Social media jako sieci obiegu przekazów medialnych
DOI:
https://doi.org/10.12775/NM.2012.001Słowa kluczowe
przekazy medialne, serwisy społecznościowe, social media, wiarygodność przekazów medialnychAbstrakt
Artykuł dotyczy zmian sposobów organizacji i rozpowszechniania treści medialnych na początku XXI wieku, wywołanych rozwojem i upowszechnieniem tzw. social media (mediów społecznościowych, takich jak serwisy społecznościowe, blogi czy zbiorowości skupione wokół treści – content communities). Pierwsza część tekstu zawiera analizę problemów terminologicznych, związanych z poszczególnymi typami mediów w XXI wieku (klasyczna dychotomia media tradycyjne/ /nowe; pojęcie mediów głównonurtowych; granice desygnatu terminu social media). Kolejne części artykułu zawierają rozważania dotyczące kierunków i charakteru przesunięć w obiegu przekazów medialnych oraz ewentualnych zmian w statusie owych przekazów (problem wiarygodności treści zapośredniczonych przez social media). Ostatni fragment tekstu to rozważania na temat skutków oddziaływania algorytmów regulujących działanie mediów społecznościowych.
Bibliografia
Antony Mary Grace, Thomas Ryan J. 2010. ‘This is citizen journalism at its fi nest’: YouTube and the public sphere in the Oscar Grant shooting incident. „New Media & Society” vol. 12, no. 8, s. 1280–1296.
Benkler Yochai. 2008. Bogactwo sieci. Jak produkcja społeczna zmienia rynki i wolność. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Carpenter Serena. 2010. A study of content diversity in online citizen journalism and online newspaper articles. „New Media & Society” vol. 12, no. 7, s. 1065–1084. van Dijk Jan. 2010. Społeczne aspekty nowych mediów. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Drożdż Michał. 2010. Mediatyzacja życia – media masowe wobec procesów konwergencji. [W:] M. Niezgoda, M. Świątkiewicz-Mośny, A. Wagner (red.). Com.unikowanie w zmieniającym się społeczeństwie. Kraków: Wydawnictwo NOMOS.
Kaplan Andreas M., Haenlein Michael. 2010. Users of the world, unite! The challenges and opportunities of Social Media. „Business Horizons” 53, s. 59–68.
Kapralska Łucja. 2010. O komunikacyjnych i integracyjnych funkcjach serwisów społecznościowych. [W:] M. Niezgoda, M. Świątkiewicz-Mośny, A. Wagner (red.). Com.unikowanie w zmieniającym się społeczeństwie. Kraków: Wydawnictwo NOMOS.
Krzysztofek Kazimierz. 2007. Wprowadzenie. WEBski świat: mądrość tłumów sieciowych czy zbiorowe nieuctwo? [W:] A. Keen. Kult amatora. Jak Internet niszczy kulturę. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Levinson Paul. 2010. Nowe nowe media. Kraków: Wydawnictwo WAM.
Lister Martin, Dovey Jon, Giddings Seth, Grant Iain, Kelly Kieran. 2009. Nowe media. Wprowadzenie. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Manovich Lev. 2006. Język nowych mediów. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
McQuail Denis. 2007. Teoria komunikowania masowego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Mersch Dieter. 2010. Teorie mediów. Warszawa: Wydawnictwo Sic!
Mitchelstein Eugenia, Boczkowski Pablo J. 2010. Online news conspumtion research: An assessment of past work and an agenda for the future. „New Media & Society” vol. 12, no. 7, s. 1085–1102.
Nowak Jakub. 2010. Nowy medialny ekosystem: zmiany wzorców obiegu przekazów w globalnym systemie medialnym wywołane rozwojem nowych mediów. [W:] I. Hofman, D. Kępa-Figura (red.). Współczesne media – wolne media. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Pleszczyński Jan. 2010. Prawda i wiarygodność przekazu i komunikacji medialnej. [W:] M. Karwatowska, A. Siwiec (red.). Przeobrażenia w języku i komunikacji medialnej na przełomie XX i XXI wieku. Lublin: PWSZ w Chełmie.
Źródła internetowe
Berners-Lee Tim. 2010. Long Live the Web: A Call for Continued Open Standards and Neutrality. „Scientific American” 12. http://www.scientifi camerican.com/article.cfm?id=long-live-the-web, 21.04.2011.
Bowman Shayne, Willis Chris. 2003. We Media. How audiences are shaping the future of news and information. The Media Center at The American Press Institute. http://www.hypergene.net/wemedia/weblog.php, 21.04.2011.
boyd danah m., Ellison Nicole B. 2007. Social network sites: Defi nition, history, and scholarship. „Journal of Computer-Mediated Communication” 13 (1). http://jcmc.indiana.edu/vol13/issue1/boyd.ellison.html, 21.04.2011.
Filiciak Mirosław, Danielewicz Michał, Halawa Mateusz, Mazurek Paweł, Nowotny Agata. 2010. Młodzi i media. Nowe media a uczestnictwo w kulturze. Raport Centrum Badań nad Kulturą Popularną SWPS. http://www.mim.swps.pl/, 21.04.2011.
Gillmor Dan. 2004. We the Media. Grassroots Journalism by the People, for the People. Sebastopol: O’Reilly Media. http://oreilly.com/catalog/wemedia/book/index.csp, 21.04.2011.
Hammond Tony, Hannay Timo, Lund Ben, Scott Joanna. 2005. Social Bookmarking Tools (I). A General Review. „D-Lib Magazine” vol. 11, no. 4. http://www.dlib.org/dlib/april05/hammond/04hammond.html, 21.04.2011.
Manovich Lev. 2008. Software takes command. http://lab.softwarestudies.com/ 2008/11/softbook.html, 21.04.2011.
MediaNews. 2011. Filmweb ma ponad 7 milionów użytkowników. http://www.medianews. com.pl/internet/10-internet/162-fi lmweb-ma-ponad-7-milionowuytkownikow, 21.04.2011.
Shirky Clay. 2002. Broadcast Institutions, Community Values. http://www.shirky. com/writings/broadcast_and_community.html, 21.04.2011.
Stelter Brian. 2008. Finding Political News Online, the Young Pass It On. „The New York Times” 27.03.2008. http://www.nytimes.com/2008/03/27/us/politics/ 27voters.html?_r=1&oref=slogin, 21.04.2011.
Sweetser Kaye. 2010. Credibility in Political Viral Video. http://mediaconvergence. org/blog/?p=876, 21.04.2011.
Wellman Barry. 2004. Connecting Community: On- and Off -line. „Contexts” 4, s. 22–28. http://homes.chass.utoronto.ca/~wellman/publications/, 21.04.2011.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 4154
Liczba cytowań: 0