York.

We will make the greatest effort to finish sending out materials by 
March 10, except, however, for the “Review of national events” column, which 
would become out-of-date.

We would like to have this column sent by teletype by Kielanowski at the 
last minute to keep it as up-to-date as possible. Please let me know what day 
should be considered “last minute.”18

At the same time, in the second letter sent on the same day (an attach-
ment to the first?) the title of the new magazine was used for the first time. 
Nowak-Jeziorański wrote:

I attach three photographs from Poland: a crowd of pilgrims around Jasna 
Góra on August 26, 1962 for the first issue of Na Antenie […].19

P.S. As suggested, we will send the materials when they are ready.20

On the same day, a letter to the editorial office of Wiadomości was sent 
by Zygmunt M. Jabłoński, who was appointed as editor-in-chief. He wrote, 
among other things:

Mr. Dir[ector] Jan Nowak offered me the editorship of our Station’s monthly 
magazine: Na Antenie. I accepted the proposal very gladly and have already 
set to work. Please consider this letter as a senior rifleman reporting to his 
colonel.

I will send you the first part of the materials next week – the whole no 
later than on March 10.

[…] I kindly ask that you send me your wishes as to the form of our coop-
eration. What I mean is technical issues, such as deadlines for sending scripts 
and photographs, proofreading (whether you will send a proof copy or not).

Also, I would appreciate information on how many typescript pages fit on 
a page in the format of Wiadomości.

18 A letter from J. Nowak-Jeziorański to M. Grydzewski dated February 23, 1963.
19 Tłumy pobożnych na Jasnej Górze 26 sierpnia 1962 [Crowds of devotees on Jasna Góra on 

August 26, 1962] (photograph), Na Antenie 1963, no. 1, p. IV.
20 A letter from J. Nowak-Jeziorański to M. Grydzewski dated February 23, 1963.



43

Rafał Moczkodan ﻿  Na Antenie and Wiadomości

The next issue of the titles of the articles. Should I leave them to you or 
write them myself, or possibly provide the articles with provisional titles?

I will be extremely grateful for your response, and in the meantime, be-
ing confident that our cooperation will go smoothly I would like to pass my 
greetings and express my high regard.21

Jabłoński, as one might infer from the tone of this letter, hoped for 
a fair amount of independence in running and editing Na Antenie (the first 
item in Nowak-Jeziorański’s letter cited above seemed to be confirmed in 
reality). However, it very quickly became clear that the reality was some-
what different. As he recalled years later:

I edited the magazine for seven years, but as early as after the first issue my 
dreams burst like a soap bubble. First of all, editing of Na Antenie did not relieve 
me of my regular prior duties. So I continued to do the same amount of work 
on “Panorama” and commissioned broadcasts. The effort was great, but the 
work was interesting in spite of Nowak’s incessant meddling, who considered 
Na Antenie his private periodical.22

Similarly, Nowak-Jeziorański himself, looking back at the early days of 
the publishing of Na Antenie, stated that Jabłoński was only a “nominal” 
editor,23 while he himself was the actual editor.

As he wrote in several places: “The selection of texts was done under 
my supervision, and I also made sure that there were no conflicts with 
Grydzewski”;24 “Zygmunt Jabłoński became the editor who made the selec-
tion of texts under my supervision.”25 Confirmation of this state of affairs 
can be found in correspondence to the editor of Wiadomości including that 
covering the period from February 23, 1963, that is, from the period of 
the declaration that Jabłoński would be in charge of “selecting materials, 
preparing them, and sending them,” until April 7, the day the first issue 

21 A letter from Z. M. Jabłoński to M. Grydzewski dated February 23, 1963.
22 Z. Jabłoński, Gabinet figur radiowych [Cabinet of radio figures], p. 100.
23 J. Nowak-Jeziorański, “Nie tylko Na Antenie” [Not only Na Antenie], p. 160.
24 Ibidem.
25 J. Nowak, Polska z oddali [Poland from a distance], p. 183.



44

HISTORY OF LITERATURE

of the magazine was published. In a letter dated March 1, 1963, Jabłoński 
wrote to Grydzewski:

As promised, I am sending the first parcel of typescripts for the Na Antenie 
supplement. I provided each article with a title as well as at the top of each 
script I gave the title of the cycle of which the article is a part – so that you 
will have no difficulty in locating it.

I also include three photographs and the contents of the monthly mag-
azine’s headline. I will send the next series of manuscripts the day after 
tomorrow.26

On the same day, Nowak-Jeziorański wrote to Grydzewski:

I included in the first issue of Na Antenie an article by Wiktor Trościanko titled 
“Kamienne dno czasu” [Stone bottom of time] along with photos.27 I kindly 
ask you to choose for yourself the ones that are best suited to illustrate the 
column.
We will try to send most of the materials within the next week. Our
biggest problem is the typing of copy-edited texts. Would legible corrections 
in ink suffice?28

On March 5, 1963, Jabłoński wrote to Grydzewski:

Here is the next handful of typescripts: the penultimate one. I will send you 
the rest on March 9.

I am also enclosing, for reference, a list of typescripts sent for the first 
issue of Na Antenie (including this parcel) by Mr. Nowak and by me.

For the front page I  suggest: “Do Czytelnika” [To the reader] – by 
J. Nowak,29 “Walka o model gospodarczy” [Struggle for the economic mod-
el] – by M. Górecki,30 “Kodeks karny” [Criminal code] – by O. Stypułkowska 

26 A letter from Z. M. Jabłoński to M. Grydzewski dated March 1, 1963.
27 W. Trościanko, “Kamienne dno czasu” [Stone bottom of time], Na Antenie 1963, no. 1, 

p. V.
28 A letter from J. Nowak-Jeziorański to M. Grydzewski dated March 1, 1963.
29 J. Nowak, “Do Czytelnika” [To the reader], Na Antenie 1963, no. 1, p. I.
30 M. Górecki, “Walka o model gospodarczy” [Struggle for the economic model], ibi-

dem, p. IV.



45

Rafał Moczkodan ﻿  Na Antenie and Wiadomości

(I will send it in a few days),31 “Utopia” – by M. Hemar32 (sent to you by Kie-
lanowski[)],33 and “Paszkowskiego Polska i Europa w oczach studenta” [Poland 
and Europe in the eyes of a student] by J. Paszkowski.34

For the centerfold (due to the volume), I suggest the discussion “«Chamy 
i żydy»” [Boors and Jews].35

One more thing I noticed already after I sent you my previous letter, for 
which I want to sincerely apologize to you.

I put my name in the text of the title masthead without contacting you 
first. Only now did I realize that, having put so much editorial work into the 
Na Antenie supplement, you may have valid objections to it.

Of course, it is up to you whether to leave or delete my name on the title 
masthead and I apologize for my faux pas.36

Four days later he wrote again (and again on the same day Nowak-
Jeziorański sent a letter to Grydzewski):

I am sending a third bundle of typescripts and three photographs. Except for 
one article and five photographs, which I will send you in two days – this is 
all the material for the first issue.

According to my calculations, this represents about two hundred type-
script pages, which is slightly more than the acceptable number you specified.37

During that period, the group of people responsible for selecting and 
delivering materials to London was joined by Leopold Kielanowski38 and 

31 A. Stypułkowska, “Projekt nowego kodeksu karnego i opinia publiczna” [Draft of 
the new criminal code and public opinion], ibidem, p. IV.

32 M. Hemar, “Utopia,” ibidem, p. I.
33 A letter from Z. Kielanowski to M. Grydzewski dated March 7, 1963.
34 “Polska i Europa w oczach studenta z Warszawy” [Poland and Europe in the eyes of 

a student from Warsaw], an interview by J. Krok-Paszkowski, Na Antenie 1963, no. 1, p. III.
35 “Możliwości polskiego Października. Dyskusja o artykule Witolda Jedlickiego” [The 

possibilities of the Polish October 1956. A discussion about Witold Jedlicki’s article], Na 
Antenie 1963, no. 1, pp. II. This concerns: W. Jedlicki, “«Chamy i żydy»” [Boors and Jews], 
Kultura 1962, no. 12 (182), pp. 3–41.

36 A letter from Z. Kielanowski to M. Grydzewski dated March 5, 1963.
37 A letter from Z. Kielanowski to M. Grydzewski dated March 9, 1963. Later in the 

letter, he suggested moving some of the material to the second issue.
38 See: a letter from Z. Kielanowski to M. Grydzewski dated March 13, 1963.



46

HISTORY OF LITERATURE

Eugeniusz Romiszewski, who was Jabłoński’s substitute during his leave 
for the first time in June 1963. Nowak informed Grydzewski of this fact 
indirectly in a letter dated June 15, 1963:

There is a “Bank Holiday” here on Monday. Not being able to communicate 
with Romiszewski, who is Jabłoński’s substitute, I made the attached correc-
tion myself (very unprofessional) and I am sending the photo of Czerwińska.39

Romiszewski’s assessment of his cooperation with Nowak-Jeziorański 
on the Na Antenie supplement was similar to Jabłoński’s:

The February-March-April 1965 issues of Na Antenie were compiled by me in 
place of Zygmunt Jabłoński. Jabłoński is listed in the masthead of Na Antenie 
as editor, but the editor-in-chief is actually Nowak… Of course, working with 
Nowak is difficult, because he is an impulsive man, it takes little to make him 
attack you, and his constant flaw is issuing hasty, unspecified orders, some-
times contradictory.40

One could say that Nowak-Jeziorański governed the magazine with an 
iron hand. As he wrote about himself: “When it comes to some domestic 
issues, only I can decide on the selection, because all the information and 
propaganda material passes only through my hands.”41

However, regardless of the divisions within the editorial board of the 
RFE, the disputes over competence, etc., the first issue of Na Antenie was 
eventually published with the date of April 7, 1963, and was attached to 
issue 14 (888) of Wiadomości. After more than a year’s effort, the magazine 
begun its intriguing life, although not without some obstacles.

