Gra z efektem R(ealizmu). Wprowadzenie do twórczości teatralnej Thomasa Ostermeiera
DOI:
https://doi.org/10.12775/LC.2018.025Słowa kluczowe
Thomas Ostermeier, teatr niemiecki, efekt realności, teatr reżyserów, nowe mieszczaństwoAbstrakt
Artykuł prezentuje twórczość Thomasa Ostermeiera na tle przemian niemieckiego teatru po 1989 roku. Twórca związany z berlińską Schaubühne am Lehniner Platz uprawia swój teatr w kontrze do postmodernistycznej dekonstrukcji i postdramatycznego performowania, czyli dominujących estetycznych paradygmatów niemieckiego teatru w ostatnich dekadach. Dla niego teatr jest nade wszystko forum krytycznej autorefleksji (a nie izolowanej, estetycznej autoreferencyjności), samokrytycznego przesłuchania samych siebie i świata wokół nas, rewizji pewnych siebie pozycji, wszystkich truizmów podzielanych przez społeczeństwo, które nas otacza i warunkuje. Te kluczowe wartości polityczne twórczości teatralnej Ostermeiera łączy pojęcie „realizmu”. Do Brechtowskiego zaangażowania politycznego dodaje podejście estetyczne wywiedzione z tradycji Maxa Reinhardta, a oparte na założeniu, że każdy dramat wymaga specyficznego reżyserskiego podejścia i sposobu inscenizowania.
Bibliografia
Boenisch, Peter M. 2010. „Thomas Ostermeier: Mission ne(n)realism and a theatre of actors and authors”. W: Maria Delgado, Dan Rebellato (red.). Contemporary European Theatre Directors. Abingdon–New York: Routledge.
Boenisch, Peter M. 2015. Directing Scenes and Senses: The Thinking of Regie. Manchester: Manchester University Press.
Burckhardt, Barbara 1998. „Der Bassist als erste Geige: Ein Meister-Musterschüler will zurück zu den Wurzeln und ganz nach oben – Thomas Ostermeier, Nachwuchsregisseur des Jahres“. Theater heute Jahrbuch 1998.
Carlson, Marvin 2009. „Thomas Ostermeier”. W: Idem. Theatre is more beautiful than war: German stage directing in the late twentieth century. Iowa City: University of Iowa Press.
Jörder, Gerhard 2014. Backstage Ostermeier. Berlin: Verlag Theater der Zeit.
Lebert, S. 2011. „Thomas Ostermeier. Der Radikale”. Die Zeit 50.
Ostermeier, Thomas 1998a. „Ich muss es einfach versuchen. Rozmowa Theater heute z Thomasem Ostermeierem”. Theater heute 5.
Ostermeier, Thomas 1998b. „Auf der Suche nach dem Trojanischen Pferd. Ein Theater heute-Gespräch”. Theater heute Jahrbuch.
Pelechová, Jitka 2013. Le Théâtre de Thomas Ostermeier. Louvain: Louvain-la-Neuve: Centre d’études théâtrales.
Tageszeitung 2000. „Wir müssen von vorn anfangen”. Tageszeitung 20.01.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 435
Liczba cytowań: 0