Świadomość interkulturowa i kompetencje interkulturowe studentów w czeskim systemie edukacyjnym
DOI:
https://doi.org/10.12775/SPI.2018.006Słowa kluczowe
świadomość kulturowa, czeskie gimnazja, świadomość międzykulturowa, wrażliwość międzykulturowa, międzypokoleniowe kompetencje komunikacyjneAbstrakt
Celem artykułu jest zwrócenie uwagi na fakt, że badania świadomości i wrażliwości interkulturowej nie powinny być ograniczane do perspektywy jednego pokolenia, ale winny również mieć wymiar międzypokoleniowy. Innymi słowy, interkulturowa świadomość, interkulturowa wrażliwość i interkulturowa kompetencja komunikacyjna są rozwijane w ciągu całego cyklu życia i kształtowane przez różne czynniki, włącznie z formalną i nieformalną socjalizacją oraz praktykami edukacyjnymi, mającymi wpływ na kapitał społeczny. Próba związana ze zgromadzonymi danymi została ustalona na podstawie pięciu kryteriów i umożliwiła prześledzenie świadomości kulturowej czeskich uczniów szkół średnich. Pozycje w kwestionariuszu zawierały następujące kategorie wypowiedzi: uczniowie mogą krytykować nauczycieli, prawo obowiązuje wszystkich (także osoby wpływowe i bogate), konflikty między nauczycielami a uczniami są naturalne, uzyskanie dyplomu jest ważne, by zrobić karierę i osiągnąć sukces. W zakończeniu dane, zebrane na podstawie badań empirycznych w kilku czeskich szkołach średnich, zostały porównane z opublikowanymi danymi, dotyczącymi aktywnej zawodowo populacji czeskiej. Ta perspektywa porównawcza mogłaby się stać podstawą strategii pedagogicznych, dotyczących interkulturowej komunikacji w szkołach średnich i na uniwersytetach.
Bibliografia
Aronhime R., Culture Matters: The Peace Corps Cross-Cultural Workbook, Peace
Corps, Washington 1997.
Barriball K., “Collecting Data Using a Semi-structured Interview: A Discussion Paper,” Journal of Advanced Nursing 1994, vol. 19, no. 2, pp. 328–335.
Basic Concepts of Intercultural Communication: Selected Readings, ed. M.J. Bennett, Intercultural Press, Nicholas Brealey, Boston (MA) – London 1998.
Brunet-Thornton R., Bureš V., “Cross-Cultural Management: Establishing a Czech Benchmark,” Economics and Management 2012, vol. 15, no. 3, pp. 46–62.
Gannon M.J., Understanding Global Cultures: Metaphorical Journeys through 23 Nations, Sage, Thousand Oaks (CA) 2004.
Giddens A., Sociology, Polity Press, Cambridge 1997.
Hofstede G.J., Culture’s Consequences: Comparing Values, Behaviors, Institutions, and Organizations Across Nations, second edition, Sage, Thousand Oaks (CA) 2001.
Hofstede G.J., Exploring Culture: Exercises, Stories and Synthetic Cultures, Intercultural Press, Nicholas Brealey, Yarmouth (ME) – London 2002.
Peterson B., Cultural Intelligence: A Guide to Working with People from Other Cultures, Intercultural Press, Nicholas Brealey, Yarmouth (ME) – London 2004.
Stevens P., Görgöz R., “Exploring the Importance of Institutional Contexts for the Development of Ethnic Stereotypes: A Comparison of Schools in Belgium and England,” Ethnic and Racial Studies 2010, vol. 33, no. 8, pp. 1350–1371.
Storti C., The Art of Crossing Cultures, Intercultural Press, Nicholas Brealey, Boston (MA) – London 1990.
Světlík J., Marketing pro světový trh, Grada, Praha 2003.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że:
jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.
Udziela Akademii Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.
Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Akademii Ignatianum w Krakowie. Akademia Ignatianum w Krakowie jest uprawniona do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.
Polityka prywatności
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 260
Liczba cytowań: 0