39 A letter from J. Nowak-Jeziorański to M. Grydzewski dated March 15, 1963. Nowak’s 
letter, handwritten on translucent tissue paper (on both sides), is difficult to read. Gry-
dzewski noted the following remark in the margin: “This kind of paper so that the postage 
doesn’t cost too much. How can one live?” The letter concerned the following article: 
W. Budzyński, “Podwieczorek przy mikrofonie. Spowiedź satyryka” [Teatime at a micro-
phone. The confession of a comedian], Na Antenie 1963, no. 4, p. 6 (the text contains, among 
other things, a photo of Jadwiga Czerwińska).

40 Quote after: Z. Jabłoński, Gabinet figur radiowych [Cabinet of radio figures], p. 100.
41 A letter from J. Nowak-Jeziorański to M. Grydzewski dated April 22, 1963.

https://context.reverso.net/tłumaczenie/angielski-polski/iron+hand


47

Rafał Moczkodan ﻿  Na Antenie and Wiadomości

***
While the cooperation with Wiadomości did not start without pertur-

bations, its end was very abrupt and full of tensions. When Mieczysław 
Grydzewski, who could no longer – starting in 1967 – edit the magazine 
on his own due to his illness, Michał Chmielowiec (the Deputy) joined in 
to help, soon followed by Stefania Kossowska.

The magazine’s publisher, however, was Juliusz Sakowski, who, as will 
become clear in a moment, played an important role in the whole matter. 
The change in the position of the editor-in-chief entailed another change, 
namely that in the relationship between the editorial office of Wiadomości 
and RFE. As Nowak-Jeziorański recalled years later:

Cooperation with Grydzewski was perfect and the publication of our texts 
did not encounter the slightest problems. The situation changed radically 
when Juliusz Sakowski and Michał Chmielowiec took charge of Wiadomości 
after Grydzewski became ill.42

Determining who exactly edited successive issues (parts of them) of 
Wiadomości in 1967–1974 is a task that continues to have the status of a re-
search postulate. It seems indispensable in underlining the issues similar 
to the London-based weekly’s parting with its monthly supplement. In the 
first quarter of 1969, which is of particular interest to us, Stefania Kossow
ska took over the editorship of Na Antenie (after Michał Chmielowiec).43 
This probably took place as early as in January (the last surviving letter 
from Chmielowiec is dated January 3, 1969). In a letter to Leopold Kie-
lanowski dated February 12, 1969, she wrote, among other things:

Please apologize in advance to Mr. Nowak for the “errors and distortions” 
he may find in my debut in Na Antenie. I would like to thank editor Jabłoński 
and all the authors for the careful preparation of the materials, as he was of 
great help to me.44

42 J. Nowak-Jeziorański, “Nie tylko Na Antenie” [Not only Na Antenie], p. 161.
43 Cf. among others: a letter from J. Nowak-Jeziorański to S. Kossowska dated February 

22, 1969 (the letter refers to the quality of the photos published in Na Antenie).
44 A letter from S. Kossowska to L. Kielanowski dated February 12, 1969.



48

HISTORY OF LITERATURE

This excerpt, along with a letter dated January 10, 1969, in which Kos
sowska announced that “The next issue of Na Antenie will be included in the 
issue of Wiadomości, which will be released with the date of February 23,”45 
indicates that the first issue of Na Antenie edited by her was issue 70, 
which was published with the date of January 26, 1969. On March 8, Jan 
Nowak-Jeziorański wrote a letter to her, enclosing materials for the March 
issue of Na Antenie, for the “Za kulisam” [Behind the Scenes] column, and 
announcing the postponement of Maleszka’s note “Pożary na Ukrainie” 
[“Fires in Ukraine”] to the April issue.46 On March 20, in a letter addressed 
to Leopold Kielanowski, the editor (most likely Michał Chmielowiec again) 
reported that “The next issue of Na Antenie will be published with the date 
of April 27 of this year.”47 Nothing foreshadowed the coming storm.

The immediate “bone of contention” between the editors of Wiadomości 
and REW became the text authored by Józef Mackiewicz titled “List pas-
terski” [Pastoral letter], published in Wiadomości in issue 12 of March 23, 
1969.48 The author began his text by endorsing the criticism directed at the 
Polish episcopate, by Juliusz Mieroszewski in the January issue of Kultura 
(it was an assessment of the pastoral letter of Polish bishops of Septem-
ber 15, 1968, published on the occasion of the 50th anniversary of the 
regained independence, which ended with the words “Our Lord, preserve 
our free homeland”).49

Mackiewicz then elaborated on this criticism, pointing out that Pope 
Paul VI’s subordination of the émigré clergy to the Primate of Poland, 
which resulted in Bishop Władysław Rubin becoming the spiritual guard-
ian of the emigres, was a misguided move, as Bishop Rubin was acting in 
accordance with the expectations of the communist authorities, not those 
of emigres. Moreover, added the Wiadomości columnist – the decision was 
made by the Pope at the instigation of Primate Stefan Wyszyński. At the 

45 A letter from S. Kossowska to L. Kielanowski dated January 10, 1969.
46 A letter from J. Nowak-Jeziorański to S. Kossowska dated March 8, 1969.
47 A letter from M. Chmielowiec [?] to L. Kielanowski dated March 20, 1969.
48 J. Mackiewicz, “List pasterski” [Pastoral letter], Wiadomości 1969, no. 12 (1199), p. 1.
49 Londoner (actually J. Mieroszewski), “Kronika angielska” [An English chronicle], 

Kultura 1969, no. 1/2 (256/257), pp. 105–112.



49

Rafał Moczkodan ﻿  Na Antenie and Wiadomości

same time, he stressed that he did not understand why the head of the 
Church in Poland sought to take on this duty. He wrote:

It goes without saying that all emigres have always referred with deep rever-
ence to the Primate and always with a deep understanding of the difficulties 
associated with his work in communist Poland. The harder it is to understand 
why he voluntarily increased those difficulties by burdening himself with the 
additional pastoral care of emigres, which immensely complicated his situa-
tion. We have no official explanation of why or how this happened.

Faithful Catholics must believe in the infallibility of the Pope in matters 
of faith. However, they are not obliged to believe in the infallibility of the Pri-
mate in matters of church organization. Therefore, it is permitted to express 
the belief that, from a pro publico bono point of view, Cardinal Wyszyński’s 
decision was a mistake. It did not benefit the Church, the Polish episcopate, 
or the Polish emigres. …]

Anyone who has read “List Episkopatu na 50-lecie niepodległości” [The 
Episcopate’s letter for the 50th anniversary of independence], published in 
Cracow’s Tygodnik Powszechny no. 46, dated November 17, 1968, in its entirety, 
gets the impression that, regardless of the letter’s solemn content and tone, it 
rather puts a mark of equivalence between “Poland’s freedom” and the Polish 
People’s Republic. This is probably an important enough cause for concern.

Mackiewicz pointed out that while one can and should understand the 
compromises that the Polish episcopate and the Primate chose to make in 
the name of a higher good by making certain concessions to the commu-
nist authorities, Bishop Rubin’s conduct in this regard is unacceptable. As 
an example, he cited the bishop’s refusal to attend a “service for the souls 
of those murdered in Katyn” held in the free world of emigres. Similarly 
unacceptable, in his opinion, is the emigres’ descent into malaise, a kind 
of dormant complacency, forgetting their duties and basic political obli-
gations to the nation and the homeland. He concluded his argument by 
expressing his belief that, even though the words of the hymn “Boże coś 
Polskę” [God save Poland] changed by the episcopate are disturbing, the 
Polish people will persist in defying the imposed government.

The response to Mackiewicz’s article was Nowak-Jeziorański’s letter, 
written on March 28 and addressed to Juliusz Sakowski, the publisher of 
Wiadomości. In the letter, Nowak-Jeziorański wrote, among other things:



50

HISTORY OF LITERATURE

I am addressing this letter to you as the publisher and guardian of Wiadomości.
In the 23rd issue of Wiadomości, on the front page, there was an article by Józef 
Mackiewicz titled “List pasterski” [Pastoral letter]. The author criticizes the 
conduct of the Primate and Bishops.

It is necessary to strictly distinguish between the content of the article and 
the person of the author. Public criticism of the Primate is not an easy thing to 
do and requires great tact and restraint, since it is addressed to a person who 
is deprived of any opportunity to respond publicly to the accusations made 
against him. Nevertheless, the émigré journalist cannot be denied the right 
to evaluate the actions and statements of Cardinal Wyszyński and Bishops. 
In this regard, there is certainly no difference of opinion between us. From 
the very beginning, I have considered the placing at the end of the “List pas-
terski” [Pastoral letter] the words “Our Lord, preserve our free homeland” to 
be a serious mistake. The same applies to the current appointment of Bishop 
Rubin as the spiritual guardian of the diaspora.

However, the main objection is to the person of Józef Mackiewicz as the au-
thor of the article. I would like to remind you that Mackiewicz was sentenced 
to death in 1942 for high treason by a Special Military Court acting on the basis 
of powers and statutes issued by the Supreme Commander.

On November 12, 1945, the Peer Tribunal of the Union of Polish Journal-
ists, based in Rome at the time, sentenced Józef Mackiewicz to a reprimand 
for collaborating with the Lithuanian occupiers. In Dziennik Polski of January 
8, 1948, the General Board of the Home Army Circle published a statement in 
which it accused Mackiewicz of collaboration with the German occupiers.50 
The same charge of collaboration with the enemy during the war was repeated 
in the Home Army Circle’s statement published in Dziennik Polski on December 
22, 1961.51 Mr. J. Mackiewicz was able to clear his name by filing a lawsuit in 
a British court. He did not take advantage of this possibility. He also waived his 
right to have the charges of treason considered by the Citizens’ Adjudication 
Committee at the Union. […]

50 “Oświadczenie Koła b. Żołnierzy AK” [Statement of the circle of former Home Army 
soldiers], Dziennik Polski i Dziennik Żołnierza 1948, no. 7, p. 2 (of January 8). The statement 
contained, among others, the following provisions: “During the Lithuanian occupation 
of Vilnius, Mr. J. Mackiewicz edited Gazeta Codzienna, a periodical that spoke out against 
Poland’s rights to Vilnius. During the period of German occupation, Mr. J. Mackiewicz 
cooperated in Vilnius with the rag Goniec Codzienny, published in Polish by the German 
propaganda, and published his articles in its pages.”

