Współczesność – zagrożenia dotyczące świata wartości
DOI:
https://doi.org/10.12775/SPI.2016.1.007Słowa kluczowe
współczesność, aksjologia, wartości, pedagogika, wychowanie, proces, problemy aksjologii, zagrożenia aksjologiczne, niszczenie wartości, banalizacja, ironizacja, manipulacje terminologiąAbstrakt
Współczesność jest kategorią podejmowaną przez wiele dyscyplin naukowych. To jest część problemu wszystkich tych zjawisk, które ludzie doświadczają w swoich działaniach. To z kolei znajduje odzwierciedlenie w ich postępowaniu, wyborach, stylu życia i planach życiowych. Z tego powodu analizy niebezpieczeństw grożących w procesie budowania osobistej przestrzeni aksjologicznej stanowią ważne zagadnienia badawcze dla aksjologii. Ich szczególne znaczenie ujawnia się w procesie wprowadzania uczniów do świata wartości. Jest to proces wieloetapowy: od identyfikacji i rozpoznawania wartości do ich zrozumienia, internalizacji i zamanifestowania w życiu. Na każdym etapie istnieje ryzyko. W niniejszym artykule dokonany został przegląd podstawowych zagrożeń (niebezpieczeństw) dla człowieka na każdym z tych etapów procesu budowania własnej przestrzeni aksjologicznej.
Bibliografia
Anomia, http://www.mastalski.pl/michal85.html.
Anomia, w: „Poradnik Pedagogiczno-Resocjalizacyjny”, http://www.poradnikpr.info/?p=633.
Bartnik C., Fałszowanie słów, „Nasz Dziennik”, 2–3 lipca 2011.
Chałas K., Wychowanie ku wartościom, Wydawnictwo „Jedność”, Kielce – Lublin 2003.
Denek K, Aksjologiczne aspekty edukacji szkolnej, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2000.
Denek K., Wartości i cele edukacji szkolnej, Wydawnictwo UAM, Poznań – Toruń 1994.
Durkheim E., O podziale pracy społecznej, przeł. K. Wakar, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1999.
Edukacja a życie codzienne, t. 1, red. A. Radziewicz-Winnicki, Wydawnictwo UŚ, Katowice 2002.
Edukacja wobec dylematów moralnych współczesności, red. F. Adamski, A.M. Tchorzewski, Wydawnictwo UJ, Kraków 1999.
Frąckowiak T., Edukacja, demokracja i sumienie (studium pedagogiczne), Wydawnictwo Eruditus, Poznań 1998.
Furmanek W., Człowiek – człowieczeństwo – wychowanie, Wydawnictwo Oświatowe „Fosze”, Rzeszów 1995.
Furmanek W., Deficyt miłości, Wydawnictwo Oświatowe „Fosze”, Rzeszów 2011.
Furmanek W., Miłość, zagubiona wartość współczesnej pedagogiki, Wydawnictwo Oświatowe „Fosze”, Rzeszów 2011.
Gajda J, Wartości w życiu człowieka. Prawda, miłość, samotność, Wydawnictwo UMCS, Lublin 1997.
Jan Paweł II, Wychowanie do wartości moralnych, w: Wychowanie w nauczaniu Jana Pawła II (1978–1999), wybór i redakcja A. Wieczorek, Wyższa Szkoła Zarządzania i Przedsiębiorczości im. Bogdana Jańskiego, Warszawa 2000.
Jan Paweł II, Encyklika Evangelium vitae, Rzym 1995.
Jan Paweł II, Encyklika Redemptor hominis, Rzym 1979.
Knotz K., Seks jakiego nie znacie. Dla małżonków kochających Boga, Wydawnictwo Edycja Świętego Pawła, Częstochowa 2010.
Kowalczyk S., Człowiek w poszukiwaniu wartości. Elementy aksjologii personalistycznej, Wydawnictwo KUL, Lublin 2006.
Kruczek A., Gender gorsze od totalitaryzmu, „Nasz Dziennik”, 30.07.2013, www.naszdziennik.pl/mysl/49499,gender-gorsze-od-totalitaryzmu.html.
Lepa A., Kult banału w mediach, http://www.niedziela.pl/artykul/86589/nd/Kult-banalu-w-mediach.
Miszalska A., Psychokulturowy kontekst rozwoju kapitalizmu w Polsce, „Kultura i Społeczeństwo” 1997, nr 4.
Ożóg K., Ja chyba wymiękam. Rozmowa z Profesorem, 11–16.01.2011, http://www.nowiny24.pl.
Pytka L., Aksjologia pedagogiczna, w: Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. 1, red. T. Pilch, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2003.
Radziewicz-Winnicki A., Oblicza zmieniającej się współczesności (szkice z pedagogiki społecznej, etnografii edukacyjnej i socjologii transformacji), Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2001.
Radziewicz-Winnicki A., Społeczeństwo w trakcie zmiany, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2005.
Rzuciło K., Wychowanie religijne to dopiero sukces, w: Sukces wychowawczy, red. J. Homplewicz, Instytut Teologiczno-Pastoralny, Rzeszów 1999.
Szacki J., Durkheim, PWN, Warszawa 1964.
Tischner J., Myślenie według wartości, Znak, Kraków 1982.
Wawrzak-Chodaczek M., (Czy?) Kryzys wartości moralnych młodzieży, „Kultura – Historia – Globalizacja”, 2010, nr 8.
Wojtyła K., Osoba i czyn, wyd. 2, Wydawnictwo PTT, Lublin 1985.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że:
jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.
Udziela Akademii Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.
Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Akademii Ignatianum w Krakowie. Akademia Ignatianum w Krakowie jest uprawniona do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.
Polityka prywatności
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 336
Liczba cytowań: 0