
E U R O P A  O R I E N T A L I S

Studia z dziejów Europy Wschodniej i Państw Bałtyckich

ISSN 2081-8742

4 (2013)

Petersburskie czasopisma  
Adama Honorego Kirkora

W biografii wybitnego wydawcy i redaktora czasopism wileńskich ta-
kich jak „Kurier Wileński” czy „Teka Wileńska”, archeologa, histo-

ryka i etnografa, badacza dziejów Litwy i Białorusi, znajduje się pewna 
luka informacyjna, której jak dotąd nie udało się wypełnić. Adam Honory 
Kirkor, bo o nim mowa, lwią część swojego życia spędził w Wilnie, gdzie 
stał się jednym z najważniejszych działaczy życia społeczno-kulturalne-
go w latach pięćdziesiątych i sześćdziesiątych XIX wieku. Jak pisze Mi-
chał Brensztejn, „w ciągu kilkunastu lat przedstyczniowych Kirkor […] 
był głównym inicjatorem, inspiratorem i wykonawcą najważniejszych po-
czynań wileńskich, czy to w zakresie prac archeologiczno-historycznych, 
bądź też organizacji wydawnictw i prasy, rozwoju sceny polskiej1, podnie-
sienia stanu ekonomicznego. […] gromadził i skupiał dookoła siebie [lu-
dzi – dop. M. F.], budził, zachęcał, wspierał i popychał do działania we 
wszystkich dziedzinach życia ówczesnego, sam ujawniając niepospolicie 
szeroką wszechstronność”2. Owa „wszechstronność” wileńska Kirkora zo-

1   Kirkor od swojego przyjazdu do Wilna w roku 1834 zaangażowany był w polepszenie 
kondycji teatru wileńskiego, który w wyniku represji po powstaniu listopadowym przez 
prawie 4 lata był zamknięty, a następnie z powodu braku odpowiedniego zespołu aktorskiego, 
a przede wszystkim z braku środków finansowych znajdował się w stanie upadku. O planach 
ratowania sceny wileńskiej zob. S. Kirkor, Przeszłość umiera dwa razy, Kraków 1978, s. 9–16. 
W tym czasie poznał też Kirkor swoją późniejszą żonę – młodziutką aktorkę Petronelę Helenę 
z Majewskich, późniejszą konspiratorkę i emisariuszkę powstańczego Rządu Narodowego, 
która za uczestnictwo w wydarzeniach 1863 roku została zesłana na Syberię. 

2   M. Brensztejn, Adam-Honory Kirkor – wydawca, redaktor i właściciel drukarni w Wilnie 
od roku 1834 do 1867, Wilno 1930, s. 5.

Magdalena Frączek
(Uniwersytet Jagielloński  

w Krakowie)

DOI: http://dx.doi.org/10.12775/EO.2013.008

http://dx.doi.org/10.12775/EO.2013.008


Magdalena Frączek104

stała dość dobrze omówiona zarówno w zakresie jego działalności wydaw-
niczej i redaktorskiej, jak i archeologicznej. Wymienić tu należy chociażby 
prace z zakresu historii czasopiśmiennictwa polskiego Mieczysława Inglo-
ta, Małgorzaty Stolzman czy specjalistyczne artykuły poświęcone odkry-
ciom archeologicznym na Litwie i w Galicji3. 

W życiorysie Kirkora jest jednak dość wymowna biała plama, którą jak 
dotąd bezskutecznie usiłowali (lub też nie poświęcali jej zbytniej uwagi) 
zapełnić jego biografowie. Chodzi mianowicie o niemal pięcioletni okres 
pobytu Kirkora w Petersburgu w latach 1867–1871. Z dotychczasowych 
informacji wiemy, że Kirkor w 1867 roku z powodu niesprzyjających oko-
liczności4 musiał opuścić ukochane Wilno – jak się okazało w późniejszym 
czasie, opuścił je na zawsze. Jeszcze w tym samym roku – 9 grudnia 1867 r. – 
poinformował inspektora drukarń wileńskich o zakończeniu funkcjonowa-
nia jego typografii i przewiezieniu maszyn drukarskich oraz czcionek do 
Petersburga. Tam miał nadzieję wznowić swoją działalność wydawniczą. 
O fakcie założenia do spółki razem z Nikołajem Jumatowem5 gazety, która 
w umiejętny sposób mówiłaby o sytuacji na ziemiach polskich i broniłaby 
sprawy polskiej, informuje większość opracowań biograficznych dotyczą-
cych Kirkora. Informacje te jednak – jak również wszystkie inne traktują-
ce o petersburskim okresie życia Kirkora – są bardzo skąpe. Materiałem, 
na podstawie którego można by podjąć próbę rekonstrukcji petersburskich 
wydarzeń, jest korespondencja Kirkora z różnymi osobami, prowadzona 

3   M. Stolzman, Czasopisma wileńskie Adama Honorego Kirkora, „Zeszyty Naukowe 
Uniwersytetu Jagiellońskiego” № 321. Prace Historyczno-Literackie, z. 26, Warszawa– 
–Kraków, 1973; eadem, Kirkor Adam Honory (1818–1886). Wydawca, właściciel drukarni, 
nakładca, [in:] Słownik pracowników książki polskiej, Warszawa 1972, s. 412; eadem, Nigdy 
od ciebie miasto… Dzieje kultury wileńskiej lat międzypowstaniowych (1832—1863), Olsztyn 
1987; M. Inglot, Niezrealizowane projekty czasopism polskich na ziemiach litewsko-ruskich 
w latach 1832–1851, „Acta Universitatis Wratislaviensis” № 30, Prace Literackie, Wrocław 
1964, t. 6, s. 5–21; idem, Poglądy literackie koterii petersburskiej 1841–1843, Wrocław 
1961; idem, Polskie czasopisma literackie ziem litewsko-ruskich w latach 1832–1851, 
Warszawa 1966; M. M. Blombergowa, Badania archeologiczne Polaków na terytorium 
imperium rosyjskiego w XIX i początku XX wieku, Łódź 1993; S. J. Nosek, I. Kraszewski 
jako archeolog, [in:] Księga ku czci Józefa Ignacego Kraszewskiego, red. I. Chrzanowski, 
Łuck 1939, s. 401–423 i in. Szerzej o literaturze poświęconej działalności A. H. Kirkora zob.  
M. Frączek, Adam Honory Kirkor – przyczynek do stanu badań, „Acta Albaruthenica”, 2012, 
t. 12, s. 183–197. 

4   O przyczynach opuszczenia Wilna przez Kirkora, jego bankructwie i odebraniu 
mu redakcji „Kuriera Wileńskiego” zob. M. Brensztejn, Adam-Honory Kirkor, s. 60–67;  
M. Stolzman, Czasopisma wileńskie, s. 114–127. 

5   Nikołaj [Nikołajewicz?] Jumatow – były redaktor gazety „Весть” wydawanej przez 
Władimira Skarjatina. Odszedł z redakcji w 1867 roku, by przyłączyć się do nowego projektu 
wydawniczego Kirkora. 



