Hansel and Gretel in the Twenty-First Century: On Travesties Updating Fairy Tales in Recent Polish Literature
DOI:
https://doi.org/10.12775/LL.6.2018.001Keywords
Hansel and Gretel, fairy tales, intertextuality, travesty, retelling, contemporary Polish literatureAbstract
The purpose of the article is to present the phenomenon of the modernization of the fairy tale in contemporary Polish fiction. The theoretical frame of the article is Gérard Genette’s theory of intertextuality, and in particular the following two categories: travesty and diegetic modernization. The author focuses on the works linked to the same folk hypotext – ATU 327a, such as Hansel and Gretel. The three texts analysed in the paper were written by esteemed authors: Leszek K. Talko, Jacek Dukaj and Mariusz Sieniewicz. They addressed their works to diverse audiences: children, adults, and both. These methodological assumptions give an opportunity to show a wide spectrum of possibilities enabled by modernization. The style, the represented world, the plot and the interpretation of the fairy tale are the elements which could change when modernization occurs. The described technique of retelling aims is make the fairy tale more familiar to contemporary audiences, as well as to allow for critique of politics, society and literature. Its therapeutic function is important, too. In spite of the fact that the texts analysed herein lack the sense wonder characteristic of the traditional fairy tale, thereby reducing the distance from the reader, one can see that they rely on various ways of distancing the audience, which reduces the horror of the traditional fairy tale.
References
ALCOCK, J.P. (2001). Folk Tale Memories as Illustrated and Interpreted in the Fairy Story of Hansel and Gretel. Food and the Memory (red. H. Walker). Blackowton, Tutnes, Devon: Prospect Books.
BALBUS, S. (1996). Między stylami. Wyd. 2. Kraków: Universitas.
BEDNAREK, M. (2011). Ucieczka z zamkowej wieży, czy o feministycznym prze-pisywaniu baśni w prozie poleskiej po 1989 roku. „Zagadnienia Rodzajów Literackich”, 54, 229-249.
BETTELHEIM, B. (1985). Cudowne i pożyteczne. O znaczeniach i wartościach baśni (przeł. i przedmową opatrzyła D. Danek).T. 1. Warszawa: PIW.
BURYŁA, S. (2010). Szaleństwa Jana Kwiecistego. „Nowe Książki”, 6, 62-63.
DUKAJ, J. (2009). Wroniec (il. J. Jabłoński). Kraków: Wydawnictwo Literackie.
DWORKIN., A. (1976). Our Blood. Prophecies and Discourses on Sexual Politics. New York: S. G. P. Putnam’s Sons.
GENETTE, G. (2014). Palimpsesty. Literatura drugiego stopnia (przeł. T. Stróżyński, A. Milecki). Gdańsk: słowo/obraz/terytoria.
JOOSEN, V. (2011). Critical and Creative Perspectives on Fairy Tales. An Intertextual Dialogue between Fairy Tale Scholarship and Postmodern Retellings. Detroit: Wayne State University Press.
KACZOR, K. (2006). Geralt, czarownice i wampir. Recykling kulturowy Andrzeja Sapkowskiego. Gdańsk: słowo/obraz/terytoria.
KOSTECKA, W. (2014). Baśń postmodernistyczna: przeobrażenia gatunku. Intertekstualne gry z tradycją literacką. Warszawa: Wydawnictwo SBP.
Kowalczyk, K. (2015). Antagoniści we współczesnych renarracjach baśni na przykładzie czarownicy z Jasia i Małgosi Grimmów. „Przegląd Humanistyczny”, 3, 35-45.
Kowalczyk, K. (2016). Baśń w zwierciadle popkultury. Renarracje baśni ze zbioru Kinder-und Hausmärchen Wilhelma i Jakuba Grimmów w przestrzeni kultury popularnej. Wrocław: Stowarzyszenie „Trickster”, Polskie Towarzystwo Ludoznawcze.
Kowalczyk, K. (2017). Czy wszyscy znają Jasia i Małgosię? Problem kanonu baśniowego na przykładzie baśni ze zbioru Kinder- und Hausmärchen Wilhelma i Jakuba Grimmów. Er(r)go. „Teoria–Literatura–Kultura”, 35, 41-35.