51 “Oświadczenie Koła b. Żołnierzy AK” [Statement of the circle of former Home Army 
soldiers], Dziennik Polski i Dziennik Żołnierza 1961, no. 304, p. 2 (of December 22).



51

Rafał Moczkodan ﻿  Na Antenie and Wiadomości

Given the above, Józef Mackiewicz’s opinions about the conduct of the Pri-
mate and Bishops from the patriotic point of view must raise moral objections.

Wiadomości and Na Antenie cooperate with each other according to the 
principle of not interfering with the content of the two magazines. However, 
Na Antenie is published with the subtitle “Supplement to Wiadomości.” As a re-
sult, our magazines cannot completely avoid a certain shared responsibility 
in matters of principle, especially in the eyes of the domestic reader.

For these reasons, I believe it is necessary to place on the front page of 
the next issue of Na Antenie a statement disassociating the magazine from the 
article by Józef Mackiewicz, citing the above facts.

Due to the United Kingdom’s applicable law, I would like to state that 
everything contained in the statement can be proved in full in court based 
on existing documents and witnesses. On this account, I assume the sole 
and entire responsibility. At the same time, I am sending you the texts of 
documents and testimonies (collected in the appendix to Andrzej Pomian’s 
unpublished booklet titled “The case of Józef Mackiewicz”). This is because 
I believe that as the publisher of Wiadomości you should be familiar with 
this material […].

Please accept my expression of true respect and a hearty handshake
Jan Nowak52

Following that letter, Nowak-Jeziorański sent a second letter three days 
later, addressed to Michał Chmielowiec, in which he informed: “Dear Sir, 
I am enclosing the text that must appear on the front page of the April 
issue of Na Antenie.53 The text itself, bearing the title “W sprawie artykułu 
Józefa Mackiewicza” [On Józef Mackiewicz’s article], proclaimed, among 
other things:

In the issue of Wiadomości dated March 23 this year, on the front page there 
was an article by Józef Mackiewicz titled “List pasterski” [Pastoral letter]. The 
article criticizes the pastoral letter of Polish bishops for the 50th anniversary 
of Poland’s independence and the Primate’s decision to subordinate Bishop 
Rubin to his jurisdiction as the spiritual guardian of the diaspora. The allega-

52 A letter from J. Nowak-Jeziorański to J. Sakowski dated March 28, 1969; emphasis 
by J. N.-J.

53 A letter from J. Nowak-Jeziorański to M. Chmielowiec dated March 31, 1969.



52

HISTORY OF LITERATURE

tions of Mr. J. Mackiewicz boil down to the Primate and the Episcopate accept-
ing unnecessary and harmful compromises with the communist authorities.

The public statements and decisions of Cardinal Wyszyński and bishops 
are subject to criticism, and the émigré writer has the right to express his 
views freely. Thus, it is not about polemics with the substantive content of 
the article, but about the person of the author. On the other hand, it cannot 
be a matter of indifference who, from the patriotic point of view, reprimands 
the Polish Episcopate in the pages of an independence magazine.

Józef Mackiewicz, together with Czesław Ancerewicz, were sentenced to 
death in 1942 for high treason by a Special Military Court acting on the basis of 
powers granted and the statutes issued by the Supreme Commander. The sen-
tence imposed on Ancerewicz has been carried out. Mr. Józef Mackiewicz has 
escaped punishment and went on exile. Immediately after his departure, on 
August 12, 1945, the Peer Tribunal of the Union of Polish Journalists sentenced 
Mackiewicz to a reprimand for his behavior during the Lithuanian occupation 
of Vilnius. At the hearing held in Rome, evidence of Józef Mackiewicz’s collab-
oration with the Nazi occupiers was not yet available and known to the court.

The General Board of the Circle of former Home Army Soldiers submitted 
this evidence on April 22, 1948 to the Citizen’s Adjudication Committee of 
the Polish Union in the United Kingdom, established specifically to deal with 
accusations of collaboration with the enemy during the war. This evidence 
consisted of numerous documents and the written testimony of more than 
ten witnesses including the former Chief of Staff of the Home Army and the 
former Deputy Delegate of the Government of the Republic of Poland for the 
Vilnius district. In a letter dated April 23, 1949, Józef Mackiewicz declined to 
participate in a consideration of the charge of treason by the Adjudicating 
Committee.

The charges against Mr. J. Mackiewicz were repeated twice in a statement 
by the Circle of former Home Army Soldiers published in Dziennik Polski on Jan-
uary 8, 1948 and on December 22, 1961. Mr. Józef Mackiewicz did not exercise 
his right to bring a case before a British court at the time.

In light of the facts cited above, a critical assessment of the patriotic 
stance of Cardinal Wyszyński and bishops in the mouth of a man who still 
faces charges of treason must raise moral objections. The Cardinal – like any 
human being – can be wrong. However, it must not be forgotten that for 20 
years the Primate of Poland has carried the burden of fighting to defend the 
Church and the nation, and that for this reason he has become the victim of 
persecution, insults, and slander.

Wiadomości and Na Antenie cooperate with each other according to the 
principle of mutual non-interference with each other’s editorial matters. 



53

Rafał Moczkodan ﻿  Na Antenie and Wiadomości

However, Na Antenie is published and distributed as a “supplement to Wiado-
mości” As a result, a reader, especially a domestic one, could mistakenly see 
the shared responsibility of the organ of Radio Free Europe’s Polish Service 
for Józef Mackiewicz’s article. This consideration has prompted us to present 
the above comments.

Jan Nowak54

Chmielowiec did not respond, while Sakowski sent a  letter to 
Nowak-Jeziorański on April 3, 1969, which, while being a response to the 
letter dated March 28, at the same time referred to the allegations made 
in the text sent to the “Deputy.” It reads, among other things:

Thanking you for your detailed documented address to me in your letter of 
March 28 this year, I would like to clarify that, regardless of my personal view, 
which is known to you from the correspondence exchanged between us in the 
past (letters of November 10 and 15, 1961), I have decided to seek legal advice 
on the statement sent, which would appear in the next issue of Na Antenie.

I must say that the legal opinions on the printing of this statement were 
strongly negative. Our regular solicitor put it in typically English terms, say-
ing that “no serious lawyer could advise printing, and everyone would have 
to advise against it.” You wrote that you accept sole and complete respon-
sibility for everything contained in the submitted statement. I understand 
this as a possible financial liability for litigation costs, because, of course, 
nothing can absolve either the editor of the Wiadomości or the printer from 
legal liability. But wouldn’t you agree with me that simply pursuing the case 
in a British court – if it were to come to that – would be inappropriate and 
even scandalous?

For my part, I have always tried to avoid litigating purely Polish cases in 
British courts, even when the case, according to the lawyers, was certain, and 
settling it out of court would expose us to serious monetary losses.

I have carefully read the work of Andrzej Pomian that you sent me. If 
within 5 years of writing, it did not appear in print, I guess the considerations 
I mention here must have been at play. In light of the legal opinions I have 
gathered, it may be a good thing that it was not printed.

As for the article titled “List pasterski” [Pastoral letter] itself, the response 
it has generated was unexpectedly favorable. This was the first time that Bish-
op Rubin met with General Anders. Bishop Rubin agreed to give an interview 

54 A text attached to the referenced letter, emphasis by the author.



54

HISTORY OF LITERATURE

to Dziennik Polski, explaining certain aspects of the issues raised in Kultura and 
Wiadomości, without, of course, citing these magazines and authors.

Having learned today that you do not consider it possible to withdraw 
the printing of the statement on the Mackiewicz case, I am truly saddened 
to think that this unpleasant affair may negatively affect the fate of the 
monthly magazine Na Antenie. I believe that a delay in its publication would 
be a huge detriment to all of us and [illegible word] a treat for the regime. I’m 
afraid that without reliance on the distribution by Wiadomości, the monthly 
Na Antenie would lose a lot, if not in importance, then in reach. It would sim-
ply lose access to several thousand Wiadomości subscribers located around 
the world.

I can’t help thinking that the publication of Na Antenie is incomparably 
more important than putting a struggling writer at a public whipping post, 
recalling today, in exile, a sentence issued in Poland 27 years ago and not ex-
ecuted there for reasons about which there are conflicting accounts.

Regardless of what anyone might think of Mackiewicz, it is hard to deny 
that he is one of our most outstanding writers, that his books published in 
exile have had an enduring readership, and that some of them, like the book 
on Katyn, have been translated into a number of languages. In addition, he 
is a member of the Wiadomości jury, elected to the so-called “academy” in 
a readers’ poll, and is a winner of the Award of the Polish Writers’ Union and 
other literary prizes.

Paul Morand, a 100 percent collaborator during the war, entered the 
French Academy that year, with de Gaulle’s prior knowledge and approval, 
and Cèline, threatened with the most severe punishment, returned from his 
forced exile to France before his death, his most audacious controversial books 
were published there, and until his death, his disgraceful behavior during the 
occupation was not mentioned.

