Miłosierdzie Boga na wyciągniecie ręki
DOI:
https://doi.org/10.12775/TiCz.2017.002Słowa kluczowe
miłosierdzie, Eucharystia, Kościół, pokuta i pojednanie, nawrócenie, kształtowanie sumieniaAbstrakt
Temat miłosierdzia jest papieżowi Franciszkowi szczególnie drogi. Także ogłoszony przez niego nadzwyczajny Rok Święty powinien w szczególny sposób podejmować zagadnienie miłosierdzia. Miłosierdzie powinno być na nowo uświadamiane przez chrześcijan. Do tego wzywa papież w bulli ogłaszającej Rok Święty: „Są chwile, w których jeszcze mocniej jesteśmy wzywani, aby utkwić wzrok w miłosierdziu […]” (MV 3). Miłosierdzie jest wyrazem samej Trójcy. Zwłaszcza w śmierci na krzyżu swojego Syna Bóg ukazuje nieporównywalne samoobjawienie. Bóg wchodzi, ze względu na nasze odkupienie, w śmierć. Ponieważ Bóg jest życiem, śmierć jest skrajnym przeciwieństwem Jego samego. Odnowa wewnętrznej postawy człowieka oraz sakramentu nawrócenia i pojednania jest ściśle związana z odżyciem orędzia Boga, który jest bogaty w miłosierdzie (por. Ef 2,4), przede wszystkim orędzia pojednania, którego udzielił ludziom raz na zawsze przez śmierć i zmartwychwstanie Jezusa Chrystusa, i które obecnie stale realizuje za pośrednictwem Ducha Świętego w Kościele. Odnowa nawrócenia i pojednania jest więc możliwa, jeśli dojdzie się do posiadania żywego zmysłu Boga, jeśli pogłębi się w Kościele ducha naśladowania Jezusa oraz postaw wiary, nadziei i miłości.Bibliografia
Augustyn J., Świat naszych uczuć, Krakow 2001.
Cholewa M., Sakrament formacji sumień, „Pastores” 7 (2000) , nr 72, s. 123–130.
Franciszek, Homilia inaugurująca święto przebaczenia „24 godziny dla Pana Boga” z 28 marca 2014 r., www.parafiaturek.pl/aktualnosci/artykuły/item/47-nawrocenieto- zobowiązanie-i-trwa-całe-życie.html (dostęp: 24.06.2016 r.).
Franciszek, Katecheza papieża Franciszka z 5 lutego 2014, http://papiez.wiara.pl/doc/1874921.Eucharystia-to-obecny-Chrystus (dostęp: 20.06.2016).
Franciszek, Misericordiae Vultus, Watykan 2015.
Gasparino A., Sakrament przebaczenia, tłum. M. Masny, Warszawa 1999.
Grun A., Od “Christus iudex” do “Christus medicus”. Spowiedź: sąd czy terapia?, „Życie Duchowe” 18 (1999), s. 65–74.
Grun A., Sumienie, życie, wolność, „Pastores” 4 (1999) 3, s. 9–17.
Jan Paweł II, Adhortacja apostolska „Reconciliatio et paenitentia”, w: Jan Paweł II, Adhortacje apostolskie, Krakow 1996, s. 249–343.
Jan Paweł II, Encyklika „Redemptor hominis”, w: Jan Paweł II, Encykliki, Krakow 1996, s. 1–53.
Jan Paweł II, Eucharystia źródłem misyjnej działalności Kościoła, 3, „L`Osservatore Romano” – wydanie polskie 226 (2000) 9, s. 27–28.
Jan Paweł II, Formacja prawego sumienia. Przemowienie do uczestnikow kursu zorganizowanego przez Penitencjarię Apostolską (17 III 1997), 2, „L`Osservatore Romano” – wydanie polskie 193 (1997) 6, s. 37–38.
Jan Paweł II, List do kapłanów na Wielki Czwartek 2000 r., Ząbki 2000.
Jan Paweł II, List do kapłanów na Wielki Czwartek 2001 r., Ząbki 2001.
Jan Paweł II, List do kapłanów na Wielki Czwartek 2002 r., Ząbki 2002.