105 Petersburskie czasopisma Adama Honornego Kirkora

w interesującym nas okresie, tj. w latach 1867–1871, oraz relacje pamięt-
nikarskie osób trzecich. Materiały te nie dość że są trudno dostępne, to do-
datkowo niektóre z rękopisów zachowały się w bardzo złym stanie, przez 
co są niemal nieczytelne. Dlatego też w niniejszym artykule autorka skupi 
się na scharakteryzowaniu działalności wydawniczo-redaktorskiej Kirko-
ra w Petersburgu, na inny czas odkładając próbę przedstawienia jego życia 
na „petersburskim wygnaniu”. 

Pozwolenie na wydawanie czasopisma w stolicy Imperium w języku ro-
syjskim otrzymał Kirkor 21 października 1867 roku prawdopodobnie za 
pośrednictwem Maurycego Wolfa, petersburskiego księgarza i wydawcy, 
który wstawił się za nim u Piotra Wałujewa, ówczesnego ministra spraw 
wewnętrznych. Nie bez znaczenia była tu niechęć, z jaką odnosił się Wa-
łujew do działalności Michała Murawjowa – generał-gubernatora Litwy. 
Wszakże ten ostatni przyczynił się do późniejszej klęski finansowej Dru-
karni Obywatelskiej, którą Kirkor prowadził w Wilnie, w związku z jego 
nieprzychylną opinią o Kirkorze odebrano Kirkorowi prawo do wydawa-
nia „Kuriera Wileńskiego”, a  także nie przyznano koncesji na rosyjsko-
języczne pismo „Переход”6, co z  kolei było dla wydawcy ostatecznym 
powodem porzucenia Wilna i  przeprowadzki do Petersburga. Dotkliwie 
pomówiony o zdradę interesów narodowych i jednocześnie skompromito-
wany zarówno wobec środowiska polskiego, jak i władz, nie mógł Kirkor 
dłużej pozostać w Wilnie. Będąc w fatalnej sytuacji finansowej, zdecydo-
wał się na przeprowadzkę do Petersburga, licząc, że wśród tamtejszej po-
lonii i rosyjskich przyjaciół, również niechętnych Murawjowowi, znajdzie 
nowe pole do działania. W ten sposób zrodziła się w nim myśl o wydawa-
niu w stolicy Imperium czasopisma, które miało przybliżać i zarazem bro-
nić sprawy polskiej w społeczeństwie rosyjskim. 

Wychodząca w  Petersburgu od stycznia 1868 roku gazeta „Новое 
время” nie była jednak pierwszym projektem wydawniczym Adama Kir-
kora w mieście nad Newą. Już w latach 40. XIX wieku powziął on bowiem 
zamiar przeniesienia się na stałe do Petersburga, gdzie planował wydawać 
dziennik „Невское эхо”. I choć plany te nie doszły do skutku ze wzglę-
du na nieotrzymanie zgody na druk od Petersburskiego Komitetu Cenzury, 
okoliczności zrodzenia się tej idei warte są uwagi.

6   M. Brensztejn, Adam-Honory Kirkor, s. 64–65. Małgorzata Stolzman, wbrew 
Brensztejnowi, twierdzi, że „Переход” nie był osobną inicjatywą, projektowaną na 
wydawanie w Wilnie, lecz stanowił pierwotną wersję późniejszego petersburskiego dziennika 
„Новое время”. Informację taką krakowska badaczka podaje za Z. Librowiczem oraz  
A. W. Raczyńskim, por. З. Либрович, Первый редактор „Нового Времени”, „Вестник 
Литературы”, 1911, № 11, шп. 288; A. W. Raczyński, [Przypisy do:] Pamiętniki hr. Michała 
Mikołajewicza Murawiewa („Wieszatiela”). 1863–1865, Kraków 1896, s. 157. 



Magdalena Frączek106

Po niepowodzeniu „Radegasta” (1843 r.), pierwszego czasopisma wyda-
wanego przez Kirkora w Wilnie, urażony jego druzgocącą krytyką Kirkor 
nie zaniechał pracy wydawniczej i publicystycznej, jednak swoje artykuły 
zaczął publikować pod pseudonimem „Jan (Jacek) ze Śliwina”. Jednocze-
śnie rozpoczął starania o urlop i snuł plany wyjazdu z Wilna. Otrzymaw-
szy zwolnienie z obowiązków służbowych na 3 miesiące (od 5 maja do  
5 sierpnia 1845 r.7), wyjechał do Odessy, gdzie po niedługim czasie złożył 
w  Komitecie Cenzury projekt czasopisma literackiego, przeznaczonego 
dla Polaków mieszkających w tej części Rosji. O projekcie tym informo-
wał Kirkor w liście do Kraszewskiego z 15 maja 1845 r., w którym pisał: 

Interesa moje zmuszają mnie od przyszłego Nowego Roku przesiedlić 
się z Wilna do Odessy. Uważając to miasto jako jeden z najważniejszych 
punktów zjazdu publiczności wołyńskiej, podolskiej i ukraińskiej, wiedząc 
oprócz tego, że ono posiada dość znaczną liczbę stałych mieszkańców Po-
laków wpadłem na myśl wydawania w tym mieście „Literackiej Polskiej 
Gazety”8.

Gazetę, która ostatecznie miała nosić tytuł „Odessa”, Kirkor chciał wy-
dawać od 1846 roku, jednak z dokumentów zgromadzonych w Rosyjskim 
Państwowym Archiwum Historycznym w Sankt Petersburgu wynika, że 
plany jej wydawania sięgają dwa lata wcześniej – do 1844 roku. W za-
chowanej korespondencji z  Petersburskim Komitetem Cenzury w  liście 
z 10 stycznia 1846 roku Kirkor pisze: „10 lipca 1844 roku wystąpiłem do 
Odeskiego Komitetu Cenzury z prośbą o udzielenie zgody na wydawanie 
w mieście Odessie w języku polskim gazety literackiej pod tytułem »Odes- 
sa«”9. Informacja ta ostatecznie rozwiązuje kwestię zarówno tytułu, jak 
i języka, w którym czasopismo miałoby się ukazywać, a tym samym oba-
la teorię Michała Brensztejna, według którego odeskie pismo wychodzić 
miało w języku rosyjskim, a sam pomysł wydawania takiej gazety nazwał 
Brensztejn „rozpaczliwym zamiarem”, który „na szczęście upadł”10. 

7   Ibidem, s. 15.
8   A. H. Kirkor do J. I. Kraszewskiego, list z 15 maja 1845 r., Biblioteka Jagiellońska (dalej 

BJ), rkp 6467, k. 423, cyt. za: M. Stolzman, Czasopisma wileńskie, s. 26. 
9   Korespondencja Kirkora z Petersburskim Komitetem Cenzury znajduje się w Rosyjskim 

Państwowym Archiwum Historycznym w Sankt Petersburgu i obejmuje okres 10 stycznia– 
–5 lutego 1846 r. (Российский государственный исторический архив, dalej: РГИА),  
Ф. 777 оп. 1 д. 1920 л. 1 («Об отклонении ходатайства чиновника Виленской Казенной 
Палаты А. Г. Киркора о дозволении ему издания журнала под названием „Невское эхо”»).