Because of our always friendly personal relationship, I take the liberty of 
writing about what I think at the moment with all sincerity, and as an incor-
rigible optimist, I still hope that I can persuade you to change your decision. 
In this hope,

I send my regards and greetings
J. Sakowski55

Nowak-Jeziorański disagreed with Sakowski’s argument, and a week 
later (on April 11, 1969) sent him another letter in which he tried to sep-

55 A letter from J. Sakowski to J. Nowak-Jeziorański dated April 3, 1969.



55

Rafał Moczkodan ﻿  Na Antenie and Wiadomości

arate relations and personal relationships from professional matters. He 
wrote, among other things:

In response to your letter of April 3 this year, I would like to start where you 
left off with your comments. I also value very much our friendly personal re-
lations. I’ll say more. I have a lot of sincere respect and appreciation for you. 
From our meetings and conversations so far, I got the impression that it was 
easy for us to find a common language and reach an agreement.

There is a fundamental difference of opinion between us about Józef Mac-
kiewicz. I do not mean to convince you, I only ask you to be willing to under-
stand my point of view properly. Most importantly, I’m concerned that our 
arguments don’t conflate with each other.

I have never questioned Mackiewicz’s writing qualities, and if Wiadomości 
had limited itself to publishing his literary works – there would have been 
no difficulties between us. I do not recognize the immunity of anyone in the 
press – not excluding the Primate – so I do not understand why immunity of 
this kind should be J. Mackiewicz’s privilege. However, what I intend is not to 
“put him at a whipping post.” In my letter to you on May 2 of last year, I wrote: 
“For the sake of the cause, I accept from time to time, not without serious 
difficulties, the articles of Józef Mackiewicz published on the front page of 
Wiadomości.” And in a letter to Sambor [Michał Chmielowiec] dated November 
25 of last year, a copy of which you received, you will find the sentence: “As 
a former Home Army soldier, I intend, along with my colleagues, to refrain 
from publicly disclosing facts and documents from Mr. Mackiewicz’s past as 
long as he does not provoke us to do so by his statements.”

So much for my personal attitude towards J. Mackiewicz, which, by the 
way, is shared by people who survived the war and the Nazi occupation in the 
Underground Movement in Poland.56

Later in the letter, Nowak-Jeziorański explained that his desire to dis-
associate himself from the person and words of Mackiewicz is dictated by 
a desire to protect the interests of RFE, which is geared toward a domes-
tic listener who, while remembering the occupation period, at the same 
time reacts very vigorously to the issue of collaboration with the Nazis. 
The idea, he explained, was to “protect our Radio Station and a monthly 
magazine from being discredited in the opinion of domestic listeners and 

56 A letter from J. Nowak-Jeziorański to J. Sakowski dated April 11, 1969.



56

HISTORY OF LITERATURE

readers.” Emphasizing once again the “moderation” and “restraint” in his 
reactions to Mackiewicz’s past publications, Nowak noted that he hoped 
that the editors of Wiadomości would appreciate this attitude: “I believed 
that there would be no overstepping of the boundaries acceptable to us.” 
Unfortunately, he added, the publication of Mackiewicz’s text caused this 
balance between Wiadomości and Na Antenie to be upset. As he wrote:

You knew well from our conversations and correspondence my position and 
my requests and warnings not to cross the line. You must have realized that 
the “List pasterski” [Pastoral letter], not because of the content, I repeat, but 
because of the person of the author, must jeopardize the useful marriage be-
tween the two magazines.

And if this were to happen, then, referring to Sakowski’s remark in 
which he considered the consequences of ending the cooperation between 
the magazines, Nowak-Jeziorański also looked at the issue differently. As 
he wrote:

I fear […] that the parting of the two magazines after five [?!] years of harmo-
nious cooperation will have much worse effects for Wiadomości than for our 
monthly, for which the issue of circulation distributed in exile is essentially 
of secondary importance.

Such a clear-cut difference in views and assessments, as well as in the 
predictions about the consequences of a possible termination of cooper-
ation, did not, however, as Nowak pointed out, rule out the chances of an 
agreement. This, however, depended on certain conditions. While express-
ing – to some extent – an understanding of the refusal to print the text 
of the prepared statement, he suggested some changes in this regard. It 
should be emphasized, however, that he did so just after the suggestion 
that Wiadomości used censorship practices:

In the conclusion of your letter, you express the hope that we will reverse our 
decision to disconnect the monthly magazine Na Antenie from Wiadomości. 
Your optimism will prove justified if the refusal to publish a statement in the 
pages of our monthly magazine concerning Mackiewicz’s article is dictated 



57

Rafał Moczkodan ﻿  Na Antenie and Wiadomości

solely by fear of the legal and financial consequences to Wiadomości and the 
printing house. In this case, I also do not lose hope that an accommodating 
solution can be found. On the other hand, any censorship going beyond legal 
considerations would be unacceptable to us as a violation of the agreement 
between Dr. Grydzewski and me.

As an accommodating solution, I propose a new text of the statement, 
which I am sending you enclosed. It is limited to repeating in quotation marks 
what was already published on J. Mackiewicz in Dziennik Polski 21 years ago 
and has so far received no response from Mr. J. Mackiewicz.

If you believe that the new version also threatens to be considered defam-
atory by a British court, I am ready to submit the text to our barrister for an 
expert review and possibly to incorporate any corrections or abridgments he 
requests. He is a regular consultant for one of the leading British daily news-
papers and is regarded as a prominent expert on “libels.”

At the same time, Nowak-Jeziorański reckoned with the possibility of 
a refusal from Sakowski, as he stipulated:

In the event of a refusal – hopefully according to simple fair play rules – Wiado-
mości will allow us to notify readers of the termination of the agreement and 
inform them where and how they will be able to purchase the May issue of 
Na Antenie.

Sakowski once again sought the opinion of a London law firm Rees, 
Kon, Freeman & Co. After a series of conversations, he obtained a written 
expert report (dated April 18, 1969, prepared the day before), which reads, 
among other things:

We have no doubt that the publishing of Mr. Nowak’s comment would expose 
your weekly to a heavy liability for defamation under the Law of this Country, 
unless the alleged collaboration with the German occupant could be proved in 
full (which, we suspect, would be a very difficult and even more costly task af-
ter almost 30 years and the inaccessibility of the credible sources of evidence).

Even assuming that the fact of collaboration can be proved, the question 
arises and the Court would ask, whether or not the proposed application is 
a fair and bona fide comment, or whether such comment is accentuated by 
malice: bearing in mind the fact that Mr. J. Mackiewicz can be regarded as one 
of your Weekly’s permanent contributors and that you have been publishing 



58

HISTORY OF LITERATURE

his articles periodically and without interruption since 1948 (the publication 
of the declaration in the Polish Daily), it is difficult to see how the above com-
ment under review here may be regarded as bona fide comment by you. […]

However, in advising you we must bear in mind our obligation to protect 
your Weekly and, where possible, to remove the possibility of legal action, 
which – even if successful – could prove quite costly to you under the legal 
system of this Country.

We have been asked to advice you on the legal aspects only and therefore 
refrain from commenting on the moral issue arising out your association with 
Mr. Mackiewicz through the past long years.57

Of course, after so clearly pointing out the risks associated with the 
publication proposed by Nowak-Jeziorański, Sakowski decided not to ac-
cept that proposal. In a succinct (compared to the previous one) letter 
dated April 21, he wrote:

Thanking you for your letter of April 11 of this year, I can only regret that you 
did not consider it possible to change your decision.

By the way, I enclose the opinion of the solicitor, a regular legal advisor 
to Wiadomości.58

Nowak-Jeziorański – contrary to his earlier declarations, in which he 
was ready to accept that the reason for the refusal could be “solely […] fear 
of the legal and financial consequences to Wiadomości” – did not consider 
the expert report of British lawyers to be binding and made the final deci-
sion to end the cooperation between the magazines. He sent another letter 
on the matter two days later, but this time its addressee was not Sakowski, 
but Mieczysław Grydzewski. In the letter, he wrote, among other things:

At a time when, with the greatest regret, Na Antenie must part with Wiadomości, 
I consider it my duty, to give you my warmest thanks for the cooperation of the 
two magazines, which continued for nearly seven years. It was possible thanks 
to your kindness and friendly attitude to our institution and to me personally. 

57 The opinion from the law firm Rees, Kon, Freeman & Co addressed to: Wiadomości, 
Polish Literary Weekly; April 18, 1969.

58 A letter from J. Sakowski to J. Nowak-Jeziorański dated April 21, 1969.



59

Rafał Moczkodan ﻿  Na Antenie and Wiadomości

I also know how much additional work and hardship you have accepted by 
taking over the editorial and technical supervision of our monthly magazine 
in addition to Wiadomości. I think, not without emotion, that perhaps it was 
this great generosity of yours that unfortunately contributed to some extent 
to your illness.59

Interestingly, later in the letter Nowak-Jeziorański drew a picture in 
which the various accents were placed quite differently than in his cor-
respondence with Sakowski. Most noteworthy here is the issue of the re-
cipient of Na Antenie and the consequences that the termination of the 
cooperation will bring to both magazines, as well as the evaluation, given 
not explicitly, of the actions of Michal Chmielowiec (who, it seems, played 
a minor role in the whole affair) and Juliusz Sakowski; this assessment 
foreshadows what Nowak-Jeziorański would write about them years later, 
recalling the events described:

Thanks to you, many of our broadcasts were able to reach the emigre and 
domestic readers in the printed form. This made it possible to familiarize 
Polish readers abroad with the situation in Poland and with domestic issues 
at a time when the communist propaganda intended for the diaspora was 
greatly intensified.

I am parting with Wiadomości with real regret and with the full knowledge 
that this must have negative effects for both magazines. I firmly believe that 
if you were still sitting at the editor’s desk today, we would come to an agree-
ment together. It never occurred to me to impose anything on Wiadomości, 
much less to interfere with the content of the magazine or the selection of 
its contributors.

On the other hand, I also do not remember that ever in your time you 
allowed Józef Mackiewicz to appear in the pages of Wiadomości in the role of 
a mentor teaching patriotism and reprimanding others.

