Gra z efektem R(ealizmu). Wprowadzenie do twórczości teatralnej Thomasa Ostermeiera

Peter M. Boenisch

DOI: http://dx.doi.org/10.12775/LC.2018.025

Abstrakt


Artykuł prezentuje twórczość Thomasa Ostermeiera na tle przemian niemieckiego teatru po 1989 roku. Twórca związany z berlińską Schaubühne am Lehniner Platz uprawia swój teatr w kontrze do postmodernistycznej dekonstrukcji i postdramatycznego performowania, czyli dominujących estetycznych paradygmatów niemieckiego teatru w ostatnich dekadach. Dla niego teatr jest nade wszystko forum krytycznej autorefleksji (a nie izolowanej, estetycznej autoreferencyjności), samokrytycznego przesłuchania samych siebie i świata wokół nas, rewizji pewnych siebie pozycji, wszystkich truizmów podzielanych przez społeczeństwo, które nas otacza i warunkuje. Te kluczowe wartości polityczne twórczości teatralnej Ostermeiera łączy pojęcie „realizmu”. Do Brechtowskiego zaangażowania politycznego dodaje podejście estetyczne wywiedzione z tradycji Maxa Reinhardta, a oparte na założeniu, że każdy dramat wymaga specyficznego reżyserskiego podejścia i sposobu inscenizowania.


Słowa kluczowe


Thomas Ostermeier; teatr niemiecki; efekt realności; teatr reżyserów; nowe mieszczaństwo

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


Boenisch, Peter M. 2010. „Thomas Ostermeier: Mission ne(n)realism and a theatre of actors and authors”. W: Maria Delgado, Dan Rebellato (red.). Contemporary European Theatre Directors. Abingdon–New York: Routledge.

Boenisch, Peter M. 2015. Directing Scenes and Senses: The Thinking of Regie. Manchester: Manchester University Press.

Burckhardt, Barbara 1998. „Der Bassist als erste Geige: Ein Meister-Musterschüler will zurück zu den Wurzeln und ganz nach oben – Thomas Ostermeier, Nachwuchsregisseur des Jahres“. Theater heute Jahrbuch 1998.

Carlson, Marvin 2009. „Thomas Ostermeier”. W: Idem. Theatre is more beautiful than war: German stage directing in the late twentieth century. Iowa City: University of Iowa Press.

Jörder, Gerhard 2014. Backstage Ostermeier. Berlin: Verlag Theater der Zeit.

Lebert, S. 2011. „Thomas Ostermeier. Der Radikale”. Die Zeit 50.

Ostermeier, Thomas 1998a. „Ich muss es einfach versuchen. Rozmowa Theater heute z Thomasem Ostermeierem”. Theater heute 5.

Ostermeier, Thomas 1998b. „Auf der Suche nach dem Trojanischen Pferd. Ein Theater heute-Gespräch”. Theater heute Jahrbuch.

Pelechová, Jitka 2013. Le Théâtre de Thomas Ostermeier. Louvain: Louvain-la-Neuve: Centre d’études théâtrales.

Tageszeitung 2000. „Wir müssen von vorn anfangen”. Tageszeitung 20.01.




Partnerzy platformy czasopism