Paradigms of Contemporary Pedagogics of Unity in Poland
DOI:
https://doi.org/10.12775/PBE.2017.018Keywords
pedagogics, universalism, holism, ecumenism, theology of process, post-disciplinarity, interdisciplinarity, contemporary pedagogical thoughtAbstract
The subject of the analysis is three approaches to education in contemporary Christian pedagogicsin Poland with the corresponding ideas (as central categories): 1) the idea of universalism;
2) the idea of holism and 3) the idea of post- and interdisciplinary pedagogics. The author
characterizes the contribution of Polish pedagogical thought and selected achievements
of scholars in building the pedagogics of unity in the world.
References
Bauman Z. (2007). Szanse etyki w zglobalizowanym społeczeństwie. Kraków: Wydawnictwo Znak.
Burszta W. J., Kuligowski W. (1999). Dlaczego kościotrup nie wstaje. Ponowoczesne pejzaże kultury. Wstępem opatrzył Zygmunt Bauman, Warszawa: Wydawnictwo Sic!
Hermann U. (1996). Pädagogisches Argumentieren und Erziehungswissenschaftliche Forschung.: zur Verhältnisbestimmung der beiden Wissens- und Diskursformen ‘Pädagogik’ und ‘Erziehungswissenschaft’. W: Hoffmann D. (red.), Bilanz der Paradigmendiskussion in der Erziehungswissenschaft. Leistungen, Defizite, Grejzen, 2. Auflage, Weinheim: Deutscher Studien Verlag.
Jan Paweł II (2005). Pamięć i tożsamość. Rozmowy na przełomie tysiącleci. Kraków: Wydawnictwo ZNAK.
Jaworski P. (2000). Brońmy polskiej szkoły. Nasz Dziennik (wkładka edukacyjna poświęcona podstawom programowym reformy edukacji z dn. 9–10 września)
Jusiak J. (brmw). Współczesna filozofia procesu. http://bacon.umcs.lublin.pl/~jjusiak/wspolczesna- filozofia-procesu/#1
Kojder A. (2016). Pobocza socjologii. Warszawa: Oficyna Naukowa.
Kunowski S. (2000). Problematyka współczesnych systemów wychowania, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Kwieciński Z. (1984). O edukację i pedagogikę radykalnie humanistyczną. Preprint referatu wygłoszonego w czasie Konferencji Naukowej Komitetu Prognozowania Perspektywicznego Rozwoju Kraju „POLSKA 2000”, Jabłonna, 29 listopada – 1 grudnia.
Kwieciński Z., Witkowski L. (red.) (1990). Ku pedagogii pogranicza. Toruń: Wydawnictwo UMK.
Letz J. (2006). Personalistické metafyziky, Typi Universitatis Tyrnaviensis, Trnava: VEDA Vydavateľstvo Slovenskej Akadémie Vied.
Machnikowski R.M. (2002). Spór o relatywizm w XX-wiecznej socjologii wiedzy naukowej. Łódź: Wydawnictwo UŁ.
Makselon J. (red.) (1990). Psychologia dla teologów. Kraków: PAT, Kraków.
Marzec J. (2002). Dyskurs. Tekst. Narracja. Szkice o kulturze ponowoczesnej. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Merton R. K. (1982). Teoria socjologiczna i struktura społeczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Milerski B. (1998). Religia a szkoła. Status edukacji religijnej w szkole w ujęciu ewangelickim. Warszawa: Wydawnictwo Chrześcijańska Akademia Teologiczna.
Milerski B. (red.) (1998a). Elementy pedagogiki religijnej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe ChAT.
Nawroczyński B. (1987). Współczesne prądy pedagogiczne. W: Nawroczyński B., Dzieła wybrane, t. 1, wybór, przedmowa i wstęp A. Mońka-Stanikowa, Warszawa: WSiP.
Palouš R., Svobodová Z. (2011). Homo educandus. Filosofické základy teorie výchovy. Praha: Nakladatelství Karolinum.
Panas W. (1991). W kręgu metody semiotycznej. Lublin: WN KUL.
Patalon M. (2007). Pedagogika ekumenizmu. Gdańsk: Wydawnictwo UG.
Prawda nigdy nie jest naga. Z prof. Paulem Ricoeurem, filozofem, rozmawia Jacek Poprzeczko, Polityka 1993 nr 28.
Szymański M. S. (1997). Podstawowe kierunki myślenia pedagogicznego w Niemczech. Kwartalnik Pedagogiczny, nr 3–4.
Śliwerski B. (1998). Program wychowawczy szkoły. Warszawa: WSiP.
Śliwerski B. (1998). Współczesne teorie i nurty wychowania. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Theweleit K. (2016). Śmiech morderców. Breivik i inni. Psychogram przyjemności zabijania. Zanim SS sięgnęło po władzę, nawet Himmler był zwykłym „Templariuszem”. Breivik: niezrzeszony esesman. Przeł. Piotr Stronciwilk. Warszawa: PWN.
Tischner J. (2005). Etyka solidarności oraz Homo sovieticus. Wyd. 2 rozszerzone. Kraków: Znak.
Witkowski L. (2001). Dwoistość w pedagogice Bogdana Suchodolskiego (Z aneksem o Sergiuszu Hessenie). Kraków:Wydawnictwo Wit-Graf.
Wojtyła K. (1985). Osoba i czyn. Kraków: Polskie Towarzystwo Teologiczne.
Zaborowski Z. (1973). Wstęp do metodologii badań pedagogicznych. Wrocław: Ossolineum.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Stats
Number of views and downloads: 1414
Number of citations: 0