Jan Paweł II, „Novo millennio ineunte”. List apostolski, Poznań 2001.
Jan Paweł II, Orędzie na XVI Światowy Dzień Młodzieży, 4, „L`Osservatore Romano” –wydanie polskie 2001, nr 4, s. 5–7.
Jan Paweł II, Pojednanie i pokuta, „L`Osservatore Romano” – wydanie polskie 1982,nr 3, s. 9, s. 8–9.
Jan Paweł II, Zakończenie XXIII Krajowego Kongresu Eucharystycznego we Włoszech, 5,„L`Osservatore Romano” – wydanie polskie 2000, nr 9, s. 30–31.
Kawecki W., Spowiedź a kształtowanie sumienia, „Homo Dei” 71 (2001), nr 1, s. 35–46.
Kilpatrick W. K., Psychologiczne uwiedzenie, tłum. R. Lewandowski, Poznań 1997.
Katechizm Kościoła Katolickiego, Poznań 1994.
Krolikowski J., Utrata zmysłu grzechu (I), „Homo Dei” 68 (1998) 4, s. 25–42.
Marek Z., Jezus Chrystus w katechezie ewangelizacyjnej, w: Ewangelizować czy katechizować?,red. S. Dziekoński, Warszawa 2002, s. 89–96.
Nagorny J., Sakrament pokuty drogą kształtowania sumienia, „Kurier Synodalny”23 (1996) 2, s. 16–17.
Napieralski M., O nowym katechizmie, Warszawa 1996.
Orzeszyna J., Kształtowanie sumienia podstawowym obowiązkiem człowieka, „Sosnowieckie Studia Teologiczne” 3 (1997), t. 3, s. 59–74.
Ratzinger J., Duch liturgii, tłum. E. Pieciul, Poznań 2002.
Ratzinger J., Granice dialogu, tłum. M. Mijalska, Krakow 1999.
Ratzinger J., Nowa ewangelizacja, „L’Osservatore Romano” – wydanie polskie 2001, nr 6, s. 35–39.
Ratzinger J., Nowa pieśń dla Pana, tłum. J. Zychowicz, Krakow 1999.
Ratzinger J., O naturze kapłaństwa, „Pastores” 1 (1998) 1, s. 27–38.
Ratzinger J., Prawda, wartości, władza, tłum. G. Sowiński, Krakow 1999.
Roztworowski P., Wierność łasce, Krakow 1996.
Salamon P., Co Chrystus daje dzisiaj młodym? Nauczanie Jana Pawła II do młodzieży,
Krakow 1998.
Salij J., Dlaczego katolicy dystansują się wobec Kościoła?, „W drodze” 21 (1993) 10,
s. 49–56.
Salij J., Grzech, łaska, sakrament pokuty, Poznań–Krakow 2001.
Santorski A., Droga życia wewnętrznego, Warszawa 1997.
Skorowski H., Współczesne problemy moralne młodzieży i możliwości ich rozwiązania w sakramencie pokuty, w: Teoretyczne założenia katechezy młodzieżowej, red. R. Murawski, Warszawa 1989, s. 118–129.
Słomkowski A., Teologia życia duchowego, Ząbki 2000.
Staniek E., W trosce o sumienie, Krakow 1996.
Stefański J., Liturgia źródłem i szczytem Kościoła, red. J. Stefański, L. Bilicki, A. Grzelak, Gniezno 1993, s. 19.
Szostek A., Wokół godności, prawdy i miłości, Lublin 1998.
Tomasik P., Nauczanie religii w publicznym liceum ogólnokształcącym wobec założeń programowych polskiej szkoły, Warszawa 1998, s. 94.
Yanguas Sanz J. M., Moralność cnót czy moralność obowiązków?, „Communio” 2000, nr 5, s. 3–25.
Zimoń D., List apostolski „Novo millennio ineunte” inspiracją duszpasterskiej działalności Kościoła, w: Poznać Chrystusa. Program duszpasterski na rok 2001–2002, Katowice 2001.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
CC BY ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 3.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
- Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony
PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 298
Liczba cytowań: 0