10   M. Brensztejn, Adam Honory Kirkor, s. 15. Brensztejn, opierając się na świadectwie 
wydanym przez Prezesa Izby Skarbowej Wileńskiej na żądanie Odeskiego Komitetu Cenzury 
sądził, że pismo, o druk którego zabiegał Kirkor w Odessie, miało być wydawane w języku 
rosyjskim i nosić tytuł „Литературный журнал”. Tymczasem, jak dowodzą dokumenty 



107 Petersburskie czasopisma Adama Honornego Kirkora

Zamiar ów ani nie był rozpaczliwy, ani nie upadł. 
W piśmie skierowanym do cenzury Kirkor przedstawił program swo-

jej gazety, zgodnie z którym „Odessa” miała być tygodnikiem literackim, 
składającym się z 4 działów: literatura, krytyka, nowiny oraz rozmaitości. 
Oprócz biografii i artykułów naukowych (dział „literatura”) w piśmie za-
mieszczać miano analizy utworów literackich (dział „krytyka”), informa-
cje o polskich i rosyjskich nowościach wydawniczych (dział „nowości”), 
a także najświeższe wiadomości z życia kulturalnego: informacje o kon-
certach, przedstawieniach teatralnych, wystawach malarstwa itp. (dział 
„rozmaitości”)11. „Odessa” miała zatem komentować bieżące życie kultu-
ralne i dostarczać czytelnikowi najświeższych o nim informacji. W cyto-
wanym już liście do Kraszewskiego Kirkor podkreślał potrzebę istnienia 
gazety literackiej, która prezentowałaby wiadomości o literaturze polskiej, 
a  przy tym informowałaby również o  innych literaturach słowiańskich, 
w tym o rosyjskiej. Zdaniem Kirkora podupadający „Tygodnik Petersbur-
ski” nie spełniał już tej roli, gdyż nie miał „żadnego celu, dążności, […] 
żadnego charakteru”12. 

Współpracownikami gazety mieli być Teodor Narbutt, Józef Bycho-
wiec, Mikołaj Malinowski, Michał Grabowski, Józef Korzeniowski13; 
oczywiście Kirkor liczył też jak zwykle na pomoc Kraszewskiego. 

Wybierając na miejsce wydania czasopisma Odessę, tak oddaloną od 
głównych centrów życia kulturalnego polonii, kierował się Kirkor głów-
nie nadzieją na szybsze i łatwiejsze uzyskanie pozwolenia na wydawanie 
gazety w języku polskim. Zaznaczał przy tym, że „kto zechce prenumero-
wać, temu kilkadziesiąt mil nie będzie na zawadzie”14. 

Z dalszej korespondencji wynika, że odeski komitet cenzury zezwolił na 
wydawanie gazety, jednak kurator odeskiego okręgu naukowego zasuge-
rował, by pismo ukazywało się w języku rosyjskim. Sprawa trafiła więc do 
Głównego Komitetu Cenzury w Petersburgu, do którego 10 stycznia 1846 
roku Kirkor skierował kolejne pismo – prośbę o zezwolenie na wydawanie 
gazety tym razem już w Petersburgu. Przedstawił w nim dotychczasowe 
ustalenia Odeskiego Komitetu Cenzury i zaznaczył, że nie doczekawszy 

zgromadzone w Rosyjskim Państwowym Archiwum Historycznym, zarówno gazeta „Odessa”, 
jak i projektowana na jej bazie gazeta „Невское эхо” miały być wydawane w języku polskim, 
natomiast „Литературный журнал” w obu przypadkach był jedynie podtytułem periodyków, 
określającym ich charakter i tematykę. 

11   List A. H. Kirkora do Głównego Petersburskiego Komitetu Cenzury z 10 stycznia 1846 r., 
РГИА, Ф. 777 оп. 1 д. 1920 л. 2–3.

12   A. H. Kirkor do J. I. Kraszewskiego, list z 15 maja 1845 r., BJ, rkp 6467, k. 424.
13   M. Stolzman, Czasopisma wileńskie, s. 28. 
14   A. H. Kirkor do J. I. Kraszewskiego, list z 15 maja 1845 r., BJ, rkp 6467, k. 424.



Magdalena Frączek108

się ostatecznej decyzji w sprawie „Odessy”, a przebywając obecnie służ-
bowo w Petersburgu, doszedł do wniosku, że pożyteczniej będzie wyda-
wać tę gazetę w stolicy Imperium, gdzie sam zamierza przenieść się wkrót-
ce na służbę. 

Do listu dołączył Kirkor program gazety, która już pod nowym tytułem – 
„Невское эхо”, ukazywać się miała codziennie, począwszy od 1 lipca 
1846 roku. Składać się miała również z 4 działów: 

–	 „literatura” – wchodzić tu miały artykuły historyczne, biograficzne, 
filologiczne, statystyczne, naukowe i artystyczne; 

–	 „krytyka wydań najnowszych”; 
–	 „nowości” – omawiać miały nie tylko nowe publikacje ukazujące 

się w języku polskim i rosyjskim, ale również nowe dzieła malar-
stwa, ryciny;

–	 i wreszcie dział „rozmaitości”, dostarczający informacji o wydarze-
niach kulturalnych: spektaklach, koncertach itp.

Uzasadniając cel powołania do życia nowego periodyku, Kirkor pisał, 
że nie ma prawa krytykować wydawanych obecnie w  Rosji czasopism, 
jednak pragnie zwrócić uwagę na fakt, iż „do tej pory nie ma w Rosji ga-
zet, które byłyby pośrednikiem pomiędzy wschodnią a zachodnią częścią 
imperium, które nieraz na długie lata były rozdzielone przez wydarzenia 
historyczne i  przewroty”15. Obecnie zaś „dwa jednoplemienne narody” 
zjednoczone pod znakiem wielkiej Rosji mogą dzielić się płodami swo-
jej wielowiekowej kultury. Ta możliwość wymiany owoców „myślącego 
i  twórczego ducha” zdaniem Kirkora przybiera dla Słowian szczególny 
wymiar, dzięki niej odkrywają bowiem, że jeden i ten sam duch słowiań-
ski, mimo że uciskany przez różne przyczyny, przyjmujący różne formy, 
przez wieki nie zmienił swojej istoty. 

Zatem zadaniem, jakie przed sobą i  swoją gazetą stawiał Kirkor, było 
„zapoznanie publiczności, czytającej jedynie w języku polskim, z niezwy-
kłymi dziełami literatury rosyjskiej, co pomoże wykorzenić narosłe przez 
wieki uprzedzenia i stereotypy w tej części społeczeństwa, która zna Rosję 
jedynie z przewrotnych plotek i wypaczonych sądów, a tym samym przy-
czyni się do szybszego i  pełniejszego zrealizowania mądrego planu rzą-
du nierozerwalnego połączenia Rusi Wschodniej i Zachodnich Guberni”16. 
„Myśl ta – pisał Kirkor – zajmowała mnie już od dawna, aż wreszcie posta-
nowiłem działać w tym kierunku. Zdaję sobie sprawę, że zadnie, którego 
się podejmuję, może przewyższać siły jednego człowieka, jednak miłość, 

15   Program gazety „Невское эхо” w: List Kirkora do Głównego Komitetu Cenzury  
z 10 stycznia 1846 r., РГИА, Ф. 777, оп. 1, д. 1920, л. 2–3.