On the other hand, with direct reference to the essence of the dispute, 
that is, the text of Józef Mackiewicz and his person, he wrote, ignoring, as 
it were, the legal expert report sent to him by Sakowski:

59 A letter from J. Nowak-Jeziorański to M. Grydzewski dated April 23, 1969.



60

HISTORY OF LITERATURE

For my part, I never had the slightest intention to use Na Antenie to attack Józef 
Mackiewicz, or to remind him of his wartime past. The purpose of our note 
was only to disassociate ourselves from any, even indirect, shared responsi-
bility for the article not because of its content – but because of the person of 
the author. Since, according to our original agreement of April 2, 1962, “the 
supplement (Na Antenie) […] is not a part of the weekly Wiadomości, but is 
something completely separate,” I did not anticipate any difficulties. If it was 
only a matter of risking a libel case – I offered my willingness to submit to 
the judgment of a British lawyer, who would make the necessary corrections 
to my text. However, I cannot agree with the censorship of a text published 
in the pages of our own periodical, if it is dictated by a difference of opinion 
and not by legal considerations. Wiadomości rightly assumes that no one – not 
excluding Primate Wyszyński – can enjoy the privilege of press immunity. So 
I am unable to understand why Mr. Józef Mackiewicz should be an exception 
in this regard.

I regret immensely that all my proposals for an accommodating settle-
ment were rejected.

This letter, as well as the suggestions contained in it, did not go unan-
swered by the hitherto silent Mieczysław Grydzewski. The content of the 
letter written by him contradicts the diagnoses and assumptions put for-
ward by Nowak-Jeziorański, but confirms the choices and decisions made 
by Juliusz Sakowski. In his letter, the editor of Wiadomości wrote, among 
other things:

I, too, regret the separation, for which there was actually no reason; it will 
only give pleasure to the agents we fought together.

As for my position, you know it, Captain, from your discussions with Mr. 
Sakowski.

As for the last article by Józef Mackiewicz, I do not share the opinion that 
he acted in it as a mentor, giving others lessons in patriotism; the article 
contained legitimate journalistic criticism. I can assure you that I would not 
hesitate to publish that article.

It has been, is and will continue to be the principle of Wiadomości to qual-
ify articles on the basis of their value, without examining the biographies of 
their authors. We publish articles by prominent writers without dealing with 
their past, because that would be tantamount to keeping a file, which would 
be disgusting to all of us.



61

Rafał Moczkodan ﻿  Na Antenie and Wiadomości

Wiadomości under my editorship always published Mackiewicz’s articles, 
which sometimes were very controversial, and this did not prevent Na Antenie 
from appearing as a monthly supplement to Wiadomości. Therefore, I do not 
believe that anything has changed since the publication of Mackiewicz’s last 
article, and I hope that you will consider it possible to change your position 
on this issue.

Of course, I consider it perfectly legitimate to disassociate myself in Na 
Antenie from the article that provoked your objection, even in harsh words, 
but without personal allusions to the person of the author, whom Wiadomości 
has published for a number of years and whose anti-communist position is 
uncompromising.60

Grydzewski’s letter received an immediate response from Nowak-Jezio-
rański, who tried to put responsibility for the situation solely on the new 
editors of Wiadomości. He wrote, among other things:

It seems to me that I have done absolutely everything in my power to bring 
about some kind of compromise with Wiadomości.

I  withdrew my original text and proposed a  second one, which was 
much more restrained and limited to quotations from Dziennik Polski from 
1948. In 1961 – back when the editorial board of Dziennik was managed by 
Mr. Sakowski – a similar thing was published. I proposed that both parties 
submit to the decision of our barrister, and I would also agree to a conciliator 
in the person of a jointly selected lawyer or another person. When this too 
was rejected – I put forward a third proposal limited to the following sentence: 
“The editors of Na Antenie, without entering into polemics with the content 
of the article, consider it necessary to express the conviction that, in our 
opinion, Mr. Józef Mackiewicz, due to his wartime past, is not called upon to 
issue a critical assessment of the patriotic attitude of others and especially of 
Primate Wyszyński.” This, too, turned out to be unacceptable.61

The last sentences of the quoted passage seem somewhat surprising. 
While the correspondence preserved in the editorial files of Wiadomości 
confirms the response to the first two proposals outlined here, there is 

60 A letter from M. Grydzewski to J. Nowak-Jeziorański dated April 28, 1969.
61 A letter from J. Nowak-Jeziorański to M. Grydzewski dated April 29, 1969.



62

HISTORY OF LITERATURE

no information on the third. Nowak-Jeziorański presented its details in 
another letter to Grydzewski, dated May 8, 1969. In that letter, he wrote:

The final accommodating wording was submitted to Mr. J. Sakowski by Paweł 
Zaremba on April 28 this year. It read as follows:

“Without entering into polemics with the content of the article, we con-
sider it necessary to express our conviction that Mr. Józef Mackiewicz is not 
the right author to issue judgments about the patriotic and civic attitude of 
anyone, especially of Cardinal Wyszyński, due to his own activity during the 
last war and his views expressed in the press published by the occupiers.”62

However, before this was clarified, Nowak-Jeziorański continued to 
repeat the wording and remarks about Józef Mackiewicz and the right 
to publish a statement about him in Na Antenie that were contained in 
his letter dated April 23. Also, he added an interesting passage about the 
relationship the two magazines would have after the collaboration ended:

I didn’t want, even after we parted ways, the detachment of Na Antenie to ad-
versely affect the circulation of Wiadomości. P. Zaremba suggested that readers 
who subscribe to your weekly on a permanent basis should have the privilege 
of subscribing to Na Antenie at a significantly reduced price. In this way, the 
reader would not be required to choose between Wiadomości and Na Antenie. 
This suggestion was also rejected without any justification.

In his reply given in a letter dated May 3, Grydzewski did not address 
the latter proposal.

Instead, he pointed out the anticipated consequences of publishing the 
text of the statement in the pages of Na Antenie, which could prompt Józef 
Mackiewicz to take legal action. He wrote, among other things:

First of all, I would like to express my gratitude for your willingness to deal 
with the matter in a consensual manner. Of course I completely share your 
opinion that Na Antenie is an independent magazine and that it cannot be sub-
ject to the censorship of Wiadomości. However, Wiadomości bears the same legal 
responsibility for everything that appears in Na Antenie as for what appears 

62 A letter from J. Nowak-Jeziorański to M. Grydzewski dated May 8, 1969.



63

Rafał Moczkodan ﻿  Na Antenie and Wiadomości

in Wiadomości. The fact that Radio Free Europe or anyone else would pay the 
costs if Mackiewicz files a “libel” lawsuit does not resolve anything, because 
my good name as a “slanderer” would be forever burdened. A barrister’s ad-
vice would not have helped much, because English courts are always inclined 
to convict for “libel,” and besides, the natural order of things in “libel” cases 
is that the accused turns into the accuser, and my defense attorney would 
have to prove that the charges against Mackiewicz are correct, which for me 
would be unacceptable.63

However, referring to the essence of the dispute, that is, the wartime 
activities of Józef Mackiewicz, he wrote:

I can’t investigate Mackiewicz’s case and I don’t feel called to pass judgment, 
I know that he was convicted of collaboration, and I know that Sergiusz Pia
secki refused to carry out the sentence, claiming it was unjust. There are other 
witnesses as well who claim that the charges against Mackiewicz were based 
on a tragic misunderstanding. […]

I came across the accusations against Mackiewicz when the charge of go-
ing to Katyn at the invitation of the German authorities was made against him 
and Goetel, and the fact that I printed his articles was held against me. I met 
with Prime Minister Gen. Bór-Komorowski, who told me: “I would be the last 
to make accusations against him because of that, since thanks to that trip 
we obtained indisputable information about what was happening in Katyn.”

Thus, while disassociating himself from attempts to decide whether 
Mackiewicz was guilty of the acts alleged by Nowak-Jeziorański and others, 
Grydzewski also shied away from the charge of giving Mackiewicz special 
treatment and protecting him from press criticism:

Mackiewicz is no taboo: you recall that two of his articles against the Home 
Army were rejected by me, and I know that Mr. Chmielowiec also did not print 
everything that Mackiewicz sent in. To reproach Mackiewicz for the mistakes 
of the past would have to provoke his response and polemics, to the delight 
of our enemies, who would use the dispute against both sides. Is this what 
we need?

63 A letter from M. Grydzewski to J. Nowak-Jeziorański dated May 3, 1969.



64

HISTORY OF LITERATURE

At the same time, believing that saving such a beneficial (to both sides) 
cooperation is possible, he proposed a fourth version of the statement:

However, if what you want is complete disassociation of Na Antenie from Mac
kiewicz’s article, I suggest publishing the following statement:

“In order to avoid misunderstandings arising from the fact that Na Antenie 
is published as a supplement to Wiadomości, we hereby state that they are 
completely separate magazines and that the editorial staff of Na Antenie has 
no responsibility for, or influence over, the topics, selection of authors, and 
views expressed by them in the pages of Wiadomości.”

Nowak did not accept this solution. In his response expressed in a letter 
dated May 8, he stated: “The formula that you proposed, Doctor, would not 
solve […] our dispute.”64

At the same time, he recalled the content of the third version – dated 
April 28 – of the statement (quoted above) and added that “This statement 
was the minimum I could agree to.” After which he informed Grydzewski 
of the steps he had taken in connection with this issue, which ultimately 
prevented the possibility of further cooperation:

Despite the fact that our proposal was rejected right away, we waited three 
more days before signing a contract with the printing house and the distribu-
tion company65 and before submitting for typesetting the material to fill the 
May issue. I couldn’t delay it any longer for fear that it would not be possible 
to publish the May issue at all and there would be a two-month break in the 
publication of Na Antenie.

