Szkolnictwo dla mniejszości narodowych na Dolnym Śląsku w okresie PRL. Wybrane zagadnienia
DOI:
https://doi.org/10.12775/KLIO.2016.031Słowa kluczowe
szkolnictwo dla mniejszości narodowych, Dolny Śląsk, Rozporządzenia Ministerstwa Oświaty, szkoły, klasy, komplety, greckie, macedońskie, żydowskie, niemieckie, czeskie, ukraińskieAbstrakt
Artykuł prezentuje wybrane zagadnienia szkolnictwa mniejszościowego na Dolnym Śląsku w PRL. Region ten po II wojnie światowej, oprócz Polaków, zamieszkiwali Żydzi, Ukraińcy, Niemcy, Czesi, Grecy i Macedończycy. Ta skomplikowana sytuacja narodowościowa miała również istotny wpływ na organizację systemu oświaty na tym terenie. Nie wystarczyło bowiem zorganizować go dla dzieci i młodzieży polskiej, ale istniała konieczność uwzględnienia wszystkich przebywających tu mniejszości. Analizie poddany został zasięg terytorialny, zakres chronologiczny, wymiar ilościowy, kwestie dotyczące kadry pedagogicznej, braku podręczników dla szkolnictwa z niepolskim językiem nauczania oraz problemy bazy materialnej. Autorka starała się ukazać dynamikę zmian – w czasie, w przestrzeni i z uwzględnieniem zróżnicowania narodowościowego. W tekście nie zabrakło też przypomnienia podstawowych aktów prawnych regulujących kwestie szkolnictwa oraz instytucji, które zajmowały się szkolnictwem dla mniejszości narodowych.Pobrania
Opublikowane
2017-03-26
Jak cytować
1.
TECHMAŃSKA, Barbara. Szkolnictwo dla mniejszości narodowych na Dolnym Śląsku w okresie PRL. Wybrane zagadnienia. Klio - Czasopismo Poświęcone Dziejom Polski i Powszechnym [online]. 26 marzec 2017, T. 38, nr 3, s. 17–56. [udostępniono 28.3.2024]. DOI 10.12775/KLIO.2016.031.
Numer
Dział
Artykuły
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 433
Liczba cytowań: 0