16   Ibidem.



109 Petersburskie czasopisma Adama Honornego Kirkora

jaką żywię ku drogiemu społeczeństwu i dobre imię, którym mam szczęście 
cieszyć się u najlepszych polskich literatów, a także zainteresowanie, jakie 
żywię dla polskiej literatury, będą dla mnie pomocą i drogowskazem w tej 
ważnej pracy. Jeśli wykształcona publiczność doceni moje starania, to bez 
wątpienia wpływy tego wydawnictwa sięgną daleko poza granice naszego 
Imperium. Nie żądza sławy kieruje mną, lecz chęć wykorzenienia lub choć-
by zmniejszenia tych kłamliwych przesądów o Rosji, które tak często spo-
tyka się w polskiej literaturze zagranicznej, a które łatwowiernych mogą nie 
tylko sprowadzić na złą drogę, ale i przywieść do śmierci”17.

Mimo tak płomiennych zapewnień o  kluczowym znaczeniu projekto-
wanego czasopisma dla Polaków żyjących w  Rosji i  wbrew listom po-
chwalnym, kierowanym przez Tadeusza Bułharyna18 do Leona Dubelta, 
kierownika kancelarii III Oddziału i członka Głównego Komitetu Cenzu-
ry, Kirkor ostatecznie nie uzyskał zgody na wydawanie gazety „Невское 
эхо”. Dubelt odpowiedział wymijająco, że wydanie zezwolenia na czaso-
pismo w języku polskim nie mieści się w kompetencjach III Oddziału, lecz 
przynależy do ministra oświaty, on sam zaś nie widzi potrzeby wydawa-
nia gazety konkurencyjnej dla wychodzącego pod jego nadzorem „Tygo-
dnika Petersburskiego”19.

Można przypuszczać, że w podjęciu odmownej decyzji „pomógł” Du-
beltowi sam redaktor „Tygodnika Petersburskiego”, bezkompromisowy 
Józef Przecławski, którego plany powstania konkurencyjnej dla jego pi-
sma gazety zapewne mocno zaniepokoiły. Opinie o tygodniku Przecław-
skiego zamieszczane przez Kirkora w korespondencji z Kraszewskim oraz 
stanowcze zapewnienia, jakoby jego nowa gazeta zastąpić miała „Tygo-
dnik”, zdają się tylko potwierdzać te przypuszczenia, zwłaszcza, że wraz 
z otrzymaniem odmowy wydawania gazety Kirkor zakończył współpra-
cę z „Tygodnikiem Petersburskim”, zacieśnił natomiast więzy z Kraszew-
skim, u  którego publikował swoje artykuły. W  „Athenaeum” Kraszew-
skiego ukazał się m.in. zbiór listów, zawierających wspomnienia Kirkora 
z pobytu w Petersburgu. Zostały one wydrukowane w 3. tomie „Athena-
eum” w 1846 roku pod wspólnym tytułem „Wrażenia z Petersburga”20. 

17   Ibidem. 
18   Tadeusz Bułharyn był prawdopodobnie protektorem Kirkora w Komitecie Cenzury 

w tej sprawie, jemu też poświęcił Kirkor jeden ze swoich listów-wspomnień, opublikowanych 
w „Athenaeum” Kraszewskiego pod wspólnym tytułem „Wrażenia z Petersburga”. List opisuje 
spotkanie Kirkora z Bułharynem, do którego doszło prawdopodobnie w związku z próbą 
uzyskania poparcia Bułharyna dla pomysłu wydawania gazety „Невское эхо”.

19   Zob. М. Лемке, Николаевские жандармы и литература 1826–1855 гг., изд. второе, 
С. Петербург 1909, с. 315–317.

20   M. Stolzman, Czasopisma wileńskie, s. 28. 



Magdalena Frączek110

Po tym niepowodzeniu powrócił Kirkor do Wilna, gdzie kontynuował 
pracę redaktora i wydawcy pism zbiorowych, wydając m.in. kolejne tomy 
„Pamiętników Umysłowych”. Nadzieja na wydawanie własnego periody-
ku w stolicy Imperium nigdy go nie opuściła, a na jej zrealizowanie musiał 
czekać Kirkor przeszło 22 lata, choć trudno powiedzieć, czy wydawana 
w języku rosyjskim, w zupełnie już innej rzeczywistości tak politycznej, 
jak i społecznej gazeta „Новое время” była spełnieniem jego młodzień-
czych marzeń. 

Kirkor pragnął, by jego wydawnictwa docierały do jak największej 
liczby odbiorców, jego marzeniem było stworzenie tytułu, który mógłby 
konkurować z najpoczytniejszymi gazetami w  Imperium Rosyjskim. Po 
części marzenie to się ziściło – wydawana przez niego w Petersburgu ga-
zeta „Новое время” w ostatnim ćwierćwieczu XIX wieku stała się z jed-
nej strony jednym z najbardziej poczytnych organów prasowych w stolicy 
Imperium, z drugiej – cieszyła się złą sławą gazety reakcyjnej, służalczej 
wobec władzy, głównie za sprawą publikowanych tam kontrowersyjnych, 
czasem antysemickich artykułów. Owa sława periodyku nie miała jednak 
nic wspólnego z osobą Kirkora, w tym bowiem czasie przebywał on poza 
granicami Rosji i nie interesował się już losem gazety, którą niegdyś po-
wołał do życia. 

Wzrost popularności i  znaczenia wśród tytułów prasowych „Новое 
время” zawdzięcza nowemu redaktorowi i wydawcy, który zarządzał ga-
zetą od 1876 roku – Aleksiejowi Sergiejewiczowi Suworinowi21. O suk-
cesie, jaki odniósł nowy właściciel periodyku, świadczyć może fakt, że 
w niektórych artykułach traktujących o historii prasy rosyjskiej powstanie 
gazety „Новое время” datowane jest właśnie od roku 1876, kiedy to pra-
wo do jej wydawania nabył Suworin do spółki z Lechaczowem22. Rzadko 

21   Aleksiej Sergiejewicz Suworin (1834–1912) – dziennikarz, wydawca, krytyk teatralny 
i dramatopisarz. W 1876 roku razem z Władimirem Iwanowiczem Lechaczowem (1837– 
–1906) – prawnikiem i działaczem społecznym – nabył prawo do wydawania gazety „Новое 
время”. Ze względu na bliżej nieznane nam zatargi z urzędem cenzury, oficjalnie w stopce 
gazety Suworin widnieje jako jej wydawca, redaktorem zaś wyznaczony był M. P. Fiedorow, 
a po jego śmierci F. I. Bułgakow oraz M. N. Mazajew; zob. Сорокалетие газеты «Новое 
время», „Исторический вестник”, 1916, № 4, c. 185. Suworin osobiście kierował gazetą 
do 1903 roku, kiedy to przekazał zarząd nad nią swoim synom. Przed śmiercią w 1912 roku 
Suworin ustanowił towarzystwo udziałowe swojego imienia, które kierowało gazetą aż do 
jej zamknięcia przez bolszewików w 1917 r. (por. Как возникла газета «Новое время» 
(страничка из истории публицистики), „Вестник всемирной истории”, 1899, № 1, http:// 
vestnikvi.ru/node/34; dostęp: 11.01.2014).

