Projekt edukacyjny „Kresy – polskie ziemie wschodnie w XX wieku” jako przykład działań na rzecz umacniania bezpieczeństwa kulturowego
DOI:
https://doi.org/10.12775/HiP.2018.024Słowa kluczowe
Kresy Wschodnie, edukacja kresowa, bezpieczeństwo kulturowe, dziedzictwo kulturoweAbstrakt
The article describes the educational project “Borderlands – Polish Eastern Territories in the Twentieth Century” carried out by the Public Education Office of the Cracow Department of the Institute of National Remembrance since 2012. The target group of the project are students of lower and higher secondary schools of Małopolskie Voivodeship. It focuses on the Borderlands of the First and Second Polish Republic, including their history and cultural heritage, as well as the Poles, both those who left this territory after the Second World War and those who live there now. The highlight of the project is the contest of knowledge of the Borderlands, in which students prepare an essay or a multimedia presentation on a chosen topic, based on the available literature, gathered documents, memories and iconographic material. One of the rewards for the winners of the contest is a trip for the winner and a guardian to the territories that formerly constituted the Polish Eastern Borderlands.
Bibliografia
Czaja, J. (2004). Bezpieczeństwo kulturowe Rzeczpospolitej Polskiej. Kraków: Krakowskie Towarzystwo Edukacyjne.
Cząstka-Szymon, B. (2011). Pomijane dziedzictwo Kresów. Konteksty kultury, 3, 193–210.
Górny, G. (2004). Edukacja kresowa. Przewodnik Katolicki, 48.
„Historia Polski nie istnieje bez historii Kresów”. Apel o umieszczenie tematyki dotyczącej Kresów w programach nauczania. (2016). Pobrano z: https://wpolityce.pl/spoleczenstwo/308831-historia-polski-nie-istnieje-bez-historii-kresow-apel-o-umieszczenie-tematyki-dot-kresow-w-programach-nauczania.
Kancelaria Sejmu RP. Biuro Komisji Sejmowych. (2016). Pełny zapis przebiegu posiedzenia Komisji Łączności z Polakami za Granicą (nr 34) z dnia 21 września 2016 r. Pobrano z: http://orka.sejm.gov.pl/zapisy8.nsf/0/7A6FF8247A83A960C125803A0046A5BE/%24File/0102608.pdf.
Projekt edukacyjny „Kresy – polskie ziemie wschodnie w XX wieku” (V edycja) dla uczniów gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych województwa małopolskiego w roku szkolnym 2016/2017 (regulamin).
Projekt edukacyjny „Kresy – polskie ziemie wschodnie w XX wieku” (VI edycja) dla uczniów gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych województwa małopolskiego w roku szkolnym 2017/2018 (regulamin).
Tołwiński, M. (2014). Dobra kultury – kapitałem pokoleń. W: P. Żarkowski, S. Topolewski (red.), Współczesne bezpieczeństwo kulturowe (s. 197–204). Siedlce: Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny w Siedlcach.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu respektuje prawo do prywatności i ochrony danych osobowych autorów.
Dane autorów nie są wykorzystywane w celach handlowych i marketingowych. Redaktorzy i recenzenci są zobowiązani do zachowania w poufności wszelkich informacji związanych ze złożonymi do redakcji tekstami.
Autor, zgłaszając swój tekst wyraża zgodę na wszystkie warunki i zapisy umowy licencyjnej (określającej prawa autorskie) z Uniwersytetem Mikołaja Kopernika w Toruniu.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 519
Liczba cytowań: 0