ŁUGOWSKA, J. (1988). Bajka w literaturze dziecięcej. Warszawa: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
ŁUGOWSKA, J. (1981). Ludowa bajka magiczna jako tworzywo literatury. Wrocław: Młodzieżowa Agencja Wydawnicza.
MAŁOCHLEB, P. (2010). Opowieści prowadzące do nyski. „Twórczość”, 10, 100-102.
PAPUZIŃSKA, J. (2008). Zatopione królestwo. O polskiej literaturze fantastycznej XX wieku dla dzieci i młodzieży. Warszawa: Wydawnictwo Literatura.
PROPP, W. (2003). Historyczne korzenie bajki magicznej (przeł. J. Chmielewski). Warszawa: Wydawnictwo KR.
SIENIEWICZ, M. (2010). Miasto Szklanych Słoni. Kraków: Wydawnictwo Znak.
SIENIEWICZ, M. (2006). Żydówek nie obsługujemy. Warszawa: W.A.B.
SKOWERA, M. (2016). Postmodernistyczny „retelling” baśni — garść uwag terminologicznych. „Creatio
Fantastica”, 2 (53), 1-20.
SOBOLCZYK, P. (2010). Tylko słoni żal. „Pogranicza”, 2, 107 – 109.
SZAJNERT, D. (2012). Antybaśń. W: G. Gazda (red.), Słownik gatunków i rodzajów literackich. Kraków: Universitas.
SZYBOWICZ, E. (2010). To szkiełko nie wszystko potrafi. „Dwutygodnik”, 25. Pozyskano z: http://www.dwutygodnik.com/artykul/936-to-szkielko-nie-wszystko-potrafi.html
TATAR, M. (1987). The Hard Facts of the Grimms’ Fairy Tales. Princeton, Oxford: Princeton University Press.
TABOR, W. (2010), Wiecznie żywa, kolejna opowieści. „Tygiel Kultury”, 10/12, 198-201.
TALKO, L. (2005). Jaś i Małgosia (oprac. graficzne A. Niemierko). Poznań: Jacek Santorski&Co Agencja Wydawnicza.
UNIŁOWSKI, K. (2010). Zez, jaskra & oczopląs. „Fa-Art”, 3/4, 155-160.
WAKSMUND, R. (1992). Baśń. W: A. Brodzka i in. (red.), Słownik literatury polskiej XX wieku (s. 90-95).Wrocław: Ossolineum.
WAKSMUND, W. (2005). Baśń sponiewierana (kartka z dziejów gatunku). W: G. Leszczyński (red.), Kulturowe konteksty baśni. T. 1. Rozigrana córa mitu (s. 38-55). Poznań: Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu.
WALL, B. (1991). Narrator’s Voice. The Dilemma of Children’s Fiction. Nowy Jork: Palgrave Macmillan UK.
WÓJCICKA, M. Jaś i Małgosia. Pozyskano z http://bajka.umk.pl/slownik/lista-hasel/haslo/?id=72
WOŁOWICZ, M. (2010). Choroba fabulacyjna. „Czas Kultury”, 4, 137-138.
WRÓBLEWSKA, V. (2014). Od potworów do znaków pustych. Ludowe demony w polskiej literaturze dla dzieci. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK.
WRÓBLEWSKA, V. (2003). Przemiany gatunkowe polskiej baśni literackiej XIX i XX wieku. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
ZIPES, J. (2002). Breaking the Magic Spell. Radical Theories of Folk and Fairy Tales. Revised and expanded edition. Lexington:The University Press of Kentucky.
ZIPES, J. (1994). Fairy Tale as Myth, Myth as Fairy Tale. Lexington: The University Press of Kentucky.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
1. The authors give the publisher (Polish Ethnological Society) non-exclusive license to use the work in the following fields:a) recording of a Work / subject of a related copyright;
b) reproduction (multiplication) Work / subject of a related copyright in print and digital technique (ebook, audiobook);
c) marketing of units of reproduced Work / subject of a related copyright;
d) introduction of Work / object of related copyright to computer memory;
e) dissemination of the work in an electronic version in the formula of open access under the Creative Commons license (CC BY - ND 3.0).
2. The authors give the publisher the license free of charge.
3. The use of the work by publisher in the above mentioned aspects is not limited in time, quantitatively nor territorially.
Stats
Number of views and downloads: 208
Number of citations: 0