22   Konotacja: „Новое время” – Suworin jest również głęboko zakorzeniona w świadomości 
Rosjan, o czym empirycznie przekonała się autorka niniejszego artykułu podczas kwerendy 
archiwalnej mającej na celu pozyskanie materiałów na temat petersburskiego okresu życia 



111 Petersburskie czasopisma Adama Honornego Kirkora

kiedy wspomina się poprzednich wydawców dziennika, do których oprócz 
Kirkora i Suworina (tj. pierwszego i ostatniego wydawcy – redaktora) na-
leżeli: Fiodor Nikołajewicz Ustriałow23, Osip Konstantynowicz Noto-
wicz24 oraz Konstantyn Wasylewicz Trubnikow25. 

i działalności Adama Honorego Kirkora. Pomijając badaczy zajmujących się naukowo 
dziejami Litwy i Białorusi, którzy siłą rzeczy musieli zetknąć się z działalnością Kirkora, 
żaden z bibliografów, pracujących w archiwach i bibliotekach Petersburga, z którymi autorka 
miała do czynienia, nie kojarzył nazwiska Kirkora w ogóle (co specjalnie nie dziwi, jest to 
bowiem postać pozostająca wciąż na marginesie zainteresowań badań naukowych), a tym 
bardziej jako założyciela, pierwszego redaktora i wydawcę gazety „Новое время”. Powstanie 
gazety wszyscy łączyli z osobą jej ostatniego wydawcy – Suworina. 

23   Fiodor Nikołajewicz Ustriałow (1836–1885) – syn rosyjskiego profesora historii, 
dziekana wydziału historyczno-filologicznego Uniwersytetu Petersburskiego; pisarz i tłumacz, 
sędzia pokoju. W 1872 roku Ustriałow nabył wystawioną na sprzedaż gazetę „Новое время” 
za sumę 1000 rubli. Od Głównego Urzędu ds. Druku uzyskał zgodę na rozszerzenie programu 
gazety oraz podwyższenie jej ceny, jednak nie uzyskał zgody na objęcie funkcji redaktora 
gazety, dlatego też zmuszony był do znalezienia odpowiedniego kandydata na redaktora. 
Funkcję tę objął w końcu I. Suchomylin niemający żadnego doświadczenia w wydawaniu 
prasy. Suchomylin był więc jedynie figurą, pozorantem, faktycznym zaś redaktorem 
i zarazem wydawcą pozostawał Ustriałow. Zaledwie w ciągu dwóch tygodni od wznowienia 
wydawnictwa gazeta „Новое время” zyskała sobie liczne grono czytelników, dzięki czemu 
znalazła się wśród najbardziej wpływowych gazet Petersburga, tuż za „Petersburskimi 
Wiadomościami” oraz „Głosem”. Jednak w przeciwieństwie do nich charakteryzowała się 
odważnym, jak na ówczesne czasy, liberalnym podejściem, za co też dosyć szybko redakcja 
została ukarana pierwszymi upomnieniami cenzury. Kolejne kary nakładane na wydawnictwo 
prawdopodobnie na tyle zniechęciły czy też wystraszyły redaktora Suchomylina, że 
zrezygnował on z pełnionej funkcji, tłumacząc odejście z „Новое время” „okolicznościami 
oraz złym stanem nerwów” (por. Как возникла газета «Новое время»). Bez redaktora gazeta 
nie mogła funkcjonować, toteż Ustriałow zmuszony był zawiesić jej wydawanie do czasu 
znalezienia nowego współpracownika. Po prawie sześciu miesiącach od odejścia Suchomylina, 
26 listopada 1872 roku jako nowy redaktor pod wznowionym wydaniem gazety podpisał się 
M. P. Fiedorow. Co ciekawe, pełnił on funkcję formalnego redaktora „Новое время” do 1900 
roku, aż do swojej śmierci (por. Сорокалетие газеты «Новое время», c. 175). Niewiele to 
jednak pomogło Ustriałowowi – ponadpółroczna przerwa w wydawaniu gazety sprawiła, że 
prawie wszyscy prenumeratorzy wycofali się, a sam wydawca popadł w kłopoty finansowe, 
z których już nie był w stanie podźwignąć gazety, wobec czego zmuszony był ją sprzedać. 
Nabywcą i nowym wydawcą został początkujący dziennikarz Osip Notowicz. 

24   Osip Konstantynowicz Notowicz (1849–1914) – dziennikarz, późniejszy wydawca 
gazety „Новости” również nie utrzymał się długo na stanowisku wydawcy odkupionej od 
Ustriałowa gazety. Pod wodzą Notowicza „Новое время” ukazywało się od 6 listopada 
1873 do grudnia 1874 roku. Z powodu niewydolności finansowej Notowicz sprzedał prawo 
wydawania gazety Konstantinowi Trubnikowowi za 10 tysięcy rubli (por. «Новое время», [in:] 
А. В. Мeзьер, Словарный указатель по книговедению, Москва–Ленинград 1931, с. 506). 

25   Konstantyn Wasylewicz Trubnikow (1829–1904) – dziennikarz i przemysłowiec, 
redaktor i wydawca wielu gazet, m.in. „Биржевые ведомости” (1860–1875), „Вечерняя 
газета” (1865–1875), „Записки для чтения” (1866–1868). Gazetę „Новое время” zaczął 



Magdalena Frączek112

Pierwszy numer gazety „Новое время” ukazał się we wtorek, 2 stycz-
nia26 1868 roku (zob. rys.). Z  informacji zamieszczonych na stronie ty-
tułowej wydawnictwa dowiadujemy się, że gazeta ukazywała się co-
dziennie z wyjątkiem środy i czwartku27, a drukowana była w typografii  
A. H. Kirkora, mieszczącej się, podobnie jak redakcja gazety, w  domu 
„Ruadze” przy nabiereżnej rzeki Fontanki, pomiędzy mostami Aniczko-
wa i Czernyszewa, w kamienicy pod numerem 54. Redakcja gazety czyn-
na była codziennie w godzinach od 10 do 17. Tutaj można było dostarczyć 
materiały do druku, jak również zakupić bieżący numer gazety w cenie  
5 kopiejek. We wszystkich innych punktach sprzedaży pojedynczy numer 
kosztował 10 kopiejek. Nieco inaczej ceny przedstawiały się przy prenu-
meracie: roczna kosztowała 12 rubli, półroczna – 7 rubli, kwartalna – 4 ru-
ble, a miesięczna – 1 rubel. 

Zapisy na prenumeratę w  Petersburgu prowadziły również księgarnie 
Maurycego Wolfa, Bazumowa, Kożanczikowa, a także biuro Goppe i Ko-
rifielda. W Moskwie zamówić prenumeratę można było w księgarni Wol-
fa i Kożanczikowa oraz w biurze Olenina. W Warszawie – również w księ-
garni Kożanczikowa oraz Okońskiego. Ponadto w Wilnie – w księgarni 
Zawadzkiego, w Kazaniu – ponownie u Kożanczikowa, w Żytomierzu – 
u Budkowicza, w Kijowie – u Litowa, a w Odessie – u Biełogo. Redakcja 
oferowała również możliwość zamówienia prenumeraty zagranicą, i  tak 
„Новое время” można było nabyć w Prusach i we wszystkich państwach 
należących do niemieckiego związku pocztowego, w Belgii, Francji, Italii, 
Danii, Anglii, Szwecji, Hiszpanii i Portugalii, Szwajcarii oraz w Rzymie. 