On the other hand, referring to Grydzewski’s remarks, stipulating that 
he does not want to investigate Mackiewicz’s past and, as far as he knows, 
the evidence against him is not incontrovertible, he noted:

The evidence of Jozef Mackiewicz’s collaboration with the German occupiers 
is indisputable. These are the years’ issues of Goniec Codzienny published in 

64 A letter from J. Nowak-Jeziorański to M. Grydzewski dated May 8, 1969.
65 This means that the contract was signed on Friday, May 2, 1969, a day before Gry-

dzewski sent the letter with the fourth statement proposal.



65

Rafał Moczkodan ﻿  Na Antenie and Wiadomości

Vilnius by the Propagandaamt from 1941 to 1944, located and available in 
German wartime archives. Sergiusz Piasecki had absolutely nothing to do with 
the sentence on Mackiewicz. The execution of both Ancerewicz’s and Mackie-
wicz’s sentences was entrusted to Capt. Adam Boryczko. He is now in Poland, 
but immediately after the war he gave detailed testimony on the matter, which 
is kept at the Polish Union.

Thus the cooperation, initiated in 1962, was terminated. Before 
Nowak-Jeziorański informed Grydzewski of this fact in a letter dated May 
8, two days earlier he had written to Michał Chmielowec, leaving not the 
slightest doubt as to the decisions that had been made. In that letter, he 
formulated the following request:

Enclosed I am sending our statement with a request to include it in the upcom-
ing issue of Wiadomości. We have introduced its contents to Mr. J. Sakowski, 
who raised no objections. A second paragraph was added to the text he read, 
but I don’t think it will encounter any opposition from Wiadomości.

I will be much obliged if you let me know in which issue of Wiadomości this 
statement will be published.66

In addition, Nowak posted a courtesy thank you for his cooperation 
with Sambor: “I would also like to take this opportunity, independent of 
the enclosure, to express my sincere thanks to you for your excellent co-
operation and the great effort you put into Na Antenie.”

Chmielowiec responded in a letter dated May 12, in which he wrote:

I received Your letter along with the statement on Saturday, May 10, at a time 
when the printing house was already working. I’m submitting the statement 
for typesetting today, on Monday, May 12, so that it can appear in the up-
coming issue (1209) dated May 31 this year, which should go off the press on 
Wednesday, May 21. Of course, I will send a proof copy for proofreading. Thank 
you very much for your kind words about my participation in the coopera-
tion between Na Antenie and Wiadomości. I have tried not to spare any effort 
to ensure that this valuable supplement would reach the reader in the most 
attractive form possible, and I have fond memories of more than two years 

66 A letter from J. Nowak-Jeziorański to M. Chmielowiec dated May 6, 1969.



66

HISTORY OF LITERATURE

of harmonious cooperation. As I regret the separation of our two magazines, 
I seek comfort in the thought that perhaps it will only be a temporary sepa-
ration after all, and not a divorce.67

The statement referred to in the two letters was titled “Od Rozgłośni 
Polskiej R.W.E i Redakcji Na Antenie” [From the Polish Section of R.F.E. and 
the Editors of Na Antenie], and read – in the first edition – as follows:

The editors of Na Antenie notify readers with regret that the monthly magazine 
of the Polish Section of RFE has to part ways with the weekly Wiadomości. Start-
ing in May, Na Antenie will be published as a separate magazine. Subscriptions 
can be ordered
- - - - - - - - - - - - - - -            
We consider it our duty to express our thanks to the publisher and editor of 
Wiadomości for their cooperation. Special gratitude is due to Dr. Mieczysław 
Grydzewski, who made it possible for the two magazines to appear together, 
sacrificially accepting the additional burden of the work involved in publish-
ing Na Antenie. It is to the distinguished editor of Wiadomości and his boundless 
dedication that we owe seven years of cooperation, which, being a salt in the 
eye of the regime in Poland – not only, in our view, was in the interests of both 
magazines, but served well the Polish goal of independence.

Thanks to Wiadomości, selected broadcasts of our radio station, which are 
part of the writing and political output of the Polish emigres, could be re-
corded in print and reach multiple readers abroad and in Poland. Due to the 
regime’s intensified propaganda efforts directed at emigres, we placed special 
emphasis on news, articles, discussions, and documents related to domestic 
issues.

We also believe that Na Antenie, appearing as a free supplement to Wiado-
mości, provided support for the distinguished weekly.

The monthly magazine Na Antenie, henceforth published as a magazine 
independent of Wiadomości, will try to serve the same purposes as before.68

67 A letter from M. Chmielowiec to J. Nowak-Jeziorański dated May 12, 1969.
68 Od Rozgłośni Polskiej R.W.E i Redakcji “Na Antenie” [From the Polish Section of RFE 

and the editors of Na Antenie]; the text is not dated. In the archives of Wiadomości there is 
another version of that statement, expanded by information about the authors: Zygmunt 
Jabłoński and Jan Nowak-Jeziorański.



67

Rafał Moczkodan ﻿  Na Antenie and Wiadomości

According to Chmielowiec, the statement appeared in the 22nd issue 
(1209) of Wiadomości dated May 31, 1969.69 Some changes were made to the 
original version sent by Nowak-Jeziorański.

First, the address and information about the subscription and the price 
of the magazine appeared in place of the dotted line.70

Second, a paragraph that Nowak-Jeziorański mentioned in his letter 
to Chmielowiec dated May 6 was added immediately afterwards. However, 
some modifications were made along the way to that paragraph as well. 
A proof copy found among the letters in the Wiadomości editorial file reads:

Regular subscribers to these Polish periodicals outside the Country, whose 
editors agree, will be able to pay for subscriptions to Na Antenie together with 
subscriptions to the relevant periodical and benefit from a 50% discount. So 
far, the editors of Orzeł Biały have given their consent.

In the proofread version, signed on May 16 by Paweł Zaremba, the 
last sentence was deleted71 and eventually the relevant passage took the 
following form in print: “Regular subscribers to Polish periodicals outside 
the Country will be able to benefit from a 50% discount.” This seemingly 
minor change may be an interesting clue related to the later cooperation 
of Na Antenie with Orzeł Biały, although it does not directly relate to the 
events discussed herein.

Third, the penultimate paragraph was removed from the text printed 
in Wiadomości. In the referenced proofreading of the proof copy, which 
Zaremba made with a red pen, the passage was marked in black ink. An ex-
planation of this decision can be found in a letter from Michał Chmielowiec 
to Paweł Zaremba dated May 19, 1969. In that letter, Sambor wrote, among 
other things:

69 “Od Rozgłośni Polskiej R.W.E i Redakcji Na Antenie” [From the Polish Section of RFE 
and the editors of Na Antenie], Wiadomości 1969, no. 22 (1209), p. 4.

70 “Subscriptions can be ordered from the SPK Bookstore – PCA Publications LTD, 16–20 
Queen’s Gate Terrace, London SW7. Annual subscription £2.2.0 (or $5.00, F. 25.00), price of 
a single issue 3/6 (or $0.50, F. 2.50).”

71 See: a letter from P. Zaremba to M. Chmielowiec dated May 16, 1969.



68

HISTORY OF LITERATURE

Only in the last revision, before the issue with your statement went to the 
printing machine, we noticed that the sentence: “We also believe that Na An-
tenie, appearing as a free supplement to Wiadomości, provided support for the 
distinguished weekly” is awkwardly phrased. The main problem is the word 
“support,” which brings unwanted connotations of “charity” or something 
similar.

Unfortunately, it was too late to inform you about this concern, so I de-
cided, in consultation with Mr. Sakowski, to remove that sentence, especially 
since its absence does not change the essential flow of thought and tone of the 
statement. While I am sorry that this happened, I know that Mr. Nowak wanted 
to publish the statement as soon as possible, and discussing the change would 
have delayed its appearance by a whole week.72

Paweł Zaremba, like Chmielowiec who had so far stood somewhat on 
the sidelines of the whole conflict, responded with a letter whose tone 
shows the scale of emotion that accompanied the split between the two 
periodicals. In that letter, he wrote:

Dear Mr. Michał,
I acknowledge receipt of your letter of 19th of this month, in which you inform 
me, unfortunately ex post, about the deletion of an entire sentence with the 
word “support” from the text of the statement signed by Director Nowak and 
editor Jabłoński.

I cannot take an authoritative position on this matter, as the letter was 
not signed by me. Nevertheless, I would like to remind you that its text was 
agreed upon with Mr. Sakowski. My personal understanding is that doubts 
about the word “support” itself did not require deleting the entire sentence. 
I admit that the delay in the publication of the statement was not advisable, 
but I think it would have been easier to resolve any doubts in a telephone 
conversation. Of course, I will report this matter to Director Nowak as soon 
as he returns from vacation.73

After the announced return, Nowak-Jeziorański reacted rather angrily. 
He wrote:

72 A letter from M. Chmielowiec to P. Zaremba dated May 19, 1969.
73 A letter from P. Zaremba to M. Chmielowiec dated May 23, 1969.



69

Rafał Moczkodan ﻿  Na Antenie and Wiadomości

Upon my return from vacation, I was very unpleasantly surprised to learn 
that, without any attempt to communicate with us, the following very im-
portant sentence had been deleted from the statement signed by the Polish 
Section of RFE and the editors of Na Antenie:

“We also believe that Na Antenie, appearing as a free supplement to Wiado-
mości, provided support for the distinguished weekly.”

The text was read out in the presence of Dr. Kielanowski, Paweł Zaremba, 
and myself – Mr. Juliusz Sakowski declared that he had no objections to it. 
Therefore, the text was agreed between the two parties.

I find it difficult to accept that the subsequent doubts that emerged over 
the single word “support” justify changing the agreed statement without try-
ing to communicate with the other party. One phone call to Mr. Zaremba or 
myself would have been enough to replace the word.

