Uwarunkowania aspiracji edukacyjno-zawodowych człowieka
DOI:
https://doi.org/10.12775/AUNC_PED.2018.020Słowa kluczowe
aspiracje, aspiracje edukacyjno-zawodowe, jakość życia, poczucie koherencjiAbstrakt
Celem artykułu jest analiza uwarunkowań aspiracji edukacyjno-zawodowych z różnych perspektyw: pedagogicznej, socjologicznej oraz psychologicznej, ze szczególnym uwzględnieniem paradygmatu salutogenetycznego. Ponadto artykuł będzie próbą znalezienia odpowiedzi na pytanie, dlatego aspiracje są tak ważne w życiu człowieka. W świetle wybranych teorii aspiracje są istotnym składnikiem osobowości człowieka, wpływają bezpośrednio na podejmowanie decyzji, nowych życiowych zadań, określają kierunek i siłę życiowej aktywności. Aspiracje będą zawsze wynikać z indywidualnego systemu wartości, postaw i oczekiwań życiowych, są więc ściśle związane z planami życiowymi oraz codzienną aktywnością życiową człowieka. Dlatego też osiągnięcia życiowe i poziom aktywności życiowej będą zależeć od siły i kierunku ludzkich dążeń.
Bibliografia
Alheit, Peter. „Podwójne oblicze całożyciowego uczenia się: dwie analityczne perspektywy «cichej rewolucji». Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja 2 (2000): 55–77.
Antonovsky, Aaron. Rozwikłanie tajemnicy zdrowia. Warszawa: Wydawnictwo IPiN, 2005.
Arends, Richard. Uczymy się nauczać. Warszawa: Wydawnictwo WSiP, 1994.
Bartnicki, Michał, Janusz Strużyna. Przedsiębiorczość i kapitał intelektualny. Katowice: Wydawnictwo AE, 2001.
Bębas, Sylwester. Współczesne determinanty profilaktyki i resocjalizacji nieletnich. Radom: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Handlowej, 2010.
Brzezińska, Anna, Karolina Appelt, Beata Ziółkowska. Psychologia rozwoju człowieka. Gdańsk: Wydawnictwo GWP, 2016.
Cudowska, Agata. Orientacje życiowe współczesnych studentów. Białystok: Trans Humana, 1997.
Czapiński, Janusz. Cywilizacyjna rola edukacji. Dlaczego warto inwestować w wykształcenie. Warszawa: Instytut Studiów Społecznych, 1996.
Czapiński, Janusz, Tadeusz Panek. Diagnoza społeczna 2015: warunki i jakość życia Polaków – Raport. Warszawa: Wydawnictwo Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, 2015.
Dobrzańska-Socha, Barbara. Sytuacja utraty zdrowia. Problemy psychologiczne osób z kalectwem nabytym. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2013.
Delors, Jacques. Edukacja – jest w niej ukryty skarb. Warszawa: Stowarzyszenie Oświatowców Polskich, 1998.
Faure, Edgar. Uczyć się, aby być. Warszawa: Wydawnictwo PWN, 1975.
Frączek, Zofia. „Aspiracje życiowe a wartości uczniów szkół średnich”. Nowa Szkoła 1 (2009): 41–47.
Hejnicka-Bezwińska, Teresa. Orientacje życiowe młodzieży. Bydgoszcz: Wyższa Szkoła Pedagogiczna, 1991.
Janowski, Andrzej. Aspiracje młodzieży szkół średnich. Warszawa: Wydawnictwo PWN, 1977. Janowski, Andrzej. Poznawanie uczniów. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1991.
Jarmużek, Joanna. Poczucie koherencji a aktywność edukacyjna dorosłych. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 2018.
Kozielecki, Józef. Psychologiczna teoria decyzji. Warszawa: Wydawnictwo PWN, 1977.
Kulutkin, Julij N. Problemy twórczych możliwości rozwoju człowieka dorosłego. W: Integracja prac andragogów Europy Środkowej i Wschodniej, red. Eugenia Anna Wesołowska, Zbigniew P. Kruszewski. Płock: Wydawnictwo Novum, 2000.
Kwieciński, Zbigniew. Wykluczanie. Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2002.
Lewowicki, Tadeusz. „Aspiracje – podstawowe pojęcia i zarys zagadnień badawczych”. W: Aspiracje dzieci i młodzieży uczącej się w województwie zielonogórskim, red. Maria Jakowicka, Tadeusz Lewowicki. Zielona Góra: Wyższa Szkoła Pedagogiczna, 1987.
Lewowicki, Tadeusz, Barbara Galas. „Poziom aspiracji młodzieży”. Nowa Szkoła 9 (1984): 387–390.
Mądrzycki, Tadeusz. „Osobowość a plany życiowe”. Przegląd Psychologiczny 3/4 (1996): 7–28.
Narkiewicz-Niedbalec, Ewa. Uczestnictwo w kulturze i aspiracje życiowe młodzieży szkolnej. Zielona Góra: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej im. Tadeusza Kotarbińskiego, 1997.
Obuchowski, Kazimierz. „Rewolucja podmiotów i nowy indywidualizm”. W: Humanistyka przełomu wieków, red. Józef Kozielecki. Warszawa: Wydawnictwo Żak, 1999.
Okoń, Wincenty. Słownik pedagogiczny. Warszawa: Wydawnictwo PWN, 1987.
Pluskota, Anna. „Uwarunkowania aspiracji edukacyjnych współczesnej młodzieży”. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja (wydanie specjalne) (2000): 257–269.
Putnam, Robert D. Samotna gra w kręgle. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, 2008.
Skorny, Zbigniew. Aspiracje młodzieży oraz kierujące nimi prawidłowości. Wrocław: Zakład Narodowy Ossolińskich, 1990.
Sikorski, Władysław. „Zaniżone aspiracje edukacyjne – ich źródła i korekcja”. Opieka, Wychowanie, Terapia 2 (1999): 5–10. Sikorski, Władysław. „Dynamika aspiracji życiowych młodzieży uczącej się”. Edukacja 1 (2000): 43–52.
Solarczyk-Ambrozik, Ewa. Kształcenie ustawiczne w perspektywie globalnej i lokalnej: między wymogami rynku a indywidualnymi strategiami edukacyjnymi. Poznań, Wydawnictwo Naukowe UAM, 2009.
Wawrzonek, Anna. „Sytuacja utraty pracy – szansą rozwoju”. W: Edukacyjne wyzwania początku XXI wieku. Red. Andrzej Zduniak, Kazimierz Pająk. Warszawa–Poznań: Wydawnictwo Elipsa, 2003.
Wilk, Teresa. Edukacja, wartości i style życia reprezentowane przez współczesną młodzież w Polsce w odmiennych regionach gospodarczych. Kraków: Wydawnictwo Impuls, 2003.
Włodarski, Ziemowit. Andrzej Hankała. Nauczanie i wychowanie. Warszawa– Kraków: Wydawnictwo Impuls, 2004.
Wróblewska, Walentyna. Dynamika aspiracji edukacyjnych studentów w obliczu zmian. Białystok: Wydawnictwo Trans Humana, 2004.
Ziółkowski, Marek. „Społeczne uwarunkowania wiedzy indywidualnej. Socjalizacja poznawcza i role poznawcze”. W: Socjalizacja – osobowość – wychowanie, red. Heliodor Muszyński. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 1989.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 1093
Liczba cytowań: 0