Gazeta nosiła podtytuł „polityczna i literacka”, a głównymi współpra-
cownikami Kirkora przy jej wydawaniu byli, oprócz Nikołaja Jumatowa, 
sekretarz redakcji Stanisław Stanisławowicz Okrejc, późniejszy wydawca 
periodyków „Дешёвая библиотека”, „Луч”, oraz Nikołaj Iwanowicz Ko-

Trubnikow wydawać od 1 grudnia 1874 roku, a ostatni numer pod jego wodzą ukazał się  
17 lutego 1876 roku. „Umiarkowany i spokojny ton gazety, zacne nazwiska współpracowników, 
doświadczenie Trubnikowa i jego umiejętność porozumiewania się z oponentami, zyskały 
gazecie sympatię czytelników” (por. Как возникла газета «Новое время»). Mimo 
niewątpliwego sukcesu wydawniczego, w 1876 roku Trubnikow zdecydował się sprzedać 
gazetę doświadczonemu wydawcy Suworinowi, tym razem za 15 tysięcy rubli. Pod wodzą 
Suworina „Новое время” zaczęło się ukazywać 29 lutego 1876 r. 

26   A  nie 1 stycznia, jak twierdzą m.in. M. Stolzman, W. Ciechowski oraz inni biografowie, 
zob. rys. 1 – strona tytułowa pierwszego numeru „Новое время” z datą dzienną 2 stycznia 
(wtorek) 1868 r. 

27   Późniejsze numery wychodziły również 5 razy w tygodniu, z pominięciem tym razem 
czwartku i niedzieli. Od 1871 roku gazeta ukazywać się miała codziennie.



113 Petersburskie czasopisma Adama Honornego Kirkora

stomarow, wybitny historyk rosyjski o tendencjach liberalnych i słowiano-
filskich28.

Choć w pierwszych numerach dziennika nic nie zdradzało, jakie idee 
będą przyświecać nowemu wydawnictwu i  jakie sprawy będą poruszane 
na jego łamach, dość szybko „Новое время” zyskały sobie opinię pro-
polskiego organu, który okazywać miał wsparcie dla Polaków represjo-
nowanych po upadku powstania 1863 roku, a także przeciwdziałać uprze-
dzeniom, jakie żywiło społeczeństwo rosyjskie wobec całego polskiego 
narodu. Prawdopodobnie takie ukierunkowanie gazety nie podobało się 
Jumatowowi, który przystępując do spółki z  Kirkorem, liczył na wzbo-
gacenie się, a etykietka „polskiego organu”, która przylgnęła do „Новое 
время”, nie gwarantowała dużych zysków. Być może dlatego też doszło do 
niejakiego rozłamu w redakcji gazety, bo – jak wspomina Okrejc – Kirkor 
i Jumatow podzielili się pracą w ten sposób, że przez jeden tydzień redak-
torem-wydawcą był Kirkor, przez następny – Jumatow29. Kirkor twierdził, 
że solidne zasady, na jakich opiera się jego praca redaktorska, przydają ga-
zecie szacunku, natomiast Jumatow mówił, że to, o czym on pisze – przy-
nosi pieniądze30. Nie mylił się. Jego artykuł opublikowany w lutym 1868 
roku sprawił, że gazeta została sprzedana w nakładzie 5 tysięcy sztuk. Jed-
nokrotny sukces finansowy nie przełożył się na wzrost prenumeratorów, 
wręcz przeciwnie – oburzeni czytelnicy zaczęli przysyłać do redakcji pi-
sma z prośbą o skreślenie ich z listy prenumeratorów. Także w prasie pe-
tersburskiej ukazało się kilka artykułów piętnujących „występek” Jumato-
wa, a Władimir Zotow w swojej gazecie napisał, że „czerniła drukarskie 
powinny zaczerwienić się ze wstydu, drukując to paskudztwo”31, Jumatow 
bowiem wydrukował artykuł o petersburskich kurtyzanach wraz z ukaza-
niem ich cech charakteru oraz fizycznych atutów, a także ze wskazaniem 

28   Kostomarow na pewno wspierał Kirkora dobrą radą, bronił też gazety przed atakami 
krytyki, lecz zdaje się, że nie publikował żadnych tekstów w „Новое время”. Jednakże 
Dymitrij Lewin, bibliograf Rosyjskiej Biblioteki Narodowej w Sankt-Petersburgu w rozmowie 
z autorką, wysunął hipotezę, że być może Kostomarow przekazywał artykuły do druku, które 
następnie ukazywały się w „Новое время” anonimowo lub pod nazwiskiem Kirkora. 

29   Rozdzielenie to nie wpłynęło jednak na uporządkowanie zapisów w stopce redakcyjnej 
i trudno dziś dociekać, dlaczego raz Kirkor występuje jako redaktor, a obaj – Kirkor i Jumatow – 
jako wydawca (np. w numerach 105–143/1868); innym razem Jumatow jest redaktorem, 
a wydawcą obydwaj (nr 144–235/1868). Od numeru 236 do 255/1868 funkcjonowało 
rozróżnienie na wydawcę Kirkora i redaktora – Jumatowa, a w numerach 86–97/1868 jako 
redaktor-wydawca podpisywał się jedynie Kirkor. 

30   С.С. Окрейц, Из литературных воспоминаний, „Исторический вестник”, 1907, 
т. 108, № 4, c. 74. 

31   Ibidem, s. 75–77.



Magdalena Frączek114

adresu zamieszkania oraz ceny, jaką panie sobie życzyły za usługę. Nic 
więc dziwnego, że publikacja ta wywołała niemały skandal w stolicy.

Być może z  powodu tego artykułu, a  może ze względu na tematykę 
gazety, nie znalazła ona zbyt wielkiej liczby odbiorców, niemniej Kir-
kor kontynuował pracę wydawniczą, donosząc o najważniejszych infor-
macjach z różnych guberni imperium, ze szczególnym naciskiem na zie-
mie zachodnie (dział „внутренние известия”), informował o działaniach 
rządu (dział: „действия правительства”), a także wydarzeniach z terenu 
imperium, przedstawianych okiem zagranicznej prasy (dział „славянские 
земли”) oraz informacje z  zagranicy (dział „иностранные известия”). 
Najważniejszym jednak punktem gazety były artykuły wstępne, pisa-
ne przez samego Kirkora, a poruszające najistotniejsze kwestie dotyczą-
ce sytuacji na ziemiach Królestwa Polskiego i Litwy. Te właśnie artyku-
ły, bezkompromisowe w treści, znalazły się na celowniku cenzury, która 
np. za tekst w numerze 210 z 27 listopada 1868 roku, w którym ukazały 
się niepochlebne opinie o członkach rządu, udzieliła wydawcy pierwsze-
go ostrzeżenia. 