I am very sorry that our cooperation ends with yet another completely 
unnecessary and, as far as I am concerned, unexpected irritation.74

In response to these allegations, Chmielowiec tried to explain the cir-
cumstances of the decision, hoping for Nowak-Jeziorański’s understanding 
and suggesting a form of possible rectification as a way of settling the 
dispute:

My sincerest apologies for leaving this sentence out without reaching an 
agreement. I had to choose between the lesser and greater evil (which would 
be to move the message to the next issue). The doubt arose during the last 
revision, when the issue was already on the printing machine.75 First of all, 
I had to communicate with Sakowski, which already took a long time. You were 
outside Munich at the time, and Mr. Paweł would probably have to communi-
cate with you. The proposal for a change would, in turn, have to be presented 
to Mr. Juliusz. And one still has to keep in mind the difficulty of making the 
phone calls.

In the poor and inconvenient conditions of our editorial work that you 
know, and with the difficulties faced by the printing house – this kind of 
“downtime” would have been a real disaster. Besides: posting an awkwardly 
worded sentence could no longer be made up, while leaving it out would be 

74 A letter from J. Nowak-Jeziorański to M. Chmielowiec dated June 6, 1969.
75 A partial confirmation of this is the layout of the text in Wiadomości. The noticeably 

increased spacing before the last paragraph, as well as after it (before the authors’ names), 
clearly indicates the fact that part of the text had been removed.



70

HISTORY OF LITERATURE

fixable in the form of a correction or addendum, which we would have time 
to agree on without haste.

Nowak-Jeziorański did not respond to the last letter. At the same time, 
even though the statement was reprinted in Na Antenie by his decision 
(as discussed further in this article), it did not include the problematic 
sentence.

Readers of both magazines, lacking insight into the details of the case, 
were only presented with the texts printed in both magazines. It is worth 
recalling that the last joint issue of Na Antenie appeared as a supplement 
to the London-based Wiadomości with a date of March 30 – April 6. Subse-
quently, the magazine became an independent, separate monthly. Its first 
issue (which retains continuous numbering – 73/74) was published with 
the date April – May 1969. The new monthly magazine, printed in a four 
times smaller format (28 × 21.5 cm), had 48 pages, which translated into 
a 30% increase in the magazine’s volume. It retained the current layout, 
and only from the stand-alone third issue (76) it introduced a modifica-
tion in the form of color on the front page (the masthead and the table of 
contents of the issue).

According to Jan Nowak-Jeziorański:

The change in the publishing form of our monthly magazine entailed the need 
to reorganize our editorial work. Editor Zygmunt Jabłoński had already ex-
pressed his desire to resign from his position before the unfortunate split be-
tween Na Antenie and the Wiadomości weekly. And although Editor Jabłoński’s 
decision has nothing to do with the publishing changes, the Section could 
only now satisfy his wish.76

Thanking Jabłoński for his efforts and work in editing Na Antenie, 
Nowak emphasized twice that his resignation was due only to personal 
reasons and lack of time. In addition, he reported that “as of May 15, the 

76 J. Nowak-Jeziorański, “Podziękowanie Redaktorowi Jabłońskiemu” [Words of grat-
itude to Editor Jabłoński], Na Antenie 1969, no. 73/74, p. 3.



71

Rafał Moczkodan ﻿  Na Antenie and Wiadomości

duties of the editor of Na Antenie were assigned to editor Paweł Zaremba,” 
whose name was noted in the editorial footer on page 48.77

“Podziękowanie Redaktorowi Jabłońskiemu” [Words of gratitude to 
Editor Jabłoński] were accompanied by a message signed by him and Jan 
Nowak-Jeziorański – the same message that was printed in Wiadomości.78 
The differences boiled down to its date, i.e. May 1, 1969, and to the fact 
that it included the information about discounts for subscribers to other 
émigré magazines in the previous form, i.e.: “Regular subscribers to these 
Polish periodicals outside the Country, whose editors agree, will be able 
to pay for subscriptions to Na Antenie together with subscriptions to the 
relevant periodical and benefit from a 50% discount.”

This statement was repeated in a leaflet attached to the magazine en-
couraging subscriptions to the monthly, which mentioned, among other 
things:

Starting in May 1969, the monthly magazine, which has so far appeared to-
gether with the Wiadomości weekly, will be published in the last week of each 
month as an independent magazine.

Na Antenie – is the most abundant magazine with information on Polish 
affairs covering both political and social issues, and economic and cultural 
problems. The magazine is illustrated.

Na Antenie – contains a selection of broadcasts, commentaries, documenta-
ries and columns from each month of the radio programs of the Polish Radio 
Station RFE with a particular focus on domestic issues.

Na Antenie – publishes materials written by leading Polish writers and 
journalists. The regular “Behind the scenes” column provides insight into the 
current political, social, economic, and cultural situation in Poland.79

77 The seat of the editorial office remained in Munich, and administration was taken 
over by the SPK Bookstore (Veterans’ Bookstore) in London.

78 “Od Rozgłośni Polskiej R.W.E i Redakcji Na Antenie” [From the Polish Section of RFE 
and the editors of Na Antenie], Na Antenie 1969, no. 73/74, p. 3.

79 “Na antenie mówi Rozgłośnia Polska Radia Wolna Europa” [On the air speaks the 
Polish Section of Radio Free Europe] – a one-page insert to issue 73/74 of April–May 1969; 
emphasis by the author.



72

HISTORY OF LITERATURE

At the same time, however, Jan Nowak-Jeziorański decided to inform 
the readers of the monthly and, indirectly, probably also the readers of 
Wiadomości about the circumstances and reasons why the paths of the two 
magazines separated. Therefore, he announced – in addition to the two 
texts cited above – an “List otwarty” [Open letter] addressed to Juliusz 
Sakowski and dated May 17, 1969. The text largely amounted to a repe-
tition of the remarks made in the correspondence exchanged with the 
publisher of Wiadomości. Nowak wrote, among other things:

I consider it my duty to summarize once again all my efforts to maintain, 
in the public interest, the existing cooperation between Wiadomości and the 
monthly Na Antenie.

Our dispute boils down to whether we can freely express our views in the 
pages of our own periodical even if they differ from the position taken by the 
editors of the Wiadomości.

In the April issue of our monthly magazine, a brief statement was to be 
published explaining that our Section and Editors bear no shared responsibil-
ity for Józef Mackiewicz’s article “List pasterski” [Pastoral letter], published 
on the front page of the Wiadomości issue of March 23. Without entering into 
polemics with the content of the article, we expressed our conviction that 
Mr. Józef Mackiewicz was not the right author to issue judgments about the 
patriotic and civic attitude of anyone, especially of Cardinal Wyszyński, due 
to his own activity during the last war and his views expressed in the press 
published by the occupiers.

The publication of that text was met with your refusal. It turned out that 
it is possible to criticize the current activities of Cardinal Wyszyński and the 
Polish bishops, but even in the Na Antenie supplement not a word is allowed 
about the former activities of Mr. J. Mackiewicz.

This position is all the more difficult to understand, because in January 
and February of this year, Wiadomości published several letters from readers 
protesting the self-rehabilitation of Mr. Marian Muszkat in the pages of the 
weekly precisely because of his past. Wiadomości also published readers’ ob-
jections against further publication of articles by Mr. Jan Rostworowski due to 
the fact that the writer, while still in exile, voluntarily accepted the citizenship 
of the Polish People’s Republic. Thus, it appears that you have granted press 
immunity only Mr. J. Mackiewicz.

We have indicated our willingness to accept amendments dictated by legal 
considerations. Aiming for an accommodating settlement of the matter, we 
submitted to you three versions of our statement. We submitted the last [?!] of 



73

Rafał Moczkodan ﻿  Na Antenie and Wiadomości

them on April 28, while suggesting inviting mediators. None of our proposals 
have received a positive response from you.

Having been forced to part ways with Wiadomości, we wanted to make 
it easier for Readers to use both magazines. Therefore, we made an offer of 
a substantial discount on subscriptions to Na Antenie for regular subscribers 
to Wiadomości. This proposal, too, was rejected by you.

Under these conditions, we cannot accept any responsibility for terminat-
ing the useful and, so far, harmonious cooperation that has lasted for nearly 
seven years.

Sakowski responded to that letter in the issue of Wiadomości dated 
June 15, 1969 with the text “Zamykam list otwarty” [I am closing the open 
letter],80 in which he wrote, among other things:

[…] I think it is appropriate to inform the readers of Wiadomości about its [the 
parting of the two magazines – footnote by R. M.] real causes, so that they have 
a complete and not one-sided picture of them. […]

“Our own periodical” is an emphasis that can, despite the author’s inten-
tions, be misleading. Although the monthly supplement Na Antenie had sep-
arate editors and its own funds, Wiadomości had the same legal responsibility 
for everything that appeared in it as for what appeared in other pages. […]

The lack of freedom in Wiadomości is a new thing. So far, if I have been 
reproached for anything, it is an exaggeratedly exuberant tolerance for oth-
er people’s opinions, excessive eclecticism in the views, and allowing others 
to “do as they please,” although not in their own house. Every reader knows 
this – except the author of the “open letter.” […]

The successive three versions of the statement concerning Józef Mackie-
wicz that were presented for publication in Na Antenie had, according to the 
unanimous opinion of English lawyers, the hallmarks of the so-called “libel.”

Wiadomości could not and did not want to serve as a tool for the achieve-
ment of goals it did not support; it could not and did not want to become 
a convenient field for others’ games and personal scores that had nothing to 
do with the merits of the article it published.

It could not agree to that, not only for legal reasons, but also because of 
the prevailing common decency towards the author, whose articles it had 
been publishing for a number of years, and who, almost from the beginning 

80 J. Sakowski, “Zamykam list otwarty” [I am closing the open letter], Wiadomości 1969, 
no. 24 (1211), p. 2.



74

HISTORY OF LITERATURE

of its existence in exile, was one of its regular, outstanding, and most popular 
contributors. […]

Thinking that the magazine Na Antenie is indeed concerned with disso-
ciating itself from Mackiewicz’s article (and not just discriminating against 
the author), editor Grydzewski suggested that a statement be placed in con-
nection with the article, stating that “the editorial staff of Na Antenie has no 
responsibility for, or influence over, the topics, selection of authors, and views 
expressed by them in the pages of Wiadomości.”

