Próba znalezienia dialogu między sztuką współczesną a Kościołem w pierwszych refleksjach estetycznych G. B. Montiniego
DOI:
https://doi.org/10.12775/TiCz.2018.030Słowa kluczowe
sztuka sakralna, Montini, Beuron, Marinetti, futuryzmAbstrakt
Przełom dziewiętnastego i dwudziestego stulecia przyniósł początek rozłamu między teologią a sztuką. Artyści w swych poszukiwaniach sięgają do nowych źródeł inspiracji jakimi są nauka i wynalazki, ukazujące siłę człowieka i pęd ku zdobyciu wiąż kurczącego się świata. Ów rozłam negatywnie wpłynął na sztukę sakralną, która straciła ducha nowości. Zamknięta na nowe prądy stała się machinalnym powtarzaniem już istniejących nurtów historii sztuki. Manifesty futurystów, jeszcze bardziej zakleszczyły niechęć i niezrozumienie świata teologii stojącego na przeciw artysty wyznającego duchowość pędu. W pęknięciu powstałym w wyniku ruchów i teorii artystycznych młody kapłan G. B. Montini poszukuje mostów, które umożliwią dialog, a co więcej, dadzą kierunek odnowionej sztuce sakralnej. Sztuce która pojedna geniusz artysty z geniuszem Stwórcy.
Bibliografia
Fillia, Marinetti F. T., Manifesto dell'arte sacra futura, „La Gazzetta del Popolo”, 23 giugno 1931
Fillia, Marinetti F. T., Manifesto dell'arte sacra futura, w: Filippo Tommaso Marinetti. Teoria e invenzione futurista, red. L. De Maria, Milano 1968, s. 201–205.
Lenz, D., Canone Divino. L'arte e la regola della Scuola di Beuron, red. P. Martore, Castelvecchi 2015.
Marientti, F. T., La nuova religione – morale della velocità, w: Manifesti del Futurismo, red. V. Birolli, Milano 2008, s. 161–170.
Marinetti, F. T., La nuova religione – morale della velocità, „L’Italia futurista”, 1 giugno 1916.
Montini, G. B., L'arte di Beuron, „Istituto Paolo VI. Notiziario” 16 (1988), s. 7–10.
Montini, G. B., L'arte di Beuron, "Studium" 25 (1929)1, s. 33–37.
Montini, G. B., Lettere ai familiari (1919–1943), t. II (1928–1943), red. N. Vian, Brescia–Roma 1968.
Montini, G. B., Spunti apologetici, w: Scritti giovanili, red. C. Trebeschi, Brescia 1979, s. 138–139.
Montini, G. B., Su l'arte sacra futura, „Arte Sacra” 1 (1931), s. 39–45.
Poupard, P., Le dialogue, Paul VI et les cultures contemporaines, w: Le jeurnée d'étudies Paris, 13 décembre 2005, red. G. Archetti, Brescia 2007, s. 53–64.
Salamone, F., Perenne rivelazione dell'arte cristiana. Per una teologia dell'arte in Paolo VI, Palermo 2013.
Segnantini, G., Pensieri d'artisti, w: Archivi del divisionismo, red. M.T. Fiori, Roma 1969, t. I, s. 337.
Tusini, G. L., Derive aeree della mistica: il demone del futurismo, w: Attraverso il tempo. Tersa di Gesù: la parola, il modello, l'eredità, red. E. Marchetti, Ravenna 2017, s. 219–234.
Tusini, G. L., Una non facile conciliazione, w: Vita culturale e idee sull'arte negli anni del Vaticano II, red. E. Marchetti, G. L. Tusini, Roma 2011, s. 29–69.
Vismara, S. M., La nuova arte di Beuron, Roma 1913.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
CC BY ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 3.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
- Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony
PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 308
Liczba cytowań: 0