To jednak nie wystarczało, by pozyskać grono prenumeratorów, zwłasz-
cza wśród Polaków, do których przecież Kirkor kierował swoje pismo 
i  których brał w nim w obronę. Dla części z  nich pozostał on odszcze-
pieńcem, odstępcą od ojczyzny, który najpierw zredagował wiernopod-
dańczy album „Na pamiątkę pobytu najjaśniejszego cesarza Aleksandra II 
w Wilnie 6 i 7 września 1858 roku”, potem pozwolił zrusyfikować „Ku-
riera Wileńskiego”, a  ostatecznie wybrał „lżejsze” życie w  Petersburgu. 
Kirkor, rozumiejąc dobrze swoją sytuację, starał się rozszerzyć dział in-
formacji z Rosji, by pozyskać rosyjskich prenumeratorów, jednak zabie-
gi te nie przyniosły oczekiwanych rezultatów i dla petersburskich czytelni-
ków „Новое время” wciąż pozostawało „propolskim organem”. Wkrótce 
też za artykuł zamieszczony 8 marca 1869 roku w 46 numerze gazety Kir-
kor otrzymał drugie ostrzeżenie z komitetu cenzury, a pod koniec roku Ju-
matow, jakby przeczuwając nadchodzące problemy, zdecydował się odejść 
z redakcji, odsprzedając swoje udziały Kirkorowi. 

Nadzieje Kirkora na polepszenie za sprawą wydawanej gazety stosun-
ków polsko-rosyjskich oraz na złagodzenie tą drogą ciężkiej sytuacji, w ja-
kiej znalazło się społeczeństwo polskie na Litwie po wydarzeniach 1863 
roku, nie miały racjonalnych podstaw. Po stłumieniu powstania stycz-
niowego w Rosji narastało napięcie pomiędzy nacjonalistami, reprezen-
towanymi przez obóz Michaiła Katkowa, redaktora gazety „Московские 
ведомости”, a liberałami, do których należeli generał-gubernator peters-
burski Aleksandr A. Suworow i minister spraw wewnętrznych Piotr A. Wa-



115 Petersburskie czasopisma Adama Honornego Kirkora

łujew – obaj zaciekli wrogowie 
Michaiła Murawjowa. W  Pe-
tersburgu podobne do poglądów 
Katkowa prezentowała gaze-
ta braci Krajewskich, „Голос”. 
Podniecana przez artykuły uka-
zujące się w  tych pismach opi-
nia publiczna wciąż widzia-
ła w „ludożercy” Murawjowie32 
wzór rosyjskiego męża stanu, 
a  wszelkie próby złagodzenia 
polityki wobec sprawy polskiej, 
przywrócenia rządów umiarko-
wanych traktowała jako zamach 
na imperium. Wobec tak silnego 
oporu ze strony społeczeństwa 
obóz liberalny musiał upaść, 
a wraz z nim upaść musiało i pi-
smo Kirkora. Pod wpływem 
wrogich artykułów w prasie na-
cjonalistycznej i ogólnej nagon-
ki na liberalną gazetę o  nasta-
wieniu propolskim cenzura raz 
po raz nakładała na pismo kary, aż wreszcie – jak podaje Stanisław Kirkor – 
zawiesiła wydawanie gazety po artykule z dnia 28 stycznia 1871 roku33. 
Jednak, jak można sądzić, zamknięcie periodyku nie miało związku z tym 
jednym tekstem, a było raczej rezultatem opublikowania wcześniejszych 
artykułów. Trzecie ostrzeżenie dla gazety, które wiązało się ze wstrzyma-
niem druku na 6 miesięcy, Kirkor otrzymał od komitetu cenzury 25 grud-
nia 1871 roku za teksty z dni 18, 22, 23 i 25 stycznia 1871 roku. A więc ar-
tykuł komentujący najwyższy ukaz z 31 grudnia 1870 roku, opublikowany 
w 27 numerze „Новое время” z roku 1871, nie mógł być bezpośrednim 
powodem zawieszenia gazety34.

32   A. Suworin, odmawiając podpisania adresu hołdowniczego, który wystosowało 
do Murawjowa znaczne grono znanych i cenionych postaci rosyjskiego życia społeczno- 
-kulturalnego (w tym np. Fiodor Tiutczew), nazwał Murawjowa ludożercą.

33   S. Kirkor, Przeszłość, s. 107. 
34   Argumentem przesądzającym – zdaniem autorki – o wcześniejszym nałożeniu kary 

na gazetę przez komitet cenzury, jest fakt, że numer 27 z 28 stycznia 1871 roku został 
wydrukowany w typografii Moragierowskiego przy Troickim piereułku, dom nr 13. Jeśli 
faktycznie kara zostałaby nałożona na Kirkora już po ukazaniu się tego numeru, jakie by miał 

Strona tytułowa pierwszego numeru gazety „Новое 
время” z datą dzienną 2 stycznia (wtorek) 1868 r. 



Magdalena Frączek116

Wspomniany najwyższy ukaz mówił o zmniejszeniu o połowę podatku 
dla ziemian – Polaków, zamieszkujących gubernie północno-zachodnie. 
Kirkor skomentował tę sprawę, pisząc m.in., że: „польское население 
западного края, в течение 3 лет ощущавшее лишь гнет карающей 
руки, встретит указ с чувством признательности”35. Po latach niespra-
wiedliwości zachodnie gubernie doczekały się wreszcie przychylnego ge-
stu ze strony rządu. Kirkor mówił, że „в преданности поляков не может 
быть сомнения, но никто не может отрицать, что в виду политических 
событий Европы, преданность эта должна быть основана на более 
прочных началах, в которых должно выразиться стремление 
правительства к справедливости и правде”36. Redaktor wyrażał zado-
wolenie z  podjętej decyzji o  zmniejszeniu podatków oraz o  udzieleniu 
abolicji na te wcześniej nieuregulowane. Dodatkowo zauważył, że krok 
ten przyczyni się również do poprawienia ogólnej sytuacji ekonomicznej 
w imperium, bowiem do tej pory gubernie zachodnie, obłożone wysokim 
podatkiem, nie były w stanie wywiązywać się z należności, a ziemianie 
tam zamieszkujący, nie mając środków na prowadzenie majątków, roz-
trwaniali je lub byli zmuszani do sprzedawania ich za bezcen Rosjanom – 
co, jak zauważa Kirkor – działo się przy cichym zezwoleniu rządu. Obec-
nie przyjęte rozwiązanie w przekonaniu Kirkora przyczyni się do zbliżenia 
i wzmocnienia więzi między dwoma jednoplemiennymi narodami, a dzia-
łania rządu oparte na idei prawdy i sprawiedliwości pozwolą zapomnieć 
o polityczno-historycznych konfliktach z przeszłości i otworzą nową kartę 
w relacjach polsko-rosyjskich. 

