KONSUMERYZM A PROCESY INTEGRACJI I DEZINTEGRACJI
DOI:
https://doi.org/10.12775/EiP.2012.005Abstract
W artykule scharakteryzowano dwa rodzaje konsumeryzmu: 1) konsumeryzm jako idea wg której nabywanie tak wielu dóbr jak to tylko możliwe jest pożądane dla konsumenta i/ lub społeczeństwa, 2) konsumeryzm jako ruch społeczny na rzecz zrównoważonej konsumpcji. Wskazano, że konsumeryzm w pierwszym znaczeniu powoduje problemy ekologiczne i społeczne, które mogą doprowadzić do dezintegracji współczesnej cywilizacji, a konsumeryzm jako ruch społeczny kreuje i integruje odpowiedzialnych społecznie konsumentów, co może prowadzić do realizacji zrównoważonej konsumpcji na skalę masową. W artykule przedstawiono także przykłady integracji działań konsumenckich na rzecz realizacji zrównoważonej konsumpcji.
References
Dobre zakupy. Poradnik. Związek Stowarzyszeń Polska Zielona Sieć, Kraków 2003.
Goleman D., Inteligencja ekologiczna, Rebis, Poznań 2009.
Jastrzębska-Smolaga H., W kierunku trwałej konsumpcji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000.
Kiełczewski D., Konsumpcja a perspektywy zrównoważonego rozwoju, Wyd. Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2008.
Leśniak J., Zrównoważone społeczeństwo a jakość życia w Szwecji. [w:]: J. Tomczyk-Tołkacz (red.), Jakość życia, Akademia Ekonomiczna we Wrocławiu, Jelenia Góra 2003.
Lewicka-Strzałecka A., Konsumeryzm kontra konsumeryzm, Annales 2003, nr 6, Etyka w życiu gospodarczym, Salezjańska Wyższa Szkoła Ekonomii i Zarządzania, Łódź 2003, artykuł dostępny na stronie: http://cebi.pl/new/pl/badania/artykuly-i-referaty/anna-lewicka-strzaecka-konsumeryzm-kontra-konsumeryzm.html (z dnia 15.03.2006).
Podręcznik Ekozespołu, Fundacja GAP Polska, Warszawa 1997.
Prymon M., Menedżerskie i społeczne i aspekty współczesnego marketingu, Ekspert, Warszawa 1999.
Rogall H., Ekonomia zrównoważonego rozwoju, ZYSK I S-KA, Poznań 2010, s. 61-63.
W. Adamczyk, Ekologia wyrobów, PWE, Warszawa 2004.
Wiśniewski A. (red.), Świadomość ekologiczna konsumentów polskich, Konsumencki Instytut Jakości 1995.
www.greenways.pl/pl/; http://www.fpds.pl/pl/projekty (z dnia 22.08.2011).
www.odpowiedzialnybiznes.pl/pl/o-nas/o-forum-odpowiedzialnego-biznesu/historia/o-organizacji.html (z dnia 22.08.2011).
www.polska-wolna-od-gmo.org (z dnia 22.08.2011).
www.pro-test.pl/about/5269,0/PRO_TEST.html (z dnia 22.08.2011).
www.pro-test.pl/about/5270,2/Fundacja+PRO_TEST.html ( z dnia 22.08.2011).
Zaremba-Warnke S. (red.), Marketing ekologiczny, Wyd. Uniwersytetu Ekonomicznego, Wrocław 2009.
Zaremba-Warnke S., Korzyści i koszty odbiorców programów kształtujących proekologiczny styl życia, [w:] M. Wachowiak, D. Kiełczewski, H. Diefenbacher (red.), Nachhaltiger Konsum? Die Entwicklung des Verbraucherverhaltens In Polen Und Deutschland, Wydawnictwo FEST, Heidelberg 2011.
Zbaraszewski W., Realizacja idei Fair Trade w Polsce i na świecie [w:] M. Wachowiak, D. Kiełczewski, H. Diefenbacher (red.), Nachhaltiger Konsum? Die Entwicklung des Verbraucherverhaltens In Polen Und Deutschland, Wydawnictwo FEST, Heidelberg 2011.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Stats
Number of views and downloads: 746
Number of citations: 0