Gimnazjum – „poczekalnia” na drodze ku dorosłości
DOI:
https://doi.org/10.12775/5816Keywords
gimnazjum, etnografia zaangażowana, badania uczestniczące, metafora „poczekalni”Abstract
Artykuł prezentuje wyniki badań uczestniczących, prowadzonych w gimnazjum w małym mieście w centralnej Polsce, w klasie o profilu ogólnym. Umiejscowienie klasycznej etnografii w ramach paradygmatu uczestniczącego, pozwoliło na stworzeni nowej jakości w postaci etnografii uczestniczącej. Analizy materiału badawczego, zgromadzonego dzięki działaniom z młodzieżą, skoncentrowane były wokół następujących pytań: Czy szkoła jest dla młodzieży miejscem osobistego rozwoju? Czy jest miejscem zdobywania wiedzy przedmiotowej, wiedzy o sobie, czy terenem interakcji rówieśniczych? Wyniki analiz prowadzą do wniosku, sformułowanego w formie hipotezy, że szkoła, w opinii uczennic i uczniów nie jest miejscem, w którym mają możliwość rozwoju. Jest jedynie przykrym obowiązkiem, który najlepiej opisuje metafora „poczekalni”. Gimnazjum jest bowiem poczekalnią na drodze ku prawdziwemu życiu, jakim jest dorosłość.
References
Cuprjak M. (2014). Doświadczanie codzienności ucznia. Etnografia zaangażowana, „Przegląd Badań Edukacyjnych”, 18, 1, s. 195-204. DOI: http://dx.doi.org/10.12775/PBE.2014.013
Guba E. G., Lincoln Y. S. (2009). Kontrowersje wokół paradygmatów, sprzeczności I wyłaniające się zbieżności, w: Denzin N. K., Lincoln Y. S. (red.), Metody badań jakościowych. T I (s. 281-313). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Konarzewski K. (2002). Gimnazjum po dwóch latach – zamierzenia i wyniki, w: Zmiany w systemie oświaty. Wyniki badań empirycznych (s. 23-84). Warszawa: Instytut Spraw Publicznych.
Rubacha K. (2008). Metodologia badań nad edukacją. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Tomkiewicz-Bętkowska A., Czubak J. (2011). Zgrana klasa. Ja-Ty-My. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Published
How to Cite
Issue
Section
Stats
Number of views and downloads: 0
Number of citations: 0