Artykuł ten, pełen nadziei na przyszłość, okazał się – choć wcześniej 
nic na to nie wskazywało – ostatnim, jaki opublikował Kirkor w swojej 
petersburskiej gazecie. Świadczyć może o tym fakt, że w stopce redakcyj-
nej numeru 27 zamieszczona została informacja o planie wydawniczym na 
rok 1871, w którym projektowano liczbę mających się ukazać numerów 
na 360. Co ciekawe, w informacjach redakcyjnych od pewnego już cza-
su nie drukowano spisu miejsc, w których można nabyć dziennik lub za-
pisać się na prenumeratę, a dodatkowo w numerze 1(1871) zamieszczono 
informację, iż zapisy na prenumeratę gazety nie będą przyjmowane u dys-
trybutorów oraz w  punktach pocztowych, a  jedynie w  redakcji „Новое 
время” w  Petersburgu, w  domu nr 54 przy Fontance. Prawdopodobnie 
zapis ten miał związek z  licznymi skargami, które docierały do redakcji 

powody, by go wydawać w cudzej drukarni, skoro do tej pory korzystał z własnych maszyn 
i czcionek? 

35   С. Петербург, 27-гo январья, „Новое время”, 1871, № 27 (28 ян. 1871), c. 1.
36   Ibidem. 



117 Petersburskie czasopisma Adama Honornego Kirkora

w roku ubiegłym z powodu nieterminowej dostawy dziennika do prenume-
ratorów. Chcąc zapobiec podobnym sytuacjom w roku bieżącym, redakcja 
postanowiła scentralizować punkt przyjęć zapisów. Rozwiązanie to jednak 
nie miało szansy sprawdzić się w praktyce, gdyż zawieszona przez cenzu-
rę gazeta nie zdołała już podźwignąć się finansowo. Przez ponad trzy lata 
Kirkor wszelkimi sposobami walczył o  utrzymanie wydawnictwa – za-
ciągał kredyty na papier, zwlekał z wypłatą honorariów dla autorów, stale 
prześladowali go wierzyciele. Teraz, przekonawszy się o braku możliwo-
ści dalszej pracy oraz wobec obojętności czytelników, z jaką spotkały się 
apele o wsparcie finansowe dla wydawnictwa, Kirkor postanowił zamknąć 
redakcję „Новое время”, o czym informował w liście do Kraszewskiego 
z dnia 22 lutego 1871 roku:

Kaufman, wydzierając mi „Kuriera Wileńskiego”, zrujnował straszliwie. W Pe-
tersburgu znalazłem współczucie, otwarcie wypowiedziałem, że chcę wydawać 
pismo, ażeby stanąć w obronie kraju. I  rzeczywiście, przez lat trzy wiele się 
dało powiedzieć, ale Katkow i Krajewscy okrzyczeli pismo jako organ polski – 
w Rosji nikt więc prawie nie prenumerował, a Litwa poczciwa, lecz zubożała 
zalewo na 1500 prenumeratorów zdobyć się mogła – wysilałem się więc, dopó-
ki było można – nareszcie runąć z kretesem musiałem37.

Informacja o  tym szybko przedostała się do licznych wierzycieli, 
w efekcie czego Kirkor musiał czym prędzej opuścić Petersburg, by unik-
nąć więzienia za niespłacone długi. To samo radził swoim współpracow-
nikom, w tym Stanisławowi Okrejcowi, który pełnił funkcję sekretarza re-
dakcji. Jednak ten, wierząc naiwnie, że długi redakcji są jedynie sprawą 
wydawcy, pozostał w Petersburgu, co przypłacił dwuletnim więzieniem, 
gdyż nie stać go było na spłatę roszczeń wierzycieli38. Tymczasem kiedy 
bank handlowy w Petersburgu 29 kwietnia 1871 roku ogłaszał niewypła-
calność Kirkora, zajmując jednocześnie jego bibliotekę, typografię i cały 
majątek ruchomy na poczet długu, sam Kirkor przebywał już w Krako-
wie. Los sprawił, że nie dane mu było wrócić ani do Wilna, ani do Pe-
tersburga – zmarł w Krakowie, spędziwszy tu ostatnie piętnaście lat swo-
jego życia. 

Jak zauważa W. Ciechowski, „społeczeństwo polskie zrozumiało, czem 
było „Now. Wrem.” [„Новое время” – dop. M.F.] dla interesów narodo-

37   List A. H. Kirkora do J. Kraszewskiego, list z 22 lutego 1871, BJ, rkp. 6059. 
38   Chodziło o spłatę weksla opiewającego na 2 tysiące rubli, który Okrejc uwierzytelnił 

swoim podpisem na prośbę Kirkora, zob. С. С. Окрейц, Из литературных воспоминаний, 
c. 77–78. 



Magdalena Frączek118

wych wtedy dopiero, gdy Kirkora nie stało, gdy oszczerstwa, insynuacje, 
nie napotkały już więcej na swojej drodze żadnej tamy, gdy nikt nie pro-
stował, odpierał zarzutów, nie polemizował, z naszymi wrogami w prasie. 
Wtedy zrozumiano, że potrzebny jest w Petersburgu dziennik broniący in-
teresów polskich”39. Znalazły się nawet na ten cel pieniądze – warszawski 
bankier L. Kronenberg pożyczył 30 tysięcy rubli młodemu wówczas Su-
worinowi, by ten kontynuował dzieło rozpoczęte przez Kirkora. Jednak 
nowy wydawca wybrał dla siebie i gazety inną drogę – zwróciwszy w nie-
spełna dwa lata pożyczkę, stał się zagorzałym nacjonalistą, zwolennikiem 
zasad, które piętnował Kirkor. Odtąd „Новое время” było trybuną nacjo-
nalistów, głoszących antypolskie hasła. Jednak, jak podkreśla Ciechowski, 
idee Kirkora nie zostały zupełnie zaprzepaszczone, bowiem po przeszło  
30 latach ze środowiska współpracowników „Новое время” wyszli ludzie, 
którzy na nowo podnieśli w prasie rosyjskiej sprawę polską40. 

Resume

Life and work of Adam Honory Kirkor during years spent in Saint-Petersburg 
remains relatively unknown. He did not left many materials, that could give us 
information about his stay in empire’s capital. Kirkor arrived to Saint-Petersburg 
most likely at the end of 1867, right after the closure of his printery in Vilnius, 
as he informed the inspector of Vilnius printeries in a  letter dated 9 December 
1867. He left Vilnius not without regret. However, a difficult situation, which he 
found himself in after losing concession for publishing “Kurier Wileński”, lack of 
income and a generally unpleasent atmosphere sourrounding his person, made him 
decide to move to Saint-Petersburg. He got an approval to publish a newspaper 
which, though redacted in Russian, would defend polish society from attacks of 
Russian nationalists. This newspaper, „Новое время” (first published in January 
1968) is the most important trace of Kirkor’s work in Petersburg, although it was 
not his first publishing activity in this city. Already in the 40’s Kirkor tried to get an 
approval for publishing a daily newspaper „Невское эхо”, which was to familiarise 
the readers with polish literature and culture. These plans was not fulfilled. His 
other publishing project – „Новое время” was also not a success. Although Kirkor 
desperately tried to save the newspaper by taking loans, eventually he had to 
declare bankruptcy. Pursued by his creditors and threatened by imprisonment, he 
escaped to Krakow in 1871 and remained there until his death in 1886. 

39   W. Ciechowski, Na widowni petersburskiej. Adam Kirkor, „Kraj”, Petersburg 1906, 
nr 25, s. 4. 

40   Ibidem. 