There was no response to that proposal. […] There was no response – and 
it is clear why.

It turns out that it is more important […] to discredit, condemn, and vilify 
an outstanding Polish writer, whose writings are his only subsistence and who 
is deprived of all other means of earning a living in the difficult conditions of 
life in exile. It is more important and urgent than anything else to force into 
silence a writer who may irritate others with the controversial nature of his 
statements, but is known for his uncompromising anti-communist stance. […]

Convinced that the continued existence of the monthly magazine Na An-
tenie is in our mutual interest in exile, I cannot reproach myself for having 
unwittingly contributed to its liquidation.

Further in the text, Sakowski indicated that there is no risk of liqui-
dation of Na Antenie, since the magazine is financed with external funds, 
and as for Wiadomości, he expressed his belief that the level and tradition 
of the magazine are a guarantee of its continued existence, since regular 
readers will certainly not leave it.

Nowak disagreed with Sakowski’s argumentation and, in a text “Echa 
minionego okresu” [Echoes of a bygone period],81 responded by saying 
that Sakowski’s justifications and explanations were not convincing for 
two reasons. The first is that Sakowski’s alleged defense of Józef Mac
kiewicz’s interests, protecting him from, in Sakowski’s words, “discred-
itation, condemnation, and vilification,” is carried out inconsistently. As 
Nowak-Jeziorański emphasized, the newspaper Dziennik Polski i Dziennik 
Żołnierza, edited by Sakowski, twice reproached Mackiewicz for his infa-

81 J. Nowak, “Echa minionego okresu. W sprawie oświadczenia p. Juliusza Sakowskiego” 
[Echoes of a bygone period. On the statement of Mr. Juliusz Sakowski], Na Antenie 1969, 
no. 76, pp. 21–22.



75

Rafał Moczkodan ﻿  Na Antenie and Wiadomości

mous past by publishing, in the issues of January 8, 1948 and December 22, 
1961, statements of the Circle of Former Home Army Soldiers, in which 
this issue was discussed. The second reason why Nowak-Jeziorański found 
Sakowski’s explanations unconvincing was insufficient insight into the 
editors’ correspondence (Nowak – Grydzewski), which shows that after 
Sakowski had rejected the different versions of the statement on Mackie-
wicz three times, Grydzewski exchanged letters with Nowak-Jeziorański on 
the matter, but his proposed amendments to the text made the statement 
largely enigmatic and imprecise, which Nowak-Jeziorański could not agree 
to. He considered the whole matter to be a manifestation of “bad customs 
in the Polish émigré press” and declared it to be closed.82

***
The circumstances of the termination of the cooperation between Wiado-
mości and Na Antenie outlined above require an additional commentary. 
First of all, Nowak-Jeziorański angry response to Mackiewicz’s “List pas-
terski” [Pastoral letter] may come as a surprise. The text certainly does 
not seem, and probably also did not seem at the time of publication, to be 
perceived as harassing and unreasonable, as Nowak-Jeziorański presented 
it. Of course, the author’s views, expressed repeatedly in press and book 
publications, often aroused great controversy at the time, but in principle 
it is impossible to indicate why exactly that text by the Wiadomości column-
ist triggered such a vigorous reaction with far-reaching consequences.

One of the key arguments for expecting a much calmer response was 
that Mackiewicz’s statement was an elaboration of the thoughts and opin-
ions formulated by Juliusz Mieroszewski and, as such, did not seem par-
ticularly surprising.83

However, when one looks at the issue more broadly – most importantly 
by placing it in the context of the very bitter conflict between Józef Mac

82 Józef Mackiewicz addressed the matter, although not in the context of the termi-
nation of the cooperation between the two magazines, in the pamphlet “Mówi Rozgłośnia 
Polska Radia Wolna Europa” [This is the Polish Section of Radio Free Europe speaking] 
(1969).

83 See: W. Bolecki, Ptasznik z Wilna. O Józefie Mackiewiczu (Zarys monograficzny) [A fowler 
from Vilnius. About Józef Mackiewicz (a monographic outline)], Cracow 2007, p. 577.



76

HISTORY OF LITERATURE

kiewicz and Jan Nowak-Jeziorański84 – it is hard to resist the impression 
that the latter, in demanding the right to print a statement dissociating 
the magazine’s editors from Mackiewicz and recalling the latter’s “infa-
mous” past,85 made a rather risky decision in the spring of 1969. Confi-
dent about the importance of his monthly supplement’s support for the 
London-based weekly, he put their cooperation on the line in an effort to 
involve the editors and publisher of Wiadomości in actions against Mackie-
wicz (intended to finally force him to shut his mouth and remove him from 
public life). The question that arises about the reasons for such a decision 
is answered by Mackiewicz’s biographers Włodzimierz Bolecki and Wacław 
Lewandowski86 who pointed out that the timing of Nowak’s reaction co-
incided with the preparation for publication of Mackiewicz’s novel Nie 
trzeba głośno mówić [There is no need to speak aloud]. As Nowak-Jeziorański 
assumed, it would contain “inconvenient” information about his work “in 
the German Commissariat for Secured Estates, an office that dealt with 
the administration of Jewish properties requisitioned by the occupation 
authorities.”87 Fearing – wrongly, as it turned out – being discredited and 
compromised, Nowak-Jeziorański was looking for an excuse to play out 
another act in the “Mackiewicz case.” The “List pasterski” [Pastoral letter] 
became precisely such excuse. As Bolecki wrote:

Jan Nowak was not interested in a substantive discussion of the theses of 
Mackiewicz’s article. Years later – in 1988 – he admitted that I was right, af-

84 Mackiewicz stated in his letters to Kossowska that Nowak-Jeziorański was “a guy 
with the level and mentality of a police non-commissioned officer” and called him “an 
American rascal”; see a letter from J. Mackiewicz to S. Kossowska dated March 19, 1969, 
in: J. Mackiewicz, B. Toporska, Listy do redaktorów “Wiadomości” [Letters to the editors of 
Wiadomości], compiled by W. Lewandowski, London 2010, p. 358. He also spoke in a similar 
vein about Radio Free Europe (ibidem, passim). Another thing is that it was not only about 
Nowak-Jeziorański that Mackiewicz made equally colorful and negative statements.

85 The case of Mackiewicz and his “collaboration” with the German occupiers has been 
thoroughly exposed and analyzed by Włodzimierz Bolecki – see: J. Malewski [W. Bolecki], 
Wyrok na Józefa Mackiewicza [The judgment against Józef Mackiewicz], London 1991. Cf. 
W. Bolecki, Ptasznik z Wilna [The fowler from Vilnius].

86 W. Lewandowski, Józef Mackiewicz. Artyzm. Biografia. Recepcja [Józef Mackiewicz. Art-
istry. Biography. Reception], London 2000.

87 Ibidem, pp. 130–131.



77

Rafał Moczkodan ﻿  Na Antenie and Wiadomości

ter all. The sole purpose of the statement of the author of the “List otwarty” 
[Open letter] was to publicly state that Józef Mackiewicz is not allowed to 
speak out on public issues.88

It is unclear how this case would have turned out if Juliusz Sakowski 
had yielded to Nowak’s pressure. Perhaps the cooperation would have 
continued and Wiadomości would have lost a valuable columnist. It is also 
unclear what the course of events would have been if Mackiewicz, instead 
of publishing his controversial text in the London-based Wiadomości, had 
printed it in the Paris-based Kultura, which, it turns out, he had sought to 
do. In the quoted letter dated April 11, 1969, Nowak wrote to Sakowski:

Teaching others a lesson in patriotism by a former collaborator with the Nazi 
occupiers is a grave insult to the feelings of people who lived through the war 
in Poland. This was undoubtedly what guided editor Giedroyć.

He himself saw it differently. As he wrote in one of his letters to Michał 
Chmielowiec:

[…] my article [?!] Giedroyć did not accept it, arguing (“although he agrees 
with it”) that he was concerned about falling into “Arguments”...89 But the 
reason is different: there were quotes from Wiadomości (my wife’s).90 I am more 
and more convinced that G. hates Wiadomości. Actually, I noticed it long ago. 
But I don’t know the essential reason.91

Perhaps the cooperation between Na Antenie and Wiadomości would 
have continued then, despite the highly unfriendly relationship between 
Mackiewicz and Nowak-Jeziorański. In any case, Jan Nowak-Jeziorański’s 
plan was not carried out. In view of Sakowski’s and Grydzewski’s firm 

88 W. Bolecki, Ptasznik z Wilna [The fowler from Vilnius], p. 576.
89 Organ of the Association of Atheists and Free-Thinkers, issued in Warsaw in 1957–

1990 (from 1969, organ of the Association for the Dissemination of Secular Culture).
90 B. Toporska, Z prośbą o odpowiedź [With a request for an answer], Wiadomości 1966, 

no. 6 (1036), p. 1.
91 A letter from J. Mackiewicz to M. Chmielowiec dated April 15, 1969, in: J. Mackiewicz, 

B. Toporska, Listy do redaktorów “Wiadomości” [Letters to the editors of Wiadomości], p. 361.



HISTORY OF LITERATURE

stance, he had no choice but to end in mid-1969 the cooperation initiated 
seven years earlier between the two editorial offices, which, among many 
other issues, differed in their approach to and assessment of the person 
of Józef Mackiewicz.

Original issue: “Archiwum Emigracji” 2015, no. 1–2 (22–23)
https://apcz.umk.pl/AE/article/view/AE.2015.005

https://apcz.umk.pl/AE/article/view/AE.2015.005

